Test: Roco NMJ startsett
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4467
Printed Date: 23 november 2024 at 16:51 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Test: Roco NMJ startsett
Posted By: Chr. Lil.
Subject: Test: Roco NMJ startsett
Date Posted: 05 mai 2009 at 21:37
Digitalt startsett fra Roco/nmj "Bergensekspressen"
Da dumpet endelig startsettet inn på postkontoret, enda nmj var raske og sendte ut settet dagen etter bestilling, så tar det litt tid å få sendt det helt opp hit i Lakselv Så her var det bare å raska på etter jobb å rekke postkontoret før det stenger kl 16 som det gjør oppi her. Vel hjemme:
Etter og forsiktig kutta teipen og pakket ut, kom herligheten til syne:
Og til slutt åpne esken og avdekke innholdet:
Vognene er flotte, og det samme er loket! Det følger med "godtepose" også. Skinneovalen er ganske lang, 0,9 meter bred og 2 meter lang. Men såpass bør den være i og med at toget med fire vogner blir ganske langt. Det var kun å plugge i alle ledninger, sette loket på skinnene og starte å kjøre! Virket med en gang. Mens jeg satt der på gulvet følte jeg meg som en unge Minner om mitt første startsett for 20 år sia som ble montert på gulvet, kjørt litt, så demontert, også videre.. Loket har også sluttlys (hvis det er det det heter) :
Loket går meget pent, rolig og stille.
Dette var mitt lille bidrag til en mini test av startsettet, jeg har ikke så mye erfaring, men håper det kan være til hjelp for noen!
Her er det bare å feire som muligens verdens nordligste mj"er for tia, her kreves det pils fra verdens nordligste bryggeri!
Et bildet på slutten som viser lengden på toget:
------------- Christian L.
|
Replies:
Posted By: mariusgn
Date Posted: 06 mai 2009 at 09:50
du har overbevist meg i hvertfall!
|
Posted By: a[c]e
Date Posted: 06 mai 2009 at 15:12
Dette er et fantastisk fint startsett! Gratulerer med nyansakaffelsen :-) Nå er det vel mer skinnegang som står for tur?
------------- ace@samlerforumet.net
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mai 2009 at 15:42
Takk! For tiden er jeg utplasert i Finnmark, så her får det holde med ovalen Men når jeg flytter sørover igjen til høsten så ligger det skinner klart der, men planen er å starte å bygge fremo til høsten Så fram til da får jeg "leke" litt på gulvet..
------------- Christian L.
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mai 2009 at 18:40
Husk å kjøre inn loket 30 min fremover og 30 min bakover.. Det leste ikke jeg før nå, så nå står kun loket og kjører i ring
------------- Christian L.
|
Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 06 mai 2009 at 23:17
Gratulerer og velkommen i bits-verdenen - jeg bega meg inn i denne merkelige jungelen for npen måneder siden. I dag fikk jeg forøvrig en hyggelig overraskelse, idet jeg oppdaget at NSB Type32-modellen fra NMJ leveres med dekoder ferdig montert. Det hadde ikke jeg merket meg da jeg kjøpte lok"et. Så i kveld har den vært på jomfru-digital-tur, riktignok under standard-innstillingene, men en romslig oval på stuegulvet og 14 godsvogner på kroken tok seg fint ut det!
------------- Dagfinn Rognstad
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 07 mai 2009 at 16:45
Takker!
Nydelig lok! Kjekt med ting som er inkluert
------------- Christian L.
|
Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 09 mai 2009 at 18:00
En liten oppfølger, bare. Etter samtale med NMJ fant jeg ut at når lok"et har fått sin adresse og alt det der er på plass, kan man sette CV8 = 47, så plukker man fram de parametre som er satt allerede i dekoderen for dette lok"et. Det er jo ikke store jobben å sette fart og aks/brems manuelt, men de ligger altså der ferdige... NMJ fikk et lite spark på leggen for å ikke ha vedlagt en instruksjon om dette, dessuten syns jeg at utrullingen var i lengste laget, så jeg reduserte den.
Jeg antar at dere hardcore-digitalister allerede visste dette, men for alle oss som bare er myk-digitalister kan det være kjekt å vite.
------------- Dagfinn Rognstad
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 09 mai 2009 at 18:20
Jeg er ikke så god på digital, kunne du forklart litt mer om hva det betyr?
------------- Christian L.
|
Posted By: Skjalg
Date Posted: 09 mai 2009 at 18:52
CV = Configuration Variable
En dekoder har et sett av variable som kan endres etter ønske. Dette kan være observerbare egenskaper som lysstyrke, akselerasjon, lydnivå med mer, eller andre mer skjulte egenskaper som fremkalling av standardsettinger av førnevnte egenskaper for en bestemt loktype. CV"ene er nummererte, og har ulik betydning avhengig av type dekoder.
Jeg forstår Dagdinn Rognestad dithen at dersom man omprogrammerer CV 8 med verdien 47, fremkalles standardinstillinger av akselerasjon, etc for NSB Type32.
Det er da rimelig å anta at NMJ bruker samme dekoder i flere lok, og at man ved å sette CV 8 til en annen verdi vil fremkalle standardverdier for andre loktyper.
------------- _Skjalg
|
Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 09 mai 2009 at 18:52
Dette gjelder altså NMJ"s Type32-modell (og evt. andre NMJ modeller med ferdig installert Zimo-dekoder). Den installerte dekoderen er allerede programmert med det Zimo/NMJ har blitt enige om av akselerasjons- og bremseverdier, samt toppfart. Disse verdiene får man tilgang til ved å sette CV nr 8 til verdi 47 (47 er landskoden for Norge) La ikke dette forvirre oppsettet av den maskinen som fulgte med ditt begynnersett. Der er disse verdiene sansynligvis satt av Roco uten at du behøver å gjøre noe som helst.
PS: Til innlegget over: Verdi 47 på CV8 brukes ettersom jeg har forstått på norske modeller. Dvs at hvis den fra NMJ annonserte 26-maskinen blir levert med Zimo-dekoder, setter jeg CV8 til 47 på denne også, og fremkaller de verdier som er satt for 26-maskinen. (Må vel bestille en da, for å finne ut nettopp det.... Leser du, Finn??)
------------- Dagfinn Rognstad
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 09 mai 2009 at 19:05
Takk for info, skal lese litt å se om det står noe om cv verdiene til El16 :)
------------- Christian L.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 mai 2009 at 19:07
Alle Zimo-dekodere som er < 2-3 år gamle, har denne tilbakestillingskoden i CV8 innebygd - også de som ikke er levert av NMJ.
47 = Norge mht. tele-landsprefix, så dette er ikke tilfeldig valgt.
Vær klar over at de parameter som da settes utelukkende er ment som et utgangspunkt for individuelle tilpassninger som hver modell trenger. Du resetter også lysskift og F-valg med dette til en defaultverdi som er lik for alle lok.
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 09 mai 2009 at 22:42
Dette var bra du tok opp Dagfin! Testa ut det på El16 loket som fulgte med i settet + et di.3 lok, fikk stilt på lysstyrke og akserelasjon/retardasjon slik at loket starter og stopper relativt realistisk Var ikke klar over programerings muligheten, grønn på digitalt som nevnt tidligere..
Knall!
------------- Christian L.
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 mai 2009 at 17:20
Kjell H. wrote:
Alle Zimo-dekodere som er < 2-3 år gamle, har denne tilbakestillingskoden i CV8 innebygd - også de som ikke er levert av NMJ.
47 = Norge mht. tele-landsprefix, så dette er ikke tilfeldig valgt.
|
Alle fabrikkmonterte Zimo-dekodere mener du vel..?
Svein A
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: hflesche
Date Posted: 11 mai 2009 at 21:19
Ref manual for dekoder MX620, MX62, MX63, MX64. Her kan man lese hva som settes med CV8=47:
"9. Special - CV - Sets
This feature allows easy programming of a group of predefined values to the decoder’s appropriate configuration variables. Such "CV sets" may be part of the decoder software at delivery (as listed and described in the table below) or defined by the user.
Typical applications are: Railroad specific lighting, motor specific data for perfect slow speed behavior, prototypical loco specific acceleration, easy switching between a passenger and goods train or single loco versus consist.
Programming of such CV-sets (either supplied or self defined) is accomplished by a pseudo-programming sequence of CV #8 (CV #8 contains "145", the manufacturer code for ZIMO and cannot really be overwritten, therefore the term pseudo-programming).
The first practical application that was introduced with software 11 is:
CV #8 = 47. This special CV-set was introduced as original equipment for a series of Norwegian locomotives and defines the lighting as well as the speed and acceleration characteristics of those engines.
"Norwegian Default values": CV #13=207, CV #35=12, CV #61=35, CV #121=5, CV #122=13, CV #124 = 23. Beginning with software version 12 also included are: CV #3=4, CV #4=2.
More such sets and the possibilities for self-definition are planned for a future software version.
CV #8 = 8 as hard reset is of course still available as before. This will reset all configuration variables to default values according to the CV-table in chapter 3.
On the other hand, the hard reset procedure initiated by programming the decoder to address 0 with a ZIMO cab (MX2, MX21, MX31,...) will reset the decoder to the last defined special CV set. The Norwegian loco, in the above example, will remain just that."
------------- Helge F.
|
Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 11 mai 2009 at 22:26
Det var som p...., takk skar"u ha, det var den siden jeg ikke enten fant eller iallfall ikke printet ut.
------------- Dagfinn Rognstad
|
Posted By: skoTner
Date Posted: 20 oktober 2009 at 23:32
Beklager at jeg "stjeler" tråden, men var nærmeste jeg fant i et søk. Decoderen som er i EL16-maskinen i dette startsettet, støtter den tilbakemelding (transponding)? Slik at jeg kan bruke den med mitt Digitrax system for transponding/tilbakemelding? Eller må jeg bytte decoder?
------------- skoTner
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 oktober 2009 at 15:14
Den dekoder som er standard i Roco-loket er etter all sannsynighet en ESU Basic - eller tilsvarende fra Lenz?
Roco har brukt slike dekodere fra begge disse produsenter under eget merke.
Den "kan" nok ikke transpondig som er en (etter min menig) "sær" form for tilbakemelding som Digitrax (og noen andre amerikanske produsenter) bruker. Vil du absolutt ha transponding, må du nok bytte til f.eks. Digitrax.
Transponding gjør at dekoderen "svarer" på anrop ved å endre strømforbruket. Dette skjer oftest med "hyppige" små retningsskift som forårsaker at strømtrekket endrer seg. - Systemet er derfor en mekanisk ekstrabelastning for motor - og kan være direkte skadelig for klokkeankermotorer.
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 23 oktober 2009 at 19:13
Hei
Ikke bare må du ha dekoder fra Digitrax, du må ha en "leser" også. Tror denne heter RX4.
Om du tenker å kjøre med PC finnes det andre måter å holde styr på lokene enn bruk av transponding eller RailComm som andre systemer benytter
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: skoTner
Date Posted: 27 oktober 2009 at 19:46
jhh61no wrote:
Om du tenker å kjøre med PC finnes det andre måter å holde styr på lokene enn bruk av transponding eller RailComm som andre systemer benytter |
Takker for svar. Kan du nevne eksempel på "andre måter" som du nevner?
------------- skoTner
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 29 oktober 2009 at 11:39
Hei
Selv benytter jeg et program som heter TrainController. Riktignok krever dette bruk av blokkdetektering men ikke railcom eller transponding. Programmet holder styr på hvor lokene befinner seg gitt at penser ol virker som de skal
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: skoTner
Date Posted: 29 oktober 2009 at 21:27
TrainController holder styr på hvor lokene er ja, men uten transponding vet den vel ikke hvilke lok som er hvor. Den detekterer bare om en blokk er opptatt eller ei, men ikke hvilket lok som befinner seg i den blokken?
------------- skoTner
|
Posted By: steppen
Date Posted: 30 oktober 2009 at 21:02
Nå kjenner jeg ikke til TrainController, men har noe erfaring med WinDigiPet som er et tilsvarende produkt. Der er det slik at man manuelt må fortelle programmet hvor hvert lokomotiv/motorvogn starter (systemet baserer seg på dekoderadressen), deretter holder programmet rede på hvilket lokomotiv/motorvogn som flytter seg når/hvor. Trafikken kan kjøres både manuelt og atomatisk, og baserer seg på definerte ruter/blokkstrekninger med tilbakemeldingskontakter (S88).
------------- Mvh Stein
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 31 oktober 2009 at 10:38
Hei skoTner
Jo da programmet vet hvor lokene befinner seg og virker slik Stein beskriver. Første gang loket settes på skinnen må en fortelle hvilket lok som er hvor, men om du ikke gjør manuelle endringer dvs, løfter av loket og flytter det, så vet programmet hvor loket har beveget seg rundt på anlegget.
Info om TrainController finner du på http://www.freiwald.com - www.freiwald.com (det er forresten Freiwald som har laget Rocomotion og som Betatester av disse produktene var jeg med å teste dem ut for Roco, før de ble sluppet på markedet)
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: skoTner
Date Posted: 31 oktober 2009 at 19:20
Ok, skal forsøke når produktene Digitrax"en ankommer :)
------------- skoTner
|
Posted By: El Loco
Date Posted: 06 desember 2009 at 22:23
Heisann, Godtfolk! Når jeg ser på bildene fra dette startsettet begynner jeg å lure på om korrigeringen av kåpen på El 16 var tilstrekkelig. På de bildene jeg har av "originalen" er den øverste langsgående stripen på siden av lokomotivet brutt på midten, med påført loknummer der stripen er brutt. Om jeg ikke husker feil i farten ble dette gjengitt korrekt på Rocos El 16- modell fra 90-tallet. Så dersom bildet av lokomotivet tidlig i denne tråden er med den "oppgraderte" lokkåpen, er det fortsatt avvik i forhold til virkelighetens verden. Kan noen fortelle meg om denne detaljen faktisk er uteblitt i den reviderte utgaven? På forhånd takk! Fornemmer også at de gule eller gylne linjene er i overkant hvite på modellen. Trist, med tanke på at den ellers virker forseggjort. Lurer på å skaffe meg dette startsettet og prøve å märklinisere loket, men jeg synes Roco burde klare å unngå slike feil anno 2008-2009, når de klarte å gjøre en bedre jobb på 90-tallet! Eller er det bare meg?
|
Posted By: hansu
Date Posted: 27 desember 2009 at 15:13
ElLoco,
Det følger med et nummerskilt sett til lok-kåpen. Limer du disse på sin rette plass så har du det du savner
------------- Hans Utne (NSB/H0) Nærbø
|
Posted By: El Loco
Date Posted: 27 desember 2009 at 17:25
Hjertelig takk for tilbakemeldingen, Hans! Lette etter dette på mine 2 gamle El 16, der stripen var brutt på midten. Og da jeg kikket litt nøyere inni eskene, oppdaget jeg at det fulgte med slike nummerskilt til dem. Når det er slike skilt også til den nye El 16- varianten, gjør det jo ikke noe at stripen ikke er brutt, den brytes av nummerskiltet. Da blir det nok en råd, og takk for det!
|
|