Print Page | Close Window

Valg av plate

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4422
Printed Date: 04 mars 2025 at 15:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Valg av plate
Posted By: marklintog
Subject: Valg av plate
Date Posted: 12 april 2009 at 13:38
Hva burde brukes når skal ha ny plate ? Sett litt på kryssfiner slike som er ferdig lengder 244x122x15 f.eks men ser også dem har noe fint som heter hobbyplater.
Burde uansett stive opp under platen muligens?



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 12 april 2009 at 14:07
HVis du først skal ha plate, er 12 mm kryssfiner av rimelig god kvalitet greit nok. Hobbyplate er selvsagt ok det også, men du trenger ikke så bra kvalitet. Sponplate er bannlyst!

Sporunderlaget må støttes opp, og det gjøres normalt med et rammeverk enten av trelast, for eksempel i 22x48 (1" x 2") eller 22x37 (1" x 1,5"), eller av 12 mm kryssfinér som da skjæres til omtrent i samme dimensjoner som trelasten. Alt settes på høykant slik at det er stivt i vertikalretningen (loddrett). Amerkanerne bruker gjerne såkalt L-girder som gir stor stivhet og stor fleksibilitet, men er kanskje mest egnet for større anlegg.

Når jeg sier, "hvis du først skal ha plate", så er det fordi en plate innbyr til et paddeflatt og kjedelig landskap. Finér er greit som sporunderlag, og det går an å bruke finér akkurat til det. Det går an skjære ut selve sporunderlaget av plata. Der det skal være kuppert terreng eller kanskje en tunnel, vil en plate i bunnen bare være til hinder og skape unødvendig vekt. For å komme til et spor inni en tunnel, er det best om landskapet er helt åpent under.



-------------
Svein S


Posted By: Pelle
Date Posted: 12 april 2009 at 14:14
Personlig vil i hvert fall jeg fraråde å bruke en hel plate, da det medfører at landskapet blir helt flatt, noe som ikke er typisk i så veldig mange land.

Anbefaler heller å bygge en ramme, tegne sporplan og skjære ut plass til sporene i en finerplate med en stikksag. Deretter bruke f.eks hønsenetting til å lage fjell og daler (i høyde under sporet). Da blir det mer morsomt å kjøre tog! http://home.online.no/%7Ebjornrl/modulkasse.htm - Se f.eks hvordan man gjør dette på en FREMO-modul .


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: marklintog
Date Posted: 12 april 2009 at 14:20
Men dere har jo mega masse innlegg i forskjell på meg og ekspert da muligens innenfor annlegg byggning Smile hva skal en stakkars delvis nybegynner si og klare bygge slike fine ting ? Saken er et det står et bord der fra før av som anlegget blir stående på som ikke er mulighet for å fjerne Embarrassed Ikke lov til å ha flat plate da og bruke ispor til bygge fjell ? Smile


Posted By: ses
Date Posted: 12 april 2009 at 17:45
Det er ingen ting som er lov eller ikke lov i MJ. Du gjør akkurat som du vil. Det er du som er generaldirektør og samferdselsminister, eller gud, for ditt anlegg.

Du må starter der du er, og det er nok riktig at det for de fleste tar tid og erfaring for å bli en god MJ-bygger. Tillatt deg å være på ditt eget stadium, samtidig som du kan jo snappe opp et eller annet fra andres erfaringer.

Lykke til!


-------------
Svein S


Posted By: ROBEL
Date Posted: 12 april 2009 at 18:05
Starter du med en stor flat plate, kan du jo alltids sage ut senere om du vil endre på ting.  Vi starta med ei flat plate til den første banen... så ble det "moduler" abv hobbyplater til den neste banen..... Tredje bane vil bli bygget som fremomoduler + litt fast.  Greit å lære noe først og kanskje få opp noe kjørbart fort så togene kan få rulle Tongue

-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Hans Kr.
Date Posted: 12 april 2009 at 18:13
Originally posted by ses ses wrote:

HVis du først skal ha plate, er 12 mm kryssfiner av rimelig god kvalitet greit nok. Hobbyplate er selvsagt ok det også, men du trenger ikke så bra kvalitet. Sponplate er bannlyst!



Hvorfor er sponplate bannlyst?

Støy? Mykhet? Vibrasjoner?


-------------
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.



Posted By: Granholt
Date Posted: 12 april 2009 at 18:15
Enig med Svein Sando Clap
 
Alle må begynne en stand, og det blir masse "prøving og feiling".
Jeg for min del synes det å kjøre togene er mest moro, derfor har jeg alltids et strekk hvor det går an å få kjørt litt. Fikk også tips om det når jeg begynte, for hvis ikke går man fort lei. Men det er jo opp til hver enkelt!
 
Stå påThumbs%20Up


-------------
Mvh

Hans Erik Granholt


Posted By: rosenblad
Date Posted: 12 april 2009 at 21:30
Hei!
 
Svein sier at sponplate er bannlyst, men for å være helt ærlig kan jeg ikke se hvorfor, hvis rommet er tørt. Jeg har bygget mange anlegg, og alle er bygget med 12mm sponplate utskåret i 10cm brede skinneunderlag festet med skruer til et åpent rammeverk. Dette har aldri medført problemer av noe slag!
 
MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 april 2009 at 21:30
På stasjonsområder kan man godt bruke bare en plate :








-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SverreNN
Date Posted: 12 april 2009 at 21:49
Hei!

Bruker den samme platen som Tore, funker helt topp!

Mvh Sverre

-------------
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.


Posted By: Pelle
Date Posted: 12 april 2009 at 21:58
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

På stasjonsområder kan man godt bruke bare en plate :







Dette var en kreativ måte å bruke en plate på :-) Ikke vanlig 240 x 120 cm plate, men lagt langs veggen og skåret i buer. Men resten av anlegget ser ut til å ikke være en hel plate og er bygget slik jeg foreslo. Et stasjonsområde kan være det, men landskapet ellers unngår dermed å bli "flatt".


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: ses
Date Posted: 12 april 2009 at 23:11
Man kan selvfølgelig bruke sponplate hvis man har understøttelser deretter, dvs. enten mye tettere enn man trenger ved finér eller enda tykkere sponplate enn man trenger ved finér. Problemet med spon er at den over tid har en tendens til å sige, og for et sporunderlag er det ganske ødeleggende. Muligens påvirkes den mer av fuktighet enn finér også. Spor og landskapsunderlag bør normalt tåle litt fuktighet i forbindelse med bygging av landskap, legging av ballast for de som trenger det (de fleste), siden vannbaserte metoder nok er de oftest brukte, mange med bruk av ikke så helt lite mengder fritt vann.

På den første Skårenbanen, som NJKs MJ-gruppe bygget på 1970/80-tallet, bygget man sporunderlaget med sponplate og laget et fint landskap. Etter noen år begynte avsporingene, og nærmere undersøkelser viste altså at sporet lå som berg-og-dal-bane bortover. Sporet måtte opp, og nytt underlag legges. Så hvorfor skal andre behøve å utsette seg for lignende risiko?


-------------
Svein S


Posted By: rosenblad
Date Posted: 13 april 2009 at 10:32
Hei!
 
Jeg sier bare at jeg ikke har opplevd problemer med det på de 40 årene jeg har bygget jernbaner! Hvis noen lurer, så bruker jeg også "vannbasert" ballast. Smile
 
MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: eika
Date Posted: 13 april 2009 at 12:56
Det gamle klubbanlegget til Horten Modelljernbaneklubb var bygget med sponplater, og vi fikk akkurat det samme problemet som SVein forteller om. Etter noen år i bruk så begynte platene å henge ned slik at sporet ble ujevnt og forårsaket avsporinger.
 
Det er sikkert mulig å få sponplater til å fungere, men da vil jeg tro man må øke tykkelsen på platen og ha hyppigere understøtninger for at mulighetene for sig i platen skal bli minimalisert. Og mans spon kanskje var det beste eller ledende materiale for en del år siden finnes det nå såpass bra plater av andre typer at jeg er enig med Sveins spørsmål om hvorfor man skal gidde utsette seg for mulige fremtidige problemer når man kan unngå det...
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 13 april 2009 at 17:25
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!
 
Jeg sier bare at jeg ikke har opplevd problemer med det på de 40 årene jeg har bygget jernbaner! Hvis noen lurer, så bruker jeg også "vannbasert" ballast. Smile
 
MVH, Tom


Jeg tviler ikke et øyeblikk på dine positive erfainger med sponplater, og vil derfor spørre hva slags avstand du har mellom hver understøttelse og tykkelsen på spoenen, for det aner meg at det er avgjørende for å ikke råke bort i de probleme som andre har opplevd med spon.

Et annet argument mot spon, er at sponplater er tyngre enn alternativene. På noen anlegg spiler slikt en rolle, på andre i liten grad.


-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 april 2009 at 00:50
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

På stasjonsområder kan man godt bruke bare en plate :







Dette var en kreativ måte å bruke en plate på :-) Ikke vanlig 240 x 120 cm plate, men lagt langs veggen og skåret i buer. Men resten av anlegget ser ut til å ikke være en hel plate og er bygget slik jeg foreslo. Et stasjonsområde kan være det, men landskapet ellers unngår dermed å bli "flatt".


Resten er laget med tradisjonelt L-girder rammeverk :








-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: rosenblad
Date Posted: 14 april 2009 at 09:31
Originally posted by ses ses wrote:


Jeg tviler ikke et øyeblikk på dine positive erfainger med sponplater, og vil derfor spørre hva slags avstand du har mellom hver understøttelse og tykkelsen på spoenen, for det aner meg at det er avgjørende for å ikke råke bort i de probleme som andre har opplevd med spon.

Et annet argument mot spon, er at sponplater er tyngre enn alternativene. På noen anlegg spiler slikt en rolle, på andre i liten grad.
 
Hei!
 
Jeg skrev lenger opp i tråden at jeg bruker 12mm sponplate skåret i 10cm brede sporbett. Det er 30cm mellom understøttningene. Resten av rammeverket er konvensjonell L-girder.
 
MVH, Tom


-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net