Print Page | Close Window

Selvbygging av skinner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=437
Printed Date: 22 november 2024 at 12:47
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Selvbygging av skinner
Posted By: Magne
Subject: Selvbygging av skinner
Date Posted: 07 januar 2005 at 12:58

Noen spørsmål i forbindelse med selvbygging av skinner.

Er det rimeligere enn å kjøpe ferdig skinner?

Hvordan får man konstant sporvidde på skinnene? Hvor stort slingringsmonn har man, hvor fintfølende er hjulene? Skjønner at man måler og slikt, men hvordan får man de til å bli akkurat der man har tenkt? Kan lage avstandsstykker naturligvis.

Hvordan festes skinnene til svillene? Antar svillene festes i underlaget først.

Penser: Er det greit å få tak i passende motorer? Tenker på digitalstyring.

Generelt: Er det regnet for å være veldig vanskelig å legge egne skinner, egne penser? Er temmelig fingernem, er veldig tålmodig og har sansen for detaljer, så det høres ut som en morsom utfordring. Hvor lang tid tar det å legge en meter skinnegang? Eller to eller tre? Fint å få en indikasjon på tidsbruken.

Gjenbruk: Noen som har noe erfaring med å flytte selvlagde skinneganger? Må de vrakes ved flytting, flytter man dem i moduler, eller demonterer man og bruker selve skinnen omigjen? Dette er i grunnen ikke en relevant problemstilling, bare lurer. Skjønner jo at dersom man flytter mye er ikke dette tingen.

Ellers noe man bør tenke på hvis man vurderer å lage skinner selv? Mine tre motivasjoner for å vurdere å lage selv er:

1. Gøy, utfordrende å bygge noe helt fra bunnen av

2. Man får akkurat det man vil ha. Utseende, radier, penser osv.

3. En idé om at det kanskje blir rimeligere.

 



-------------
Magne



Replies:
Posted By: fleichmann
Date Posted: 07 januar 2005 at 13:51

kan kanse være best å kjøpe men

 for hva skal du lage PENSER AV?

 



-------------
Med Hilsen HILMAR2!


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 januar 2005 at 14:56

Svein Sando har skrevet noen artikler på hjemmesidene sine om anleggene han har bygget. Den ene artikkelen om http://www.dmmh.no/~ses/www-mj/anlegg/a7/index.htm - Ljan Stasjon tar opp noen aspekter ved selvbygging av spor, inklusive sporveksler. Selv om artikkelen ikke er en innføring av selvbygging av spor, er jeg nok så sikker på at du finner mye nyttig der. Sando er kjent som forfatter av boken "Modelljernbane på Norsk", og for øvrig aktiv deltaker på http://medlem.njk.no/forum/index.php - NJKs forum

http://www.wnj.se - Skövde Modellsällskap har bygget vakre strekninger med selvbyggerspor, men i skrivende stund får jeg ikke åpnet hjemmesidene deres. Kanskje det finnes noe der? Det er i denne sammenheng verdt å referere til http://mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=431&PN=1 - Houens tråd om oppfordring til å bli med på å være med på å redde dette unike anlegget.

 

 



Posted By: Henning L
Date Posted: 07 januar 2005 at 15:38
Hei!

Joda, selvbygging av spor er saker!
Og ja, det blir rimeligere, særlig sporveksler.

Sporvidden bruker man avstandsstykker til og det finnes også allsidige
maler. Slingringsmonn kommer an på hvilken standard du bygger etter.
Det finnes flere.

Den europeiske NEM, er den groveste, så har du den amerikanske, NMRA
og endelig et utvalg s.k finskalastandarder, proto-87, H0 pur, P4
(Engelsk. 00-skala, 1:76)
Det enkleste hvis du skal kjøre europeisk/norsk er å bruke NEM.
Det flotteste er finskala! Det blir utrolig lekkert.
En generell regel for selvbygging av spor er å være så nøyaktig som
mulig! Hele tiden!

NEM: http://www.morop.org/en/normes/index.html - http://www.morop.org/en/normes/index.html
Prøv den tyske for fler!
NMRA: http://www.nmra.org/standards/ - http://www.nmra.org/standards/
Her er det mye bra info. Se deg om!
Proto-87: http://www.proto87.org/ - http://www.proto87.org/
H0 pur har jeg ikke noen lenke på, lenken nederst på denne siden funker
ikke:
http://de.geocities.com/Fn4de/Normen.html - http://de.geocities.com/Fn4de/Normen.html
Her er det mye annet, imidlertid!

Feste av skinner:
Svillene limes ned først. Mange legger dem på frihånd etter hjelpelinjer.
Andre tegner opp sporet, plotter det ut og limer ned tegningen, med alle
sviller på plass. Det høres ut som mye arbeid, men blir veldig bra og
sparer deg for arbeid og frustrasjoner siden.
Sviller har ulik avstand etter hva slags bane det er snakk om. Og de ligger
gjerne tettere ved skinneskjøter.
Skinnene kan festes til svillene med små spiker, lim og loddes på sviller
av printkort (ofte kalt PC). Noen bruker til og med skinneplater.

Sporveksler
Det er et kapittel for seg, men er forbausende enkelt å bygge. Man må ha
tegninger, og standard for hvordan de skal bygges. Men det er eg. mest
litt filing, lodding og nøyaktig plassering som skal til. Det finnes
planleggingsprogram for spor, og det finnes ferdige maler, samt jigger.
Motorer er det samme som man bruker ellers, det finens mengder av
motorer, for plassering under sporunderlaget. Tortoise heter en som
anses som veldig bra. Hvodan de funker med digitastyring kan jeg ikke si
helt presis, men det er jo som regel en eller annen digital boks som tar
seg av signalene, og som styrer motoren. Går greitt, vil jeg tro.


Du lurer på om det er vanskelig å bygge eget spor.
Det er det ikke. Du må bare planlegge mer, og være nøyaktig. Kan du file,
lodde og sette sammen ting presis går det greitt, men litt øvelse må til!

Det går ganske fort å legge spor, men veksler tar litt mer tid, selvsagt. Du
kan vel legge et par meter på en kveld, eller et par sporveksler. Det tar jo
litt tid å file til vekslene, men bruker du jigger og jobber systematisk kan
du file til og lodde en veksle på en times tid - Det avhenger av øvelse, da
jeg bygde spor selv tok jeg aldri tida - det var tilfredstillende i seg selv å
bygge, egentlig ganske artig. Svillelegging er liksom litt meditasjonsaktig,
og det samem kan sies om spikring. Veksler er litt mer krevende, og kan
ta endel tid, men har vi ikek en hobby for å fylle tiden med noe artig, da?

Flytting er nesten umulig, om du ikke bygger i seksjoner og planlegger
deretter.

Veksler kan du selvsagt ta vare på, og ovis du bygger dem på egen plate,
er de lette å fjerne fra anlegget.

En av de beste tingene med å bygge selv er at du får akkurat det du vil
ha, og det du trenger!

Er du usikker er det jo bare å prøve!

mvh
Henning L


Posted By: jevistad
Date Posted: 07 januar 2005 at 17:22

Bjørn Runar Larsen har en bra side om sporvekselbygging.

http://home.online.no/~bjornrl/turnou_n.htm - http://home.online.no/~bjornrl/turnou_n.htm

Jeg har bygget så nogenlunde etter denne "oppskriften" selv, og ble fornøyd med resultatet.

Og jo flere man bygger, jo bedre blir de.



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: KnuT
Date Posted: 07 januar 2005 at 19:50

Hei Magne!

Du har jammen mange spennende sprøsmål. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne linken på Norsk MJ-forum - der vil du finne mye stoff og mange linker:

http://forum.mjf.no/topic.asp?TOPIC_ID=660 - http://forum.mjf.no/topic.asp?TOPIC_ID=660

Så vil jeg også virkelig anbefale deg å se på denne:

http://www.handlaidtrack.com/ho.php - http://www.handlaidtrack.com/ho.php

Her kan du finne jigger m.m for bygging - går du til Document Library og FAQ"s kan du også lese deg til en del informasjon.

Og - dersom du kjøper noen av disse jiggene - jeg synes at filjiggen virker veldig interessant dersom man skal bygge seg noen sporkryss/hjertestykker/frogs - og vekseltunger/switchpoints - ja, da hadde det vært fint med en tilbakemelding.

For mange år siden fantes det et svenskt system som het Jomo Jigs som var basert på ferdige svillematter og jigger ofr rett spor og sporveksler nr 4 og nr 6 (ca 14 og 9,5 grader avvik). Det fantes også byggesett for sporveksler, men her var kvaliteten ikke helt god. Skinnene skulle limes med lynlim (kontaktlim kan være en bedre løsning).

Jeg har en del av dette liggende og funderer fortsatt på hvordan jeg kan gjøre vekslene bedre - har bl.a fått et finere sporkryss ved å snu litt om på delene - men uansett bør det lages til og files nye vekseltunger. Dessuten bør hjertestykket loddes. Men det er ikke umulig å få et greit resultat av dette.

Ta også en titt på denne siden, her kan du også finne mye interessant:

http://www.cvmw.com/ - http://www.cvmw.com/

Mitt inntrykk (fra amerikansk mj) er at mange som håndlegger spor har gått over til å bruke fleksiskinner kombinert med håndlagte veksler.

Knut



Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 07 januar 2005 at 20:57

Jeg har hatt stort utbytte av boken "FINESCALE TRACK in 4mm" av Iain Rice.  denne tar for seg prisippene og beskriver en av metodene for sekvbygging.  Spesiellt her komplekse sporskiftegeometrier, i tillegg til selvfølhelig enkle sporskifter.  denne boka finnes til salgs hos Stavanger Lokomotiv og Vognfabrikk  (SLVF)

SLVF hjemmeside: http://www.slvf-ans.com - www.slvf-ans.com   Deretter "produkter" og så "Bøker" (Denne linken er rettet 19/1-05)

(14/1  Rettet trykkfeil)

Per Einar Oreberg




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net