Etterlyser teknisk tips - Intellibox på modultreff
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4314
Printed Date: 23 november 2024 at 14:35 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Etterlyser teknisk tips - Intellibox på modultreff
Posted By: KjellAn
Subject: Etterlyser teknisk tips - Intellibox på modultreff
Date Posted: 23 februar 2009 at 10:06
I forbindelse med vårt modultreff http://http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=4253 - Smalspor 2009 i helgen opplevde vi at vår digitalsentral Intellibox IR koblet ut fra tid til annen. Den ble ganske enkelt god og varm.
Vi har ikke arrangert store treff slik som Fremo-miljøet, men vi brukte i prinsippet det samme type utstyr som brukes på større Fremotreff.
Har dere som kjenner de tekniske betingelsene for Intellibox"en noen praktiske råd med hensyn til antall booster-kretser, bruk av ekstra strømforsyning til LocoNet, osv.
Det var aldri mer enn 5-6 smalsporlok som kjørte samtidig. Det stod riktignok ca. 10 andre lok på sporet - men uten at de hadde annet strømforbruk enn til dekoderene.
Vi brukte håndkontroller fra Uhlenbrock (Fred og Daisy) samt én Digitrax håndkontroll.
LocoNet-T-utgangen på Intellibox"en kan belastes med 500mA, og vi hadde ikke fler enn 6 håndkontroller i bruk samtidig. Jeg vet at UB-Daisy bruker 50mA, og at UB-Fred bruker 25mA. Vi var således godt under belastningsgrensen på LocoNet-utgangen på Intellibox"en.
Rett før Intellibox"en koblet ut, så opplevde vi at enkelte lok begynte å kjøre på egenhånd helt umotivert, eller at enkelte lok gikk veldig sakte.
Fint om noen erfarne Fremo"ister kan gi oss noen tips slik at vi står bedre rustet til neste års Smalsportreff.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 februar 2009 at 18:44
Fikk du noen meldinger om "kortslutning" da dette hendte?
Fikk du melding om "overtemperatur" (som skal komme om Intelliboxen blir belastet nær øvre ytelsesgrense over lang tid)?
Gikk det lengre tid før Intelliboxen koblet ut når den var helt kald enn når den var varm?
Har du prøvd om det samme skjer i ettertid uten mange lok på sporet og eksterne kjørekontrollere tilkoblet?
Etter symptomene, kan det kanskje tyde på at processoren "har hatt for mye å gjøre"? - Det er en av "forbannelsene" med "alt-i-en-boks"-sentralene. Dette kan forårsake de merkelige "hendelsene" med lok uten kontroll.
Jeg mener at IB tåler max. 3 A innmatet strøm over tid? Bruker du mye på LN-bussene eller I2C, må du redusere tilsvarende på sporet? Det går ikke klart frem av de tekniske data, men internt er det felles spenningsregulator, så dette er naturlig.
|
Posted By: steppen
Date Posted: 24 februar 2009 at 00:16
Kjell H. wrote:
Fikk du noen meldinger om "kortslutning" da dette hendte?
Fikk du melding om "overtemperatur" (som skal komme om Intelliboxen blir belastet nær øvre ytelsesgrense over lang tid)?
Gikk det lengre tid før Intelliboxen koblet ut når den var helt kald enn når den var varm?
Har du prøvd om det samme skjer i ettertid uten mange lok på sporet og eksterne kjørekontrollere tilkoblet?
|
Ja, Ja, Ja og Nei, egentlig ikke.
Det vi la merke til var at forløpet var omtrent slik:
Etter et par timer med kjøring, begynte plutselig lok som ikke var under kjøring å starte - gjerne på full gass. Like etter begynte farten å bli ujevn på de lokene som var (og skulle være) ute å kjøre. Like etter gav Intelliboxen beskjed om kortslutning, og dersom den bare ble resatt (uten tid til å kjøle seg ned i mellom) gav den snart beskjed om overopphetning.
10 minutter avkjøling var ikke nok. 30 minutter avkjøling (inkl. trykkluftavkjøling av ribbene på IB) gav ytterligere ca. en times kjøring før det hele gjentok seg.
Vi testet etter å ha tatt en del av de uvirksomme lokene av sporet, men ventet ikke så lenge at IB var helt kald før vi testet.
------------- Mvh Stein
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 februar 2009 at 08:43
Da var det nok en tradisjonell overbelastning av IB"en vi opplevde.
Vi har diskutert bruk av flere boostere og ekstra strømforsyning til LocoNet.
Det hadde likevel vært fint om dere som kjenner de tekniske betingelsene for Intellibox"en og praktisk bruk på store Fremo-treff, kunne komme med noen råd / anbefalinger med hensyn til:
- Bør f.eks. Intellibox"en kun brukes som sentral og programmering og IKKE til strømforsyning av deler av anlegget?
- Hvordan i praksis beregne belastning (antall modulmeter, antall lok) for hver booster-krets?
- Hvor vanlig er det med ekstra strømforsyning til LocoNet på større treff?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 februar 2009 at 10:44
Da heller jeg nok i den retning at det totalt er trukket for mye strøm ut av IBen?
At lokene begynner å oppføre seg "rabiat", kan muligens tilskrives at spenninen til sporet har blitt ustabil. Mange dekodere oppfatter ustabil spenning som "likestrømsdrift" - og lokene "tar ut".
Dette har jeg spesielt registrert på lok med dekodere beregnet for multiprotokoll (DCC + MM), samt også på dekodere fra Digitrax og Tams.
Mht. anbefalinger for oppkobling på treff, har jeg ingen erfaring.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 februar 2009 at 11:43
Kjell H. wrote:
Dette har jeg spesielt registrert på lok med dekodere beregnet for multiprotokoll (DCC + MM), samt også på dekodere fra Digitrax og Tams |
Mitt lok har en Lenz Gold Mini, og den tok også en tur på egenhånd.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 24 februar 2009 at 13:33
Dere trenger boostere for å fordele belastningen på flere avsnitt.
Ett annet tips er å bryte strømmen til lok som er parkert på sidespor/lokstall for å minske belastningen.
Intelliboksen kan brukes på en del av anlegget, og tåler som tidligere nevnt 2/3 ampere, men resten må dekkes av en eller flere boostere. Det er egen utgang for dette på boksen.
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2009 at 20:22
Hei,
Vi har brukt IB på FREMO-treff siden 2002, og det fungerer helt bra. Men...
Bruk aldri den innebygde boosteren in IB"en!
- Den er for det første ikke elektrisk "flytende" i forhold til Loconet og andre kretser som IB"en måtte være koplet til, dvs. at den har ingen optokopler på inngangen.
- Dessuten vil en kortslutning av denne boosteren føre til at hele IB"en kopler ut inntil den grønne knappen er trykket .
- Og, slik dere opplevde, vil en overbelastning av denne boosteren føre til at IB"en oppfører seg merkelig og til slutt kopler ut.
Saken er at denne boosteren ikke tåler jevn og større belastning over lang tid. Kjørestrømsbelastningen av flere lok sammen med Loconet-belastningen blir tydeligvis for mye etter noen timer, og så begynner moroa.
På FREMO-treff gjør vi følgende:
- IB står kun koplet til Loconet som sentral, med Loconet på LN-B utgangen.
- LN-B har Railsync-signal på de to ytterste trådene i Loconet-kabelen, og dermed kan man kople boostere til samme Loconet-kablingen som brukes til kjørekontroller (FRED o.l.)
- Men LN-B kan kun levere 200 mA til å driver kjørekontroller og boostere .
- Alle boostere har optoisolert inngang, slik at utgangene ikke har noen elektrisk forbindelse som kan gi falske jordstrømmer og kortslutninger. Vi bruker boostere fra Lenz (LV-101 som har gått ut (3 A), eventuelt LV-102...) eller FREMO"s "SPAX-boostere" som er bygget selv (2 A)
- Vi bruker nå (de siste par årene) en egen Railsync-booster med en fordelingskrets som gjør at vi kan ha vesentlig flere kjørekontroller på nettverket (RSCLD). Se http://www.fremo.wisotzki.net/projekte_basteln/6fach_rscld/index.php - http://www.fremo.wisotzki.net/projekte_basteln/6fach_rscld/index.php
- Vi bruker kun kjørekontroller med lavt forbruk (altså ikke Daisy), og, av litt andre grunner, ikke kjørekontroller som hvor man selv kan stille lok-adressen.
På denne måten unngår vi problemer med IB overbelastning, og har mulighet for å skifte utstyr enkelt dersom noe skulle skape problemer. Man kan for eksempel enkelt bytte til en annen sentral, for eksempel en Zephyr eller en annen IB, dersom noe skulle skje. Det er også enkelt å bytte boostere osv.
Håper dette kan hjelpe.
Hilsen Halvor
|
Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2009 at 20:34
KjellAn wrote:
- Bør f.eks. Intellibox"en kun brukes som sentral og programmering og IKKE til strømforsyning av deler av anlegget?
- Hvordan i praksis beregne belastning (antall modulmeter, antall lok) for hver booster-krets?
- Hvor vanlig er det med ekstra strømforsyning til LocoNet på større treff?
|
Til dine konkrete spørsmål Kjell:
- Ja, IB bør kun brukes som sentral (evt. programmering)
- Det er jo antall lok som kjører (de som står stille trekker mindre strøm) som er avgjørende. Vi har vel ikke noen spesiell formel for dette, men har i utgangspunktet en booster for hver stasjon, kanskje to på store stasjoner som staller flere lok (F.eks. Nelaug).
- Det er viktig å skille mellom Loconet og Railsync. Loconet er selve datanettverket og krever ingen spesiell strømforsyning utover det sentralen gir. Railsync er i samme kabelen og leverer driftspenning til kjørekontroller og signalspenning til boostere (dersom det brukes slik). Her kan det være aktuelt med en forsterker og fordelingsboks (RSCLD) som nevnt i forrige innlegg. Forsterkeren er en vanlig optoisolert booster, og RSCLD er en krets som opprinnelig er spesifisert av Digitrax for å øke strømkapasiteten på Railsync.
Bruk av egen strømforsyning koplet til Digitrax-panelene vil ikke fungere sammen med Railsync.
Hilsen Halvor
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 24 februar 2009 at 21:36
Hei Halvor
Takk for meget fyldig og nyttig informasjon og svar på temaet.
Så til noen betraktninger fra en novise innen oppsett av en Intellibox på modultreff - kanskje litt påvirket av hva produsenten Uhlenbrock tilbyr av utstyr. Og kanskje at mange av treffdeltakerne på vårt treff hadde utstyr fra Uhlenbrock:
IB"en har jo 3 utganger bak til boostere og håndkontroller
- Er det noen spesiel grunn til at man på treff ikke også kan bruke Uhlenbrock boostere tilkoblet den hvite flatpins-utgangen til venstre og andre boostere til LocoNet-B-utgangen?
- Uhlenbrock leverer en strømforsyning UB63100 for LocoNet (jeg tenkte ikke på en Digitrax-strømforsyning via LocoNet-panelene). Kan en UB63100 være et alternativ til en Railsync-booster - dersom ikke treffet blir veldig stort med veldig mange håndkontroller? Og da bruke LocoNet-T-utgangen til disse?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: halvors
Date Posted: 24 februar 2009 at 23:56
KjellAn wrote:
- Er det noen spesiel grunn til at man på treff ikke også kan bruke Uhlenbrock boostere tilkoblet den hvite flatpins-utgangen til venstre og andre boostere til LocoNet-B-utgangen?
|
Intellibox er på godt og vondt tilpasset bruk i et Märklin-miljø. Selv designen indikerer dette . Blant annet ser man det på konstruksjonen med felles jord gjennom hele systemet, inklusive Loconet og boosteren. Bruk av Uhlenbrock"s egen booster koplet til den dedikerte utgangene vil også sørge for jordforbindelse fra resten av systemet ut på den eksterne boosterens utgang.
Slik felles jord er greit nok på et Märklin-anlegg med midtleder, og forsåvidt på et fast "to-leder" hjemmeanlegg. Her har man god kontroll på hvilken leder som er koplet til jord, og hvilken som ikke er det.
Men på et modulanlegg som koples opp forskjellig for hver gang kan man oppleve "underlige ting", som for eksempel jordstrømmer gjennom anlegget fra forskjellige jordingskretser. Disse vil kunne forstyrre digitalsignalene og skape uforutsigbare problemer. Mye tilsvarende det man kan få som "during" eller brum på et større høytaleranlegg.
Derfor bør man ikke bruke utstyr som bruker jord som signalretur. Men heller sørge for at alle boosternes loconet-innganger er isolert fullstendig fra utgangene, at inngangene er balansert, og at alle boostere har sin egen nett-transformator slik at man ikke får jordsløyfer via strømforsyningen. Dermed er desverre de fleste boostertyper ute av bildet.
KjellAn wrote:
- Uhlenbrock leverer en strømforsyning UB63100 for LocoNet (jeg tenkte ikke på en Digitrax-strømforsyning via LocoNet-panelene). Kan en UB63100 være et alternativ til en Railsync-booster - dersom ikke treffet blir veldig stort med veldig mange håndkontroller? Og da bruke LocoNet-T-utgangen til disse?
|
Dersom man ikke ønsker å bruke Railsync-ledningene i Loconet-kablingen til å mate signal til boosterne så kan man selvsagt bruke en slik løsning. Jeg regner med at Uhlenbrock sin løsning i prinsippet er det samme som Digitrax gjør på sine paneler, at de legger en likespenning fra en ekstern strømforsyning ut på Railsync-lederne. Da kan man også bruke LN-T utgangen, ja.
Men som nevnt ovenfor så er det sterkt å anbefale å bruke Railsync til mating av boostere på et modulanlegg, og da blir det straks litt mer komplisert.
Vi har kjørt med rimelig mange FRED"er på LN-B utgangen, man må bare ha en god rutine på å kople fra kjørekontroller som ikke er i bruk. Man kan også redusere strømforbruket i U-FRED ved å redusere lysstyrken i LED"ene.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 25 februar 2009 at 16:00
Jag har haft liknande problem med en Lenz-anläggning, det visade sig bero på att strömförsörjningen var för klen. Transformatorn måste kunna leverera mer ström än boostern har som maxgräns, annars kan boostern/centralenheten börja bete sig illa.
|
Posted By: steppen
Date Posted: 27 februar 2009 at 21:20
Ser ut til at Jan tok problemet på kornet. Er i Tyskland med Nils Gullhav nå, og når vi diskuterte problemet kom jeg til å huske på at IBen var koblet til en Märklin 50VA transformator. IBens orginale er på 70 VA, og IBen selv trekker rundt 65VA. Så med kun 50VA til disposisjon ble de elektroniske kretsene i IBen overarbeidet. :(
Det har likevel kommet frem mye nyttig informasjon i tråden her - takk for den!
------------- Mvh Stein
|
Posted By: pceder
Date Posted: 08 mai 2009 at 10:16
Du har nog fått de riktiga och viktigaste svaren.
- Tillräcklig effekt på transformatorn (viktigt även för att kortslutningskydd skall fungera)
- Aldrig CU som booster
- Glöm inte slå av analogfunktion på dekodrar (multiprotokoll är inte problemet)
(det går att sätta små PC fläktar på kylflänsen till IB)
Inom MMM kör vi Lenz på 2R men IB multiprotokoll på 3R. Vi använder dubbla bussar, LN-B endast för boostrar (1 per station och 10 meter) och LN-T för handtag.
Vi har (ännu) inte behövt extra strömmatning på bussarna och vi har 40-50 meter sträcka, 10-20++ lok (många ljud) och många 6-8 Daisy, 1-3 UT4/DT400, 1 Profiboss, 1-2 MobStatadapter och ibland Musadapter. Allt inkopplat samtidigt. Vi ligger nog på gränsen så RSLCD inmatningar respektive och/eller DC inmatning är påtänkt.
Men Halvors råd är bättre och säkrare (= hårt Fremotestat)
MVH /Peter
|
|