Hva er vel bedre enn å pakke kofferten når snøen detter ned i Norge og legge kursen mot Tyskland og snøen der nede.
Akkurat nå befinner jeg meg på et hotell en times tid fra Nürnberg,
og her kommer en stemningsrapport fra turen så langt:
Hva er vel bedre enn å benytte en dag til å nyte smalsporet dampmateriell i regulære rutegående tog?
Jeg kom ikke på noe når jeg sto opp i dag,
så Hartz ble målet for dagen.
Det viste seg imidlertid at skal en ha noe håp om å fotografere damplok
må man stå tidligere opp enn meg for å komme i første rekke
...Men vi kom oss da ombord. Toget besto av 6 ordinære vogner pluss reisegodsvogna,
og etter et par stopp ble det temmelig fullt ombord.
Før det rakk jeg ta et bilde av det spartanske interriøret som ganske riktig føltes like vondt som det ser ut etter et par timers reise
(tilbakereisen ble delvis foretatt stående på endeplatformen utendørs for å kompensere de vonde setene)
Nuvel... vi kom oss da omsider til tops, hvilket innebærer en togreise med damp i to timer og stigning fra rundt 250m.o.h. til mer enn 1100 m.o.h.
På banens endestasjon Brocken på et høydeplatå midt i naturparken Hartz fikk vi igjen nærkontakt med det hvite stoffet vi har sett hjemme i Norge de siste dagene.
Baneselskapet hadde som det fremgår av neste bilde heldigvis snøskuffen stående parat:
At skuffa var i bruk var tydelig å se på snøkantene langs platformen når jeg foreviget toget mens damploket tuslet rundt i sporet bakenfor for å komme på rett ende til returen:
Underveis på returen krysset vi med to andre ordinære tog fremført med damplok.
Det siste på en stasjon hvor vårt tog i ruten hadde hele 30 minutter opphold. Ventetiden ble benyttet til å innta en bratwurst, og til å få et bilde av toget "vårt":
Endelig dukket møtende tog opp;
Siste bilde for i kveld er av reisefølget mitt; Jørund Lothe fra http://www.vmji.no - www.vmji.no er strålende fornøyd med
å få førstehånds kjennskap til en jernbanestrekning som produsent LGB har utgitt mange modeller fra:
Kveldens siste overraskelse fikk vi forøvrig ved ankomst til vårt hotell;
utenfor døren ble vi møtt av et LGB-anlegg i et glassmonter med to sporkretser og trykknapp som startet togene.
Men da var dessverre kamerabatteriene brukt opp, så bilde av det anlegget får vente til i morgen.
Da satser jeg på å ha med et par bilder fra Nürnbergmessen og
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|