Print Page | Close Window

Roco el16 bergensbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4104
Printed Date: 04 mars 2025 at 09:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: Roco el16 bergensbanen
Posted By: rockmoen
Subject: Roco el16 bergensbanen
Date Posted: 21 desember 2008 at 13:34
Hei.
Jeg er nybegynner på dette feltet og har nettopp fått i hus et startsett fra Roco med bergensbanen.
Men gleden ble foreløpig kortvarig. Etter å ha kjørt inn loket, satta jeg på vognenene. Men da kom problemet. Loket greier ikke å dra med seg de fire vognene. Det blir ståene å spinne på skinnegangen etter svingen. Har sjekket at alt står riktig på skinnene også, men finner ingen feil.
Har noen gode råd til en nybegynner?

Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 21 desember 2008 at 14:05
Hei!

Ligger banen helt flatt uten noen form for stigninger?
Har du sjekket at hjulene på vognene ruller fritt rundt i boggiene sine?

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”

Date Posted: 21 desember 2008 at 15:35
Hei.
Banen ligger helt flatt på en plate og har ikke stigning.
Er en byggd opp som runnbanen som følger med setet uten noe ekstra.
Har nå sjekket at hjulene på vognene ruller fritt så jeg skjønner ikke noe.
Hjulene begynner å spinne. Selv med en vogn på. Jo flere jo være.

Posted By: Christian
Date Posted: 21 desember 2008 at 16:00
Har også dette settet og satt opp kun skinnene som fulgte med og ser ikke helt problemet. Kjører lokomotivet normalt når det går alene? Er vognene riktig koblet til?

-------------
Tut, tut.

Date Posted: 21 desember 2008 at 16:10
Det kjører normalt alene men ikke når det blir belastet med vogner. Vognene er riktig tilkoplet. De henger fint etter, men problemet er at loket begynner å spinne, spesielt etter sving. Men noen ganger også på flaten.

Posted By: MY1201
Date Posted: 21 desember 2008 at 20:15
Originally posted by rockmoen rockmoen wrote:

Det kjører normalt alene men ikke når det blir belastet med vogner. Vognene er riktig tilkoplet. De henger fint etter, men problemet er at loket begynner å spinne, spesielt etter sving. Men noen ganger også på flaten.

Har du sjekket skinneskjøter? Det er fort gjort å glemme, bare for å ha eliminert den muligheten Wink

Eller så kan du ta med loket NMJ og få det sjekket, hvis du ikke bor så langt unna. Adresse nederst på siden: http://www.nmj.no - www.nmj.no

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.

Date Posted: 21 desember 2008 at 22:14
Noe spesielt jeg skal se etter på skinneskjøtene?
Eller er det bare det at de sitter sammen ordntlig?
Bor veldig langt unna NMJ enda, men etter jul så blir det veldig mye nærmere
Skal innom å få byttet kåpen også, så jeg får sjekket det samtidig vist det ikke blir noe ordning på dette problemet.

Posted By: MY1201
Date Posted: 21 desember 2008 at 22:16
Originally posted by rockmoen rockmoen wrote:

Noe spesielt jeg skal se etter på skinneskjøtene?
Eller er det bare det at de sitter sammen ordntlig?
Bor veldig langt unna NMJ enda, men etter jul så blir det veldig mye nærmere
Skal innom å få byttet kåpen også, så jeg får sjekket det samtidig vist det ikke blir noe ordning på dette problemet.

Nei, det var bare om de satt sammen ordentlig. Hvis loket spant ved skjøtene, så kunne det ha vært et problem.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.

Posted By: Wickerman
Date Posted: 21 desember 2008 at 22:50

Kan være knuter eller motoren som er dårlig. Hvis knuta(en del av overføringen mellom motor og drev) ikke er i orden, vill loket knapt dra si egen vekt. Var tilfelle på Roco El18.

Hadde En heljan DI3 som også dro dårlig, her merket jeg at dekoeren var varm, fordi motoren dro dårlig. Var montert feil i forhold til gummibeleget som lå mellom motoren og loket. Og dermed fikk motoren ikke så godt med plass rundt seg slik at flyhjulet kom bort gummibeleget.

Vill tro feilen din ligger i enten drev, overføring motor til drev eller i selve motoren.

Hvis du har greie på lok, kan du ta du stange fra motoren og vir og se om det er modstand i boggiene. SÅ sjekker du om motoren går lett rundt. Den skal begeve seg uten motstand.

Eventuelt levere den inn hvor du har kjøpt den og reklamere på den. 

-------------
A matter of life and death

Posted By: Wickerman
Date Posted: 21 desember 2008 at 22:51
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan være knuter eller motoren som er dårlig. Hvis knuta(en del av overføringen mellom motor og drev) ikke er i orden, vill loket knapt dra si egen vekt. Var tilfelle på Roco El18.

Hadde En heljan DI3 som også dro dårlig, her merket jeg at dekoeren var varm, fordi motoren dro dårlig. Var montert feil i forhold til gummibeleget som lå mellom motoren og loket. Og dermed fikk motoren ikke så godt med plass rundt seg slik at flyhjulet kom bort gummibeleget og motoren dro tungt

Vill tro feilen din ligger i enten drev, overføring motor til drev eller i selve motoren.

Hvis du har greie på lok, kan du ta du ta stange fra motoren og vri og se om det er modstand i boggiene. SÅ sjekker du om motoren går lett rundt. Den skal begeve seg uten motstand.

Eventuelt levere den inn hvor du har kjøpt den og reklamere på den. 

-------------
A matter of life and death

Posted By: Andreas
Date Posted: 21 desember 2008 at 22:59
Holder knapp på teorien til Wickerman, har opplevd dette med begge mine Roco El 18, dog ingen av mine El 16, men forskjellene her er ikke så store. Generelt sett er lokene ganske enkle inni, så det er lite "galt" man kan gjøre ved å ta av kåpa å teste litt...

-------------
Hilsen Andreas.   

Posted By: ses
Date Posted: 21 desember 2008 at 23:08
Jeg ser Wickerman bruker begrepet "knute" for "en del av overføringen mellom motor og drev". Er dette et vanlig ord det jeg vil tro er kardang-leddet? Jeg har aldri hørt det før.

Nysgjerrig på nye ord. Smile

-------------
Svein S

Posted By: eika
Date Posted: 21 desember 2008 at 23:18
I forbindelse med bil er hvertfall "drivknute" et vanlig uttrykk, og jeg vil tro det er derfra det har oppstått.

EL.18 og alle de utenlandske 460 modellene til Roco har hatt en folkesykdom i punktet hvor drivknuten sitter på motoren (dvs. i overgangen fra motoren til leddet). Norsk Hobby Import måtte vel i sin tid bytte store mengder av disse knutene, men jeg har ikke hørt at samme problemet har eksistert på EL16 modellene, så dersom det nå har blitt et problem så syns jeg det er svak kvalitet fra Roco å la slike kjente problemer få fortsette å oppstå i nye serier av gamle modeller.

Om det er overføringen som er problemet i dette tilfellet kan egentlig sees utenpå loket: spinner hjulene på begge boggiene er det neppe overføringen som er problemet. Spinner hjulene på en boggie kan det være drivknuten i andre enden som er løs, og spinner ingen av boggiene, men man hører at motoren går på høyere turtall er det mest sansynlig begge knutene som er løse.

En annen ting som kan være verdt å sjekke er jo hvorvidt det faktisk er montert sliregummi på noen av akslene på loket. Jeg har ingen av de nye modellene selv, men går ut fra at det er som før at ett hjul på hver boggie har sliregummi?

Eirik

-------------
Når går toget fra Skråvika?

Date Posted: 21 desember 2008 at 23:28
Er da "knuten" dette kuleleddet med hylse rundt som muliggjør "knekk" på overføringsakselen?

Når det gjelder sliregummi på Rocos El 16, så har jeg mye erfaring fra det med den modellen de leverte midt på 1990-tallet siden vi brukte et par av de på Gardermobaneanlegget. Der erstattet vi disse med akseler uten sliregummi så langt de lot seg gjøre, men på EL 16 måtte vi beholde én aksel med gumme, men én erstattet vi med blanke hjul. Med kun én sliregummiaksel dro loket en 15-20 godsvogner uten problemer i stigninger på ca 20 promille. Min erfaring er derfor at disse lokene har bra trekkegenskaper.
Men nå har det kanskje kommet ny ny modell?

-------------
Svein S

Posted By: hoffno
Date Posted: 22 desember 2008 at 00:23
Har El 16 av den nye serien og der er det en aksel som har sliregummi, ville vel tro at det brukes samme understellet på de som er fra et sett.
Dette loket har ingen problem med å trekke de vognene som er blitt prøvd.

-------------
Vidar -KMJK-

Posted By: eika
Date Posted: 22 desember 2008 at 00:35
Originally posted by ses ses wrote:

Er da "knuten" dette kuleleddet med hylse rundt som muliggjør "knekk" på overføringsakselen?

Når det gjelder sliregummi på Rocos El 16, så har jeg mye erfaring fra det med den modellen de leverte midt på 1990-tallet siden vi brukte et par av de på Gardermobaneanlegget. Der erstattet vi disse med akseler uten sliregummi så langt de lot seg gjøre, men på EL 16 måtte vi beholde én aksel med gumme, men én erstattet vi med blanke hjul. Med kun én sliregummiaksel dro loket en 15-20 godsvogner uten problemer i stigninger på ca 20 promille. Min erfaring er derfor at disse lokene har bra trekkegenskaper.
Men nå har det kanskje kommet ny ny modell?
Ja. "Knuten" er den lille runde plastkulen med noen "tapper" ut og som sitter på akselen fra motoren og som det er festet en hylse i.
På alle 460/EL18 modellene var diameteren på hullet i denne litt for stor i forhold til akseldiameteren, noe som gjorde at den ikke satt godt nok fast. Jeg fikk en gang en liten eske med slike knuter av en bekjent som fikset slike lok, men i utgangspunktet holdt det ofte med litt lynlim mellom aksel og kule (MEGET forsiktig slik at ikke du limte fast akselen til motoren og...)

Det har nylig kommet nye serier med EL16, men jeg har vondt for å tro at det er noen større tekniske/mekaniske endringer, så jeg tror nok du kjenner modellen mer enn godt nok fra gardermo-anlegget SveinSmile

Eirik

-------------
Når går toget fra Skråvika?

Date Posted: 22 desember 2008 at 00:44
Takk! Da lærte jeg et nytt begrep i dag også.

Jeg tror kanskje vi må betrakte dette som en slang. Et søk på Wikipedia viser at dette nok er det samme som der kalles universaledd, kardangledd eller kryssledd:
http://no.wikipedia.org/wiki/Universalledd - http://no.wikipedia.org/wiki/Universalledd

-------------
Svein S

Date Posted: 22 desember 2008 at 00:54
Nei det er ikke riktig, en drivknute er ikke et (universaledd, kardangledd eller kryssledd), det har som regel en ring med stålkuler i. I allefall de som er på bilens drivaksler.

-------------
Vidar -KMJK-

Date Posted: 22 desember 2008 at 01:08
Javel? Da må du forklare meg forskjellen på drivknute og universalledd, og hvorfor den greia på MJ-lok ikke er et universalledd.

Jeg sjekket "drivknute" på WIkipedia. Det gir intet treff. Så sjekket jeg "drivknute" på Goggle, og det gir ca 6100 treff, mend et var ikke lett å finne noen beskrivelse av det (orket ikke å bla gjennom alle 6100), bare omtaler, priser og slikt. Det virker å være et biluttrykk, som vel også ble sagt her.

-------------
Svein S

Date Posted: 22 desember 2008 at 01:21
Har noen bilder som viser hvordan en drivknute er.

-------------
Vidar -KMJK-

Posted By: steinbp
Date Posted: 22 desember 2008 at 09:58
I bilbransjen er slike deler normale. En drivknute er som regel det leddet som som brukes i drivakselen på forhjulene. Disse har som regel kuler eller andre utforminger som gjør det viktige, nemlig at det overfører jevn hastighet til hjulet. dette gjør ikke et kardanledd som vi ser på mellomaksler og andre drivaksler som ikke endrer vinkel mellom inngående og utgående aksel. Forhjulenes styring krever det vi en gang i tiden kallte jevnhastighetsledd.
Det var nok om bilteknikk. På Roco lokomotiver går det en meget enkelt laget kardanaksel fra begge ender av motoren til hver boggi.
Det er som regel den delen som sitter på motorakselen som har for stort hull og slurer. Få delen byttet, eller litt superlim på forbindelsen mellom aksel og delen, men OBS ingen andre steder.

-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad

Date Posted: 23 desember 2008 at 18:19
Takk for tipsene i hvertfall. Skal forbi NMJ romjulen, så da stikker jeg innom å får de til å se på lokket. Får også riktig kåpe da

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net