Stasjonstegninger
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4046
Printed Date: 25 november 2024 at 21:29 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Stasjonstegninger
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Stasjonstegninger
Date Posted: 01 desember 2008 at 19:53
Jeg vet at man kan kontakte Jernbanemuseet for stasjonstegninger (sporplaner), men det fordrer at man vet hvilken stasjon man leter etter. Jeg sitter og drodler litt i 3rd PlanIt med noe som en gang i fjern fremtid kan bli en FREMO stasjon. I den forbindelse leter jeg etter forbilder - ende st eller gjennomgående st (helst sidebane) som har 3 til 4 togspor, et par tre sidespor og med dreieskive samt lokstall med plass til en to tre lokomotiver. Noen som har gode forslag?
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Replies:
Posted By: kness
Date Posted: 01 desember 2008 at 21:39
Som gjennomgående stasjon bør jo Flisa være midt i blinken. Ellers vil vel Sperillen være interessant som endestasjon. Da kan du "smelle" på en ekstra modul som inneholder sidespor til kaia også.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: eika
Date Posted: 01 desember 2008 at 22:26
Med fare for å bli oppfattet som "hakk i plata";
Hvorfor skal "alle" stasjoner ha dreieskive og lokstall?
Nå vet jeg at Morten en en del av Bryn-mafiaen og bygger etter gammel epoke, men selv den gangen var det da ikke normalt med dreieskive og lokstall på annenhver stasjon vel?
Det som vel bestandig mangler på treff er vel stasjoner med en industrispor eller tre med litt størrelse som kan generere godstrafikk til alle disse lokomotivene i lokstallene rundt omkring
Det finnes noen hederlige unntak rundt omkring, den siste er"universal fabrikker" som selv om den virker særdeles kunstig i sin utforming faktisk skaper mer trafikk til et anlegg enn de fleste andre eksisterende stasjoner.
Hva med å tenke litt nytt ved stasjonsdesign, og spørre hvorfor stasjonen ble bygget?. I noen tilfeller ble den bygget for å forsyne togene med vann og vedlikehold eller nye lok, ja. Men i de fleste tilfeller ble vel stasjoner bygget fordi det befant seg en by/bygd og i mange tilfeller også en lokal industri eller to som jernbanen kunne leve av å forsyne med transporttjenester.
Det er disse industriene som man må få frem (enten man bygger for gammel eller moderne epoke) for å skape liv og trafikk på et treff.
Ut fra antall industrier kan man så beregne antall oppsstillingsspor, og også hvor stor persontrafikken kan antas å ha vært.
Er godstrafikken stor nok fra industriene så kanskje stasjonen fortjener å ha sin egen lille lokstall med et skiftelok.
Og er trafikken fra industriene stor nok til å forsvare hele tog, ja da kan man kanskje forsvare dreieskiven og en litt større lokstall og
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 01 desember 2008 at 22:54
Jeg er egentlig enig med deg Eirik og ut fra fellesskapets interesser har du helt rett. Men hva med de som gjerne også vil bruke stasjonen i et hjemmeanlegg også (når det en gang blir plass til slikt)? Da ender disse stasjonene ofte opp som endestasjoner i et ende-til-ende anlegg; som f eks Grimstad.
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet; er det noen som har gode forslag basert på min korte kravformulering? Takk for innspill Kjetil
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 desember 2008 at 23:01
Jeg er ikke så sikker på at analysen din er helt treffende, Eika. På siste Fremo-treff var det ikke stasjoner med svingskive andre steder enn der det var nødvendig: Nittedal, Hakadal, Mo og Bjørnlia var alle uten, mens de to skyggestasjonene + to endestasjoner (Isaker og Thorshaug) hadde skive. 4/9 hadde skive og 5/9 ikke.
Men uansett, så tror jeg at mange tenker at skal de bygge en hel stasjon, så vil de gjerne ha en stasjon der man også kan plassere noen av sine lokomotiver, og da er det naturlig å tenke lokstall. Og tenker man lokstall for damplok, da tenker man svingskive samtidig. Da har man en base på banen.
Hvis vi ser litt historisk på det, så var det faktisk mange stasjoner som ble utstyrt med svingskive også. Alle steder der tog endte eller måtte skifte kjøreretning, var det behov for en skive. På den 10 mil lange Meråkerbanen var det skive på Hommelvik og Gudå, forruten endestasjonene Trondheim og Hell, og det var motorvognskive en periode på Malvik stasjon. 4 av 13 stasjoner hadde skive, altså nesten 25 %. Ser vi må Hell-Sunnanbanen, 105 km lang, var det skive på Stjørdal, Levanger, Steinkjer og Sunnan, dvs. 4 av 14 stasjoner, dvs. omtrent samme dekningsgrad.
Jeg tror ikke problemet er for mange skiver, men heller det andre Eika påpeker, nemlig mangel på andre ting som kan skape vognlast. Men selvfølgelig hvis de mange skivene og stallene kommer til fortrengsel for industrispor, kan det være et problem.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 desember 2008 at 23:16
Kombinasjonen lokstall med skive og 3-4 togspor, ikke forgreningsstasjon og kanskje ikke alt for stor stasjon er litt vanskelig. La meg nevne noen som jeg tror faller i den kategorien uten at jeg er sikker på antall togspor:
Jaren*, Reimegrend, Hen*, Mysen, Kornsjø, Røros, Tynset, Stjørdal, Steinkjer, Sunnan, Mosjøen, Flisa, Eidsvoll (før GMB kom).
Det finnes endel slike med bare to togspor, og så har vi en del forgreningsstasjoner som nok fyller kriteriene dine.
*) stasjoner som en periode har vært forgreningsstasjon.
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 01 desember 2008 at 23:19
Litt svar både til Morten og Svein i ett:
Opptellingen fra Gardermoen stemmer sikkert Svein. Faktisk kunne det på det treffet vel godt vært skive på Bjørnlia og siden den vel var utgangsstasjon og endestasjon for tog langs ene linjen, eller gikk alle videre derfra (har ikke finstudert Kais ruteplaner godt nok til å huske det i hodet?
jeg skjønner logikken som får folk til å bygge stasjoner med skiver. Men om man ser på størrelsen på treffene her hjemme nå, så ser vi at flere treff ligger på grensen hva antall moduler og stasjoner det kan presses inn gjelder. Dersom jeg sto som treffarrangør nærmet meg full hall og hadde valget mellom en stasjon med gjennomgående spor og skive/lokstall, og en stasjon med industrispor nok til 5-50 godsvogner vet jeg hvertfall helt klart hva jeg sansynligvis ville prioritert å ta med som siste stasjon i opplegget..
Dessuten bør kanskje modulbyggerene tenke litt mer på hva de faktisk bygger for, og skille mellom å bygge for et privat anlegg og et modultreff. Skal man bygge for et treff bør man bygge noe man vet kan komme godt med, mens skal man bygge for et hjemmeanlegg så bygger man helt anderledes. Da ville jeg nesten si det er bedre å bygge en stasjon for hjemmebruk og så bygge et par strekningsmoduler man kan ta med seg på treff mens man lar stasjonen stå igjen hjemme...
Jeg har selv laget ruter til et av de større treffene her i landet, hvor vi endte opp med for mange "kjedelige" persontog som bare krysset underveis, og for få godstog som faktisk utførte morsomt arbeide underveis, så det blir vel delvis å kaste stein i glasshus det jeg gjør nå, men operation med godstog har lenge vært mitt hjertebarn, og for å få til det i større grad må man først åpne folks øyne for hvilken betydning dette faktisk har for et treff.
(Beklager å ha kapret tråden din Morten, du skal få den tilbake fra meg nå
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 desember 2008 at 00:17
Vi er vel egentlig ikke uenig. Når det gjelder hvilke moduler som skal med på et treff, så er det vel opp til arrangøren dels å etterlyse det som trenges og dels skånsomt avvise påmeldte modultpyer det er for mange av. Nå er det etterhvert bygget så mange moduler at man har anledning til å velge, vil jeg tro.
Vi hadde også en tråd her nylig om utforming av sporplan på en forgreningsstasjon, nettopp ut fra erfaringer med hva som fungerer og ikke fungerer under et trafikkspill. Slike diskusjoner kan være med på å sette på dagsorden hva det er mangel på, og håpe at noen ser sin besøkelsestid.
------------- Svein S
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 02 desember 2008 at 02:38
Bare som en kommentar som man ikke trenger å spinne videre på, så har Bjørnlia hatt skive. Hvorfor den ble fjernet får Bjørn Runar forklare.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 desember 2008 at 05:05
eika wrote:
Jeg har selv laget ruter til et av de større treffene her i landet, hvor vi endte opp med for mange "kjedelige" persontog som bare krysset underveis.
|
På Nordlansbanen hvor det var utsett av sovevogner i Mosjøen, utsett av sovevogn i Mo i rana og inn med salongvogna(frem til fr3-2 kom i drift) Og utsett av godsvogner når disse gikk i nattoget(conteiner med post) til Terminalen i Fauske. Disse gikk bakerst og ble satt igjen i spor 1 hvor skifte maskinen skiffet voga(ene) inn til Terminalen. Det har også vært utsett av personvogner i Mosjøen og Mo i Rana.
I Mo i Rana ble sovevogna skifet inn av en DI3, så de slapp å bruke togloket. Spesilet på sørgående. På Norgående nattgot var det ikke uvanlig at toglokene skifet inn og ut(sovogna og cb1) Seinere så ble det fast med at toglokene skiftet på nordlansbanen
På Dombås var det utsett av vogner til Åndalsnes(sove og personvogner)
På Eina utsett av personvogner til Fagernes(disse gikk i Gjøviktoget)
Og utsett av sovevogner i Kr.sand Muligens også persongvonger, når dagtoget gikk.
SÅ man kan gjøre persontogene mere spennede enn å bare la de krysse.
Grong(forgeningsstasjon) og Mo i rana oppfyller vell også kravene. Eller kan du feks bruke norgesglasset til å studere sporplaner over stasjoenen i norge. Men ikke altid kartene er 100% oppdaterte( dvs de kan være av eldre dato). http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html - http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html
Ellers så ligger det bilder i stasjonsdatabasen til http://www.njk.no - www.njk.no
Ellers så har jeg noen pdf filer med stasjonstegninger/sporplaner fra Nordlansbanen.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Roger
Date Posted: 02 desember 2008 at 05:11
Hei!
Interessant disskusjon dette her. Har noen forøvrig planene til Kragerø stasjon?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
|