Print Page | Close Window

Hvilken trafo?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3992
Printed Date: 16 november 2024 at 03:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hvilken trafo?
Posted By: Heine Pedersen
Subject: Hvilken trafo?
Date Posted: 12 november 2008 at 22:12
Jeg har kjøpt meg et LGB-lok og litt skinner til min kommende hagejernbane. Loket er et lite damplok med digitaldekoder. Så lurer jeg på hva slags trafo jeg bør velge hvis jeg vil kjøre analogt. Og hva slags digitalsystem velger jeg hvis jeg vil kjøre digitalt?

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook




Replies:
Posted By: Hagen
Date Posted: 12 november 2008 at 22:40
Jeg har klart meg lenge med en gammel Fleischmann trafo (ikke den minste).
Holder ikke til de store tingene, men er helt grei for en start.

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Loco
Date Posted: 25 november 2008 at 21:33
For digital kjøring er det flere alternativer.
 
Dyr løsning:
Massoth Dimax 1200Z digitalsentral inkl. 12A trafo gir deg mulighet til å kjøre mange lok samtidig, kombineres med Dimax Navigator håndkontroll (trådløs eller kablet). Busprotokoll for Massoth og LGB. Sentralen har bl.a. separat utgang for programmeringsskinne, RS-232 PC grensesnitt for oppgradering av Dimaxkomponenter, justerbar kjørestrøm 4, 7 eller 12A. Mange tilkoblingsporter! Evt. kan du gå for Massoth Dimax 800Z dig. sentr. uten trafo. 128 kjøretrinn er mulig med Massoth dig. sentral og Massoth eller andre lokdekodere som støtter dette (ikke LGB).
 
LGB digitalsentraler:
MZS/MTS (flertogsystem) i versjon I, II og III.
Versjon III er den siste som er utviklet (av Massoth) og har 1 port for tilkobling av Dimax Navigator håndkontroll i tillegg til 3 LGB porter og er "P" (parallell) kompatibel som gir rask overføring av kommandoer til lokdekoder. 28 kjøretrinn er mulig ved bruk i kombinasjon med Navigatoren i tillegg til 10239 lokadresser og 2048 adresser for penser etc.
 
Litt usikker på spec. på I og II. Andre får korrigere hvis noe her er feil:
Noen sentraler kan være "P"-kompatible igjennom oppgradering og mulig at enkelte ble levert med "P" grensesnitt.
Ved bruk LGB håndkontrollere har I, II og III kun 14 kjøretrinn. I og II har ikke mulighet for tilkobling av Navigatoren og har dermed kun 14 kjøretrinn. Kun noen og tyve lokadresser. Antall adresser for penser etc. husker jeg ikke.
 
 
Andre systemer vil sikkert kunne fungere, men der har jeg ingen kunnskap.
 
 
 
 


Posted By: eika
Date Posted: 26 november 2008 at 03:20
Hvilket lok er det du har kjøpt deg Heine? Hvilket digitalsystem du kan/bør bruke avhenger litt av alderen på loket og dermned dekodertypen som sitter i det.
 
Når det gjelder LGB digital så er det med mindre du kjøper noe brukt kun MZS III som er aktuell nå.
 
Massoths system, er suverent selv om det føles som det koster skjorta (på den annen side: vi snakker om en sentral med 12A utgangskapasitet og innebygget powersupply. Hvilke andre firmaer leverer slikt i en enhet??). Både Jørund (JLO her på forumet) og jeg har hvert vårt anlegg av denne typen, og jeg mistenker at loco nok spretter over på det en gang i fremtiden ogWink
 
En test av Massoths system finner du i et par av de siste numrene av Modell&Elektronikk.
 
 
Skal du kjøre analogt så avhenger strømforbruket av hvilket lok du har anskaffet, men en standard 1A trafo bør holde til en del av de minste lokene hvertfall. Jeg har kjørt større 2-motors lydlok på godt under 1A om ikke belastningen er for stor, og LGBs startsett-trafo er vel kun på 0,5A, så motorene de har brukt er relativt snille på strømforbruket.
 
Eirik
 
pst: sjekk gjerne e-postadressen i profilen din. Administrator får av en eller annen grunn stadig vekk feilmelding om at du ikke kan motta e-post i tråder du abonnerer påWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 26 november 2008 at 11:30
Takk for svar begge to. Det er dette loket jeg kjøpte:


Kjøpte det hos en forhandler, men vet ikke hvor lenge han har hatt det på lager...

Jeg har fått tak i en standard 1A LGB trafo, og den er på vei i posten nå. Og den er sikkert mer en bra nok til dette loket. Så runden rundt juletreet er sikret. Smile

Massoth er kanskje veien å gå for meg. Regner med at det kan benyttes til Z-skala også.

Mailadresse er hverved byttet til en som virker. Wink

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: eika
Date Posted: 26 november 2008 at 13:05
Det loket står hvertfall ikke lengre på lagerlisten til LGB/Märklin, men hvor lenge det evt. er siden det forsvant fra produksjonen kan jeg ikke si sikkert på stående fot... Ut fra dekoderen så er det trolig 2-5 år gammelt.
 
1A trafoen bør ikke ha noe problem med det loket nei, med mindre du henger alt for mye bak og forsøker deg på større stigninger eller en spiral i juletreetWink
 
Massoth kan helt klart benuyttes til Z-skala. Første gang jeg så det på Nürnbergmessen så hadde de en sirkel med Z som de kjørte med 800Z sentralen. Nå siden i fjor så kan jo og 1200Z sentralen stilles inn med lavere spenning slik at den og kan benyttes i mindre skalaer. Men jeg vet ikke hva Z benytter? Jeg mener 14V er laveste spenning du får ut av 1200 sentralen...
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 26 november 2008 at 13:34
Det var det jeg tenkte. At det loket hadde stått en stund.

Z skal ikke ha mer enn 10 volt, men det kan reduseres med dioder før det havner i sporet.




-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 november 2008 at 12:10
Det er verd å merke seg at LGB originalt bruker en variant av DCC-systemet.
Største forskjellen ligger i hvordan de adresserer de forskjellige funksjonsknapper og at de bruker 14 kjøretrinn.
Årsaken til dette ligger i at deres system er basert på LokMaus I - eller "Digital is cool" fra Roco. Dette systemet som er utviklet av Lenz for Roco ble seinere "gjenbrukt" av LGB.
 
I LGB´s system må man trykke F1 flere ganger etter hverandre for å adressere funksjonsknapper > 1. To trykk er F2, 3 trykk er F3 osv.
ESU har dette opsjonsvalget "LGB-mode" i oppsettet til sine dekodere.
 
Det er allikevel ikke noe i veien for å bruke et "standard" DCC-system til å kjøre LGB-digitallok. Man må bare huske på denne forskjellen.
 
Massoth har ved siden av Lenz, levert komponentene som bærer LGB-logo.
 
 
Ellers så må man huske på at vanlige MJ-trafoer er "forbudt" utendørs! De har ikke den IP-gad som er foreskrevet og utgjør derfor en sikkerhetsrisiko.
Jeg har etter en del søken, funnet en trafo med egnet IP-grad. Denne er laget av Gardena og beregnet til små vannfontener og lys i hagen. - Fikk den også meget rimelig på Plantasjen - der den lå i en restekurv.


Posted By: eika
Date Posted: 27 november 2008 at 15:17
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers så må man huske på at vanlige MJ-trafoer er "forbudt" utendørs! De har ikke den IP-gad som er foreskrevet og utgjør derfor en sikkerhetsrisiko.
 
 
Det er i så fall bare nok et argument for å velge Massoth digital, for de leverer trådløs håndkontroll med 2-veis komunikasjon slik at sentralen kan stå trygt og tørt inne og det eneste som går ut er kontrollbus-ledningen til radiosenderen. Med 50 meter rekkevidde fra antennen kan man jo mest sansynlig la denne og stå inne, eller rett utenfor døren/vinduet om man ønsker.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 november 2008 at 20:01
Trådløs overføring av strømforsyningen til skinnene ...Question
Her var det jammen avansert Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 november 2008 at 20:42
LGB har/hadde også en tilsvarende (laget av Massoth?) trådløs kontroll.
Der kunne man starte med "grunnutgaven" som hadde trådforbindelse og siden utvide den med radio. Det ble en rimeligere start.
LGB´s "førsteutgave" basert på LokMaus I (Lenz) hadde denne levert med ekstra lang ledning.
 
- Ellers tror jeg ikke det vil medføre noen personfare å plassere sentralen utendørs mht. el-sikkerhet. Det kan heller bli et økonomisk tap dersom man glemmer den ute i regnet.
- Et alternativ er jo å bruke 2 (motorsykkel)batterier. Jeg ville tro at det er nødvendig med 24V forsyning? De får du billig på Biltema.


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 november 2008 at 22:06
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ville tro at det er nødvendig med 24V forsyning?

De fleste storskalamodellen har en helt grei hastighet på 12volt ved analog drift. putter man på mer blir det litt TGV følelse på det (synes nå jeg).

Jeg kjører nå om dagen stort sett på et 12volt batteri fra en gammel Hafslund alarmsentral, regulert med "avtrekkeren" på en gammel batteridrill.
Funker som bare det det også :)

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Loco
Date Posted: 27 november 2008 at 23:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

I LGB´s system må man trykke F1 flere ganger etter hverandre for å adressere funksjonsknapper > 1. To trykk er F2, 3 trykk er F3 osv.
ESU har dette opsjonsvalget "LGB-mode" i oppsettet til sine dekodere.
 
Det stemmer dersom sentralen er av seriell type. Dersom du har LGB MTS III eller en oppgradert eldre sentral til parallell og gjerne da merket "P" slipper du å trykke flere ganger. Ett trykk er nok.
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 november 2008 at 11:42
Det stemmer nok at nyere LGB-sentraler har bedre betjeningskomfort med at det finnes dedikerte F-knapper for F>1.
Protokollen er imidlertid ikke endret (for å være bakoverkompatibel) etter det jeg kjenner til, slik at sentralen da sender ut "et passende antall F1-kommandoer" seriellt, alt etter den funksjon man velger. Dette er ikke "standard DCC" - og ved drift av LGB-lok på "fremmedsystem" må man være obs på dette.
 
Ellers er jeg enig at 12V er nok for de fleste små lok og anlegg. Lange tilførselsledninger/ stort hageanlegg, flere store lok i samtidig drift og overgangsmotstand/dårlig forbindelse kan kompenseres med høyere spenning - derfor 24V. (18 V hadde kanskje vært bedre, men dette er ikke "standard" spenning på batterier?)


Posted By: Loco
Date Posted: 28 november 2008 at 16:27

Loket ditt ser kjent ut Heine, her er mitt:

Loket har en LGB damplydmodul 65xxx i vognen, med en liten kabel til multipluggen bak på loket. Ja, jeg vet - latmannsløsning. I tillegg har jeg lagt til 300-400g bly for å gi loket bedre kjøreegenskaper.
 
Vedr. digitalsystem så blir nok Massoth aktuelt her også på sikt.


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 28 november 2008 at 16:35
Kult. Smile Gleder meg til sommeren!

Jeg går nok også for Massoth. Da kan jeg ha det installert i hylleanlegget inne, og kjøre trådløst ute.

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net