Print Page | Close Window

Roco med B3-vogner?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3925
Printed Date: 02 juni 2024 at 14:08
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Roco med B3-vogner?
Posted By: Pelle
Subject: Roco med B3-vogner?
Date Posted: 18 oktober 2008 at 10:10
Regner med at dette egentlig er NMJs Toplinevogner som distribueres av Roco?

http://www.tee-usa.com/store/product21829.html

I disse krisetider er det også billigere å kjøpe vognene i USA... vel 400 kroner vognen.


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Replies:
Posted By: asbjotve
Date Posted: 18 oktober 2008 at 10:15
Såvidt jeg vet har Roco to B3 vogner som selges løse og disse er som du sier laget i samarbeid med NMJ.


Posted By: Stein
Date Posted: 18 oktober 2008 at 10:33
Billigere fra usa? Tja. Prisen er 61,88 dollar. Dagens kurs er 6,51 (dnb). Det blir kr 402. Pluss moms og du er i kr 503. Så kommer frakt og toll.

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: asbjotve
Date Posted: 18 oktober 2008 at 12:21
Hm, blir nok billigere å kjøpe her i Norge ja enn fra USA.

Føler for å rette litt på innlegget over... koster varen over 200 NOK så blir regnestykket slik: vareverdi+frakt * mva
I tillegg er det jo fortollingsgebyr.

Forøvrig er kursen pr. idag 6.150 (tollvesenets omregningskurs skal brukes, finnes her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO - http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO


Posted By: TOG FREAK
Date Posted: 18 oktober 2008 at 22:50

Det skal IKKE betale mva på FRAKT hvis vare verdien er under 1000 kr. Har kjøpt model tog,data,lego fra USA der vare verdien er under 1000 kr og kun betalt MVA på vareverdien.Det er bare å merke pakken med vare verdi på utsiden(eks. FRAKT).Smile



-------------
lars tore berg


Posted By: asbjotve
Date Posted: 19 oktober 2008 at 10:50
Hmm.... ikke ifølge tollvesenet... kan lese her: "
Når varens verdi er kr 200 og over, beregnes det toll og avgifter for varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring."

Altså... er varens verdi over 200,- så betales MVA av både frakt OG varens verdi... unntak er om varen er merket som gave, da ville man ha sluppet mva (med mindre gavens verdi er over 1000).

Link til sitatet: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240 - http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240


Posted By: Christian
Date Posted: 19 oktober 2008 at 12:54
Gaver er tollfritt intill 1000 kr, vanlige pakker 200.
Og tollvesenet tar dette skremmende alvorlig. Har selv brukt over en måned på å få en pakke fra England igjennom systemet fordi kvitering manglet for en neseårtrimmer. Herlig land vi bor i....

Er ikke rart jeg har gått over til post restante.....


-------------
Tut, tut.


Posted By: eika
Date Posted: 19 oktober 2008 at 14:31
Originally posted by Christian Christian wrote:

Gaver er tollfritt intill 1000 kr, vanlige pakker 200.
Og tollvesenet tar dette skremmende alvorlig. Har selv brukt over en måned på å få en pakke fra England igjennom systemet fordi kvitering manglet for en neseårtrimmer. Herlig land vi bor i....

Er ikke rart jeg har gått over til post restante.....
Tar det virkelig en måned å få tak i en kvittering altså? Det har vel i så fall neppe med landet vårt å gjøre...
 
 De fleste forhandlere som sender pakker utenlandsa vet jo at kvitteringer skal medfølge. De skal egentlig være festet utenpå pakken, for posten har ikke lov til å åpne pakken uten din tillatelse, selv ikke for å finne en kvittering til fortollingen.
 
Jeg syns egentlig det værste er at postens inkompetanse kjenner ingen grenser når det gjelder (manglende) effektivitet og rot på tollavdelingen på alnabru. Jeg har nesten mistet oversikten over hvor mange ganger de ansatte der har rotet det til, somlet, feilfortollet og generellt laget problemer ut av sendinger.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: TOG FREAK
Date Posted: 19 oktober 2008 at 17:51
De varene jeg har kjøpt fra USA er merket med VAREVERDI utenpå pakken,og da kan ikke tollvesnet finne ut vor mye det er betalt i frakt da dette ikke er oppgit på utsiden av pakken !.Wink

-------------
lars tore berg


Posted By: eika
Date Posted: 19 oktober 2008 at 19:49
Originally posted by TOG FREAK TOG FREAK wrote:

De varene jeg har kjøpt fra USA er merket med VAREVERDI utenpå pakken,og da kan ikke tollvesnet finne ut vor mye det er betalt i frakt da dette ikke er oppgit på utsiden av pakken !.Wink
Jeg har og vært med på at forhandlere oppgir prisen ex frakt utenpå pakken, eller at de skriver to fakturaer, en på varene og en på frakten, og så sender de bare varefakturaen med pakken.
 
Men det er jo uansett noe helt annet en påstanden i ditt tidligere innlegg da, om at det ikke skulle betales Mva. for det skal det jo egentlig.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 oktober 2008 at 20:05
så lenge fraktkostnad spesifiseres på pakken,slipper du avgifter på det. Men hvis frakt er lagt til i totalprisen(og ikke spesifisert) må du betale for hele beløpet.....posten utøver ikke skjønn! Hvis du derimot ber avsender å sende pakken som gave,er grensen 1000 kr. før du må punge utWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 oktober 2008 at 20:12
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

så lenge fraktkostnad spesifiseres på pakken,slipper du avgifter på det. Men hvis frakt er lagt til i totalprisen(og ikke spesifisert) må du betale for hele beløpet.....posten utøver ikke skjønn! Hvis du derimot ber avsender å sende pakken som gave,er grensen 1000 kr. før du må punge utWink
 
en liten digresjon: Loven og beløpet 200 kr. har vært uforandret i 33 år(!!!).....er vel egentlig på tide at grensen blir hevet til 2000 spør du meg....må jo spare masse jobb og ikke minst utgifter for tollerne å slippe med fortolling av "mikke mus" varer...


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 oktober 2008 at 09:26
Enig med deg, Morten at grensen på NOK 200 er for lav i dag.
 
Fortollingskostnadene dekker ikke de virkelige utgifter for så små beløp. Mener at Tollvesenet har ønsket å sette denne grensen opp men de fikk ikke gehør i politiske organer. Årsaken er den konkurransevridning som kunne følge av en slik omlegging? Det ville sikkert ikke vært en platebutikk igjen i landet og flere andre varer ville da blitt attraktive i nettbutikker i utlandet.
Løsningen er å bli medlem av EU (og det er det ingen vilje til i Norge, ennå). Der blir varene momset i det landet der selgeren er. Da slipper vi slik særnorsk tull/toll.
 
Det er flere andre verdigrenser som begynner å bli for lave. "Gavegrensen" på NOK 1000 og "resegodsgrensen" på NOK 3000/6000 er nok også blitt utdatert grunnet dagens pengeverdi?


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 20 oktober 2008 at 16:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Enig med deg, Morten at grensen på NOK 200 er for lav i dag.
 
Fortollingskostnadene dekker ikke de virkelige utgifter for så små beløp. Mener at Tollvesenet har ønsket å sette denne grensen opp men de fikk ikke gehør i politiske organer. Årsaken er den konkurransevridning som kunne følge av en slik omlegging? Det ville sikkert ikke vært en platebutikk igjen i landet og flere andre varer ville da blitt attraktive i nettbutikker i utlandet.
Løsningen er å bli medlem av EU (og det er det ingen vilje til i Norge, ennå). Der blir varene momset i det landet der selgeren er. Da slipper vi slik særnorsk tull/toll.
 
Det er flere andre verdigrenser som begynner å bli for lave. "Gavegrensen" på NOK 1000 og "resegodsgrensen" på NOK 3000/6000 er nok også blitt utdatert grunnet dagens pengeverdi?
 
Hei
 
Men da tilkommer der straks så mange andre ubehagelighederClown 
"Have fun as long as you can"Wink
 
Med modelbanehilsen
Dan
 
  


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Fabian
Date Posted: 20 oktober 2008 at 18:17
Originally posted by asbjotve asbjotve wrote:

Hmm.... ikke ifølge tollvesenet... kan lese her: "
Når varens verdi er kr 200 og over, beregnes det toll og avgifter for varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring."

Altså... er varens verdi over 200,- så betales MVA av både frakt OG varens verdi... unntak er om varen er merket som gave, da ville man ha sluppet mva (med mindre gavens verdi er over 1000).

Link til sitatet: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240 - http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240
Jeg kjøpte en ting på ebay som "kostet" under 200 kr, men fordi verdien var satt utenpå pakken inkl. frakt tils. 240kr  så forlangte tollvesenet at jeg skulle betale toll.  jeg protesterte og sende kvittering på at det jeg kjøpte bare kostet 190 kr.  og da ga de seg.  Forøvrig koster alt jeg kjøper på ebay 190 kr.  får alltid avsender til å oppgi verdien til 190 kr., da slipper jeg toll.  Tilogmed et IORE lok oppga avsender til å koste bare 190 kr.  og det gikk gjennon tollen uten problemer.  Den reelle verdien derimot  var endel  mer Wink.  Så spør om avsender kan skrive verdien til 190 kr.  da slipper du toll (tull).


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 oktober 2008 at 18:43
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Originally posted by asbjotve asbjotve wrote:

Hmm.... ikke ifølge tollvesenet... kan lese her: "
Når varens verdi er kr 200 og over, beregnes det toll og avgifter for varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring."

Altså... er varens verdi over 200,- så betales MVA av både frakt OG varens verdi... unntak er om varen er merket som gave, da ville man ha sluppet mva (med mindre gavens verdi er over 1000).

Link til sitatet: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240 - http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240
Jeg kjøpte en ting på ebay som "kostet" under 200 kr, men fordi verdien var satt utenpå pakken inkl. frakt tils. 240kr  så forlangte tollvesenet at jeg skulle betale toll.  jeg protesterte og sende kvittering på at det jeg kjøpte bare kostet 190 kr.  og da ga de seg.  Forøvrig koster alt jeg kjøper på ebay 190 kr.  får alltid avsender til å oppgi verdien til 190 kr., da slipper jeg toll.  Tilogmed et IORE lok oppga avsender til å koste bare 190 kr.  og det gikk gjennon tollen uten problemer.  Den reelle verdien derimot  var endel  mer Wink.  Så spør om avsender kan skrive verdien til 190 kr.  da slipper du toll (tull).
 
........og det funker helt til du møter en toller som vet at IORE -loket slett ikke koster 190kr. og ber om dokumentasjon(kontoutskrift,faktura etc...så jævelig kan de være).....Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 oktober 2008 at 19:11
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Originally posted by asbjotve asbjotve wrote:

Hmm.... ikke ifølge tollvesenet... kan lese her: "
Når varens verdi er kr 200 og over, beregnes det toll og avgifter for varens verdi inkludert frakt og eventuell forsikring."

Altså... er varens verdi over 200,- så betales MVA av både frakt OG varens verdi... unntak er om varen er merket som gave, da ville man ha sluppet mva (med mindre gavens verdi er over 1000).

Link til sitatet: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240 - http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO&parentid=66240
Jeg kjøpte en ting på ebay som "kostet" under 200 kr, men fordi verdien var satt utenpå pakken inkl. frakt tils. 240kr  så forlangte tollvesenet at jeg skulle betale toll.  jeg protesterte og sende kvittering på at det jeg kjøpte bare kostet 190 kr.  og da ga de seg.  Forøvrig koster alt jeg kjøper på ebay 190 kr.  får alltid avsender til å oppgi verdien til 190 kr., da slipper jeg toll.  Tilogmed et IORE lok oppga avsender til å koste bare 190 kr.  og det gikk gjennon tollen uten problemer.  Den reelle verdien derimot  var endel  mer Wink.  Så spør om avsender kan skrive verdien til 190 kr.  da slipper du toll (tull).

Hmm, lurer på om det samme gjelder om jeg møter opp på Rimi (Post i butikk) for å hente varen der, og det står en 17-årig vikar bak disken som ikke kan lese en engelsk ordrebekreftelse..? [/SARKASME]



Posted By: eika
Date Posted: 20 oktober 2008 at 19:42
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Jeg kjøpte en ting på ebay som "kostet" under 200 kr, men fordi verdien var satt utenpå pakken inkl. frakt tils. 240kr  så forlangte tollvesenet at jeg skulle betale toll.  jeg protesterte og sende kvittering på at det jeg kjøpte bare kostet 190 kr.  og da ga de seg.  Forøvrig koster alt jeg kjøper på ebay 190 kr.  får alltid avsender til å oppgi verdien til 190 kr., da slipper jeg toll.  Tilogmed et IORE lok oppga avsender til å koste bare 190 kr.  og det gikk gjennon tollen uten problemer.  Den reelle verdien derimot  var endel  mer Wink.  Så spør om avsender kan skrive verdien til 190 kr.  da slipper du toll (tull).
Når det gjelder modelljernbane så er vel det TOLLfritt (mener det var 6% toll på modelljernbane fra UAS før, men at det er borte nå). Det du skal betale er MOMS. Bare for å holde begrepene fra hverandreWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 20 oktober 2008 at 19:45
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hmm, lurer på om det samme gjelder om jeg møter opp på Rimi (Post i butikk) for å hente varen der, og det står en 17-årig vikar bak disken som ikke kan lese en engelsk ordrebekreftelse..? [/SARKASME]

 
Det er en ikke-eksisterende problemstilling så lenge all fortolling gjøres sentralt på postens tollavdeling på Alnabru. Er de i tvil så får du en henvendelse hjem før de i det hele tatt sender fra seg pakken din. Den havner ikke i post-i-butikk før de hersens udugelige apekattene på tollavdelingen til posten på Alnabru har gjort seg ferdig med fortollingen, og aller helst laget noen feil under veis...
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: kness
Date Posted: 20 oktober 2008 at 19:52
Originally posted by eika eika wrote:

De havner ikke i post-i-butikk før de hersens udugelige apekattene på tollavdelingen til posten på Alnabru har gjort seg ferdig med fortollingen, og aller helst laget noen feil under veis...
 
Eirik
Da har jeg antakelig truffet noen individer fra samme apebur. Makan til byråkrati/udugelighet/rotehuer (stryk det som ikke passer) har jeg aldri opplevd å møte tidligere. Lurer egentlig fælt på hvordan de har fått jobb i det hele tatt...
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 oktober 2008 at 19:58
Hehe, godt poeng Eirik, der ser du hvor lite jeg vet... Embarrassed

Men uansett, jeg har opplevd å slippe avgift på varer verdt over 200kr + frakt, og har måttet betale for varer verdt under 200kr når frakten var inkludert i beløpet som var oppført, og totalen derfor kom over 200kr. Sånt øker ikke akkurat min tiltro til Posten...

Men har aldri tidligere tenkt på å ta med ordrebekreftelsen når jeg henter pakken, det var et smart tips Smile

Svein



Posted By: Christian
Date Posted: 20 oktober 2008 at 20:05
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Christian Christian wrote:

Gaver er tollfritt intill 1000 kr, vanlige pakker 200.
Og tollvesenet tar dette skremmende alvorlig. Har selv brukt over en måned på å få en pakke fra England igjennom systemet fordi kvitering manglet for en neseårtrimmer. Herlig land vi bor i....

Er ikke rart jeg har gått over til post restante.....
Tar det virkelig en måned å få tak i en kvittering altså? Det har vel i så fall neppe med landet vårt å gjøre...
 
 De fleste forhandlere som sender pakker utenlandsa vet jo at kvitteringer skal medfølge. De skal egentlig være festet utenpå pakken, for posten har ikke lov til å åpne pakken uten din tillatelse, selv ikke for å finne en kvittering til fortollingen.
 
Jeg syns egentlig det værste er at postens inkompetanse kjenner ingen grenser når det gjelder (manglende) effektivitet og rot på tollavdelingen på alnabru. Jeg har nesten mistet oversikten over hvor mange ganger de ansatte der har rotet det til, somlet, feilfortollet og generellt laget problemer ut av sendinger.
 
Eirik


Jeg beholder ikke kviteringer for all verden ting og ja jeg syntes det sier mye om den norske tollen at de stopper en liten pakke jeg fikk fra england med min gjenglemte nesehårtrimmer og atpåtil krever toll for den. Som et rimelig fornuftig menneske ser jeg ikke hvilken gevinst toll på en brukt nesehårtrimmer kan gi det norske tollvesenet.

Det løste seg med at jeg måtte grave og grave for å faktisk finne kviteringen (klipperen var atpåtil kjøpt i Norge) ant ikke selve kviteringen, men bankutskriften holdt vistnok. Og til slutt tror jeg de rett og slett ga meg opp og bare sende den videre. Jeg syntes det bare er trist hvilke  offentlige resurser den nesehårtimmen har tatt opp med tanke på at tollvesenet tross alt har viktigere ting å bry seg om.

Og stemmer det at de ikke kan åpne pakker for å finne kvitering? Jeg har fått masse ting tilsendt fra utlandet igjennom årene og tollvesenet har åpnet bortimot alt.  De burde vel kunne røntgen scanne ting rimelig enkelt istedet for å åpne folks post.

Som sagt. Jeg bruker post restante. Bor så nærme Strømstad at jeg er over jevnlig uansett.



-------------
Tut, tut.


Posted By: Fabian
Date Posted: 20 oktober 2008 at 20:13
Hei Eika, jeg er ikke siker på at modelljernbane er tollfritt. Jeg ble ihvertfall avkrevd 170-180 kr i forenklet tollgebyr på modelljernbaneutstyr.
 
Og Morten, det er ikke lett for en tollfunksjonær å bevise hvor mye som er betalt for ting på ebay, det er jo en auksjon.  Kreves kvittering så er det jo bare å ta en eldre paypal-kvittering fra ebay  og forandre litt på dato og sum.  jeg unner ikke den grådige staten mer enn nødvendig Angry, og som du sa litt tidligere; fribeløpet burde vært minst 2000 nå.


Posted By: morten.h
Date Posted: 20 oktober 2008 at 21:50
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Hei Eika, jeg er ikke siker på at modelljernbane er tollfritt. Jeg ble ihvertfall avkrevd 170-180 kr i forenklet tollgebyr på modelljernbaneutstyr.
 
Og Morten, det er ikke lett for en tollfunksjonær å bevise hvor mye som er betalt for ting på ebay, det er jo en auksjon.  Kreves kvittering så er det jo bare å ta en eldre paypal-kvittering fra ebay  og forandre litt på dato og sum.  jeg unner ikke den grådige staten mer enn nødvendig Angry, og som du sa litt tidligere; fribeløpet burde vært minst 2000 nå.
 
 
...modelljernbane er tollfritt men ikke momsfritt.
 
...det er du som kjøper som må bevise at summen er korrekt,ikke tolleren. Han kan hvis han vil,kreve at pakken åpnes(dog ikke uten at du er tilstedet)hvis han fatter mistanke. Hvis det da ligger korrekt faktura i esken...er det kjørt!...og eneste kvittering som er godkjent er bankutskrift,stemplet og godkjent.....og trur du at du kan trikse og fikse med paypal utskrifter hjemmefra,må du tru om igjen...den går nok ikke....Wink
 
jepp, går for 2000 eller helst mer...LOL


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Fabian
Date Posted: 20 oktober 2008 at 22:50
Tollerne kan åpne pakka uten å spørre, de bare setter på en lapp om at pakka har blitt åpnet for tollinspeksjon. Iore-loket ble åpnet av tollerne, men uten at de sa noe. 
Det med paypal VET jeg at funker, noen ganger så har avsender glemt å skrive summen utenpå, og da får jeg et brev fra posten godsservice om at jeg må sende dem en kvittering på hvor mye jeg har betalt.  Jeg har alltid sendt kvitteringer fra paypal som jeg har "pyntet"Wink på, etter tingenes tilstand. Ikke en gang har det blitt stilt noen spørsmål i etterkant,  pakka har blitt sendt til meg uten at jeg har måttet betale toll......kanskje jeg er en dyktig f..Censored-kunstner mon tro?


Posted By: eika
Date Posted: 21 oktober 2008 at 13:37
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Hei Eika, jeg er ikke siker på at modelljernbane er tollfritt. Jeg ble ihvertfall avkrevd 170-180 kr i forenklet tollgebyr på modelljernbaneutstyr.
 
 
Nå må du holde tunga rett i munnen og skille de forskjellige begrepene fra hverandre da.. Posten gjør det riktignok ikke lettere med sine betegnelser... Men fortollingsgebyr er den prisen posten tar for å sjekke pakken din og innberette/innkreve korrekt moms og toll. For enkelte varegrupper skal det kun betales moms, men for andre varegrupper skal det betales tollavgift og. Fortollingsgebyret sier ikke noe om det er moms eller toll som kreves inn, det er bare postens varenavn på den tjenesten de gjør med å behandle pakken for deg.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Fabian
Date Posted: 21 oktober 2008 at 13:50
Jeg er enig at det er masse rare utrykk som vi vanlige ikke alltid forstår, men såvidt jeg har skjønt, så er det en såkalt forenklet tollbehandling på  endel varer fra 200 kr opp til 1000 kr,  og det tollgebyret er på ca 170-180 kr. Husker ikke korrekt tall akkurat nå.  Over 1000 kr så gjelder andre fortollingsregler......hvis mine opplysninger er korrekte da.  Mulig jeg tar feil,  kanskje noen her inne besitter bedre tollkunnskaper enn hva jeg har.  (jeg gjør som sagt alt for å unngå slike  (idiotiske, grådige) gebyrer.)Angry


Posted By: eika
Date Posted: 21 oktober 2008 at 13:53
Originally posted by Christian Christian wrote:

Jeg beholder ikke kviteringer for all verden ting og ja jeg syntes det sier mye om den norske tollen at de stopper en liten pakke jeg fikk fra england med min gjenglemte nesehårtrimmer og atpåtil krever toll for den. Som et rimelig fornuftig menneske ser jeg ikke hvilken gevinst toll på en brukt nesehårtrimmer kan gi det norske tollvesenet.
Det skal i utgangspunktet ikke være din jobb å beholde kvitteringen. Det er avsender av pakken som skal sørge for at kvitteringen medfølger pakken. Dersom vedkommende ikke har det burde det holde for deg å be avsender om å få en kopi tilsendt slik at du kan sende den til posten.
Forøvrig kan jeg ikke fatte hvordan pakken din egentlig ble stoppet, for her burde jo avsender uten problem kunne skrevet en verdig langt under 200,-, og om det var et hotell e.l. så burde de kunne lagt med et brev hvor det fremkom at det var en gjenglemt gjennstand.
En helt annen sak er at jeg ville trodd det var billigere å kjøpe en ny i Norge enn å får sendt den gamle hele veien fra EnglandWink
 
 
Quote ant ikke selve kviteringen, men bankutskriften holdt vistnok. Og til slutt tror jeg de rett og slett ga meg opp og bare sende den videre. Jeg syntes det bare er trist hvilke  offentlige resurser den nesehårtimmen har tatt opp med tanke på at tollvesenet tross alt har viktigere ting å bry seg om.
Enig med deg.. de har egentlig nok viktigere saker å bruke tiden på i tollvesenet. Men så må du huske på at det er ikke tollvesenet som sitter å venter på denne kvitteringen din da, det er en ansatt på postkontoret det, helt uten noe som helst toller-myndighet. Så at han venter går nok ikke ut over tollvesenets viktige oppgaver her i landet.
Men derimot så forsinker din manglende vilje til å følge systemet (uansett hvor uenig du er i det) både din egen pakke og mange andres pakker fordi hver enkelt postansatt rekker å håndtere færre pakker når du/avsender trenerer jobben deres ved ikke å besørge pålagt informasjon til at de skal få gjort jobben sin.
 

Quote
Og stemmer det at de ikke kan åpne pakker for å finne kvitering? Jeg har fått masse ting tilsendt fra utlandet igjennom årene og tollvesenet har åpnet bortimot alt.  De burde vel kunne røntgen scanne ting rimelig enkelt istedet for å åpne folks post.
Nok en gang... du må vite hva du snakker om... Det jeg skrev var at postens folk ikke har lov til å åpne pakkene som de fortoller. Dersom pakken din blir singlet ut som mistenkelig og oversendt tollvesenet for videre kontroll så er saken en helt annen, for tollvesenet har fullmakt til å åpne nær sagt hva de måtte ønske. Men normalt er ikke pakkene dine forbi en eneste toller på veien, de er bare forbi en gjeng med inkompetente postansatte (jeg antydet senest i dag for kundeservice hos posten at jeg tror de henter ansatte til tollavdelingen sin direkte fra nærmeste sinnsykehus, etter å ha fått beskjed om at 3 kartonger som var lovet ferdigbehandlet og videresendt forrige torsdag først nå klokken 12 i dag forlot tollavdelingen på alnabruOuch)
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Fabian
Date Posted: 21 oktober 2008 at 14:07
Jeg tror også at hvis det ikke medfølger kvittering, eller at verdien er skrevet på utsiden, så blir pakken åpnet av tollere. Jeg har fått flere pakker hvor vedien ikke var skrevet utenpå, og i samtlige tilfeller fikk jeg brev om at jeg måtte fremskaffe kvittering, pluss at det stod hva pakken inneholdt.  Og da jeg omsider fikk pakken  etter å ha sendt dem kvittering (på under 200 kr selvsagt) så kom pakken til meg med påskrift om at den hadde vært åpnet.


Posted By: Christian
Date Posted: 21 oktober 2008 at 14:49
Sværet off topic ,men:

Hvis det er manglende vilje å prøve å snakke fornuft til et menneske så får det være så. Som du selv nevner de har en tendens til å bruke sin tid og for meg tok det 4 dager fra den ble stoppet til jeg fikk brev om fortolling. Då går effektivt første uke da disse jobber ikke i helgene.

Siden jeg jobber ca samtidig som  kontortiden til posten/tollvesenet (har blitt usikker på hva som gjør hva her nå)  tok det 2 dager før jeg skjønte at  mail er tingen etter en ufattelig kjedelig telefonkø. Det tok meg så 3 dager å faktisk få ut av de hva de var på jakt etter da jeg ikke skjønte hvorfor de hadde stoppet den.(det var send litt godis osv også i pakka i tilleg) Vips 2 arbeidsuker gått.

Så klarte jeg å pådra meg lungebetenelse og den biten tar jeg skylda for. Jeg sendte dog en mail og sa ifra jeg var blitt syk og skulle gjøre mitt beste for å lete etter en ting jeg ikke husker hvor jeg har kjøpt. Jeg fant det ikke ,men tenkte at pokker heller. Snart får jeg bare kjøpe en ny og fant en gammel Lefdal transaksjon på 150kr 4 måneder tilbake i bankregisteret som jeg hadde måtet få ut . Videre spurte jeg på mail  spurte om det holdt som kvitering for at den var kjøpt i Norge. Ja det gjordet det, men de måtte ha den på papir. Så posten2 dager, de 2-3 dager før slipper den videre 1/2 dag til Ski og vips hadde måneden gått.

Jeg vet dette ikke er et representativt eksempel, men jeg har forsøkt å møte systemet som jeg oppfatet som vanvittig tungvint og sinsykt.  Man kan ikke kreve velvilje når man på ingen måter selv forsøker å vise det selv.


-------------
Tut, tut.


Posted By: Bulldog
Date Posted: 21 oktober 2008 at 17:05

Når jeg leser om alle de problemene som oppstår ved forsendelse inn til Norge, er jeg glad for at jeg har mulighet til å benytte meg av poste restante...



-------------
Bare død fisk flyter med strømmen.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 oktober 2008 at 02:43
Originally posted by Bulldog Bulldog wrote:

Når jeg leser om alle de problemene som oppstår ved forsendelse inn til Norge, er jeg glad for at jeg har mulighet til å benytte meg av poste restante...

 
Og jeg er gla jeg har muligheten til å benytte meg av butikkene i landet vårt.
 
 


-------------
A matter of life and death


Posted By: Bulldog
Date Posted: 22 oktober 2008 at 08:56
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by Bulldog Bulldog wrote:

Når jeg leser om alle de problemene som oppstår ved forsendelse inn til Norge, er jeg glad for at jeg har mulighet til å benytte meg av poste restante...

 
Og jeg er gla jeg har muligheten til å benytte meg av butikkene i landet vårt.
 
 
 
Jammen så fint for deg da, at alt du trenger her i livet er i nærmeste butikk....Wink


-------------
Bare død fisk flyter med strømmen.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net