Planer eller interesse for moderne treff 2009??
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3908
Printed Date: 19 april 2025 at 11:28 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Planer eller interesse for moderne treff 2009??
Posted By: eika
Subject: Planer eller interesse for moderne treff 2009??
Date Posted: 07 oktober 2008 at 14:50
Det første "moderne" FREMOtreffet her i landet var i Sandnes for et par år siden. Deretter har vi hatt et moderne treff i Kristiansand for få uker siden.
Finnes det noen med planer om et moderne treff neste år, og hva med deltagerene? Er det bare meg, eller er det flere der ute som kan tenke seg å treffes igjen for å kjøre moderne tog også neste år? Tidsmessig vil jeg tro neste høst er første mulighet til å møtes, men hva sier dere? Er det noen interesse?
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Replies:
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 07 oktober 2008 at 14:58
eika wrote:
Det første "moderne" FREMOtreffet her i landet var i Sandnes for et par år siden. Deretter har vi hatt et moderne treff i Kristiansand for få uker siden.
Finnes det noen med planer om et moderne treff neste år, og hva med deltagerene? Er det bare meg, eller er det flere der ute som kan tenke seg å treffes igjen for å kjøre moderne tog også neste år? Tidsmessig vil jeg tro neste høst er første mulighet til å møtes, men hva sier dere? Er det noen interesse?
Eirik
|
Ja, og gjerne samme sted som sist. Nytt og fint lokale, og passe langt fra Horten.
|
Posted By: vetle1
Date Posted: 07 oktober 2008 at 16:12
Ja, det er interesant. Jeg kjører "moderne" tog.
Jeg planlegger også å bygge en fremodul. Jeg kommer sikkert til å bygge flere etterhvert.
------------- Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen
mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
|
Posted By: asai
Date Posted: 07 oktober 2008 at 20:31
J-I Hansen wrote:
eika wrote:
Det første "moderne" FREMOtreffet her i landet var i Sandnes for et par år siden. Deretter har vi hatt et moderne treff i Kristiansand for få uker siden.
Finnes det noen med planer om et moderne treff neste år, og hva med deltagerene? Er det bare meg, eller er det flere der ute som kan tenke seg å treffes igjen for å kjøre moderne tog også neste år? Tidsmessig vil jeg tro neste høst er første mulighet til å møtes, men hva sier dere? Er det noen interesse?
Eirik
|
Ja, og gjerne samme sted som sist. Nytt og fint lokale, og passe langt fra Horten. |
Ja, og passe langt fra Ålgård. Jeg kommer også neste år.  Dette bør bli en fast årlig happening!! 
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 07 oktober 2008 at 20:50
Selvfølgelig, jeg kommer!
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 07 oktober 2008 at 22:21
Helt klart interesse for en slik tidsepoke for mitt vedkommende! Jeg deltar på slikt treff innenfor området syd for Namsos, vest for Eskilstuna, øst for 004"E og nord for Hannover - forutsatt at helgen det er snakk om passer.
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 oktober 2008 at 22:37
er med på den jeg også
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 oktober 2008 at 22:58
Må innrømme at jeg er mest klart for et 80-tallstreff :) Da El17 og B7 var expressen og gammel,mellom og nydeisgn gikk omhverandre, samt masse G vogner og Hbikser...
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 07 oktober 2008 at 23:18
SveinR wrote:
Må innrømme at jeg er mest klart for et 80-tallstreff :) Da El17 og B7 var expressen og gammel,mellom og nydeisgn gikk omhverandre, samt masse G vogner og Hbikser... |
Det samme her. Jeg er også klar for et 80-tallstreff.
Men, gjerne samme sted.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 08 oktober 2008 at 00:29
SveinR wrote:
Må innrømme at jeg er mest klart for et 80-tallstreff :) Da El17 og B7 var expressen og gammel,mellom og nydeisgn gikk omhverandre, samt masse G vogner og Hbikser... |
Det er jeg enig i, det var igrunnen 80-90 tallet jeg så for meg. 
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: trulss
Date Posted: 08 oktober 2008 at 09:11
Jeg er med på både åttitall og moderne/nåtid. Hvis interessen er stor nok kan det jo være mulig å få til begge deler i løpet av et år. Eventuelt kunne en alternere annethvert år?
Hvis Kristiansand i likhet med Arendal og Gardermoen blir et årlig treff, så burde det være plass til et fjerde årlig treff i månedskiftet januar/februar? Om Kristiansand fortsetter som et moderne treff burde det være naturlig for et fjerde treff å velge seg åttitallet:
Arendal i mars, 1965-1975 ?
Kristiansand i september, 2000-
Gardermoen i november, 1955-1965 ?
Sandnes er kanskje et sted for åttitallstreff på vinteren?
-TrulsS
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 oktober 2008 at 10:40
Men folkens; det må da ikke bli slik at man setter epoken på materiellet man bruker som et kriterie for om man kommer på treff eller ikke?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: trulss
Date Posted: 08 oktober 2008 at 11:33
Mr Bridger wrote:
Men folkens; det må da ikke bli slik at man setter epoken på materiellet man bruker som et kriterie for om man kommer på treff eller ikke? |
Er det noen som har sagt noe om det?
-TrulsS
|
Posted By: eika
Date Posted: 08 oktober 2008 at 13:30
Jeg tror de færreste vil sette materiellets epoke som kriterie for egen deltagelse, men jeg har samtidig heller ikke noe problem med å forstå de som sier at "dette blir for gammelt for meg" eller "dette blir for moderne for meg". Har man et interesseområde så er det klart at man ikke nødvendigvis er særlig ivrig til å delta på et treff hvor man kanskje føler man ikke får noe utbytte av.
Ellers har jeg og fått noen tilbakemeldinger privat på at starten av september kanskje er litt tidlig for et treff; det er en tid på året hvor mye ofte skal gjøres i stand for vinteren i hus og hjem.
Rent epokemessig så gikk vel årets kristiansandtreff mer fra ca. 1990-> enn fra 2000->, med enkelte ennå eldre unntak 
Personlig må jeg jo tilstå at jeg har mest følelser for dagens epoke siden det er den jeg ser mest til til daglig på jernbanen (Har aldri interessert meg for norsk jernbane før jeg begynte å jobbe der  ) Og det eldste jeg husker er vel de gamle Gbs og His vognene samt Os og Kbps som dukket opp her i Horten den gangen modelljernbaneklubben i byen hadde lokale på jernbanestasjonen. Så for egen del er vel en litt fordreid utgave av dagens virkelighet det mest interessante. Fordreid i den forstand at vognlasten bør leve i større grad i modell enn hva den vel gjør i virkeligheten her i landet, slik at det kan skapes en del godstrafikk og skifting selv på det moderne treffet (Lærdom fra Kristiansand: for mange persontog og for lite godstog med aktiviteter underveis...)
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 oktober 2008 at 15:14
Klart at materiellets epoke ikke hindrer meg i å delta, men jeg kunne ønske at man hadde litt strengere rettningslinjer her. Det blir litt som å kjøre en El18 på et 50-tallstreff for å sett ting på spissen.
Det er jo enkelte som skriker å jamrer seg om man kjører en tog på eldre treff uten konduktørvogn  . Jeg vil jamre meg om man kjører Cargolink Di6 og hbikks...
Stakkars El16 i gammeldesign får jo aldri lov til å være med på treff den..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 oktober 2008 at 15:44
SveinR wrote:
Klart at materiellets epoke ikke hindrer meg i å delta, men jeg kunne ønske at man hadde litt strengere rettningslinjer her. Det blir litt som å kjøre en El18 på et 50-tallstreff for å sett ting på spissen.
Det er jo enkelte som skriker å jamrer seg om man kjører en tog på eldre treff uten konduktørvogn  . Jeg vil jamre meg om man kjører Cargolink Di6 og hbikks...
Stakkars El16 i gammeldesign får jo aldri lov til å være med på treff den.. |
Ja, til strengere retningslinjer. Og da særlig mot IKKE eksisterende vogner. Da tenker jeg spesielt på de såkalte "norske containervognene" fra Electrotren og Oscar. Samt Lima`s Rs-vogner med "norske" containere på. Dette er rene fantasiprodukter, og har ingenting på treff å gjøre. (Lima`s Rs-vogner er derimot ypperlige til transport av stålplater og annet gods.)
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 oktober 2008 at 15:48
J-I Hansen wrote:
SveinR wrote:
Klart at materiellets epoke ikke hindrer meg i å delta, men jeg kunne ønske at man hadde litt strengere rettningslinjer her. Det blir litt som å kjøre en El18 på et 50-tallstreff for å sett ting på spissen.
Det er jo enkelte som skriker å jamrer seg om man kjører en tog på eldre treff uten konduktørvogn  . Jeg vil jamre meg om man kjører Cargolink Di6 og hbikks...
Stakkars El16 i gammeldesign får jo aldri lov til å være med på treff den.. |
Ja, til strengere retningslinjer. Og da særlig mot IKKE eksisterende vogner. Da tenker jeg spesielt på de såkalte "norske containervognene" fra Electrotren og Oscar. Samt Lima`s Rs-vogner med "norske" containere på. Dette er rene fantasiprodukter, og har ingenting på treff å gjøre. (Lima`s Rs-vogner er derimot ypperlige til transport av stålplater og annet gods.)
|
Vil du være vennen min?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 oktober 2008 at 17:50
SveinR wrote:
Klart at materiellets epoke ikke hindrer meg i å delta, men jeg kunne ønske at man hadde litt strengere rettningslinjer her. Det blir litt som å kjøre en El18 på et 50-tallstreff for å sett ting på spissen.
Det er jo enkelte som skriker å jamrer seg om man kjører en tog på eldre treff uten konduktørvogn  . Jeg vil jamre meg om man kjører Cargolink Di6 og hbikks...
Stakkars El16 i gammeldesign får jo aldri lov til å være med på treff den.. |
Hvorfor vil du jamre deg ove Di6 og Hbikks?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 08 oktober 2008 at 18:06
SveinR wrote:
Stakkars El16 i gammeldesign får jo aldri lov til å være med på treff den.. |
Det har jeg tatt konsekvensen av og sendt min utgave til omlakkering hos "Skunkworks" 
Så får jeg håpe det selskapet den nå har fargesettingen til ikke mister lisensen også 
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 08 oktober 2008 at 18:27
Høres ut som vi i likhet med Norsk Jernbaneklubb er i ferd med å få oss et eget "materiellutvalg"
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 oktober 2008 at 18:37
Dag Cato wrote:
Hvorfor vil du jamre deg ove Di6 og Hbikks?  |
En RØD Di 6 passer til alt. 
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 oktober 2008 at 18:40
jevistad wrote:
Det har jeg tatt konsekvensen av og sendt min utgave til omlakkering hos "Skunkworks"
Så får jeg håpe det selskapet den nå har fargesettingen til ikke mister lisensen også  |
Har ejeren af "Skunkworks" sin licens iorden  ?
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 08 oktober 2008 at 20:36
eika wrote:
Det første "moderne" FREMOtreffet her i landet var i Sandnes for et par år siden. Deretter har vi hatt et moderne treff i Kristiansand for få uker siden.
Finnes det noen med planer om et moderne treff neste år, og hva med deltagerene? Er det bare meg, eller er det flere der ute som kan tenke seg å treffes igjen for å kjøre moderne tog også neste år? Tidsmessig vil jeg tro neste høst er første mulighet til å møtes, men hva sier dere? Er det noen interesse?
Eirik
|
Klar som "blekk" her om helga stemmer. Neste år må vi nok skrive oktober før jeg "slipper fri" fra huslige syssler og til ei helg med MJ aktiviteter.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 oktober 2008 at 20:46
Kunne helga 9-10-11 oktober passe?
Jeg fikk visse signaler hjemme om at å bruke august til planlegging ikke akkurat var det resten av familien mente at august burde brukes til . . . . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 08 oktober 2008 at 21:16
J-I Hansen wrote:
Ja, til strengere retningslinjer. Og da særlig mot IKKE eksisterende vogner. Da tenker jeg spesielt på de såkalte "norske containervognene" fra Electrotren og Oscar. | Er OsKars containervogner egentlig fantasiprodukter? Er ikke heller problemet at den ikke er norsk? jeg har en, men den ligger nedpakket, så jeg får ikke sjekket den nå, men så langt jeg erindrer, så er containerne norske, men selve vognen er da vel merket SNCF?! Spørsmålet da er naturligvis om det er en ekte fransk vogn, eller den også i fransk forkledning er et fantasiprodukt!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 08 oktober 2008 at 21:18
Så, så. Dr.Hansen kan saktens tolerere mer enn det synes som (Trur eg.. )
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 oktober 2008 at 21:35
Før en dato bestemmes så bør vi sjekke hvilke andre aktiviteter som planlegges i vår nærhet. Det er treff i Rendsburg i oktober 2009, og jeg skulle ikke forundre meg om noen har tenkt seg dit. Vi er i alle fall invitert til å stille med moduler og en norsk linje.
Men innspill kan vi selvsagt ta 
Hilsen Halvor
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 08 oktober 2008 at 21:46
Hei alle
I netop oktobers 2. og 3. uge holdes der skoleferie i Danmark og bla. dele af nord Tyskland.(Hamborg)
Derfor er det meget muligt man planlæggger på netop denne perioden.
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 oktober 2008 at 23:01
Første helga i oktober er fast messetid fi Bergen. Og til neste år er det 20året på rad og da vi har da tenkt å slå ekstra hardt på stortromma.
Tilvanlig så er ikke det så veldig stort problem at en messe arrangeres samtid som et Fremotreff, men det er tross alt et 20års jubileum til neste år og dermed noe litt ekstra..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 oktober 2008 at 23:10
Men har ikke første helga i oktober 2009 fått tildelt datoene 2-3-4?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 oktober 2008 at 06:41
Øyvind Erik wrote:
Er OsKars containervogner egentlig fantasiprodukter? Er ikke heller problemet at den ikke er norsk? jeg har en, men den ligger nedpakket, så jeg får ikke sjekket den nå, men så langt jeg erindrer, så er containerne norske, men selve vognen er da vel merket SNCF?! Spørsmålet da er naturligvis om det er en ekte fransk vogn, eller den også i fransk forkledning er et fantasiprodukt! |
Jeg lurer på om ikke en del av Hansens motforestillinger går bl.a. på containerene. Såvidt jeg husker fra hans oppleksinger så er norske containere 24" mens de utenlandske som oftest bruker på "norske" vogner kun er 20"
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 oktober 2008 at 06:41
Hei DC
Jo - og det er starten på uke 41 hvor der er ferie i dele af nordtyskland og den strækker sig også til uke 42, som også er er dansk høstferie.
Fremohilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 oktober 2008 at 06:44
halvors wrote:
Før en dato bestemmes så bør vi sjekke hvilke andre aktiviteter som planlegges i vår nærhet. Det er treff i Rendsburg i oktober 2009, og jeg skulle ikke forundre meg om noen har tenkt seg dit. Vi er i alle fall invitert til å stille med moduler og en norsk linje.
Men innspill kan vi selvsagt ta 
Hilsen Halvor |
Utenlandske treff i "nærområdet" er selvklart viktig å ta hensyn til. Men som det jo har vært påpekt atskillige ganger i diskusjoner om kollisjoner mellom innenlandske messer og treff så er det jo et begrenset antall helger som kan passe til slike aktiviteter.
Og skulle en titt på kalenderen avsløre at den eneste helgen som kan passe til et innenlands treff faktisk også brukes til t utenlandsk treff så vil jo valget stå mellom intet norsk treff i det hele tatt, eller et muligens noe redusert treff fordi enkelte velger å reise utenlandsk. Personlig vil jeg i et slikt tilfelle foretrekke et mindre norsk treff fremfor intet norskt treff (Selv om jeg må innrømme at jeg er lysten på å komme meg på et utenlandsk fremo-treff etter hvert og  )
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 09 oktober 2008 at 08:45
Øyvind Erik wrote:
J-I Hansen wrote:
Ja, til strengere retningslinjer. Og da særlig mot IKKE eksisterende vogner. Da tenker jeg spesielt på de såkalte "norske containervognene" fra Electrotren og Oscar. | Er OsKars containervogner egentlig fantasiprodukter? Er ikke heller problemet at den ikke er norsk? jeg har en, men den ligger nedpakket, så jeg får ikke sjekket den nå, men så langt jeg erindrer, så er containerne norske, men selve vognen er da vel merket SNCF?! Spørsmålet da er naturligvis om det er en ekte fransk vogn, eller den også i fransk forkledning er et fantasiprodukt! |
I norsk sammenheng er den fantasiprodukt. For containerne stemmer heller ikke.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 09 oktober 2008 at 08:49
eika wrote:
Jeg lurer på om ikke en del av Hansens motforestillinger går bl.a. på containerene. Såvidt jeg husker fra hans oppleksinger så er norske containere 24" mens de utenlandske som oftest bruker på "norske" vogner kun er 20"
Eirik |
Ja.
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 09 oktober 2008 at 09:16
eika wrote:
Såvidt jeg husker fra hans oppleksinger så er norske containere 24" mens de utenlandske som oftest bruker på "norske" vogner kun er 20"
Eirik |
Trokkedenæj! Finner det lite trolig at det finnes hverken 24 tommers eller 20 tommers containere  Regner med at den ellers så nøyaktige Eika tåler pirket med at det påpekes at han vel mente hhv 24" og 20"?
Forøvrig ønskes en fortsatt glitrende dag,
MP(irke)H 
Morten M
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 09 oktober 2008 at 09:47
Lars Gjertsen wrote:
Så, så. Dr.Hansen kan saktens tolerere mer enn det synes som (Trur eg.. ) |
Jeg tolererer stadig mindre og mindre  , fordi vi etterhvert har større muligheter til å være selektive. Og tydeligvis hadde jeg SveinR med meg også. 
Mange av oss, også du, bestreber oss på å bygge mest mulig realistiske og fine moduler. Men hvor er poenget hvis man skal la materiellet være 3. klasses?
Fremo-miljøet skal ikke favne flest mulig folk, men flest mulig FREMO-entusiaster. En høyere gjennomgående kvalitet på alt og strenge(?) retningslinjer, vil føre til mindre sprik i alle retninger men derimot større mulighet til å holde miljøet samlet.
Men det skal nevnes at jeg ser gjerne at det stilles lettere krav til førstegangsreisende og debutmoduler, slik at nybegynnerne har en mulighet til å komme inn i miljøet.
Kan jo også ta med dette sitatet fra invitasjonen til Gardermotreffet:
" Husk at "Nagleteller komiteen" vil være tilstede, og overtramp vil bli tiltalt, eventuelt innrapportert og nødvendige tiltak iverksatt "
PS Men når det er sagt; Fremo er ikke blodig alvor heller 
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 oktober 2008 at 15:46
J-I Hansen wrote:
eika wrote:
Jeg lurer på om ikke en del av Hansens motforestillinger går bl.a. på containerene. Såvidt jeg husker fra hans oppleksinger så er norske containere 24" mens de utenlandske som oftest bruker på "norske" vogner kun er 20"
Eirik |
Ja. |
Stygg sak dette...
Spørsmålet blir da; hvor får man tak i 24" konteinere i 1/87?
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 09 oktober 2008 at 16:06
Herpa har både 7.15m og 7.45m Containere. Både disse og Lgjs containervogna var det et bittelite firma som solgte dette på Bergensmessa. Hva var det de hette igjen... SkalaDrops? SkalaDental?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 09 oktober 2008 at 16:07
SkalaDreiing?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 oktober 2008 at 16:14
SveinR wrote:
Herpa har både 7.15m og 7.45m Containere. Både disse og Lgjs containervogna var det et bittelite firma som solgte dette på Bergensmessa. Hva var det de hette igjen... SkalaDrops? SkalaDental? |
Lgjs vogn??
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 09 oktober 2008 at 17:07
jevistad wrote:
Stygg sak dette...
Spørsmålet blir da; hvor får man tak i 24" konteinere i 1/87? |
Logo Modellbilservice og Modellbildesign.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 oktober 2008 at 18:32
jevistad wrote:
J-I Hansen wrote:
eika wrote:
Jeg lurer på om ikke en del av Hansens motforestillinger går bl.a. på containerene. Såvidt jeg husker fra hans oppleksinger så er norske containere 24" mens de utenlandske som oftest bruker på "norske" vogner kun er 20"
Eirik |
Ja. |
Stygg sak dette...
Spørsmålet blir da; hvor får man tak i 24" konteinere i 1/87? | ......det er enkelt,Jon Einar.....lag en selv,send til morten og han støper så mange du trenger.....
Hansen er premenstruell.......ikke noe å bry seg om 
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 10 oktober 2008 at 12:46
Hva tema angår ble det nå en herlig suppe i denne tråden. Kan jeg foreslå at dere fortsetter materielldiskusjon i en ny tråd?
Hyggelig at så mange kunne tenke seg tilbake til Kristiansand.
Jeg foretrekker epoke 1990 > som vi hadde det nå. Det gir størst variasjon i materiell når vi først skal kjøre moderne. Dessuten treffer det sikkert best på hva folk har hjemme i skuffer og skap.
Dessuten: Togdrift á la dette årtusen betyr strengt tatt nedleggelse av de fleste bedriftsidespor, og vi ønsker da IKKE bare terminaldrift! 
Selv om noen ivrige aktører er med på utenlandstreff så tror jeg nok tidspunkt først og fremst bør avstemmes med andre norske treff (f.eks Gardermoen) og med høstferien. I alle fall dersom ambisjonen er tilsvarende den vi hadde i Kristiansand.
Messer greier vi ikke å styre unna uansett.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 10 oktober 2008 at 16:27
Beklager Roar :-)
Synes begynnelsen av oktober høres ut som en grei tid.
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: halvors
Date Posted: 10 oktober 2008 at 17:14
Oarn wrote:
Selv om noen ivrige aktører er med på utenlandstreff så tror jeg nok tidspunkt først og fremst bør avstemmes med andre norske treff (f.eks Gardermoen) og med høstferien. I alle fall dersom ambisjonen er tilsvarende den vi hadde i Kristiansand.
Messer greier vi ikke å styre unna uansett. |
"Ivrige amatører" som blant annet Roar og undertegnede vil nok også måtte prioritere, og selv ønsker jeg vel "ja takk begge deler"  .
Rendsburgtreffet i 2009 blir vel i begynnelsen av oktober (datoen er enda ikke ute), og i 2010 er det stortreff i Nederland på den tiden eller litt senere.
Poenget er ikke nødvendigvis at folkene velger det ene fremfor det andre, men at en del moduler ikke blir tilgjengelige dersom eierne ikke kommer på treffet her hjemme.
Det er ikke lett å navigere i kalenderen, men det er viktig å ikke være for bastant for tidlig  .
Dersom miljøet i Kristiansand kan tenke seg å være vertskap igjen så synes jeg det er en veldig god løsning. Da er det først og fremst de som må ta avgjørelsen om når treffet kan holdes, i samråd med styret.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 oktober 2008 at 13:45
SveinR wrote:
Herpa har både 7.15m og 7.45m Containere. Både disse og Lgjs containervogna var det et bittelite firma som solgte dette på Bergensmessa. Hva var det de hette igjen... SkalaDrops? SkalaDental? |
SkalaDi8 ?
Jeg kommer uansett også gjerne tilbake til Kristiansand neste år. Og gjerne i den samme hallen. Den fungerte jo helt upåklagelig.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 11 oktober 2008 at 17:07
Mr Bridger wrote:
SveinR wrote:
Herpa har både 7.15m og 7.45m Containere. Både disse og Lgjs containervogna var det et bittelite firma som solgte dette på Bergensmessa. Hva var det de hette igjen... SkalaDrops? SkalaDental? |
SkalaDi8 ?
Jeg kommer uansett også gjerne tilbake til Kristiansand neste år. Og gjerne i den samme hallen. Den fungerte jo helt upåklagelig. |
Var det ikke Scala 224 da?
Jeg skal lodde stemningen her i Kristiansandsmiljøet.
Er enig i at tidspunkt bør være litt senere enn vi hadde det nå, men vi kommer fort i nærkontakt med konkurrende treff.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
|