Print Page | Close Window

Längd på mötesspår på stationer

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=381
Printed Date: 22 november 2024 at 10:45
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Längd på mötesspår på stationer
Posted By: ub
Subject: Längd på mötesspår på stationer
Date Posted: 15 desember 2004 at 12:07

Hej

Undrar om ni har någon standard för längden på mötesspår inom Fremo Norge?

Har ni några problem med olika längd på mötesspåren?

Mvh UB




Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 desember 2004 at 13:42
Vi operer med hovedbane og sidebane. Hovedbaneanbefalingene sier minimum krysningslengde på 3 meter. Vi har to stasjoner som svelger unna 4,5 meter lange tog. (Nelaug og Jaren).
På sidebanen er vi litt mer fleksible. Minimum 1,5 meter er vel bygd så langt med enkelte stasjoner ned mot 1,2 meter.

Disse lengdene er ikke standardisert men mere uskrevne anbefalinger (foreløpig).



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 desember 2004 at 13:48
Vi har vel ingen problemer annet enn utfordringer i ruteplanlegginga.

Det kreves av planlegger at han aldri legger kryssing av tog til stasjoner som har kortere kryssingsspor enn togets maksimale tillatte lengde. togets makslengde oppgis i rutetabellen.



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: ub
Date Posted: 15 desember 2004 at 14:04

Tack för ditt svar.

Undrar om ni har några vändslingor och i så fall vad ni har för minimitåglängd där?

Mvh UB



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 desember 2004 at 14:06
Vändslingor har vi ikke. Vi kjører kun punkt til punkt.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: ub
Date Posted: 15 desember 2004 at 14:19

OK, i MMM (Västeråsmoduler) så har vi byggt en vändslinga i form av tre växlar. Det gav oss vissa problem vid senaste körningen, det verkar som att enda lösningen är att göra vändslingan lika lång som det längsta tågsättet. Det har skapat en diskussion om hur långa tågsätt man bör ha och det är intressant att se att Fremo-Norge har ca 3 meter, det är detsamma som svenska SMJ (klubb i Stockholm) har.

Mvh UB



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 desember 2004 at 14:27
Med vendesløyfer (vändslingor) på enkeltsporet strekning må sløyfa være like lang eller lengre enn det lengste toget som skal kjæres.
Eller: Tog kan ikke være lengre enn at de får plass i vendesløyfa.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Tåge
Date Posted: 19 desember 2004 at 04:22

Et spørsmål når det gjeller veksler på kryse spor.

Jeg vet at det er nå normer med radier på veksler.

Kan man bruke bruke Roco code 83 sine veksler nr 42440 + 441

eller Peco sine code 75 veksler nr SL-E188 + 89 på et vanlig krysespor?

Kan man bruke kortere veksler (eks Peco SL-E191 + 92) når man skal lege in et tre"dje spor på ST beregnet på gods og side spor/stikspor.



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 19 desember 2004 at 16:11
Hei Åge.
SL-E188 + 189 kan brukes på krysningsspor.

E191 + 192 blir for smått. FREMOs minimumradius for industrispor er 700 mm. Disse har min.radius på 610 mm.

Vi har vel sagt offentlig at Rocos veksler ikke skal brukes grunnet en litt uheldig konstruksjon av sporkrysset (RP25-hjul faller nedi). Men de er blitt brukt på flere stasjoner og disse har ikke blitt nektet adgang eller vist seg ikke fungere.

Om Roco-vekslene er av de største, så er de store nok.
15-gradersvekslene er egentlig for krappe.



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net