Det er mulig å bygge en EL13 i skikkelig Márklin selv. Jeg har to stk, en Ofotbanen og en Nydesign; begge omlakkert. De har begge standard MFX med lyd og Ofotbanen har Sinusmotor og den i Nydesign har Soft Drive motor. Márklin Re4/4 er så lik i lengde og bredde og har helt lik akselavstand så dette loket trenger man bare å "justere" litt for å få EL13. Selvsagt må man også ha en Lima EL13 for å få riktig kåpe, boggiekasser og hjul. RC4 hjul kan også brukes. Jeg har hittil bare brukt førstegenerasjons Lima EL13; de som ikke fester kåpen med bufferene men med 4 hakk på siden. Lima sin modell syntes jeg har pantografer som passer godt i søppelkassen kvalitetsmessig og de kan ikke føre strøm. Derfor velger jeg å bruke Re4/4 sine som jeg syntes er likt nok. Skal man bruke Márklin sine borer man bare skruehullet i limakåpen litt større, setter på Márklinfoten og skrur pantografen på. Når det gjelder "innmaten" så må man frese hjulbuene litt større for å få plass til større hjul. En Dremel er et fint verktøy når man bygger dette loket. Så skrur man av boogiekassene, og nå skal det bygges EL13 hjul med Márklin aksler. Da slår man ut akslene forsiktig med en syl, men før EL13 hjulene kan monteres på akslene må det skjæres vekk den kanten som stikker ut på baksiden av hjulene. (dette slipper man med Márklin RC4 hjul) Kanten freses bort og hjulene bankes meget forsiktig inn på Máklin sine hjulaksler men forsiktig så hjulene ikke får slag. Så må Márklin sineboogiekasser bygges om til EL13 kasser. Da skjærer man bort kassene på sidene men behold utstikkerne foran. Så skjærer man vekk tilsvarende på Limakasser. Så limes dette godt sammen med 24 timers epoxylim og du har EL13 boogiekasser som passer eksakt. Så skrus dette sammen igjen
og da er understellet nesten ferdig. Nå mangler bare fester for kåpe, ploger og dioder til alle lysene. Grunnet den måten Márklin har lagt opp lysskift på kan man bare på fjernlys i den ene enden. Dioden for fjernlys loddes bort og tre nye dioder seriekobles og loddes på der; den ene skal brukes som fjernlys. Dette gjøres i ende 1. I ende 2 loddes bare 2 dioder sammen i serie, men de loddes da på utgang for strøm til nærlysene. Lyset blir ikke sterkere med to dioder siden spenningen er lavere på nærlysene. Nå gjennstår bare fester til kåpe og ploger. Til fester bruker jeg Márklinskruer. Man setter på kåpen i riktig høyde og putter skruer inni de hullene som er på siden av kåpen og disse limes godt fast med epoxylim. Derfor må man ha førstegenerasjons EL 13. (Men man kan jo borre hull også.) Så kappes skruene i riktig lengde så de ikke stikker ut, men likevel holder kåpen på plass. Siden loket må ligge på siden når dette gjøres må man gjentas dette neste dag bare på andre siden av loket. Bare 2 fester limes av gangen. Så er det bare ploger igjen og da kan man bruke ploger ifra Heljan. De er mye mer like enn de originale Limaplogene. Da er det bare å skjære til et hakk som er passe størrelse til at koblingene går igjennom. Mine har ploger i metall beregnet på Di3, men de må man frese bort alt av fester og tilpasse en god del. Det er en smal sak å sette på Heljan sine selv om det ikke blir like fint.
Og da - Din EL13 i Márklin!!!
Bildet over viser min i nydesign.
PS: Opplegget for loddingen jeg beskrev er slik det gjøres på den med Sinusmotor - ikke den med Soft Drive. Styrekortene er nemlig forskjellige.
------------- Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
|