Long Beach Pine & Lumber
Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3581
Printed Date: 22 november 2024 at 08:11 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Long Beach Pine & Lumber
Posted By: Terje Storjord
Subject: Long Beach Pine & Lumber
Date Posted: 15 mai 2008 at 00:31
Nok var nok. I dag 14. mai 2008, etter to års surfing & spekulering, skar jeg gjennom og gikk til innkjøp av Bachmann On30 Climax lokomotiv, tre tømmervogner og litt til på ebay i USA. Planene for G-skala hagejernbane hadde blitt for svære - for tidskontoen, ryggen, tomta og pengeboka. Tok inn over meg den viktige siste boktaven i KISS-prinsippet, og lot det stå til. Ingen vei tilbake.
Vel, de siste ukenes netthagebesøk og videokjøp har jo bidratt godt til avklaringen: A: Det lar seg teknisk gjøre å få til en solid bane utendørs med 16,5 mm (som jo brukes i H0) sporvidde i telehivets Norge. B: Jeg vil ha togene opp fra bakkenivå fordi jeg liker å se tog fra siden og ikke ovenfra, og det er j.... viktig. (og måtte da ha murt mye og flyttet masse jord for å få løftet en G-scalabane på den steinrike hyttetomta)
På nettet har jeg kommet over bare fem (egentlig tre) godt dokumenterte måter å få til et jevnt og stabilt og værbestandig underlag med godt feste, for lette 16,5mm skinner:
- Å støpe betongmur med trelister for skinnefeste
- Å mure lecablokker der skinnespikeren settes rett i blokka
- Å støpe fundament som til gjerdestolper og bygge underlaget i impregnert trevirke med takpapp mellom skinner og tre.
- Som ovenfor, men bruke pillarblokker som fundament.
- Som ovenfor, men bruke trekompositt i stedet for impregnert tre. (Dyrt og vanskelig å finne i Norge)
Størrelsen på banen blir cirka 4 x 1,5 meter, altså ganske kompakt. Det blir enkeltspor i et slags hundebein med spor litt hit og dit, som seg hør og bør en smalsporsbane i en plantejungel.
Å legge banen på en hel plate er uaktuelt, for mellom sporene blir det noen større steiner, et lite tjern og hageplanter som tåler midnattsol.
Underlaget er p.t skiferheller, men de kan flyttes på, og under der er det bittelitt sand og så - stein! Det som er bra er at det er meget godt drenert, behøver ikke tenke på frost og hiv.
Har noen sett / brukt / tenkt på / har ide til andre måter å løfte & fundamentere en On30 bane på i steinrøysa? Den skal ca 40 cm opp fra bakken.
Og det må holdes enkelt, tosken
(Har tenkt å poste bilder og slikt når jeg tør å bygge...)
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Replies:
Posted By: EFP&CO
Date Posted: 20 mai 2008 at 23:37
Hei Terje, -og lykke til med timber-tranporten!
Kjekt at det blir fleire som bygger i 0-skala.
Har satsa på Magic Train som ombygges til tysk Budich lok.
Har gått gjennom samme "modning" fra H0 til G og ender her i 0.
Du har sikkert og sett den løsningen med impregnerte stolper som slås ned i bakken, og en "stige" som festes mellom desse. Skinnene festes på et f.eks. 4" bord som er skrudd til "stigen". Hus og landskap må da festes til denne med støttebein i bakkant
Hvis det er viktig å se banen fra siden, (100%enig!!), så synes eg 40 cm virker noe lavt ?
Det er derfor eg skipper grasrotbane og heller vil bygge på Styroporplater, 60*120cm. Dei kan eg sette bein på og få i den høgde eg ønsker, kan godt tenke meg 120cm.
Seksjonene kan lagres i et hyllesystem når det ikkje er i bruk.
Med denne løsningen kan du ta banen med deg til mj messer og glede andre likesinnede? Ser fram til å følge prosjektet på webloggen!
------------- Gospeltrain
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 20 mai 2008 at 23:55
Hallo Mr. Gospeltrain.
Takk for hyggelig tilbakemelding. Godt at vi er flere med On30, sikkert endel skalaspesifikke problemer som løses best i fellesskap.
40 cm er egentlig for lavt, jeg er helt enig. Men det er MYE bedre enn bakkeplan. Grunnen til mine 40 centimeter er at det er litt bed og stein og slikt i den høyden der banen skal plasseres, jeg har lyst på muligheten til en senere utvidelse den veien. (Såkalt byggetrinn 2 og 3 og 4 og..)
Vil nok også ha litt planter og stein og slikt mellom sporene, til det blir 120 cm vel høyt. H0 banen i kjelleren her hjemme er i den høyden, kunne i tenke meg noe lavere innendørs.
Har du byggeplaner i sommer? Bilder.
PS Med signaturen Gospeltrain har du kanskje noen funky toglåter å anbefale?
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: EFP&CO
Date Posted: 21 mai 2008 at 23:04
Hei igjen!
Ser at det er mye felles med din hagebane og "Fowler" sine planer i G-skala. Nå har me vestlendinger sannelig hatt hagebanevær i snart 6 uker!
Eg har ikkje dei store planene for sommeren nei, har starta med ombygging av et Stainz lok, så kjøper eg vel inn plater og så får vær og tid vise. Eg har mye spennende gravearb. i historisk arkiv!
Gospeltrain-låta hadde eg på lp ein gang-finnerden ikkje nå-måtte bare finne på noe .
Skal lage ein weblogg og få Fowler med og, så får me inspirere kvarandre!
oddvar
------------- Gospeltrain
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 02 juni 2008 at 02:59
LBP & L har fått levert sitt første rullende materiell. Et Bachmann Climax logging locomotive DCC med Tsunami lyddekoder står for drakraften første driftssesong. Skeleton cars, box car, flat car, low side panel car, bunkers car og en knall rød Caboose står nå på kaia og venter på transport opp elva og inn til banen. Passasjertog først når tømmerdriften er økonomisk sterk nok til å kunne subsidiere passasjerdriften (neste år).
Spor er bestilt, Peco O 16,5 flexitrack med stor avstand mellom svillene gir inntrykk av en lettere og annerledes bane. Litt ekstraarbeid må til for å få vekslene stabile og tilpasset drift med DCC, men pytt.
Bachmann E-Z Dynamis er på vei som styringsenhet. Trådløst og toppklasse funksjonalitet til pris av en Roco veteranmus. Et fynd, som svenskene sier.
Grunnkonstruksjonens trinn 1 blir en ca 4 meter lang oval i tre med takkpapp som isolering/ballast. Treramma blir stivet av med impregnert 2x2" og lagt i søylesko støpt fast i betong pillarblokker. Når det arbeidet er utført vil nok det meste av sommeren over. Ut over høsten skal jeg kjøre/bære naturstein og stable foran/under skinnene. Inni steinovalen blir det så jord og planter. Tror jeg.
Passer meg å bygge slik at banen kommer raskt opp å gå og togene kan kjøre mens vi gjør resten, dvs bærer stein og drikker pils og ser på vakre tog, før vi bærer mer stein.
Da jeg åpnet Amerikapakken i går var det første gang jeg hadde et skala O-lok i hendene. Det var nesten magisk. Ikke rart det kalles Kongeskalaen, inntrykket var mektig. Har lekt med tanken om å konvertere ordentlig nå som jeg blir eldre og nok får problemer med syn og hender. Men at modellen av den Climaxen skulle gjøre sånn inntrykk...
Nuvel, nå rykker håndverkerne inn på hytta, jeg må få renset vann-inntaket, og så kan skje litt bygging. Ooops, glemte at vi har fotball EM i mellomtiden. Dette tar nok tid
Ivrig hilsen
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 juni 2008 at 08:23
Hei Terje!
Ja, det er noe eget med amerikansk smalspor!
Driver selv i G-skala og med live steam. Foretrekker en større skala utendørs og ikke-elektrisk drift gjennom skinnene. Det er mye fint å få kjøpt i denne skalaen i en hver prisklasse - særlig nå som dollaren er lav.
Har dessverre ingen Climax som deg, men en Shay, Forney, Mogul, Prairie og til slutt en liten 0-4-0, så jeg manger ikke trekkraft!
Det er verre med skinnelegging - hater å grave i jord og stein, så det blir mest en rundbane på terrassen.
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 04 juni 2008 at 01:05
Hei igjen
Her er de visuelle rammebetingelsene, eller byggeplassen om man vil. Mellom hytta og annekset har jeg nesten fritt fram hos fruen/eieren av hytta. Byggetrinn 1 er en oval innenfor lecablokkene. I byggetrinn 2 kommer "sentralstasjonen" på den lave "hylla" under muren. Hylla definerer også banens høyde, som blir 4o centimeter. Byggetrinn 3 blir en fortsettelse ut langs veggen på annekset og en kurveformet bro rundt den store steinen og tilbake igjen. Trur eg .....
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 04 juni 2008 at 20:46
Hei Terje
Spændende projekt du her har sat i søen.
Jeg har flere venner i klubben som "kører" lumber og man behøver ikke være "pernitten" idet det rullende materiel er nedslidt, skinner ligger ikke altid i rette linier og bygninger kunne trænge til håndværkere. Oprydning er heller ikke noget man bruger meget på disse baner.
Jo mere nedslidt, jo mere levende bliver det.
God fornøjelse med projektet og jeg følger det her fra det sydlige.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 04 juni 2008 at 23:17
Hei Dan
Takk for hyggelig hilsen. Antar det ikke blir Nord-Norge tur på deg i år og, eller? Nei, jeg er ikke redd for at banen blir for "ordentlig". Men det er ikke så mye informasjon å hente på nettet om utendørsanlegg på 16,5 mm skinne i sub-arktiske strøk. Derfor litt detaljert om planene. Det er dessuten ikke sikkert ting blir slik som planlagt.....
I dag hadde vi 25 grader og full sommer i Narvik, i ettermiddag fikk jeg koblet sommervannet til hytta, i noen uker er det fotball EM, og SÅ....
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 05 juni 2008 at 11:02
Hei Terje
Det er bestemt en udfordring at bygge udendørs- mj under de forhold i har deroppe, men du kan jo give inspiration til andre i verden som bor under tilsvarende konditioner
Nej i år går turen mod syd - til Alsaze, fruen og jeg alene.
Vi regner med at skulle se på lidt god vin og god mad, samt lidt fin natur, ligesom sidste år i Nordnorge. Det bliver en afslapningstur uden for mange turistatraktioner.
Der bliver nok også tid til en tur på jernbanemuseet i Mulhouse - det skulle efter sigende være aldeles fremragende.
Foreløbig har vi åbent hus på lørdag i min klub, hvor ca. 300 plejer at slå vejen forbi. Det plejer at være hyggeligt og ideerne flyver rundt i lokalet.
God sommer i det nordnorske - i fortjener det
Hilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Roger
Date Posted: 11 juni 2008 at 22:09
Hei!
Dan Rasmussen wrote:
Foreløbig har vi åbent hus på lørdag i min klub, hvor ca. 300 plejer at slå vejen forbi. Det plejer at være hyggeligt og ideerne flyver rundt i lokalet. |
Siden jeg og en kamerat var på mc-tur i Danmark denne (lang-) helgen, tok vi Dan "på ordet" og "slo vejen forbi". Vi var glade for at vi gjorde det, da vi fikk se ett stort og velbygged anlegg, god mat i kantinen og vite "alt" vi ikke visste om Mongolia (Du må overbringe våre positive tilbakemeldinger til foredragsholderne for informativ viten presentert på en fin måte). Mange slagsbord var det der også, med produkter interessante for de som også driver med norsk modelljernbane.
Dette kan jeg trygt anbefale for forumets øvrige lesere, dersom det skulle passe seg slik at man er "på de trakter" rundt Næstveds Banebørstedag.
Takk Dan!
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 12 juni 2008 at 17:14
Hei Roger
Tak for de fine ord. Jeg skriver en PM så Terje kan have sin weblog i ro og fred.
mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
|