Print Page | Close Window

Bredlast

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3537
Printed Date: 04 mars 2025 at 11:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bredlast
Posted By: rapp
Subject: Bredlast
Date Posted: 22 april 2008 at 23:59

I påvente av byggetillatelse fra øverste myndighet (les fruen) har jeg investert i noen anleggsmaskiner, bl.a. et digert beist av en Liebherr gravemaskin. Så tenkte jeg at jeg kanskje skulle ønske å transportere denne gravemaskinen da den selv har oppgitt en maksfart på drøye 4 km/t. Men siden maskinen er ganske stor, dvs. 476 cm bred, eller ca 5,4 cm i H0, trengs det vel en form for bredlast? Har NSB vogner for slikt i bruk i Norge? Og ikke minst, har Roco eller andre modeller av slike vogner?




Replies:
Posted By: rapp
Date Posted: 20 juli 2008 at 20:27
Her er et par bilder av anleggsmaskinene.

LIEBHERR%20580

LIEBHERR%20974



Posted By: Stian
Date Posted: 20 juli 2008 at 20:40
de var veldig fine. hvor har du fått tak i dem?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: rapp
Date Posted: 20 juli 2008 at 21:12
Modellene er fra SIKU. Jeg kjøpte de hos Toys Leksaker & Hobby på Frölunda Torg i Göteborg, men jeg tror TOYS"R"US fører de også.


Posted By: Stian
Date Posted: 20 juli 2008 at 21:14
er de skala 1/87?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: rapp
Date Posted: 20 juli 2008 at 21:15
Jepp!


Posted By: Stian
Date Posted: 20 juli 2008 at 21:35
jippi!!! da kan jeg kjøpe dem og !

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Roger
Date Posted: 20 juli 2008 at 21:47
Hei!
 
jeg vet ikke om spesielle vogner for bred last, men Lima hadde for noen år tilbake en NSB-dyplastvogn laget i metall. Kanskje den hadde vært egnet til ditt bruk?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Granholt
Date Posted: 21 juli 2008 at 10:10

Hei Rapp!

Ut i fra de opplysningene jeg finner på nettet ang. graveren, så har den en vekt fra 84,4 tonn til 101,3 tonn.
Det er veldig stort og tungt, og blir da i virkeligheten fraktet i deler.
De tar av lodd bak, skuffe, stikke og hytte for å vinne tonn og høyde.
Da regner jeg med at de gjør det på jernbanen også, for ellers vil maskinen bli for stor!
 
Men det er knallfine modeller og de blir helt sikkert et bra innslag på bana di Wink


-------------
Mvh

Hans Erik Granholt


Posted By: eika
Date Posted: 22 juli 2008 at 12:33
Originally posted by Granholt Granholt wrote:

Da regner jeg med at de gjør det på jernbanen også, for ellers vil maskinen bli for stor!
Vektmessig så er det ikke noe problem å transportere den på jernbanen, men spørsmålet er nok mest hvordan den går rent høyde/breddemessig.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: rapp
Date Posted: 22 juli 2008 at 22:39
Det er en stor maskin, ja. Tenkte jeg trengte kraftig utstyr til grovarbeidet på banen. Har sett modellen fraktet hel på en spesialbygget MAN trailer for ekstra tung og bred last, men poenget her er jo jernbane :-)
 
Har også kikket på en mindre CAT 315C gravemaskin, men den var stort sett bare brukbar til å pirke i sandkassa sammenlignet med Liebherr ;-)
 
Jeg får se om jeg kommer over Limas NSB dyplastvogn. Finnes det noen bilder av den? Jeg tror forøvrig det er bredden på gravemaskinen som kan bli problemet.


Posted By: AleksanderB
Date Posted: 23 juli 2008 at 01:25
Hei Rapp!
 
Har et bilde av Lima NSB Uai dyplastevognSmile.
 
 
 
 
Hadde en slik vogn selv som jeg solgte for noen år sidenCry, flott vogn, men tror ikke den er bred nok til graveren din.
 
Her er en link med mange stilige anleggsmaskiner i H0.
Her finner du maskiner som er passe størrelse til vognen, og samtidig  litt større enn Cat 315CWink
Men Cat 315C er en flott maskin som ethvert modelljernbaneanlegg burde haWink, kjører nemlig en slik til daglig i 1:1 LOL
 
http://www.catmodell.no/storefront.php?c1=19 - http://www.catmodell.no/storefront.php?c1=19
 
 


-------------
Hilsen Aleksander


Posted By: Sølve
Date Posted: 27 juli 2008 at 21:01
Model Railroader har en bra artikkel om tung og eller stor last som skal gå modelljernbaneveien i Juli 2008-utgaven. Det burde være mulig å få tak i dette bladet fortsatt.
På denne utgavens side 38 finner du artikkelen "How to model super-size loads" med undertittelen "How to buiild and operate big flatcar loads on your railroad" Artikkelen omhandler først virkelighetens spesialtog med supertunge og overdimensjonerte laster, og beskriver også metoder for å bygge modeller av noen typer last, og har en liste med et stort utvalg vogner til formålet. Artikkelen fokuserer på amerikanske standarder når det kommer til planlegging, tillatelser, og kjøring er det mye som er helt likt som europeiske standarder.

Bilde av forsiden i bladet, samt innholdsfortegnelse finner du her: http://ho-scaletrains.net/id39.html - http://ho-scaletrains.net/id39.html


Posted By: rapp
Date Posted: 13 februar 2009 at 19:20
Da har jeg vært så heldig å fått tak i en dyplastvogn fra Tyskland (Roco 47740). Den er ikke helt ulik Lima NSB Uai over, men har triple akslinger i stede for doble.
 
 
Lasten er totalt 65 mm høy og 54 mm bred så det skal vel strengt tatt gå greit i høyden men bredden er vel noe verre. FREMO-normen sier min. 46 mm sporavstand, NSB sin norm tilsvarer vel ca 50,6 mm. Roco geoline-systemet har 76,5 mm sporavstand men det er vel ikke akkurat i henhold til noen norm.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net