Etter å ha bodd i Kristiansand over et halvt hundre år, husker jeg en del fra driften på 60-tallet.
Det var stasjonert en El10 (grønn) der som gikk i skifting på øvre tomt bortsett fra en daglig tur til Grovane med en (godstog)kipp. I denne periode ble Type 20 eller Type 25 benyttet på nedre skiftetomt.
Etter at den første Skagen kom rundt 1958? var ikke damploket "velkommen ombord" så det ble benyttet en slerke med tomme godsvogner for å skifte vogner ombord på ferja. Damploket ble derfor erstattet med en Skd220c-traktor når NSB fikk levert nok antall til at en slik kunne settes inn på nedre skiftetomt.
Fra ca. midten på 60-tallet ble El10 erstattet med en Di2 av "MaK-typen".
Lokene hadde "stasjon" under jernbanebroa når de ikke var i tjeneste.
Både El 10 og MaKen ble brukt med en bremsevogn som var et godsvognunderstell vektet ned med skinner. Hva littera var, aner jeg ikke.
Ellers var det ofte under snøvintre El8 med stor frontplog som ble brukt i daghurtigtogene. Dette ble byttet med et annet lok i Kristiansand (når man hadde reserve) da det ellers ikke var tid til å snu loket på Krossen.
Det var også utsetting av spisevogn i togene fra OsloV og innsetting av samme i togene fra Stavanger + event. ekstravogner. Mellom Kristiansand og Stavanger gikk det oftest færre vogner (2-3) pga. trafikkmengde og store stigninger. Av samme årsak var det av og til nødvendig med forspann videre vestover når det var stor trafikk.
Av godstrafikk og omlasting som ikke allerede er nevnt, var det meget hyppig lossing av vogner med busschassis (Scania, Volvo m. fl.) til byens 2 store karosserifabrikker (T. Knutsen og Br. Repstad). Det man der kan merke seg var at disse kom uten dekk og med treklosser på felgene.
Videre var det i perioder stor trafikk på havnesporet med kjølevogner hver gang det kom en bananbåt. Vognene ble lastet opp ved båten og like ved broa til Odderøya der Mathiesens Bananmodneri lå. Det kom også bananer i kjølevogner fra andre steder i perioder når det ikke var bananbåt.
I 1959 og 1960 kom alle Opel til Norge via ferjen fra Hirtshals. Dette var før Drammen overtok som bilhavn.
Dette som en inspirasjon til trafikkspill med en mulig Kristiansandsmodul.
|