Print Page | Close Window

Fremo treff i Kr.sand

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3526
Printed Date: 14 mai 2024 at 05:07
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Fremo treff i Kr.sand
Posted By: SveinR
Subject: Fremo treff i Kr.sand
Date Posted: 17 april 2008 at 16:34

Kan ikke si meg enig med de som sier at det er så lite som skjer om man skal modellere 80-tallet.

Sjekk dette bilde ifra 1990 fra Kr.sand stasjon, som snytt ut fra et Fremotreff.  Opphoping av vogner og lokSmile
http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=2168&mid=11250#M11250 - http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=2168&mid=11250#M11250


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Replies:
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 17 april 2008 at 17:22
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Kan ikke si meg enig med de som sier at det er så lite som skjer om man skal modellere 80-tallet.

 
Hm, lite som skjer?
 
Vognlasttrafikken økes, men struktureres og flyttes fra pakkhus til sidespor, industrier og terminaler. I tillegg kommer systemtogene og cx-togene.
 
En annen ting; Vil Krs-treffet ha muligheter til å kunne bli det største treffet hittil? Eller vil Sandnes 2006 bli stående en stund til?
 
Hvor mange meter spor var det i Sandnes, og hvor mange meter var det i Arendal nå sist?
 
 
 
 


Posted By: terje-o
Date Posted: 17 april 2008 at 17:45
Mener at det va ca 100m totalt i Sandnes, og det burde det jo absolutt være mulig å overgå med Halvor sine fantastiske evner til pakking Wink 
 
Lokalet i Sandnes var vel vca 42 x 18 m, pluss en "sidetarm" som overhodet ikke ble benyttet og minus litt areal i et hjørne som var opptatt av ventilasjonsanlegg el.l.
 
Vi hadde jo ikke behov for "pakking" overhodet, og det har jo også sin sjarm, men effektiv arealutnytting blir det jo ikke.
 
Såvidt jeg har oppfatta er lokalet i Kristiansand ca 400 m2, dvs ca dobbelt så stort som i Arendal, og det bør vel da kunne gi rom for 150 m +?        
 
MVH
for MJBV
Terje O


Posted By: Oar"n
Date Posted: 18 april 2008 at 01:32
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Kan ikke si meg enig med de som sier at det er så lite som skjer om man skal modellere 80-tallet.

Sjekk dette bilde ifra 1990 fra Kr.sand stasjon, som snytt ut fra et Fremotreff.  Opphoping av vogner og lokSmile
http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=2168&mid=11250#M11250 - http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=2168&mid=11250#M11250
Mitt hjerte gråter....  Suverent bilde.
 
På den tida bildet ble tatt var det til sammen 14 buttspor på bysida av de 6 lange togsporene som er her i dag.
I tillegg til de 5 nåværende godsspor på sjøsida så var det i allefall 2 spor på innsida og 2 på yttersida av dagens fergeterminalbygg. 
 
Sistnevnte 4 spor kan man jo filosofere litt rundt:
Man kjører av fergen lettere nervøs pga en noe optimistisk tollkvote. Køen snegler seg oppå de 2 nå skjulte kaisporene forbi tollerne. Man runder terminalenden og glir med en liten seiersrykning i munnviken oppover igjen oppå de 2 andre sporene....
 
 
Slik ser det ut i dag:
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: LarsR
Date Posted: 18 april 2008 at 07:47

Og etter hva som er skrevet lenger ned i teksten, så sendte man på den tiden sovevogner både til Oslo og Stavanger.

 
Kunne jo passet bra med innsett og utsett av sovevogner både til og fra Stavanger og Oslo på en framtidig Fremo-Kristiansand-modul.Smile
 


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: Oar"n
Date Posted: 18 april 2008 at 11:37
Dersom Kristiansand bygges som en fremodul anno f.eks 1980 så har man etter min mening bortimot den ultimate stasjonen hva "operation" angår.
-  Uttrekk på begge sider av inn-/utkjørssporene gir 2 uavhengige skifteområder
-  Egne sidespor til Bryggeriet, Samslakteriet, Havna, Falconbridge, KMV - foruten alle pakkhussporene.
-  Fergetrafikken
-  Alle persontog som går videre må snus,  som regel lokbytte, sovevogner, ilgods
Det som ikke finnes i noen særlig grad er lokaltog.
 
Altså aktivititet for en hel gjeng. Og det fine er at oppgaver/ansvar her kan fordeles utover på mange. Slik man kan se på noen av de store tyske fremostasjonene.
 
Det er en kar i Oslo, sønn av et av medlemmene her hos oss,  som bygger Kristiansand.  Blir spennende å se etter hvert!
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: asai
Date Posted: 18 april 2008 at 12:49
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

 
Altså aktivititet for en hel gjeng. Og det fine er at oppgaver/ansvar her kan fordeles utover på mange. Slik man kan se på noen av de store tyske fremostasjonene.


Dette er også interessant med tanke på eventuelle begrensninger på antall deltakere på FREMO treff. Er det diskutert noe mer rundt å benytte konduktører? Dette ble såvidt nevnt i Arendal.



-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: eika
Date Posted: 19 april 2008 at 14:09
Originally posted by asai asai wrote:

Dette er også interessant med tanke på eventuelle begrensninger på antall deltakere på FREMO treff. Er det diskutert noe mer rundt å benytte konduktører? Dette ble såvidt nevnt i Arendal.

Tanken er med videre under arbeidet med planlegging av Kr.sandtreffetWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 april 2008 at 16:22
Etter å ha bodd i Kristiansand over et halvt hundre år, husker jeg en del fra driften på 60-tallet.
 
Det var stasjonert en El10 (grønn) der som gikk i skifting på øvre tomt bortsett fra en daglig tur til Grovane med en (godstog)kipp. I denne periode ble Type 20 eller Type 25 benyttet på nedre skiftetomt.
Etter at den første Skagen kom rundt 1958? var ikke damploket "velkommen ombord" så det ble benyttet en slerke med tomme godsvogner for å skifte vogner ombord på ferja. Damploket ble derfor erstattet med en Skd220c-traktor når NSB fikk levert nok antall til at en slik kunne settes inn på nedre skiftetomt.
 
Fra ca. midten på 60-tallet ble El10 erstattet med en Di2 av "MaK-typen".
Lokene hadde "stasjon" under jernbanebroa når de ikke var i tjeneste.
Både El 10 og MaKen ble brukt med en bremsevogn som var et godsvognunderstell vektet ned med skinner. Hva littera var, aner jeg ikke.
 
Ellers var det ofte under snøvintre El8 med stor frontplog som ble brukt i daghurtigtogene. Dette ble byttet med et annet lok i Kristiansand (når man hadde reserve) da det ellers ikke var tid til å snu loket på Krossen.
 
Det var også utsetting av spisevogn i togene fra OsloV og innsetting av samme i togene fra Stavanger + event. ekstravogner. Mellom Kristiansand og Stavanger gikk det oftest færre vogner (2-3) pga. trafikkmengde og store stigninger. Av samme årsak var det av og til nødvendig med forspann videre vestover når det var stor trafikk.
 
Av godstrafikk og omlasting som ikke allerede er nevnt, var det meget hyppig lossing av vogner med busschassis (Scania, Volvo m. fl.) til byens 2 store karosserifabrikker (T. Knutsen og Br. Repstad). Det man der kan merke seg var at disse kom uten dekk og med treklosser på felgene.
Videre var det i perioder stor trafikk på havnesporet med kjølevogner hver gang det kom en bananbåt. Vognene ble lastet opp ved båten og like ved broa til Odderøya der Mathiesens Bananmodneri lå. Det kom også bananer i kjølevogner fra andre steder i perioder når det ikke var bananbåt.
 
I 1959 og 1960 kom alle Opel til Norge via ferjen fra Hirtshals. Dette var før Drammen overtok som bilhavn.
 
Dette som en inspirasjon til trafikkspill med en mulig Kristiansandsmodul.
 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net