Print Page | Close Window

Landskap på fremo modul

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3251
Printed Date: 28 mars 2024 at 11:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Landskap på fremo modul
Posted By: eibro
Subject: Landskap på fremo modul
Date Posted: 16 januar 2008 at 18:45
Jeg har laget noen moduler med ennestykker fra fremo.
Nå har jeg tenkt til å lage landskap på disse modulene. Jeg har kjøpt hønsenetting og gips.
Jeg skal ha to moduler som skal ha bare gress på.
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det!! Kan noen gi meg noen råd?


-------------
Eirik



Replies:
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 januar 2008 at 18:53
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg har laget noen moduler med ennestykker fra fremo.
Nå har jeg tenkt til å lage landskap på disse modulene. Jeg har kjøpt hønsenetting og gips.
Jeg skal ha to moduler som skal ha bare gress på.
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det!! Kan noen gi meg noen råd?
 
1. Først og fremst bør du ta deg en tur på et Fremo-treff.Smile
 
2. Stift hønsenetting fast på innsiden av modulkanten, som du former til et litt kupert terreng. Legg deretter på flere lag med godt fuktet gipsbandasje. Når denne er tørket, kan du male et strøk med jordfarge. Strø div landskapsmateriale utover, før du bruker fortynnet hvitlim som du drypper over det hele. (Dette er den enkle forklaringen, for den mer avanserte: se punkt 1 igjenWink)
 
 


Posted By: eibro
Date Posted: 16 januar 2008 at 19:01
Takk for tipset.
Jeg har kjøpt en rull med gress og den synes jeg var god. men trenger jeg ikke avis under?


-------------
Eirik


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 januar 2008 at 19:28
Originally posted by eibro eibro wrote:

Takk for tipset.
Jeg har kjøpt en rull med gress og den synes jeg var god. men trenger jeg ikke avis under?
 
Har aldri brukt avis til noe som helst. Til hva i så fall?  
 
Gressrull funker, men du bør dra over med noe lakk. Jeg bruker enten air-brush eller sprayboks fra Tamiya, slik at ikke gresset skal bli så monotont og kjedelig i fargen. Sprayboks er lettest. Spray forsiktig fra 30-40 cm avstand, og kun litt her og der til du får nyansene i gresset. Er gressrullen mørk, kan du bruke Tamiya Light Sand. Er den veldig lys, kan du bruke Nato Green.


Posted By: eibro
Date Posted: 16 januar 2008 at 19:32
Ok ikke bruke avispapir.
Men hvordan kan gipsen holde fast på hønsenetting?


-------------
Eirik


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 januar 2008 at 19:35
Originally posted by eibro eibro wrote:

Ok ikke bruke avispapir.
Men hvordan kan gipsen holde fast på hønsenetting?
 
Bruk mye vann, og gni godt utover.


Posted By: eibro
Date Posted: 16 januar 2008 at 19:41
Takk for hjelpen.
Jeg bruker Gipsrull som jeg kjøpte på NMJ. Finner sikkert ut av det.





-------------
Eirik


Posted By: ses
Date Posted: 16 januar 2008 at 20:22
Avis er fint å bruke og det er billig. Da må man ha et bindemiddel i tillegg. Tapetklister i pulverform er ok fordi det kan blandes ut i så store mengder man trenger i øyeblikket kun. 1 boks med tapetklisterpulver holder normalt i årevis.

Riv eller klipp opp avisen i biter på ca 10 x 10 cm eller kanskje 10 x 5. Lim på en og et bit ved å pensle tapetklister på overflaten slik at neste lag med avispapir fester seg. Avisbitene legges overlappende og i en tilsammen 5-10 lag. La det så tørke en dag eller to, avhengig av hvor mye fuktighet som skal få tid til å tørke opp.

Dette er svært billig metode og kan brukes på hønsenetting som underlag, men jeg har gode erfaringer med å bruke flettverk av pappstrimler også. Slikt har man gjerne gratis tilgang på med all den emballasjen man gjerne pådrar seg likevel i løpet av et år.

Den krever imidlertid litt tid, så haster det, er ikke dette metoden. Påklistring av avispapirbiter med klister er også en aktivitet man god kan sette unger til. De elsker å kline med slikt:

PÅ bildet skimter man både pappflettverk som underlag og hønsenetting.


-------------
Svein S


Posted By: oivind
Date Posted: 16 januar 2008 at 21:09

For å reklamere litt for min egen modulbyggemetode så vil jeg si at du verken trenger å bruke netting eller gips. Det blir tungt, kan sprekke og er tungvint å endre på.

På mine moduler er landskapet laget i isopor som er dekket med et par lag med vanlig tørkepapir og mye billig maling.

Etter å ha formet isoporen så lagges et tykt lag med billigste type matt hvit vann-basert maling (finnes ned til 100 kr per 10 liter). I den våte malingen trykkes det ned tørkepapir som samtidig får et tykt strøk med maling. For ekstra styrke kan det legges et par tre lag med papir (maling mellom hvert lag).

Når malingen har tørket etter noen dager så kan det males, legges strømateriale og plantes trær. Hvis du vil forandre kan det enkelt skjæres bort med en vanlig kniv, ikke noe hakking i gips og slikt søl.

Det overraskende er at strukturen i overflaten blir ganske nær naturlig fjell, og med litt arbeid med fargingen kan det bli like bra som gips.

Fordelen med dette er at man får en ganske fleksible og seig overflate som tåler mye tøff behandling som det ofte blir ved transport av moduler.

 

Bromodulen som jeg har lagt ut bilder av på Fotoalbumet er laget på denne måten. Det er også svingmodulene som så vidt kan sees på det en bildet.

 

mvh

Øivind E



Posted By: ses
Date Posted: 16 januar 2008 at 21:43
Interessant! Så disse litt knudrete strukturene vi ser på dette bildet av din bromodul er blitt til ved tørkepapir som er "malt inn" over isoporkjernen?




-------------
Svein S


Posted By: oivind
Date Posted: 17 januar 2008 at 09:06

Det er riktig, billigste type tørkepapir fra RIMI, med mye hvitmaling.

 

Ettersom det er mye maling så tar det noen dager før det er helt gjennomtørket. For å få fram strukturen så blandet jeg en passe ”fjellfarge” og malte over med mye vann på penselen. Når det hadde tørket noen minutter så tørket jeg over med papir slik at det blir mye maling i sprekkene og lite på flatene.

 

Det kan lønne seg å begynne med å tørke av fort og ta bort mye. Det er bedre å legge på flere lag med maling. Men skulle det bli for mørket er det ganske raskt å male over hele greie med et strøk med hvitmaling og begynne forfra.

 

mvh

Øivind

 



Posted By: ses
Date Posted: 17 januar 2008 at 09:11
Du bruker altså to farger med maling, en hvit og en med "fjellfarge" og kombinerer disse i kombinasjon med tørkepapiret.
Men er det også to bruk av tørkepapiret? Jeg trodde tørkepapiret skulle males inn og forbli en del av strukturen, samtidig som du skriver om at du tørker av maling med tørkepapiret?

-------------
Svein S


Posted By: oivind
Date Posted: 17 januar 2008 at 10:19

Jeg skrev vel litt uklart, skal prøve igjen.

- Først maler jeg et tykt lag med matt hvitmaling på isoporen, legger på et lag med tørkepapir i den våte malingen, og maler umiddelbart over med mer hvitmaling slik at papiret er helt gjennomtrukket av maling. For å dekke helt og for å tette hull og skjøter i isoporen kan det være nødvendig med flere lag med papir. Legg da vått i vått slik at alt er mettete med maling. Hvis det blir veldig tykt lag kan det ta lang tid å tørke, spesielt utendørs når det er kaldt.

- La det nå stå til malingen er helt gjennomtørket (tar ofte flere dager). Da har man fått et helt hvitt landskap med en sterk ”papplignende” overflate med mye struktur.

- For å få fram strukturen der det skal være synelig fjell så malte jeg med en ”fjellfarge” (svar- blå-brun), men med mye vann på penselen. Jeg brukte en type maling på tuber, som jeg ikke husker riktig hva heter. Jeg malte et mindre område, lot malingen tørke litt (noen minutter), og så tørket jeg bort mesteparten med et papir. På den måten får man god kontroll over hvor mørk det skal være og man kan legge litt forskjellige farger på enkelte områder for å få litt nyanser. I praksis kan man legge på maling med den ene handa og tørke bor med den andre.

Som sagt så laget jeg alt hvitt i første omgang. Det gir mest muligheter for valg av farger rundt på modulen. Hvis hele modulen skal dekkes med strømateriale kan det sikkert brukes en grunnfarge direkte i malingen som man fester papiret med. Da kan man spare litt arbeid, og det er allikevel farge under hvis strømateriale blir borte.

Øivind

 



Posted By: oivind
Date Posted: 17 januar 2008 at 10:33
Jeg fant et bilde av landskapet du har bilde av før det ble dekket med papir/maling. Det liggger på mitt fotoalbum. Merk at det er en blanding av isopor og fugeskum. Jeg har ikke spesielt god erfaring med skum da det lett danner alt for store bobler og ikke er så lett å forme som isopor.
 
Øivind


Posted By: ses
Date Posted: 17 januar 2008 at 11:27
Takk! Da ble det hele tindrende klart.

Dette ligner jo litt på teknikken til Dave Frary i "Realistic Model Railroad Scenery" (!982 1st ed.) med å tilføre farger og vann på en hvit base. Det er dog den forskjell at mens du har en hvit base som ikke suger, så har Frary en gipsbase som nettopp suger og som man da kan bruke laseringsteknikker på med tyne farger uten bindemiddel, dog bare én gang. Feiler den, må man bruke vanlige tette farger som dekker, og ikke tynne beiser.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 26 januar 2008 at 17:57
JEg har prøvd å bruke teknikken til Øyvind Eidsmoen i dag, riktignok ikke på isopor men på et underlagt av gjennomtørret avispapir på fletteverk.  Det er mulig jeg ikke har gjort helt etter boka eller kanskje tørkepapiret jeg anvendte ikke var porøst nok, for jeg klarte ikke å få fram den knudrete strukturen han har fått. Her et bilde. Hvis Øyvind leser dette, kanskje han et tips?





-------------
Svein S


Posted By: oivind
Date Posted: 28 januar 2008 at 08:53

Svein

Jeg er ikke sikker hva som gjør forskjellen. Noe ligger vel i at jeg hadde isopor under som i seg selv hadde en grovere overflate. Men det viktigste er nok at papiret blir helt gjennomtrukket av maling slik at det blir nesten som en papir-masse. Jeg brukte en stor (4 – 5cm) rund malerkost og ”stampet” papiret inn mot underlaget. Ettersom du har ganske glett underlag trengs det nok litt flere lag papir for å for å få til en struktur og slik at du kan få bort mønsteret i papiret.

Må også nevne at jeg forsøkte med en dyrere type mer solid tørkepapir. Det fungerte ikke så bra ettersom det var for stivt og sikkert hadde lange fibere for å gjøre det sterkere. Derfor gikk jeg tilbake til et ”simpelt” papir der det skulle være synelig fjell.

Øivind


Posted By: ses
Date Posted: 28 januar 2008 at 10:33
Takk for svar. Antagelig var tørkepapiret av for god kvalitet, for jeg synes ikke jeg var i nærheten av at papiret gikk i oppløsning ved penselknukking, kombinert med at underlaget ikke er hardt nok.
<p>Jeg gikk derfor tilbake til gips-metoden, se http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=260&nid=3&engelsk=0 - min blogg .


-------------
Svein S


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 28 januar 2008 at 17:15
Hei Øyvind!
Spennende å lese om DIN teknikk med tørkepapir og maling! Hadde den i minnet når eg var på Biltema og kom ut med 5 liter matt kvitmaling!
Eg har sølt litt med gips, og liker det lite, +at det blir altfor glatte fjell.
Pappmasje var mye greiere syns nå eg, men spørsmålet er:
Meiner du resirkulert tørkepapir, det med vaffelmønster på??
mvh Oddvar    Coop kunde


-------------
Gospeltrain


Posted By: oivind
Date Posted: 29 januar 2008 at 21:04

Jeg vet ikke om det var resirkulert, men det høres fornuftig ut. Jeg antar at resirkulert papir vil ha kortere fiber enn et nytt papir og dermed være lettere å jobbe med. Jeg tror alt tørkepapir har mønster for at det skal få litt "volum" (men unngå farget mønster). Som nevnt over så må det være litt tykt lag med papir for å få til struktur. Da blir det egentlig ganske likt pappmasje som du nevner.

Men jeg må nevne at jeg egentlig ikke prøvde denne teknikken for å få til fjellstruktur. Det var for å få en sterk overflate på moduler av isopor. At det faktisk var mulig å få fjellstruktur uten gips var bare en uventet bonus. Dermed så valgte jeg å gjøre det slik på alle mine FREMO moduler.
Øivind


Posted By: Jon S.
Date Posted: 30 januar 2008 at 15:58
Originally posted by eibro eibro wrote:

hvordan kan gipsen holde fast på hønsenetting?
Viktig spørsmål! Smile I FREMO-sammenheng har vi ofte brukt gipsbandasje (på apoteket er det rimeligst å kjøpe), og legger da denne PÅ BEGGE SIDER av nettingen. Altså oppå (sjølsagt), men også på undersiden! Oppå trenger du 2-3 lag med gipsbandasje, og så landskap. På undersiden trenger man ikke å dekke hele nettingen, bare såpass at de to gips-dekkene henger godt. Med nettingen innimellom.
På denne måten henger gipslandskapet godt fast til nettingen. På moduler hvor man IKKE har hatt gips på undersiden av nettingen, har vi derimot opplevd at gipsskallet faktisk har "poppet løs" (moduler får litt hard medfart noen ganger, under transportene).
Selv om du skal ha gips på toppen, lønner det seg å starte med gipsbandasje. Eventuelt kan du bruke tørkerull, som de har snakket om her, men dette blir kanskje ikke like solid som ekte gipsbandasje (?). Avispapir dyppet i gips er et annet alternativ, som har vært brukt i mange år, og som fremdeles kan gjøre nytten. Men også hvis du bruker papir til gipsen vil jeg anbefale å gipse også fra undersiden av modulene, så det henger skikkelig fast.
Mvh Jon S.


Posted By: MY1201
Date Posted: 30 januar 2008 at 19:47
 
Jeg bruker en annen metode, med gips, glassfiberduk, hønsenetting og  hvit latexmaling.
 
1. spikre fast og forme nettingen
2. klippe opp glassfiberduken i passende biter og legg de i bløt i vann
3. blande gips
4. ta opp biter av glassfiberduken, vri ut vannet og dra biten igjennom gipsen til den er gjennomvætet av gips. la det sitte på noe gips.
5. legg biten på nettingen, legg neste bit med overlapp på forrige bit
6. legg evt. på mere gips der det blir tynt
7. når gipsen er tørket så maler du undersiden med hvit latexmaling, dette hindrer fukt og styrker også gipsen.
 
Denne framgangsmåten har jeg brukt på min modul og etter 9 måneder er den like hel. Min mening er at du må ikke ha gips under, bare over.
Denne metoden brukes også på Bryn.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net