Print Page | Close Window

Noen spørsmål

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3151
Printed Date: 14 mai 2025 at 23:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Topic: Noen spørsmål
Posted By: Sven Ole
Subject: Noen spørsmål
Date Posted: 16 desember 2007 at 13:30
Jeg har nå i hovedsak tegnet min bane, etter måneder og år med funderinger og endringer. Jeg trodde jeg var ferdig for et par måneder siden, men det ble noen endringer. Jeg har tegnet banen med Märklins C-skinner og jeg har tegnet den med Tilligs Elite skinner.

Ut fra disse to alternativene har jeg noen spørsmål, uten at jeg på noen måte vil egge til en VS/LS krig i denne fredelige førejulstid.

VS skinner har tidligere gått for å være mer sikre ihht. strømopptak enn LS skinner, men vil en digitalisering av lok endre på dette, slik at denne forskjellen har blitt utjevnet?

Er det stor forskjell på å lage en digital bane med VS skinner i forhold til LS skinner både arbeidsmessig og kunnskapsmessig (strømlære).?

Jeg skulle  etterhvert ønske å kjøre anlegget, eller en del funkjoner av det over data. Er VS skinner eller LS skinner best til dette?

Uansett system, ønsker jeg å bruke Zimo digitalsystem. Er dette et godt system?

Skulle jeg falle ned på LS skinner har jeg tegnet inn endel sporskifterkryss. Er det anbefalt å bruke disse, eller er det bedre med vanlige sporskiftere i steden?

Kan noen gi meg enkle å greie svar på alle eller noen av disse spørsmålene?

Sven Ole

-------------
SOHo

Replies:
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 16 desember 2007 at 16:35

VS skinner har tidligere gått for å være mer sikre ihht. strømopptak enn LS skinner, men vil en digitalisering av lok endre på dette, slik at denne forskjellen har blitt utjevnet? Nei Smile

Er det stor forskjell på å lage en digital bane med VS skinner i forhold til LS skinner både arbeidsmessig og kunnskapsmessig (strømlære).? Nei Smile

Jeg skulle  etterhvert ønske å kjøre anlegget, eller en del funkjoner av det over data. Er VS skinner eller LS skinner best til dette? VS. Er rimeligst. Skal selve togene styres med data er VS å foretrekke pga stoppproblem v.saktekjøring for LS.

Uansett system, ønsker jeg å bruke Zimo digitalsystem. Er dette et godt system? Ikke for VS. Titt på ESU sin på nyåret Wink før du gjør endelig valg. Men Zimo er bra, ikke misforstå.

Skulle jeg falle ned på LS skinner har jeg tegnet inn endel sporskifterkryss. Er det anbefalt å bruke disse, eller er det bedre med vanlige sporskiftere i steden? Her kommer det ann på fabrikatet.

Enkle svar fra Nils Smile

-------------
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.

Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 desember 2007 at 19:48
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Skulle jeg falle ned på LS skinner har jeg tegnet inn endel sporskifterkryss. Er det anbefalt å bruke disse, eller er det bedre med vanlige sporskiftere i steden?
Jeg har selv erfart at t.o.m. Märklin sine sporvekselkryss er litt mer krevende med hensyn til strømopptak enn vanlige sporveksler, og siden Märklin heller ikke lager de slanke sporvekselkryssene i C-skinner, så har du nok enda et godt argument i å unngå disse - særlig hvis du går for C-skinnene.

Hvis du velger LS (f.eks Tillig), så tror jeg du får et bra strømopptak likevel, men det krever meget nøyaktig sporlegging og noen ekstra forholdsregler ved kabling for DCC-sikker kjøring. Hvis du leser på Fremo-sidene så er det vel noen linker der til en sikker DCC-kabling av sporvekselkryss. Og skulle du trenge flere gode tips tror jeg sikkert at en kjent kar fra Råde kan hjelpe deg videre.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers

Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 desember 2007 at 09:53
Du bør også vurdere det rullende materiell du tenker å kjøpe, Svein Ole.

Ikke alt materiell går like godt på 3-skinnedrift og utvalget er bedre for materiell for 2-skinnedrift (likestrøm). Spesielt "slanke" sporveksler for Märklin som KjellAn nevner, kan være et problem for materiellet.

Er du nybegynner, så er det vel kun "nye" Märklin MFX som er aktuelt? Dette er Märklin alene om å produsere (men kanskje unntak av ESU som lager for Märklin) og prisene er derfor noe høyere enn for DCC som er "åpen standard" og har mange produsenter.

Jeg har begge system og hos meg er DCC "favoritten" med digitalutstyr fra Lenz. ( Har også Intellibox og MFX/MM)

Date Posted: 17 desember 2007 at 21:05
Materiellet jeg skal kjøre med er norsk nydesign.
Skulle jeg bygge med C-skinner vil det kun bli med de slanke vekslene.

-------------
SOHo

Date Posted: 18 desember 2007 at 23:40
Jeg tar gjerne imot flere betraktninger om mine spørsmål.
Jeg er nok av den "typen"modelljernbane-entusiast som liker å kjøre tog.

-------------
SOHo

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net