Print Page | Close Window

Alternative Tømmervogner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3112
Printed Date: 18 juli 2025 at 16:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Alternative Tømmervogner
Posted By: Per-Arild
Subject: Alternative Tømmervogner
Date Posted: 06 desember 2007 at 13:29
Er i ferd med å bygge et anlegg med tema ”Mjøsa rundt” ca 1960 +/-. I den forbindelse er jeg ute etter vogner av type T3/T4 for frakt av tømmer.

Er klar over SM’s byggesett, men har respekt for både tid, kunskap og økonomi. Er det derfor noen som har prøvd seg med å bygge om noen vogner av Tysk opprinnelse. Tenker da spesifikt på Brawa’s 47707, 47710. 47703, Fleischmann 5222, 5252, Liliput L221513, L221561. Andre alternativer finns sikkert.

Ser at det kreves noe jobb for å få til et slikt prosjekt 100% korrekt, men hvis vognen stemmer noenlunde med lengde og montering av korrekt antall staker, tror jeg man kommer langt.

Per-Arild



Replies:
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 06 desember 2007 at 16:44
Vil bare tilføye at RomerikeModellService leverer ferdige modeller av T3.

Men prisen er 1500 pr stykk, så for økonomiens skyld kanskje ikke aktuelt for deg?

Sj O vogner levert av hobbytrade har kjørt i Norge.


Posted By: Bo11
Date Posted: 06 desember 2007 at 17:34
Ett billigt alternativ som Daniel är inne på HobbyTrade,s o-vagnar.
 
Lite patinering så blir dom OK.
 
 
Vänl  Bo


Posted By: Per-Arild
Date Posted: 06 desember 2007 at 20:44
O vognene til Hobbytrade kan absolutt være et alternativ.
Ser for meg en tog-stamme på minst 10 vogner, men var dette reelt på 60 tallet? Kunne også frakt av tømmer skje i blandede godstog, så min visjon om et langt tog bestående av tømmervogner kun er en illusjon?

Per-Arild


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 06 desember 2007 at 21:04
Ja, 10 vogner med tømmer var reelt på 60-tallet.
Ja, frakt av tømmer kunne veldig ofte skje i blandede godstog.
Ja, rene tømmertog var selvfølgelig også vanlig.

Frakten av tømmer på denne tiden kunne bestå av mange ganger så mange vogner som det du tenkte deg, bak en el13 hang det nok ganske mange flere

I etterkrigstiden var jo tømmer både viktig og lett tilgjengelig. Så transporten av det var på sitt høyeste.


Posted By: trulss
Date Posted: 06 desember 2007 at 21:21
Du er jo av de yngre her Daniel, så jeg regner ikke med at du har førstehåndskunnskap omkring avvirkning og transport av tømmer på sekstitallet. Har du lest deg til det du opplyser, eller kjenner du noen som har greie på dette?

-TrulsS


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 06 desember 2007 at 21:34


Har lest meg til det, blir inspirert av denne tiden og dette jobber vi jo også endel på skolen med.

Ikke togene vi jobber med på skolen altså (bare en drøm) men denne tiden i Norge

Å når det gjelder tog, husker jeg nesten alt jeg leser

Ps: på 60-tallet var jo fyringsvarme stort før oljen ble oppdaget i 69 og ble vanlig utover 70-tallet   


Posted By: traiNman
Date Posted: 07 desember 2007 at 13:45
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Ps: på 60-tallet var jo fyringsvarme stort før oljen ble oppdaget i 69 og ble vanlig utover 70-tallet   
 
Ble oljen oppdaget i 69 (1969?) Question
 
Skjønner ikke helt hva du mener, olje ble vel brukt til oppvarming før den tid? Fatteren kjøpte oljekamin til hytten midt på 60-tallet og det var ikke noe spesielt nytt ved det. Det var en edre modell som han fikk rimelig. Oranier med pottebrenner, en riktig oljesluker som har gitt mye varme i en sommerhytte på vestlandet og som fortsatt er i bruk nå og da(kanskje ikke helt miljøvennlig).
 
Petter


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 07 desember 2007 at 14:11
Den i Norsjøen ble det..



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net