Print Page | Close Window

Støping av støttemur

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2993
Printed Date: 02 mai 2024 at 19:57
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Støping av støttemur
Posted By: eginor
Subject: Støping av støttemur
Date Posted: 26 oktober 2007 at 15:57
Skal bygge en støttemur i H0 tilsvarende denne:





I den sammenheng tenkte eg å støpe smale rekker med prefarget gips, og bygge muren stein for stein. Langtekkelig arbeid, men trur det blir bra. Er det noken som har forslag til gode måter å støpe desse steinene på, eventuelt feller eg skal unngå.

Andre tips til korleis eg kan bygge ein realistisk støttemur på mottas og med takk.

-------------
Mvh Egil



Replies:
Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2007 at 16:04
Originally posted by eginor eginor wrote:


Andre tips til korleis eg kan bygge ein realistisk støttemur på mottas og med takk.


Har ikke noen andre forslag til metode, ville bare vise til en artikkel på http://mjwiki.no/wiki/index.php/T%C3%B8rrmurer_av_gips - MJwiki.no som beskriver det du pønsker på å gjøre.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: olavm
Date Posted: 26 oktober 2007 at 17:08
Hei
Jeg har sett eksempler på at man støper hele området i gips og skjærer ut alt i et samlet stykke etterpå. Pass på å sitte et sted der du kan rote litt - og bruk ansiktsmaske....


-------------
OlavM


Posted By: olavm
Date Posted: 28 oktober 2007 at 09:47
Hei igjen!
Jeg fant en interessant artikkel om hvordan du enkelt (?) kan lage slike støttemurer. Ta en titt på denne linken:
http://homepage.mac.com/michael21/CMShome/buildastonewall.html


-------------
OlavM


Posted By: einjen
Date Posted: 01 november 2007 at 22:09
Jeg er i gang med mitt andre støttemurprosjekt.

Synes det ser lovende ut.

Edit:
dvs. det så lovende ut helt til jeg ble litt overivrig....Som jeg alltid blir.... Jeg klarer liksom ikke stoppe mens leken er god. Så da ble det slik:

nederst til venstre så vises det at det ble litt vel mye møllers maling....


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Bo11
Date Posted: 24 november 2007 at 14:05

Visar en repris på vår gamla anläggning, som jag då vill visa kombinationen av spant .o. foam till att göra denna bro.

Här hade vi med enkelhet kunna köra ett tågsett med BigBoy som dragare ( Till och med multikört BigBoy ) samt ett längre tågsett
Utan att det hade sett overkligt ut.

Nu har jag inte exakta mått i huvudet men tror att detta murverk var ca 2meter långt.

Denna uppbyggnad av foam inkl spant byggnadtion är något vi har hållt på med en tid.
Denna bro har vi då använt oss av denna teknik på vår förgående anläggning, som då gör att flexibiliteten  blir så pass påtaglig att vi kan gör broar ur egna ideér och passa in dem efter behov.

Bo


Sen att göra tunnelportaler efter eget alster är det man får på köpet igenom att använda denna metod.

Vill bara visa, att med enkla metoder så kan jag utifrån min egen planering av järnvägen, inte vara upplåst till det som säljs ute på markanden.

En sådan skiva kostar tror 87kronor.

Detta innebär att jag kan med enkelhet, få ett parti med bergs formation och tunnelportaler samt stödmurar och stödpelare till mångfald av ett större område alltså 2-3 spår och får en verklighets trogen anläggning.

Det bästa med detta är att jag ritar och formar allt efter egen design.

Ska göra en nisch i högra sektionen tills imorgon och även lägga in detta så ni får lite djupkänsla av murverket.

Bo



Posted By: ses
Date Posted: 24 november 2007 at 14:54
Jeg synes så absolutt Håvards tørrmur var det mest realistiske, men sikkert mest tidkrevende også. Selv har jeg brukt en variant av den med å risse i gips, nemlig å risse i størknet skjøtmasse. Fordelen med skjøtmasse er at den er alltid ferdig til bruk i spannet og kan påføres et passende underlag i passende tykkelse. Til dette bruket trengs ikke mer enn 1-2 mm tykkelse. Metoden er brukt på denne undergangen:


-------------
Svein S


Posted By: einjen
Date Posted: 26 november 2007 at 12:30
hva er skjøtmasse?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 26 november 2007 at 13:06
Jeg skulle tro sparkel eller lettsparkel er ganske så synonymt ....

-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 26 november 2007 at 13:07
En type sparkel, men tror den tåler litt tykkere lag enn vanlig sparkel.

-------------
Svein S


Posted By: RaA
Date Posted: 26 november 2007 at 20:14
Opprinnelig var det slik at mange sparkeltyper krympet en del ved herding - det gjorde ikke skjøtemasse og den gjør det vel fortsatt ikke. Men sparkel av idag krymper nok ikke så mye som før - noen typer ikke i det hele tatt. Les på pakningen for du kjøper.

-------------
mvh Ragnar


Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2007 at 02:15
Bildet jeg viste av skjøtmasse/sparkel-metoden var ikke så veldig instruktivt, så her kommer et nytt av et par tunnelportaler jeg har liggende etter dette demonterte anlegget. Litt skadd kanskje, men det viser noe av potensialet til denne metoden.
tunnelportaler


-------------
Svein S


Posted By: Bo11
Date Posted: 03 desember 2007 at 07:32
Detta som du visar här är en annan metod med potensial som är alldeles utmärk.
 
Du skriver att du använder Spackel om jag förstår dig rätt.
 
Vi använder Ardex gipsbruk respektive ibland Höganäs ROT-fix som innehåller bindemedel som gör att det inte spricker.
 
Snyggt blir detta SES .
 
Vänl  Bo


Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2007 at 08:51
Som diskutert over, så anvender jeg noe som kalles skjøtmasse og den sprekker ikke, men flere sier nå at det gjør ikke nyere sparkel heller.
 
En egenskap som både sparkel/skjøtemasse og gips har, er det suger til seg fargestoffene hvilken gjør at man kan vaske inn fargene. Det er en egen teknikk som krever litt erfaring og omtanke siden alle fargene adderer seg oppå hverandre siden de på en måte alle er transparente. Derfor kan man til dette bruke vannbeiser eller andre vannbasert farger uten bindemiddel. Dermed endres ikke overflatens struktur og den forblir matt. Hvis man vil ha hvite fuger kan man enten prøve seg med en hvitvask til slutt (tynn hvit akryl/latex-maling) eller gni inn pudder (reversibelt).
 
Hvis man mislykkes med denne innvaskingen av farger, kan må gå over på tradisjonelle metoder med maling som dekker. Det blir litt parallelt til at man gjerne beiser et trehus de første 10-20 årene, før man så går over til dekkbeis/maling hvis man vil endre farge.


-------------
Svein S


Posted By: TomL
Date Posted: 03 desember 2007 at 09:58
Hei,
 
Jeg har brukt gips blandet med avrettingsmasse eller fliselim. Det gjør gipsen fastere, størkner ikke så raskt, og fargen blir lys grå. Etter at den har stivnet, risser jeg inn steinene. Her har leg lagt på en del akrylfarge, da hele området var ganske sterkt farget av rust og skitt fra togtrafikken.
 


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Oar"n
Date Posted: 13 desember 2007 at 11:02
Jeg holder på med en modul som skal ha en støttemur (tørrmur) langs en elv.
Som Tom Lynga så synes jeg rissing i gips blir fint.  Fine pilarer, Tom!


Et tynt lag gips på en bit jacofoam. Her risses det med en tynn spiker.  Noen av steinene har jeg skrapt ned med en smal skrutrekker slik at de ligger litt dypere. Da blir muren litt mer "rufsete".




Ferdigmalt mur.  Jeg brukte svart acryl,  sterkt tynnet.  For at den lettere skulle løpe rundt i fugene så fuktet jeg gipsen med vann først. Mens det er fuktig har jeg lagt litt mørk brun acryl.
Jeg måtte gå over med mere grått etterhvert som det tørket . Fargen trakk så mye inn i gipsen at den lysnet mye, særlig på kantene av steinene. Som Tom var inne på så hadde det kanskje vært lurt å farge gipsen grå først.



-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 13 desember 2007 at 11:12
Er det bare jeg som ikke ser bildene?
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 13 desember 2007 at 12:48
Jeg ser bildene.

-------------
Svein S


Posted By: Jolsen
Date Posted: 13 desember 2007 at 14:02
jeg og!
 
- flott resultat forøvrig


Posted By: aom2
Date Posted: 17 april 2009 at 21:29
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg synes så absolutt Håvards tørrmur var det mest realistiske, men sikkert mest tidkrevende også. Selv har jeg brukt en variant av den med å risse i gips, nemlig å risse i størknet skjøtmasse. Fordelen med skjøtmasse er at den er alltid ferdig til bruk i spannet og kan påføres et passende underlag i passende tykkelse. Til dette bruket trengs ikke mer enn 1-2 mm tykkelse. Metoden er brukt på denne undergangen:


Har du en close-up av de brokarene?


Posted By: ses
Date Posted: 18 april 2009 at 01:20
Nei. De er revet for lengst. Egentlig er jeg ikke så veldig stolt av de lenger heller. Litt for glatt overflate. Nå ville jeg ha prøvd tørrmurprinsippet med enkeltsteiner.

-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 18 april 2009 at 07:04
Roar!
Jeg ser på bildet ditt - steinene ble veldig bra hver for seg, men det er alltid et men:

I praksis ville denne muren ha rast ned før du ble ferdig.
DeadDead
Tar du en titt på f eks murarbeidet til ses, TomL eller Bob i denne tråden, så ser du at din mur manglerforskyvning mellom hvert lag. Nå som det er så fint vær ute kan du jo prøve i fullskala... en mur der steinene ligger over hverandre i kolonner (skjøtene rett over hverandre) er et dårlig prosjekt. Forskyver du lag for lag  et halvt omfar (ca) får du en mur som tåler  jordtrykk (eh... gipstrykkBig%20smile)  bakfra.

Hva med litt gjenbruk av muren din - som en typisk ujevn brosteinsplass? Selv om også brostein ligge forskyvd mellom rekkene vil i alle fall ikke murarbeidet medføre stor rasfare!

Med vennlig hilsen
Nårsk råd for og i mot rasfare på modelljernbane.




-------------
OlavM



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net