Print Page | Close Window

Messing i H0

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2824
Printed Date: 29 april 2024 at 17:06
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Messing i H0
Posted By: Daniel Aune
Subject: Messing i H0
Date Posted: 03 september 2007 at 20:12
...



Replies:
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 september 2007 at 14:10
...


Posted By: LarsR
Date Posted: 09 september 2007 at 14:12
Det kan være lurt å titte litt i NMJ,s modellmuseum. Smile
 
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=28_65&osCsid=5478f4fad5374c28e5b3e59f490460a9 - http://shop.nmj.no/index.php?cPath=28_65&osCsid=5478f4fad5374c28e5b3e59f490460a9
 
Her finner du utrolig mange bilder av mange modeller.


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 september 2007 at 14:15
...


Posted By: LarsR
Date Posted: 09 september 2007 at 14:16
Å..det var synd, men det er i alle fall en begynnelse Wink

-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 september 2007 at 14:18
...


Posted By: LarsR
Date Posted: 09 september 2007 at 14:19

Hva med å sende en mail til NMJ? De sitter kanskje på mange bilder som ikke er lagt ut på internett?



-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 september 2007 at 14:23
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 12 september 2007 at 16:27

....


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 20 desember 2007 at 20:13
...



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 21 januar 2008 at 20:33
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 21 januar 2008 at 20:34
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 21 januar 2008 at 20:41
..


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 22 januar 2008 at 23:19
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 22 januar 2008 at 23:23
...


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 januar 2008 at 11:16
Skal si du gikk fort lei av den EL5 dinSmile . Du selger jo den alt, var den kanskje ikke så god nokWink Eller er det andre ting du sparer til?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 15:31
...


Posted By: ses
Date Posted: 23 januar 2008 at 15:43
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

... er denne EL5 med straffestriper ...
 
Straffestriper, hva er det?


-------------
Svein S


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 16:05
...


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 januar 2008 at 20:25
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:



1 24b er heller ikke å forakte..skal skifte tømmer på kongsvinger.
 
24 b er en lekker sak det.........Wink
 
 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 20:59
...


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 januar 2008 at 21:23

I ett forsøk på å få det til å "gå" for degLOLLOL......her er noen midtside lok til....

 
Di 6.666 (Lucifer)..........ikke rart NSB hadde masse trøbbel med denne,når de får slike sifferWink
 
 
.....El 14......
 
 
....og BM 64....... superline porno for Daniel...Wink 
 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 21:29
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 22:17
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 23 januar 2008 at 22:19
...


Posted By: NiM
Date Posted: 24 januar 2008 at 14:30
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Ordet Straffestriper kan også brukes for i dette tilfellet er det snakk om de stygge gule strekene som ble brukt for å skitne til de flotte grønne el5-lokene
I NiM"s tegningsarkiv fant vi faktisk tegning av en El.5 med straffestriper.
Egentlig synd den ikke har plog, for da kanskje man kunne fått en modell med straffestripper (lurer på hvordan det egentlig ser ut):
 
 
 


-------------


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 01 februar 2008 at 19:32

...



Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:06
Gratulerer med Dovregubben.  For øvrig aksepteter vil medlemmer med alle legninger i MJF.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:33
Hva måtte du ut med for denne modellen da? Tok innbytte i noe du har fra før eller?

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:35
...


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:37

Skal du ha to stykkShocked?



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:38
...


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:43
Du må kanskje endre innlegget ditt  her: http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3082&PID=17016046#17016046 - http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3082&PID=17016046#17016046  Wink
 
Sleepyve


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:43

Du er 15, er det lov å spørre hvordan du har råd til dette her? Har du sagt takk og farvel til skolen og begynt å jobbe eller har du fått pålegg i lommepenger?



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 01 februar 2008 at 21:56
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 02 februar 2008 at 00:37
-


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 02 februar 2008 at 20:45
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 februar 2008 at 00:22
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 05 februar 2008 at 22:35
...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 02 mars 2008 at 23:13
...


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 03 mars 2008 at 16:22
Flotte lok! Men slike fine modeller fortjener litt smekrere skinnestrenger etter min mening

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 mars 2008 at 16:28
Ja de gjør det


Posted By: Andreas
Date Posted: 03 mars 2008 at 16:38
Hva består samlingen din av nå, Daniel? Synes du kjøper nye modeller i et settWink

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 mars 2008 at 16:44
Den består av 4 lok hvor det ene skal selges og venter på et til.

Sånn sett har jeg jo bare tre lok!
De kostet meg riktignok flesk og er nydelige, så jeg klager ikke.


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 mars 2008 at 17:42



Om loket kan jeg bare si at bedre blir det ikke!

Bakgrunnen er en annen sak...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 16 mars 2008 at 21:13
Jeg planlegger å lage et anlegg med forbilde fra enten Lillestrøm-kongsvinger-Flisa eller Lillestrøm-Hamar-Otta-Dombås.

Når ble dovrebanen elektrifisert fram til Hamar???

Perioden på anlegget blir 1955-57.
Om jeg skal kjøre eletrisk eller ikke finer jeg ut av ettersom hvilken bane jeg velger.


Posted By: ses
Date Posted: 16 mars 2008 at 21:20
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Jeg planlegger å lage et anlegg med forbilde fra enten Lillestrøm-kongsvinger-Flisa eller Lillestrøm-Hamar-Otta-Dombås.

Når ble dovrebanen elektrifisert fram til Hamar???

.


Lillestrøm-Eidsvoll-Hamar åpnet for elektrisk drift 15. juni 1953


-------------
Svein S


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 16 mars 2008 at 21:34

PERFEKT!!!

Mange takk for svar!

Kunne veddet mange tusen på at du var den første til å svare.

Lurte nesten på om jeg skulle skrive: Svein kan du svare på dette?    


Posted By: ses
Date Posted: 16 mars 2008 at 22:00
Alle som er i besittelse av boka "Banedata 2004" vil lett kunne svare på slike spørsmål. Men noe av oss har kanskje mer skrivekløe enn andre. Tongue

-------------
Svein S


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 mars 2008 at 13:35

Da har jeg for femtiende gang bestemt meg for åssen det blir, og nå håper jeg mitt sinn er enig med mine øyne.

Dovrebanen anno 1950-57.

Derfor skal alt elektrisk selges eller byttes så El11ern er nå tilsalgs.

Se MJ-børsen

Må rette meg selv: Dovrebanen ELLER Solørbanen


Posted By: ses
Date Posted: 18 mars 2008 at 14:37
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Da har jeg for femtiende gang bestemt meg for åssen det blir, og nå håper jeg mitt sinn er enig med mine øyne.

Dovrebanen anno 1950-57.



Mener du med "Dovrebanen" Eidsvoll-Dombås-Trondheim eller den egentlige Dovrebanen som går fra Dombås til Støren? NSB/JBV har endret betegnelser opp gjennom årene, så derfor er det litt forvirrende når man bruker begrepet "Dovrebanen".

Skal man se historisk på det, så består strekningen mellom Oslo og Trondheim over Dombås av disse banestrekningene [Banemerker i hakeparentes]:

Hovedbanen [NHJ] (eller Gardermobanen etter 1998)
Hedmarksbanen (Eidsvoll-Hamar) [EHB]
Gudbrandsdalsbanen eller EIdsvoll-Ottabanen (Hamar-Otta) [EOB]
Otta-Dombåsbanen [ESt/S]
Dovrebanen [ESt/N]
Størenbanen [TSB] (inngår som en del av Dovrebanen etter 1921, før det som en del av Rørosbanen).


-------------
Svein S


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 mars 2008 at 14:49
Jeg mener den Egentlige Dovrebanen. Støren - Dombås

Kanskje med noen andre innslag men det tror jeg nok ikke.



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 mars 2008 at 14:52
Egentlig står jeg nå mellom:

Dovrebanen
Rørosbanen
Solørbanen

Poenget er at den skal være Uelektrifisert


Posted By: Asgeir
Date Posted: 18 mars 2008 at 18:10
Hvis du bare skal ha ferdigbyggede lokomotiver i messing, som har gått på de nevnte strekningene i tidsperioden 1950-57, har du ikke så mye å velge på!
 
Av damplok har du:
Type 49 - Dovregubben (men modellen er slik den så ut på 30-tallet ved levering)
Type 24a (modellen er slik loket var i Drammen distrikt på slutten av 60-tallet/tidlig museums lokomotiv)
Type 30a (som ikke er i messing)
Type 32a (som ikke var noe utpreget linjelok på 50-tallet, men ble brukt i skifting og lokaltog rundt de store byene)
 
I tillegg kan du kjøre Di 3a (som det kom noen få av i 1957) og motorvogner: BM 86, 88 og 91.
 
Hvis du setter på loddebolten, kan du legge til: Type 18, 20 og 21.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 mars 2008 at 22:31
Messing eller hvitmetall...begge deler går.

Du glemte Di2,31b og Skd 206.

Kommer nok noen FÅ palstmodeller.

Tenker da på skd 211, Type 63a,

Med ett års juksing blir det en haug av DI3ere fra Collector models og NMJ


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 18 mars 2008 at 23:31
Den må du nok utdype..?


-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 mars 2008 at 23:42
Ett år juksing som i 1958 var da alle treerne fram til 621 var levert. Det vil si alle de HELGRØNNE treerne.

Collector kommer med 604, 605, 621 og NMJ har lagd 603.

Da kan jeg forbilderiktig kjøre alle de helgrønne trerne jeg skulle komme over fordi alle sammen fantes på norske spor i 1958.


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 18 mars 2008 at 23:59
Ahh, da er jeg med.. 

-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: Asgeir
Date Posted: 19 mars 2008 at 01:29
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:



Du glemte Di2,31b og Skd 206.

 
Egentlig ikke:
-Det var bare de tyskbygde MAK"ene av Di 2 som gikk i 1957, og så vidt jeg vet bare i Oslo som skiftelok. Modellen som finnes av denne er av messing, men ellers ganske dårlig.
-Type 31b gikk visstnok bare i retning Bergen, og ikke på noen av de linjene du har valgt (dog kom den til Dovrebanen på 60-tallet).
-Skd 206 må du sette på loddebolten for å få (eller har du funnet noen som er villig til å bygge?)
-Skd 211 glemte jeg, men den er i metal og ikke plast (Brawa).
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 19 mars 2008 at 11:00





Takk så mye for info, Asgeir. Høres ut som du kan dette her.




Posted By: eika
Date Posted: 19 mars 2008 at 12:55
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

-Skd 206 må du sette på loddebolten for å få (eller har du funnet noen som er villig til å bygge?)
206 tilbys ferdig bygget fra Togbutikken i deres nettbutikk for 3.600,-
 
Eirik
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 29 mars 2008 at 17:33
...


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 30 mars 2008 at 11:00
Hvorfor Valdresbanen fra 1957- 60 ??
 
Hva slags materiale gikk der...?
 
Skal du bare sammle modeler eller bygge noe derfra også??
 


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Erik H
Date Posted: 31 mars 2008 at 12:09
Skal du bruke Dovregubben på Valdresbanen?

Hilsen Erik


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 19 april 2008 at 23:19
Oppdatert...


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 20 april 2008 at 12:02
De lokene jeg trenger er som følger:

- NMJ Di3, flere versjoner.
603, grønn
643, grønn med stripe
624, gammeldesign (kanskje?)
Collector models Di3.604-605-621 (står på venteliste)
- NMJ BM86/91
- NMJ BM88, sen versjon
- NMJ Type 31b.451 og 430
- NMJ Type 32a.288 og 290 (er forhåndsbestillt)
- Brimalm Type 24b
- Collector models Skd211.61

Di2 har jeg allerede kjøpt

Av vogner trenger jeg:

- Collector models teakvogner
- Scandinavien mineatures Teakvogner
- Scandinavien mineatures Godsvogner (fra RMS ++)
- Collector models godsvogner

Er det noen der ute som har noen av de følgende modeller de kunne tenke seg å bli kvitt, send meg gjerne en PM.

Dovrebanen 1957-60(65?) skal det bli.

Allerede er det rundt 10 teakvogner fra Roco og noen 20-talls godsvogner fra Roco i hus. Mer fra Roco kommer jeg ikke til å kjøpe, men noe er det jo greit å ha.

Har bestilt en MEGA vitrine fra Tronrud, så får matriellet jeg klarer å få tak i kose seg der til jeg har PLASS til å bygge et anlegg.

Planlegging er allerede i full gang, så om noen år kanskje kan jeg begynne å bygge.

Inntill det kommer jeg å fortsette å fokusere på rullende matriell i messing


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 april 2008 at 14:01
Det er morsom å se at brukte Brimalmlok nå går på auksjon hos CM for mer enn de nå koster nye hos Brimalm (om du tar bryet med å hente).
Priser på slike lok har hittil vært "behagelig" i Norge :-)


Posted By: morten.h
Date Posted: 26 april 2008 at 21:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er morsom å se at brukte Brimalmlok nå går på auksjon hos CM for mer enn de nå koster nye hos Brimalm (om du tar bryet med å hente).
Priser på slike lok har hittil vært "behagelig" i Norge :-)
....og siden det legges til 5% moms samt frakt,er den snart dyrere brukt enn som ny over disk her i Norge....posterestante Strømstad har og er fortsatt tingenWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 26 april 2008 at 22:08
Hvis høystbydende nå skulle vinne den for 6600, vil det jo bli billigere å kjøpe den enn å få send til Norge og betale 7500kr.

Ikke alle som kan kjøre lotus ned til strømstad for å hente brimalmerne sine

Men fra spøk til alvor, så har jeg vurdert å ta en tur til Strømstad ( som også er et flott sted foruten påsken) for å hente noen av disse lokene.

Men foretrekker nok å bruke mer penger og tid for å få hasd på en Superline 31b enn brimalmen.

Den eneste versjonen som var litt interessant er Hamar 430, den er utsolgt


Posted By: morten.h
Date Posted: 26 april 2008 at 22:14
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Hvis høystbydende nå skulle vinne den for 6600, vil det jo bli billigere å kjøpe den enn å få send til Norge og betale 7500kr.

Ikke alle som kan kjøre lotus ned til strømstad for å hente brimalmerne sine
  Gidder ikke kjøre Lotus når Strømstad ferja stort sett er gratis, slik som Color Line pøser ut med gratis billetter........

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 26 april 2008 at 22:17
Ja, det har du rett i


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 14 juni 2008 at 23:35

Vurderer å smusse mine Di3ere, noen som har bilder av superline Di3 med smuss??

Helst av den grønne.


Posted By: eika
Date Posted: 15 juni 2008 at 00:50
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Vurderer å smusse mine Di3ere, noen som har bilder av superline Di3 med smuss??
 
Er ikke bilder av forbilde med smuss et bedre utgangspunkt?
 
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 01:50
Godt mulig, men de bildene er det knapt med


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 15 juni 2008 at 11:09
Du finner slike bilder (også av den grønne) på NMJs sider.

Ellers er jeg svært enig med Eirik, å se på forbildet er langt bedre. Og skitten som legger seg på en Di3, legger seg vel ikke så annerledes på et gammeldesign-lok enn en grønn?

Dersom du skal se eksempler på smussing av H0-modeller, kan du også vurdere å se på smussede plastmodeller, som det jo finnes adskillig flere av på markedet. Terskelen for å smusse disse er nok adskillig lavere enn for Superline-modeller, hvor mange tenker mer på å holde modellen "som ny" for å holde verdien.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: kness
Date Posted: 15 juni 2008 at 15:36
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Godt mulig, men de bildene er det knapt med
På websidene til NJK finnes det hundrevis av bilder av Nohaben. Det skal vel godt la seg gjøre å ikke plukke ut noen gode bilder hvor man ser smussingen på materiellet godt.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 16:32
Oppdatert...fornøyd nå?




Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 16:33
Jeg ønsker å se bilder av smussede superlinelok for å få inspirasjon nok til å dra til NMj og få MIN smusset!


Posted By: kness
Date Posted: 15 juni 2008 at 16:57
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Jeg snakker da naturligvis om bilder av DEN GRØNNE DI3.

Jeg er ikke interessert i å se skitne nydesign lok trekke containertog, da hadde jeg ikke spurt om grønne lok!

Det skal være vanskelig å forstå altså

jeg vil ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om forbilde eller modell er best so utgangspunkt.

Jeg spør heller ikke om bilder av Heljan lok, de bildene er det allerede nok av i massesvis!

Nuvel?  Det var da en fin måte å takke for hjelpen på? Du spurte vitterlig lenger opp i tråden om bilder av Nohaber, men helst den grønne. Slik jeg leste spørsmålet var du da også interessert i andre Nohaber. Tydelig at jeg tok feil, men du får ha lykke til med letingen.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 15 juni 2008 at 17:11
Originally posted by kness kness wrote:

Nuvel?  Det var da en fin måte å takke for hjelpen på? Du spurte vitterlig lenger opp i tråden om bilder av Nohaber, men helst den grønne. Slik jeg leste spørsmålet var du da også interessert i andre Nohaber. Tydelig at jeg tok feil, men du får ha lykke til med letingen.


Det er vel tvilsomt om folk stiller seg i kø for å hjelpe til noe mer med dette nå, vil jeg tro...

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 18:02
Mulig jeg er en smule krass nå (unnskyld kjetil), men jeg syns spørsmålet mitt var ganske greit!


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 15 juni 2008 at 18:29
Hei Daniel
 
Det var Kjetils svar vel sådan set også.Smile
 
Spørg kun når du ønsker svar - eller vil have hjælp - og vær forberedt på at folk flest gerne vil svare og hjælpe - men ikke afvises.
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: KjellAn
Date Posted: 15 juni 2008 at 18:31
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Jeg ønsker å se bilder av smussede superlinelok for å få inspirasjon nok til å dra til NMj og få MIN smusset!
Saken er vel at NMJ lar Lars som jobber i RC- og plastbyggesettavdelingen til Hobbyland ta seg av smussingen av Superlinemodellene til NMJ. Og da er det vel ikke helt feil å kikke litt på hvordan alle typer modeller - både plast og messing - blir smusset. Jeg har selv en smusset El14 fra NMJ, og jeg synes ikke den skiller seg vesentlig fra de smussede Heljan-lokene i plast. Det er selve smussejobben som betyr noe - ikke hva slags materiale loket er laget av.
Ta ellers også en kikk på hva gutta i IPMS driver med - der kan de dette med smussing. Og der er det nesten uansett plast det er snakk om.

Når det gjelder hvordan skitten legger seg på loket under drift, så skiller det fint lite på hva slags design loket er malt i - det være seg grønt gammeldesign eller ny tomatsuppedesign. Togene kjører på samme type spor nå som den gangen lokene var nye. Derfor legger skitten seg på lokene på samme måte uansett epoke.

Ellers synes jeg at du skal revurdere ditt syn på hva som blir mest riktig smusset til du har sett på de forskjellige smussede modellene som NMJ har i butikken - eller som nevnt over - ta en kikk på web-sidene til NMJ.

For øvrig synes jeg at du nærmest har en "religiøs" holdning til Superline og messingmodeller. I denne og andre tråder forfekter du jo hele tiden at messing er best uansett. Men da kan jeg heller ikke skjønne at denne "pengeplasseringen" må smusses på en "helt spesiell måte". Det er jo ikke sikkert at de som vil kjøpe dine feilanskaffelser, vil ha lokene ferdig smusset.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 18:49
Join "the army against me"

Kall det gjerne religiøst (noe som forøvrig er løgn), men det finnes sikkert noen som har sterkere båndt til sine Heljan lok enn jeg har til den stakkars nmj modellen min


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 18:51
Kjell,

Jeg ønsker bilder for inspirasjon- derfor trenger jeg bilder av akkurat grønne lok.

Jeg blir like svett uansett hvilken T-shorte jeg går i


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:00
Jeg har vært innom Nmj sine Websider mange ganger og sett på de smussede Heljanlokene.



Posted By: Ørjan
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:06
Nå kjenner jeg Lars fra IPMS sine kretser. Og i tillegg er jeg strålende fornøyd med den jobben han har gjort med min grønne Heljan Di.3. NMJ/Lars gjør en utrolig bra jobb på smussing av lok og vogner.

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:09
Jeg er helt enig!

Men jeg vil gjerne se bilder av et smusset lok tilsvarende mitt- så jeg kan vurdere om jeg vil foreta endringen!

Jeg tviler ikke på Lars sine evner, kanskje mer på min egen smak

For meg er det en viktig avgjørelse, da loket kostet meg tilsvarende ca 11 Heljanlok


Posted By: Ørjan
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:18

Som nevnt tidligere i postene her så ser det ikke foskjellig ut på et messing eller et plastikk lok.

Det hele kommer ann på hvor mye smusset den er. Lett, Medium eller tung. Det er et valg man selv gjør.  :-)
 
Et annet valg er å ta med bilde til de og vise hvordan man vil ha det...


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:21
Nei, men det er forskjellig farge på 603 fra nmj og 602 fra Heljan


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 15 juni 2008 at 19:34
Vær obs på en ting når det gjelder Lars og smussing:
Han smusser alt, også hjulene uten tanke på strømopptak.

Bortsett fra det er jeg storfornøyd.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 15 juni 2008 at 21:25
Gå inn på Webloggen til Morten Hagen.  Han har en flott artikkel om smussing av Di3 ( http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2414&PN=12 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2414&PN=12 ), begynner på side 12 (9 juni 2007).

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 15 juni 2008 at 23:04
Beklager Bjørn Runar og Kjetil, for at jeg var så grinete

Morten, jeg har sett på den smussinga (veldig bra), men jeg tror ikke jeg kommer til å smusse den selv.

Trenger mer prøving og feiling før jeg tør å smusse superline.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 15 juni 2008 at 23:19


Jeg ville heller ikke turt å smusse en Superline, dersom jeg ikke hadde lang erfaring bak meg. Og dit har jeg ennå ikke kommet, selv om jeg vel har smusset kanskje 15-20 lok og et større antall vogner. Man lærer etterhvert...

Men NMJs smussede modeller er skikkelig fine.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 16 juni 2008 at 00:43
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Når det gjelder hvordan skitten legger seg på loket under drift, så skiller det fint lite på hva slags design loket er malt i - det være seg grønt gammeldesign eller ny tomatsuppedesign. Togene kjører på samme type spor nå som den gangen lokene var nye. Derfor legger skitten seg på lokene på samme måte uansett epoke.


Vel, her tror jeg kanskje du tar feil. Den gang det gikk grønne Nohab"er, gikk  de fleste av de på spor med grusballast. De fleste av disse strekningene fikk pukkballast i løpet av 1970-årene. Jeg husker godt en gang i 1972 jeg kjørte for første gang på Raumabanen. Det lå grusballast på hele strekningen mellom Dombås og Bjorli, og det slo meg hvor enormt det støvet av toget som virvlet løse sandpartikler opp. Slikt skjer ikke på pukk. Avhengig av hvor ofte man kjørte maskinene gjennom vaskemaskiner, så vil materiell fra den gangen gjerne få en lysere gult støvlag på seg, enn materiell som bare går på pukk.


-------------
Svein S


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 juni 2008 at 21:41
Originally posted by ses ses wrote:


Vel, her tror jeg kanskje du tar feil. Den gang det gikk grønne Nohab"er, gikk  de fleste av de på spor med grusballast. De fleste av disse strekningene fikk pukkballast i løpet av 1970-årene. Jeg husker godt en gang i 1972 jeg kjørte for første gang på Raumabanen. Det lå grusballast på hele strekningen mellom Dombås og Bjorli, og det slo meg hvor enormt det støvet av toget som virvlet løse sandpartikler opp. Slikt skjer ikke på pukk. Avhengig av hvor ofte man kjørte maskinene gjennom vaskemaskiner, så vil materiell fra den gangen gjerne få en lysere gult støvlag på seg, enn materiell som bare går på pukk.
 
Men da koker det ned til hva han selv har som ballast...


Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 juni 2008 at 22:50
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, her var det jo ikke mye ballast ennå.
Da tror jeg nok det er best å la Superliner"en forbli usmusset.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TeVe
Date Posted: 18 juni 2008 at 09:59
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Nei, her var det jo ikke mye ballast ennå.
Da tror jeg nok det er best å la Superliner"en forbli usmusset.


Korrekt observert og herlig konklusjon.

Terje



-------------
Terje V.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net