Jeg er vel nesten programforpliktet til å svare noe siden jeg vel er den som har flest FREMOdulmeter med KL med KL her til lands:-)
Hvorfor man i normen sier noe om avstanden internt på modulen stiller jeg også spørsmålstegn ved, og har vel ikke tatt hensyn til dette heller. Det kommer det jo helt an på hva som er på denne modulen.
Utgangspunktet for en fast avstand fra modulkant til første mast er jo muligheten for å ha faste lengder på "skjøtestykkene" mellom modulene, men i praksis viser det seg at man sjelden havner ved siden av en modul med KL, men kanskje i beste fall ved siden av en som kun har master.
Dette skaper visuelle problemer da tråden ikke kan strammes.
For å bøte på dette har jeg montert stolper på kanten av modulen med en tråd inn på nærmeste utligger.
Det blir jo et kompromiss som ikke er særlig forbildetro, men det allikevel finnes en variant av dette også i 1:1, men som regel ikke på egen stolpe.
Her er et bilde som viser hvordan dette er utført på min første modul med KL:
Her er det brukt 0,5/0,45mm Sommerfeldt.
Det er jo kun kontaktledningen som bør strammes i modell, så på korte moduler holder det med en tråd bort på direksjonsstaget.
På lange moduler blir det faktisk litt strekk i bærelina også, så på Vatnamotmodulen måtte jeg til med strammetråd på denne i også:
Dette er i tillegg en kurvemodul, så sidestrekket spiller nok muligens også inn på strekket i bærelina. (Det er her brukt 0,3/0,25mm selvbygget tråd)
Jeg synes vel selv at med dette patentet så er det vanskelig å se om det mangler et stykke med tråd mellom modulene når begge modulene har KL:
![](http://forum.mjf.no/mjfiler/20070724_190834_forum3.JPG)
(Ganddal og Ganns Potteri, modulskjøten er ved damploket)
Så hvis jeg kunne være så ubeskjeden å komme med et forslag til standard, så måtte det være dette, og at disse ”avspenningsmastene” da plasseres på venstre side av sporet når man ser ut av modulen, slik at man unngår tvillingmaster.
Det diskuteres i Tyskland forskjellige løsninger, og i siste medlemsbladet var det et forslag om at man lager skjøtestykket like lang som avstanden fra første mast til modulkant, og at de ”hukes” sammen ved at tråden har en krokløsning i enden.
Fordelen er jo at man da står fritt mht. til avstand, men det løser jo ikke problemet når nabomodulen er uten KL.
Ellers er jeg enig i at det er upraktisk å ha KL (tråd) på stasjoner som det utføres mye skifting på.
Sandnes stasjon kommer til å ha alle master og åk, men uten tråd blant annet av denne grunn.
Og selv om man bygger KL-anlegg uten tråd, så synes jeg det er viktig, spesiellt på stasjoner, at stolper, åk og spennverk plasseres slik at det ser ut som det kunne vært tråd der.
------------- Hilsen Jon Einar
![](http://forum.mjf.no/uploads/33/Stambanelogo4.JPG) https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|