Print Page | Close Window

Weblogg for SveinR

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2598
Printed Date: 22 november 2024 at 03:02
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Weblogg for SveinR
Posted By: SveinR
Subject: Weblogg for SveinR
Date Posted: 21 mai 2007 at 23:09
21.05.09
 
Har endelig fått satt meg ned å kikket litt på dette Skd202/Litra Z byggesettet jeg kjøpte endel av i Sverige hos VVA. En liten søt sak som gjør seg godt blant de andre "sliterne" mine
 
 
02.04.09
 
Skd224 begynner å nærme, selv om det bare er en prototyp.
Bilde ble ikke helt optimalt denne gang..
 
 
Dette er litt på sidenlinjen. Men det er MJ og det er på MITT private byggebord i form av en laptop.
 
 
Ellers så har El10"n endelig blitt ferdig og overlevert til sin rette eier.
08.03.09
 
Etter en fyldig og god artikkel om smussing i MJ-bladet, så har jeg prøvet meg litt på denne "kunsten". Jeg er rimelig godt fornøyd og det var faktisk ikke så vanskelig å fåt til når man fikk lest seg opp på detteClap.
Måtte øve meg på to andre vogner først, før jeg tok fatt på en helt "ny" vogn.
 
Nå er jeg ikke "dødd" hen på byggebordet mitt, men jeg har hatt så mange andre "jern i ilden" at jeg ikke har hatt tid til "hygge" Cry
 
23.11.07
 
Lenge siden jeg har skrevet noe her, men nå kommer iallefall litt 
 
 
Fikke endelig lagt siste strøk med klar lakk på bilvognene som kom fra Morten. Nå skal det også sies at all lakk forsvant når jeg var bortpå med en vindusrens spray, så den ene vogna måtte jeg lakke grønn på nytt.
 
 
 
Så i den anneldning måtte jeg jo kjøre et lite biltogSmile
 
 
Den midterste vogna er en ombygget Roco vogn med tett 1.etasje.
Har brukt messingplater for å lage til dette, denne er ikke helt ferdig ennå, da jeg må lage endene. Men den tid kommer vel .
 
30.08.07
 
Ikke noe i posten i dag hellerCry.  Hva skal jeg gjøre!!!??
 
Får kanskje kikke litt i prosjekt skuffen minSmile
 
 
-----
Fikk nye dekaler i dag, så dem måtte testes ut.
Ikke mange som kan skilte med eget rullende Røykerom på banenWink
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Replies:
Posted By: LarsR
Date Posted: 21 mai 2007 at 23:28

Dette ser bra ut SveinClap



-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 mai 2007 at 08:35
Tøft...jeg vil også ha......Hva med sprøyterom?...Eller hadde ikke NSB det?LOL

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 22 mai 2007 at 08:37
Betyr dette at det er dakaler på gang?? Approve


Posted By: SveinR
Date Posted: 22 mai 2007 at 10:31
Fikk til Bcf13 og BF14 i nydesign, men må nok gjøre noen småendringer på dem.
I gammeldesign har jeg ikke noe enda, da jeg ikke har klart å gjennskape fontene/skrifttypen helt korrekt enda.
Men SM har kanskje det? De har jo en prototype med dekaler


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 mai 2007 at 17:34
Det er RMS som har laget dekalene som er på Bf13/Bf14 vogna.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Stian
Date Posted: 22 mai 2007 at 20:28

er dekalene mine klar nå da?? jeg gleder meg som en unge på julaften til og få demBig%20smile



-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Stian
Date Posted: 13 juli 2007 at 00:30
nå må du begyne og oppdatereloggen dinSmile
 
og siden din trenger nytt bilde av skd 206 kun messing der....


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 10:18
Hva med å innstalere røykaggregat inni vogna?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 19:28
oppdatert!

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2007 at 19:53
jeg har en ide angående den g4 vognen din hva om du later som om den er under hugging? siden det mangler noen deler

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 20:11
ahh.. du er å surfer på den "hjemmesia" mi, nei den er vel mer eller mindre dø den...  Er vel ikke blitt oppdatert på 100år

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2007 at 22:44
hehe du må da oppdatere den snartSleepy jeg liker og se på denSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 22:54
hadde egentlig tenkt å ta den vekk..

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 03 september 2007 at 22:16
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

30.08.07
 
Ikke noe i posten i dag hellerCry.  Hva skal jeg gjøre!!!??
 
 
 
.....Nå som influensa og lungebetennelse har begynt å slippe taket i kroppen min og NOEN er på beina igjen....skal du se at pakken er hos deg om ikke mange dager....Wink......(har litt dårlig samvittighet nå)


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 november 2007 at 23:04
Oppdatert

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: jevistad
Date Posted: 23 november 2007 at 23:33
ClapClap

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Yngve
Date Posted: 23 november 2007 at 23:34
Det der var jo bare lekkert. Er mest fascinert av de bakerste ettersom det stort sett er lukkete og flate bilvogner som kommer til Bergen, men hele toget ditt var utrolig flott.

Det er forøvrig utrolig digg med utsikt mot jernbanestasjonen fra Høyskolen, og friminutt akkurat når det kommer biltog eller containertog fra øst.Big%20smile


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 november 2007 at 23:43
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Det der var jo bare lekkert. Er mest fascinert av de bakerste ettersom det stort sett er lukkete og flate bilvogner som kommer til Bergen, men hele toget ditt var utrolig flott.

Det er forøvrig utrolig digg med utsikt mot jernbanestasjonen fra Høyskolen, og friminutt akkurat når det kommer biltog eller containertog fra øst.Big%20smile
 
Ja jeg går forbi der hver dag til job, men ser desverre sjeldent biltoget.
Men i dag var jeg litt lengre på jobb, og på veien hjem ble jeg møtt av en svart Rc og en hel haug med bilvogner på vei ut fra Bergen


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Yngve
Date Posted: 23 november 2007 at 23:50
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ja jeg går forbi der hver dag til job, men ser desverre sjeldent biltoget.
Men i dag var jeg litt lengre på jobb, og på veien hjem ble jeg møtt av en svart Rc og en hel haug med bilvogner på vei ut fra Bergen


Da har du sett mer enn meg. Har ikke sett noen RC"er enda. MEN jeg så når det første Z70/Z71 loket kom til Bergen (tror jeg), i den gamle oransje og blå SJ designen. Da skal jeg love deg at det var en entusiastisk kar som stod på taket på høyskolen. Er ikke så ofte det kommer noe nytt og spennende hit.

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Så den anneldning måtte jeg jo kjøre et litt biltogSmile

Jøss kjører togene dine like bra på parketten som på skinner??

(jeg måtte bare Tongue)


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Stian
Date Posted: 24 november 2007 at 00:02
jeg hat forøvrig sett en av de blå rcene møtte en som er medlem i njk avd bergen og han viste meg den den jømte seg bak lok stallenLOL

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: morten.h
Date Posted: 24 november 2007 at 14:06
Jif universal.........fjerner alltLOL   Konge!.....gleder meg til å se hva du får til med flat-vogna

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2007 at 19:33
 
Hvorfor får jeg ikke lagt inne dette bilde i hovedinnlegget??
 
Ja her er det iallefall


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 05 februar 2008 at 23:56
Nå er det lenge siden jeg har lagt inn noe her, så da må en klinke til med noe artigWink.
 
De 3 første bildene viser Lars Dahl sin modell, den har bare blitt kanon rå!!!
De to siste er bilder fra undertegnede, og viser også en annen kjekk vognWink.  Gøy å endelig lage noe privat igjen, blir litt vel mye komers til tider.
 
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Yngve
Date Posted: 06 februar 2008 at 00:04
*sikle sikle sikle*

Dette blir flott! Snakket faktisk med en kompis av meg her i går om hvor rått det hadde vært med Di.8 i modell. Selv er jeg litt mer spent på hvordan WLAB-2 vognen blir.

Det blir spennende å følge med på fortsettelsen.Smile




-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 februar 2008 at 00:40

Ser man det,Svein!!!Clap

Jeg får logre med halen jeg da....(Yngve)LOL
 
Er jo ett must hvis den kommer ut i handel. Hva sier dere???Wink
 
 
Tongueve


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 06 februar 2008 at 07:25
AAAAA.... Herlig... dette ble helt råttClap Dette er i værtfall noe som er savnet som model Svein...
 
De bildene har jeg ventet på og få se i en uke nå, godt du har fiksett kamera ditt...LOL
 
 


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Andreas
Date Posted: 06 februar 2008 at 18:30
Dette var stasslige sakerWink 

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 06 februar 2008 at 18:52
ClapClap
Du presenterer nyhetene dine til Nürenberg-messa du også ser jegSmile

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Jolsen
Date Posted: 06 februar 2008 at 21:12
Meget bra, meget bra!!  Di8 - en flittig gjest på skinnene 15 meter fra hagen vår! Clap Lykke til med videreføringen!
 
john


Posted By: morten.h
Date Posted: 07 februar 2008 at 19:00
ser man på....ser man på......både Di8 og sovevogn,.... imponerende.....du trenger vel ikke hjelp til å lodde sammen noen eksemplarer......sånn på gøy?LOL

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: LarsR
Date Posted: 07 februar 2008 at 19:47

To av stamgjestene på Nordlandsbanen, de der hadde passa godt ved siden av firerenWink



-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: SveinR
Date Posted: 07 februar 2008 at 21:14
Holder på med Di8 understellet nå, så vi får lage en prototype av den før vi tar noe videre besluttning på denne herligheten..
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Jolsen
Date Posted: 07 februar 2008 at 22:07

Krysser fingrer!!

John



Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:16
Rekkverk made by Lars DahlSmile

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Snikkaren
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:25
Detta blir bra Svein.
Hvor tjukk er messingtråden han har brukt til rekkverket?
 
Tongueve


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:32
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Snikkaren
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:36
Det var det jeg la merke til, men da er jo det oppklart.....WinkWinkWink
 
LOLve


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 
plast,hvitmetall eller messing støp?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:08
messing for så tynne ting

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:20
regnet nesten med det........ville kanskje gått ned 0.1 mm på tykkelsen,det blir fortsatt ganske stivt samt litt smekrere....ellers ser det jo ut til å bli en fet sakWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:23

du kunne vel ikkke ta det med på klubben? hvist det lar seg gjøre?

 
ps:. har du tenkt  sende dekaler til trykk for mine dekaler på gammeysken er ødelakteCryCry
 
 
ellerrs blir dete bra!Clap keep up the good workStar
 
 
må ofte rdigere på  nleggene pga dritdolig tataturAngryAngryAngryAngryAngryAngry


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 februar 2008 at 16:58
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?


Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 18:21
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
 
Da blir det jo firkantetSmile  Og er du sikker på at det er nysølv og ikke stål?
Samt skal man ha de noe tykkere en 0.3, så blir det endel etsegrader på dem


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 23 februar 2008 at 01:13
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 februar 2008 at 10:35
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 
 
Dette kom jo an på endel faktorer da.  På små deler så kan man nok gå ned endel ja. Men tenkt at her består hele delen kun av denne tråden. Skal man unngå å ha matepunkt 1000 plasser så må man gå opp i tykkelse.  På endegrinda til Ofotbanen brukte jeg 0.4mm til et håndtak, på en 40% av delene jeg fikk tilbake var dette røket av eller støpen ikke vellykket.  Dette rangerhåndtaket er vel toppen 8mm langt, og det sier seg selv at flere cm med rekkverk i denne tykkelsen ikke ville gått. Resten av denne grinda er laget i 0.6mm og 0.8mm. Siden dette er en grind, så er det jo korte strekk og godt med matepunkt.
 
Er helt klart at 0.7mm eller 0.6mm kanskje hadde godt bra her, men for å være på den sikre siden, samt at det ikke bøyer seg bare man ser på det, så har vi valgt 0.8mm minus krympSmile


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 februar 2008 at 11:26
Hei Svein!
 
Når det gjelder små detaljer rundt 0,5 mm. diameter, så legger ikke øyet merke til om det er rundt eller firkantet uten at man går "tett på".
 
Jeg må svært nærme min Di7 for å se at rekkverkene er firkantet. Perl, DJH og NMJ har brukt denne teknikken i årevis uten at jeg kan huske at det har fremkommet nevneverdig kritikk.
Det som må være viktig, er å få ned fremstillingskosntnader og lette bygging uten at det går på bekostning av det visuelle. Derfor gir etsede rekkverk maksimal uttelling i så måte.
Jeg er redd for at støpte rekkverk lett blir for grove, eller at de blir for "pinglete" når man skal håndtere loket?
Med etset nysølv som blir kjemisk svertet blir det heller ikke lakkskader om rekkverket bøyes. Slike rekkverk kan med fordel limes på.
 
Jeg er sikker på at de er av nysølv og ikke stål. På Di7 lå de på et par etseark da det var forskjellig rekkverk for ulike modeller av T44.
Har sikkert de som ikke skal brukes liggende om du vil "ta en titt"?
 
Estegrader gjør fakisk rekkverk i den diameter mer runde - eller 6-kantete.


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 februar 2008 at 13:30
Understellet begynner å ta formSmile

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 01 mars 2008 at 18:28
 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Roger Andre
Date Posted: 01 mars 2008 at 21:04
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
 
Dette så skikkelig ut Svein, disse håper jeg du har laget flere av...Clap


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 mars 2008 at 22:17
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Håvard H
Date Posted: 31 mars 2008 at 00:10
Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.


En milepæl, rett og slett.
Jeg er vilt nysgjerrig etter å få set denne modellen i "real life".

Nå får du komme deg til Trondheim ,hører du?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 31 mars 2008 at 00:47
Wowizowie! Fyttikatta, endelig, så bra den ser ut på fotoet, er vi der vi skal være nå?? Du må redegjøre for dette! Sier som Håvard, kom deg hit!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: SveinR
Date Posted: 31 mars 2008 at 12:02
Vi er nok ikke der vi skal være ennå, men om noen år er vi kanskje der?
Denne maskinen jeg har brukt for å fremstille modellen er ikke den beste i klassen, men leverandøren som jeg bruker har kjapp og ordentlig system på levering.
 
For å "sprite" opp modellen har jeg benyttet noen etsedeler. Ved å innse begrensningene og heller lage plass til etsedeler får man en modell som holder grei kvalitet.
Delene som er etset er vindusrammen på siden, frontgrillen og sidelukene på motorkassen.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Roger Andre
Date Posted: 31 mars 2008 at 17:34
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star
 
Ja det var en fin liten en Svein...Clap Morro og se du tryller frem modeller, er det halling drivverk på denne også..?  


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: jevistad
Date Posted: 31 mars 2008 at 22:36
Svein fornekter seg ikke, han er ustoppeligSmile
 
Jeg tok noen bilder av den foran lokstallen på NelaugWink
 
Jeg får legge de som linker, siden forumet ikke engang lar meg "hotlinke" til bilder i kveld.
 
http://home.lyse.net/vistad/bilder/2008-03-29%20028d.jpg - bilde1
 
http://home.lyse.net/vistad/bilder/2008-03-29%20008c.JPG - bilde2


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: SveinR
Date Posted: 31 mars 2008 at 23:07
Dette var flotte bilder Jon Einar.. Skjeldent jeg synes at bilder av egen modell er bedre en når man holder den i hånden..  TøftCool
 
Ja det er min venn Halling som leverer igjen..


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: traiNman
Date Posted: 01 april 2008 at 11:00
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter


Posted By: Roger
Date Posted: 01 april 2008 at 11:53
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 01 april 2008 at 12:08
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)
 
Eller om et år.


-------------
Svein S


Posted By: morten.h
Date Posted: 09 april 2008 at 22:39

Skiftetraktoren fortjener ett bilde til....synes jeg..

 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 april 2008 at 07:53
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Skiftetraktoren fortjener ett bilde til....synes jeg.


Det er jeg enig i!

Det har med jevne mellomrom dukket opp diskusjoner om RapidPrototypingmaskiner ( 3D printere) og MJ. Diskusjonene har til tider gått ganske høyt, men de har som oftest vært preget av påstand mot påstand.

Svein har levert et av de få argumentene med virkelig substans.

Og jeg jeg mener meldinga er klar: denne teknologien er nå moden for å bli tatt i bruk av småserieprodusenter.

Jeg er klar over at det er en del etset messing på denne modellen, men hva så?

Poenget er å benytte de materialer og teknikker som passer best, ikke at modellen kommer ut av 3D-printeren ferdig i ett stykke.

Fremtiden er så lys at vi trenger sveisebriller!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: SveinR
Date Posted: 21 april 2008 at 12:22
Gjettekonkurranse!
Hvor hører denne delen til?  Hva formålet til delen i 1:1 er, aner jeg ikkeEmbarrassed 
Blir igrunnen imponert om noen klarer det.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: KjellAn
Date Posted: 21 april 2008 at 12:52
Henger kanskje under fotbrettet på diverse trekkaggregater (f.eks. Di2, Skd220, m.fl.).
Kan det være en vannutskiller på trykkluftledningen?


-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 21 april 2008 at 13:17
Eller er det em trykkforsterker, eller aktuator av noe sort?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 april 2008 at 13:35
Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet?


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 21 april 2008 at 15:14
Mest av alt syn"s jeg det ser ut som en 3D-tegning Wink

-------------
Bjørn Egil


Posted By: morten.h
Date Posted: 21 april 2008 at 16:31
piece of cake......det der er en dill-dash pumpe,tappen til høyre skal inn i retometerfordeleren. Godt råd er å smøre den med slegge-fett i ny og ne så den ikke trutner....Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: kness
Date Posted: 21 april 2008 at 18:54
Og størrelsen (diameteren) i H0 blir...?


Posted By: SveinR
Date Posted: 22 april 2008 at 20:03

4,38mm skal den være i H0



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: kness
Date Posted: 22 april 2008 at 20:31
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

4,38mm skal den være i H0

Nettopp. Sitter dermed over boggien, men følger ikke boggiens bevegelser. En rørstuss ved den enden av saken med minst diameter, altså lengst vekk på bildet,  skal forøvrig stå 90 grader ut. Men det har du sikkert sjekket alt....
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: asai
Date Posted: 23 april 2008 at 16:23
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet?


Vil tro at dette er ganske nært sannheten...

Siden jeg vet, fra han som har tatt bilde for deg, hvor denne hører hjemme skal jeg ikke røpe det nå. Men det som er virkelig interessant er hvor langt du er kommet i prosjektet hvor denne delen hører hjemme?

Jeg har et anlegg som mangler en slik... Tongue


-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2008 at 17:42
Originally posted by asai asai wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet?


Vil tro at dette er ganske nært sannheten...

Siden jeg vet, fra han som har tatt bilde for deg, hvor denne hører hjemme skal jeg ikke røpe det nå. Men det som er virkelig interessant er hvor langt du er kommet i prosjektet hvor denne delen hører hjemme?

Jeg har et anlegg som mangler en slik... Tongue
 
Har du vært inne hos Doktoren?Wink .  Ålgård i nåtid har nok trolig en slik en stasjonert.
Hvor langt den har kommet er litt vanskelig å si, avhenger mye av min mann i USA og hvor mye tid man har til rådighet, men  "Se hva som skjer"
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2008 at 17:43
Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

4,38mm skal den være i H0

Nettopp. Sitter dermed over boggien, men følger ikke boggiens bevegelser. En rørstuss ved den enden av saken med minst diameter, altså lengst vekk på bildet,  skal forøvrig stå 90 grader ut. Men det har du sikkert sjekket alt....
 
Hilsen  Kjetil
 
Ikke noe boggie på denne doningen i fra 70-tallet.
Brukt både i gods og passasjertrafikk.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: asai
Date Posted: 23 april 2008 at 18:11
Jeg traff doktoren i går som røpet at han har vært å knipset litt for deg.Wink

I min kontrafaktiske verden på Ålgård eksisterer ikke Ganddal godsterminal. Jeg har bygget godsterminal på Ålgård i stedet. Big%20smile
Godstogene kjøres derfor på Indre Stambane og ikke på Sørlandsbanen.
Derfor trengs så absolutt denne doningen her...


-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: kness
Date Posted: 23 april 2008 at 19:14
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Ikke noe boggie på denne doningen i fra 70-tallet.
Brukt både i gods og passasjertrafikk.
Ok, men siden to lok har samme konstruksjon må det da bli det andre alternativet. En krympet utgave på en måte. Dingsen sitter i såfall på venstre side av doningen på denne maskinen, som har tverrsummen 8.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Stian
Date Posted: 25 april 2008 at 20:46

di2/skd2** *** husker ikke sifferene



-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:02
Ja det er Skd224 som Kjetil "sier"

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:08
Ja skulle egentlig gjort noe annet fornuftig i dag, men.....  Og så klarte jeg ikke å slutteEmbarrassed

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: jevistad
Date Posted: 27 april 2008 at 22:22
Nydelig!,BravoClapClap
 
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på StambanenWink
Adressen min har du jo fra førTongue


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:31
Den skal først på en turné om 2 uker, men etter det kan det jo ikke skade med et fotooppdrag og se om profilen er opprettholdt på Stambanen

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Arne Lie
Date Posted: 27 april 2008 at 22:32
Clap Det er bare å gratulere med ennå en supermodell!
mvh
Arne L


-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 22:35

Lekker sak, men jeg ser på bildene at du ennå ikke har forlenget understellet....har du bestemt deg hvor du skal kappe og skjøte ennå?



-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 11:28
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Nydelig!,BravoClapClap
 
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på StambanenWink
Adressen min har du jo fra førTongue
 
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjektWink
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: asai
Date Posted: 28 april 2008 at 13:54
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Nydelig!,BravoClapClap
 
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på StambanenWink
Adressen min har du jo fra førTongue
 
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjektWink
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4


Her har vi et av mine høyeste ønsker også på lokfronten. Hjelper det noe i den videre utviklingen at du får inn bestillinger? I så fall har du en her og nå! Big%20smile


-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: jevistad
Date Posted: 28 april 2008 at 14:31
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Nydelig!,BravoClapClap
 
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på StambanenWink
Adressen min har du jo fra førTongue
 
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjektWink
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4
 
Det går alltid bra for snille barn har jeg hørtApprove


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 15:29
Originally posted by asai asai wrote:



Her har vi et av mine høyeste ønsker også på lokfronten. Hjelper det noe i den videre utviklingen at du får inn bestillinger? I så fall har du en her og nå! Big%20smile
 
Det hjelper om du ringer til jobben min og sier at jeg ikke kan komem på 1mnd.
Smile


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 17:03
Nå var det rett før jeg datt av stolen her. WLAB-2 vognene er råtøffe så det er utrolig kult å se en modell av denne herlige vogntypen oppstå.

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 19:20
For de som liker nattogSmile.
 
Det er ikke helt korrekt, iforhold til nattoget på sørlandsbanen, som jeg ønsker. (ja før "død over nattoget" kom).
Det skal bestå av: El18 Wlab, Wlab-2, Wl5, Cb1 og 2 x B5
 
Jeg har kuttet ut B5 på bildet, men ellers består toget av:
 
Wlab, Wlab-2, Wl5, Cb1 og en Bcf13 har sneket seg med.
CB1 er en utgave med "vanlige" ender, men en med "gamle" ender er under byggingWink
 
Ellers er det ikke helt lett å få bra bilder med et "elendig" kompaktkamera, så dere får leve med denne kvaliteten en stund..Dead
 
 
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 28 april 2008 at 19:31
Hel slærke med nesten bare hjemmebygde eller ombygde vogner.

IMPONERENDE!


Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 19:51
NÅ datt jeg av stolen!Tongue

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: bergsagel
Date Posted: 28 april 2008 at 19:53
Wlab2.... sikle.....sikle....Tar du bestilling?Tongue
 
Flotte bilder, eller rettere sagt flotte motivThumbs%20Up
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 april 2008 at 20:07
Fin gressmatte du bruker Svein! Er det Silflor?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 20:13
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Fin gressmatte du bruker Svein! Er det Silflor?
Nei det er Seafloor


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: asai
Date Posted: 28 april 2008 at 20:49
Hva code er det på skinnestrengen du bruker? LOL

Jeg ringer jobben din i morgen. Hva er nummeret? Wink


-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 20:53
code 01 ultrascale
 
tlf nummeret er 800 666 666 og spør etter Rita


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 21:23
Ser det er ordentlig "luftledning" også, laget av ekte luft.Wink

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 april 2008 at 22:24
Waaaooh, SveinTongue
 
Smileve
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Wickerman
Date Posted: 30 april 2008 at 13:45
Wlab-2 hadde gjort seg bak gm-lokene mineWink Var snakk om at Scandinavian Miniatures  skulle komme med WLab-2 bassert på B7 til NMJ.

-------------
A matter of life and death


Posted By: AleksanderB
Date Posted: 01 mai 2008 at 00:05
Kjempe flott vogn det der Svein, du må ta den med på onsdag slik at jeg får se den.Smile 

-------------
Hilsen Aleksander



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net