Weblogg for SveinR
Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2598
Printed Date: 22 november 2024 at 03:02 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Weblogg for SveinR
Posted By: SveinR
Subject: Weblogg for SveinR
Date Posted: 21 mai 2007 at 23:09
21.05.09
Har endelig fått satt meg ned å kikket litt på dette Skd202/Litra Z byggesettet jeg kjøpte endel av i Sverige hos VVA. En liten søt sak som gjør seg godt blant de andre "sliterne" mine
02.04.09
Skd224 begynner å nærme, selv om det bare er en prototyp.
Bilde ble ikke helt optimalt denne gang..
Dette er litt på sidenlinjen. Men det er MJ og det er på MITT private byggebord i form av en laptop.
Ellers så har El10"n endelig blitt ferdig og overlevert til sin rette eier.
08.03.09
Etter en fyldig og god artikkel om smussing i MJ-bladet, så har jeg prøvet meg litt på denne "kunsten". Jeg er rimelig godt fornøyd og det var faktisk ikke så vanskelig å fåt til når man fikk lest seg opp på dette .
Måtte øve meg på to andre vogner først, før jeg tok fatt på en helt "ny" vogn.
Nå er jeg ikke "dødd" hen på byggebordet mitt, men jeg har hatt så mange andre "jern i ilden" at jeg ikke har hatt tid til "hygge"
23.11.07
Lenge siden jeg har skrevet noe her, men nå kommer iallefall litt
Fikke endelig lagt siste strøk med klar lakk på bilvognene som kom fra Morten. Nå skal det også sies at all lakk forsvant når jeg var bortpå med en vindusrens spray, så den ene vogna måtte jeg lakke grønn på nytt.
Så i den anneldning måtte jeg jo kjøre et lite biltog
Den midterste vogna er en ombygget Roco vogn med tett 1.etasje.
Har brukt messingplater for å lage til dette, denne er ikke helt ferdig ennå, da jeg må lage endene. Men den tid kommer vel .
30.08.07
Ikke noe i posten i dag heller . Hva skal jeg gjøre!!!??
Får kanskje kikke litt i prosjekt skuffen min
-----
Fikk nye dekaler i dag, så dem måtte testes ut.
Ikke mange som kan skilte med eget rullende Røykerom på banen
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Replies:
Posted By: LarsR
Date Posted: 21 mai 2007 at 23:28
Dette ser bra ut Svein
------------- Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 mai 2007 at 08:35
Tøft...jeg vil også ha......Hva med sprøyterom?...Eller hadde ikke NSB det?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 22 mai 2007 at 08:37
Betyr dette at det er dakaler på gang??
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 mai 2007 at 10:31
Fikk til Bcf13 og BF14 i nydesign, men må nok gjøre noen småendringer på dem.
I gammeldesign har jeg ikke noe enda, da jeg ikke har klart å gjennskape fontene/skrifttypen helt korrekt enda.
Men SM har kanskje det? De har jo en prototype med dekaler
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 mai 2007 at 17:34
Det er RMS som har laget dekalene som er på Bf13/Bf14 vogna.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Stian
Date Posted: 22 mai 2007 at 20:28
er dekalene mine klar nå da?? jeg gleder meg som en unge på julaften til og få dem
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Stian
Date Posted: 13 juli 2007 at 00:30
nå må du begyne og oppdatereloggen din
og siden din trenger nytt bilde av skd 206 kun messing der....
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: carlf
Date Posted: 13 juli 2007 at 10:18
Hva med å innstalere røykaggregat inni vogna?
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 19:28
oppdatert!
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2007 at 19:53
jeg har en ide angående den g4 vognen din hva om du later som om den er under hugging? siden det mangler noen deler
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 20:11
ahh.. du er å surfer på den "hjemmesia" mi, nei den er vel mer eller mindre dø den... Er vel ikke blitt oppdatert på 100år
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2007 at 22:44
hehe du må da oppdatere den snart jeg liker og se på den
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 22:54
hadde egentlig tenkt å ta den vekk..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 03 september 2007 at 22:16
SveinR wrote:
30.08.07
Ikke noe i posten i dag heller . Hva skal jeg gjøre!!!??
|
.....Nå som influensa og lungebetennelse har begynt å slippe taket i kroppen min og NOEN er på beina igjen....skal du se at pakken er hos deg om ikke mange dager.... ......(har litt dårlig samvittighet nå)
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 november 2007 at 23:04
Oppdatert
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 november 2007 at 23:33
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 23 november 2007 at 23:34
Det der var jo bare lekkert. Er mest fascinert av de bakerste ettersom det stort sett er lukkete og flate bilvogner som kommer til Bergen, men hele toget ditt var utrolig flott.
Det er forøvrig utrolig digg med utsikt mot jernbanestasjonen fra Høyskolen, og friminutt akkurat når det kommer biltog eller containertog fra øst.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 november 2007 at 23:43
Yngve wrote:
Det der var jo bare lekkert. Er mest fascinert av de bakerste ettersom det stort sett er lukkete og flate bilvogner som kommer til Bergen, men hele toget ditt var utrolig flott.
Det er forøvrig utrolig digg med utsikt mot jernbanestasjonen fra Høyskolen, og friminutt akkurat når det kommer biltog eller containertog fra øst.
|
Ja jeg går forbi der hver dag til job, men ser desverre sjeldent biltoget.
Men i dag var jeg litt lengre på jobb, og på veien hjem ble jeg møtt av en svart Rc og en hel haug med bilvogner på vei ut fra Bergen
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 23 november 2007 at 23:50
Posted By: Stian
Date Posted: 24 november 2007 at 00:02
jeg hat forøvrig sett en av de blå rcene møtte en som er medlem i njk
avd bergen og han viste meg den den jømte seg bak lok stallen
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 24 november 2007 at 14:06
Jif universal.........fjerner allt Konge!.....gleder meg til å se hva du får til med flat-vogna
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2007 at 19:33
Hvorfor får jeg ikke lagt inne dette bilde i hovedinnlegget??
Ja her er det iallefall
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 05 februar 2008 at 23:56
Nå er det lenge siden jeg har lagt inn noe her, så da må en klinke til med noe artig .
De 3 første bildene viser Lars Dahl sin modell, den har bare blitt kanon rå!!!
De to siste er bilder fra undertegnede, og viser også en annen kjekk vogn . Gøy å endelig lage noe privat igjen, blir litt vel mye komers til tider.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 06 februar 2008 at 00:04
*sikle sikle sikle*
Dette blir flott! Snakket faktisk med en kompis av meg her i går om hvor rått det hadde vært med Di.8 i modell. Selv er jeg litt mer spent på hvordan WLAB-2 vognen blir.
Det blir spennende å følge med på fortsettelsen.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 februar 2008 at 00:40
Ser man det,Svein!!!
Jeg får logre med halen jeg da....(Yngve)
Er jo ett must hvis den kommer ut i handel. Hva sier dere???
ve
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 06 februar 2008 at 07:25
AAAAA.... Herlig... dette ble helt rått Dette er i værtfall noe som er savnet som model Svein...
De bildene har jeg ventet på og få se i en uke nå, godt du har fiksett kamera ditt...
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 06 februar 2008 at 18:30
Dette var stasslige saker
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 06 februar 2008 at 18:52
Posted By: Jolsen
Date Posted: 06 februar 2008 at 21:12
Meget bra, meget bra!! Di8 - en flittig gjest på skinnene 15 meter fra hagen vår! Lykke til med videreføringen!
john
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 februar 2008 at 19:00
ser man på....ser man på......både Di8 og sovevogn,.... imponerende.....du trenger vel ikke hjelp til å lodde sammen noen eksemplarer......sånn på gøy?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: LarsR
Date Posted: 07 februar 2008 at 19:47
To av stamgjestene på Nordlandsbanen, de der hadde passa godt ved siden av fireren
------------- Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 februar 2008 at 21:14
Holder på med Di8 understellet nå, så vi får lage en prototype av den før vi tar noe videre besluttning på denne herligheten..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 07 februar 2008 at 22:07
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:16
Rekkverk made by Lars Dahl
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:25
Detta blir bra Svein.
Hvor tjukk er messingtråden han har brukt til rekkverket?
ve
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:32
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankene
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 22 februar 2008 at 14:36
Det var det jeg la merke til, men da er jo det oppklart.....
ve
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:02
SveinR wrote:
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankene
| plast,hvitmetall eller messing støp?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:08
messing for så tynne ting
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:20
regnet nesten med det........ville kanskje gått ned 0.1 mm på tykkelsen,det blir fortsatt ganske stivt samt litt smekrere....ellers ser det jo ut til å bli en fet sak
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Stian
Date Posted: 22 februar 2008 at 15:23
du kunne vel ikkke ta det med på klubben? hvist det lar seg gjøre?
ps:. har du tenkt sende dekaler til trykk for mine dekaler på gammeysken er ødelakte
ellerrs blir dete bra! keep up the good work
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 februar 2008 at 16:58
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 februar 2008 at 18:21
Kjell H. wrote:
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp? |
Da blir det jo firkantet Og er du sikker på at det er nysølv og ikke stål?
Samt skal man ha de noe tykkere en 0.3, så blir det endel etsegrader på dem
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 23 februar 2008 at 01:13
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 februar 2008 at 10:35
morten.h wrote:
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... |
Dette kom jo an på endel faktorer da. På små deler så kan man nok gå ned endel ja. Men tenkt at her består hele delen kun av denne tråden. Skal man unngå å ha matepunkt 1000 plasser så må man gå opp i tykkelse. På endegrinda til Ofotbanen brukte jeg 0.4mm til et håndtak, på en 40% av delene jeg fikk tilbake var dette røket av eller støpen ikke vellykket. Dette rangerhåndtaket er vel toppen 8mm langt, og det sier seg selv at flere cm med rekkverk i denne tykkelsen ikke ville gått. Resten av denne grinda er laget i 0.6mm og 0.8mm. Siden dette er en grind, så er det jo korte strekk og godt med matepunkt.
Er helt klart at 0.7mm eller 0.6mm kanskje hadde godt bra her, men for å være på den sikre siden, samt at det ikke bøyer seg bare man ser på det, så har vi valgt 0.8mm minus krymp
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 februar 2008 at 11:26
Hei Svein!
Når det gjelder små detaljer rundt 0,5 mm. diameter, så legger ikke øyet merke til om det er rundt eller firkantet uten at man går "tett på".
Jeg må svært nærme min Di7 for å se at rekkverkene er firkantet. Perl, DJH og NMJ har brukt denne teknikken i årevis uten at jeg kan huske at det har fremkommet nevneverdig kritikk.
Det som må være viktig, er å få ned fremstillingskosntnader og lette bygging uten at det går på bekostning av det visuelle. Derfor gir etsede rekkverk maksimal uttelling i så måte.
Jeg er redd for at støpte rekkverk lett blir for grove, eller at de blir for "pinglete" når man skal håndtere loket?
Med etset nysølv som blir kjemisk svertet blir det heller ikke lakkskader om rekkverket bøyes. Slike rekkverk kan med fordel limes på.
Jeg er sikker på at de er av nysølv og ikke stål. På Di7 lå de på et par etseark da det var forskjellig rekkverk for ulike modeller av T44.
Har sikkert de som ikke skal brukes liggende om du vil "ta en titt"?
Estegrader gjør fakisk rekkverk i den diameter mer runde - eller 6-kantete.
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 februar 2008 at 13:30
Understellet begynner å ta form
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 01 mars 2008 at 18:28
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dag .
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 01 mars 2008 at 21:04
SveinR wrote:
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dag .
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft" |
Dette så skikkelig ut Svein, disse håper jeg du har laget flere av...
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 30 mars 2008 at 22:17
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 31 mars 2008 at 00:10
SveinR wrote:
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.
|
En milepæl, rett og slett.
Jeg er vilt nysgjerrig etter å få set denne modellen i "real life".
Nå får du komme deg til Trondheim ,hører du?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 31 mars 2008 at 00:47
Wowizowie! Fyttikatta, endelig, så bra den ser ut på fotoet, er vi der vi skal være nå?? Du må redegjøre for dette! Sier som Håvard, kom deg hit!
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 31 mars 2008 at 12:02
Vi er nok ikke der vi skal være ennå, men om noen år er vi kanskje der?
Denne maskinen jeg har brukt for å fremstille modellen er ikke den beste i klassen, men leverandøren som jeg bruker har kjapp og ordentlig system på levering.
For å "sprite" opp modellen har jeg benyttet noen etsedeler. Ved å innse begrensningene og heller lage plass til etsedeler får man en modell som holder grei kvalitet.
Delene som er etset er vindusrammen på siden, frontgrillen og sidelukene på motorkassen.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 31 mars 2008 at 17:34
Ja det var en fin liten en Svein... Morro og se du tryller frem modeller, er det halling drivverk på denne også..?
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 31 mars 2008 at 22:36
Svein fornekter seg ikke, han er ustoppelig
Jeg tok noen bilder av den foran lokstallen på Nelaug
Jeg får legge de som linker, siden forumet ikke engang lar meg "hotlinke" til bilder i kveld.
http://home.lyse.net/vistad/bilder/2008-03-29%20028d.jpg - bilde1
http://home.lyse.net/vistad/bilder/2008-03-29%20008c.JPG - bilde2
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 31 mars 2008 at 23:07
Dette var flotte bilder Jon Einar.. Skjeldent jeg synes at bilder av egen modell er bedre en når man holder den i hånden.. Tøft
Ja det er min venn Halling som leverer igjen..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 01 april 2008 at 11:00
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp!
Petter
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 april 2008 at 11:53
Hei!
traiNman wrote:
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp!
Petter |
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
(Humre - humre)
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: ses
Date Posted: 01 april 2008 at 12:08
Roger wrote:
Hei!
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
(Humre - humre) |
Eller om et år.
------------- Svein S
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 april 2008 at 22:39
Skiftetraktoren fortjener ett bilde til....synes jeg..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 april 2008 at 07:53
morten.h wrote:
Skiftetraktoren fortjener ett bilde til....synes jeg.
|
Det er jeg enig i!
Det har med jevne mellomrom dukket opp diskusjoner om RapidPrototypingmaskiner ( 3D printere) og MJ. Diskusjonene har til tider gått ganske høyt, men de har som oftest vært preget av påstand mot påstand.
Svein har levert et av de få argumentene med virkelig substans.
Og jeg jeg mener meldinga er klar: denne teknologien er nå moden for å bli tatt i bruk av småserieprodusenter.
Jeg er klar over at det er en del etset messing på denne modellen, men hva så?
Poenget er å benytte de materialer og teknikker som passer best, ikke at modellen kommer ut av 3D-printeren ferdig i ett stykke.
Fremtiden er så lys at vi trenger sveisebriller!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 21 april 2008 at 12:22
Gjettekonkurranse!
Hvor hører denne delen til? Hva formålet til delen i 1:1 er, aner jeg ikke
Blir igrunnen imponert om noen klarer det.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 21 april 2008 at 12:52
Henger kanskje under fotbrettet på diverse trekkaggregater (f.eks. Di2, Skd220, m.fl.).
Kan det være en vannutskiller på trykkluftledningen?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 21 april 2008 at 13:17
Eller er det em trykkforsterker, eller aktuator av noe sort?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 april 2008 at 13:35
Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet?
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 21 april 2008 at 15:14
Mest av alt syn"s jeg det ser ut som en 3D-tegning
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 21 april 2008 at 16:31
piece of cake......det der er en dill-dash pumpe,tappen til høyre skal inn i retometerfordeleren. Godt råd er å smøre den med slegge-fett i ny og ne så den ikke trutner....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: kness
Date Posted: 21 april 2008 at 18:54
Og størrelsen (diameteren) i H0 blir...?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 april 2008 at 20:03
4,38mm skal den være i H0
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: kness
Date Posted: 22 april 2008 at 20:31
SveinR wrote:
4,38mm skal den være i H0 |
Nettopp. Sitter dermed over boggien, men følger ikke boggiens bevegelser. En rørstuss ved den enden av saken med minst diameter, altså lengst vekk på bildet, skal forøvrig stå 90 grader ut. Men det har du sikkert sjekket alt....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: asai
Date Posted: 23 april 2008 at 16:23
Kjell H. wrote:
Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet? |
Vil tro at dette er ganske nært sannheten...
Siden jeg vet, fra han som har tatt bilde for deg, hvor denne hører hjemme skal jeg ikke røpe det nå. Men det som er virkelig interessant er hvor langt du er kommet i prosjektet hvor denne delen hører hjemme?
Jeg har et anlegg som mangler en slik...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2008 at 17:42
asai wrote:
Kjell H. wrote:
Ville tro at det er en servosylinder for bremsesystemet? |
Vil tro at dette er ganske nært sannheten...
Siden jeg vet, fra han som har tatt bilde for deg, hvor denne hører hjemme skal jeg ikke røpe det nå. Men det som er virkelig interessant er hvor langt du er kommet i prosjektet hvor denne delen hører hjemme?
Jeg har et anlegg som mangler en slik...
|
Har du vært inne hos Doktoren? . Ålgård i nåtid har nok trolig en slik en stasjonert.
Hvor langt den har kommet er litt vanskelig å si, avhenger mye av min mann i USA og hvor mye tid man har til rådighet, men "Se hva som skjer"
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2008 at 17:43
kness wrote:
SveinR wrote:
4,38mm skal den være i H0 |
Nettopp. Sitter dermed over boggien, men følger ikke boggiens bevegelser. En rørstuss ved den enden av saken med minst diameter, altså lengst vekk på bildet, skal forøvrig stå 90 grader ut. Men det har du sikkert sjekket alt....
Hilsen Kjetil |
Ikke noe boggie på denne doningen i fra 70-tallet.
Brukt både i gods og passasjertrafikk.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: asai
Date Posted: 23 april 2008 at 18:11
Jeg traff doktoren i går som røpet at han har vært å knipset litt for deg.
I min kontrafaktiske verden på Ålgård eksisterer ikke Ganddal godsterminal. Jeg har bygget godsterminal på Ålgård i stedet. Godstogene kjøres derfor på Indre Stambane og ikke på Sørlandsbanen. Derfor trengs så absolutt denne doningen her...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: kness
Date Posted: 23 april 2008 at 19:14
SveinR wrote:
Ikke noe boggie på denne doningen i fra 70-tallet.
Brukt både i gods og passasjertrafikk. |
Ok, men siden to lok har samme konstruksjon må det da bli det andre alternativet. En krympet utgave på en måte. Dingsen sitter i såfall på venstre side av doningen på denne maskinen, som har tverrsummen 8.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Stian
Date Posted: 25 april 2008 at 20:46
di2/skd2** *** husker ikke sifferene
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:02
Ja det er Skd224 som Kjetil "sier"
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:08
Ja skulle egentlig gjort noe annet fornuftig i dag, men..... Og så klarte jeg ikke å slutte
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 27 april 2008 at 22:22
Nydelig!,Bravo
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på Stambanen
Adressen min har du jo fra før
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 27 april 2008 at 22:31
Den skal først på en turné om 2 uker, men etter det kan det jo ikke skade med et fotooppdrag og se om profilen er opprettholdt på Stambanen
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 27 april 2008 at 22:32
Det er bare å gratulere med ennå en supermodell!
mvh
Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2008 at 22:35
Lekker sak, men jeg ser på bildene at du ennå ikke har forlenget understellet....har du bestemt deg hvor du skal kappe og skjøte ennå?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 11:28
jevistad wrote:
Nydelig!,Bravo
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på Stambanen
Adressen min har du jo fra før |
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjekt
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: asai
Date Posted: 28 april 2008 at 13:54
SveinR wrote:
jevistad wrote:
Nydelig!,Bravo
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på Stambanen
Adressen min har du jo fra før |
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjekt
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 |
Her har vi et av mine høyeste ønsker også på lokfronten. Hjelper det noe i den videre utviklingen at du får inn bestillinger? I så fall har du en her og nå!
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 28 april 2008 at 14:31
SveinR wrote:
jevistad wrote:
Nydelig!,Bravo
Ser ut som http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119 - ønsket mitt blir oppfyllt, denne passer perfekt på Stambanen
Adressen min har du jo fra før |
Ja det andre ønsket ditt er jo et annet prosjekt
http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 - http://iloblog.skaladesign.no/1?Home&post=4 |
Det går alltid bra for snille barn har jeg hørt
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 15:29
asai wrote:
Her har vi et av mine høyeste ønsker også på lokfronten. Hjelper det noe i den videre utviklingen at du får inn bestillinger? I så fall har du en her og nå!
|
Det hjelper om du ringer til jobben min og sier at jeg ikke kan komem på 1mnd.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 17:03
Nå var det rett før jeg datt av stolen her. WLAB-2 vognene er råtøffe så det er utrolig kult å se en modell av denne herlige vogntypen oppstå.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 19:20
For de som liker nattog .
Det er ikke helt korrekt, iforhold til nattoget på sørlandsbanen, som jeg ønsker. (ja før "død over nattoget" kom).
Det skal bestå av: El18 Wlab, Wlab-2, Wl5, Cb1 og 2 x B5
Jeg har kuttet ut B5 på bildet, men ellers består toget av:
Wlab, Wlab-2, Wl5, Cb1 og en Bcf13 har sneket seg med.
CB1 er en utgave med "vanlige" ender, men en med "gamle" ender er under bygging
Ellers er det ikke helt lett å få bra bilder med et "elendig" kompaktkamera, så dere får leve med denne kvaliteten en stund..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 28 april 2008 at 19:31
Hel slærke med nesten bare hjemmebygde eller ombygde vogner.
IMPONERENDE!
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 19:51
NÅ datt jeg av stolen!
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 28 april 2008 at 19:53
Wlab2.... sikle.....sikle....Tar du bestilling?
Flotte bilder, eller rettere sagt flotte motiv
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 april 2008 at 20:07
Fin gressmatte du bruker Svein! Er det Silflor?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 20:13
Mr Bridger wrote:
Fin gressmatte du bruker Svein! Er det Silflor? |
Nei det er Seafloor
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: asai
Date Posted: 28 april 2008 at 20:49
Hva code er det på skinnestrengen du bruker?
Jeg ringer jobben din i morgen. Hva er nummeret?
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 28 april 2008 at 20:53
code 01 ultrascale
tlf nummeret er 800 666 666 og spør etter Rita
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 28 april 2008 at 21:23
Ser det er ordentlig "luftledning" også, laget av ekte luft.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 april 2008 at 22:24
Waaaooh, Svein
ve
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 30 april 2008 at 13:45
Wlab-2 hadde gjort seg bak gm-lokene mine Var snakk om at Scandinavian Miniatures skulle komme med WLab-2 bassert på B7 til NMJ.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: AleksanderB
Date Posted: 01 mai 2008 at 00:05
Kjempe flott vogn det der Svein, du må ta den med på onsdag slik at jeg får se den.
------------- Hilsen Aleksander
|
|