Print Page | Close Window

Prosjekt: Signatur type 73

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2516
Printed Date: 02 mai 2024 at 16:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Prosjekt: Signatur type 73
Posted By: Pelle
Subject: Prosjekt: Signatur type 73
Date Posted: 22 april 2007 at 17:47
Tenkte jeg skulle starte en tråd om å bygge type 71/73/73b i modell, hvor erfaringer, tips og råd kunne diskuteres på samme sted.
En%20ferdig%20modell%20fra%20Nordic%203D

http://www.nordic3D.no - Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.

profiler

Frontene%20er%20detaljerte%20og%20flotte
Frontene er detaljerte og flotte
Profilene%20må%20freses..
Profilene må freses slik at det er plass til boggier / understell og vinduer..
Profil%20og%20front%20til%20Signatur
Eksempel på hvordan en motorvogn blir når fresingen er påbegynt

Et motorvognsett av ICE fra DB har tilnærmet nøyaktig bpoggi-/senteravstand og bør kunne benyttes som understell. Boggirammene er også svært identiske.

Aluminium er et vanskelig materiale å jobbe i. Noen tips om hvordan dette enklest kan gjøres?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Replies:
Posted By: kness
Date Posted: 22 april 2007 at 18:34
Aluminium er et forholdsvis enkelt materiale å arbeide i, siden det er rimelig mykt i forhold til andre metaller. Men det fordrer bruk av fresetilsatser som er laget for dette. Benytt maskinfres, for å håndfrese dette blir vanskelig. Et sidespørsmål: Vil ikke modellen bli ganske tung med såpass store aluminiumsprofiler?
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Pelle
Date Posted: 22 april 2007 at 22:22
Det var håndfres jeg tenkte på, og jeg har opplevd at metallet smelter hvis det blir for varmt pga for stor omdreining på f.eks en dremel. Et spørsmål er kanskje hvordan kan man få frest med maskinfres rimelig til et slikt prosjekt. Jeg har fått en pris på ca. 3.000,- på et verksted, og mener selv det er i dyreste laget for et slikt prosjekt. Nordic 3D har frest noen modeller, men kan ikke tilby dette lenger.

Dette er forøvrig de samme materialene som ble brukt på flytogene på Gardermoanlegget, og de togene rullet ganske mye der så jeg vil tro det er en perfekt vekt. Tror en profil veier omtrent som en B7-vogn.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 april 2007 at 22:23
Her melder jeg meg på! har så smått begynt på mitt sett.......Ja Kjetil, det blir en tung sak....har handlet in motor og drivverk for drift på totalt 4 akslinger.....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: kness
Date Posted: 22 april 2007 at 22:42
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Det var håndfres jeg tenkte på, og jeg har opplevd at metallet smelter hvis det blir for varmt pga for stor omdreining på f.eks en dremel. Et spørsmål er kanskje hvordan kan man få frest med maskinfres rimelig til et slikt prosjekt. Jeg har fått en pris på ca. 3.000,- på et verksted, og mener selv det er i dyreste laget for et slikt prosjekt. Nordic 3D har frest noen modeller, men kan ikke tilby dette lenger.

Dette er forøvrig de samme materialene som ble brukt på flytogene på Gardermoanlegget, og de togene rullet ganske mye der så jeg vil tro det er en perfekt vekt. Tror en profil veier omtrent som en B7-vogn.
En dremel går vel til nød, men den er nok ikke kratig nok på lavere hastigheter. Uansett bør du nok skaffe freser som er lagd for aluminium, samt bruke noen dråper automatolje jevnlig. Automatolje kan du kjøpe i litersflaske på hvilken som helst bensinstasjon. Olje for automatkasser fungerer fint til både fresing og boring  i aluminium. Litt klin på hobbybenken kanskje, men i garasjen går det utmerket....
 
Blir spennende å se prosjektet videre.
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Pelle
Date Posted: 22 april 2007 at 22:52
Jeg fikk lånt et verksted en times tid for å teste ut fresingen, og fikk til det man kan se på bildene øverst. Litt for runde kanter, og plassen til boggiene kunne blitt bedre. Jeg har derfor kun gjort dette på den ene vogna. (Det "ferdige" togsettet er kun til utstilling og har ikke understell eller drivverk)

Nærbilde%20av%20frest%20profil

Vedr. drivverk, så tror jeg Claes "Olsen" har fått tilpasset ICE-togsettet til vognkassene. Han har et bilde av toget i kjørbar tilstand (men uten freste vinduer) på sine sider:
http://www.home.no/claes/bm73.htm - http://www.home.no/claes/bm73.htm
Jeg tror både Roco, Märklin og Lima av dette togsettet passer.


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 april 2007 at 22:57
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg fikk lånt et verksted en times tid for å teste ut fresingen, og fikk til det man kan se på bildene øverst. Litt for runde kanter, og plassen til boggiene kunne blitt bedre. Jeg har derfor kun gjort dette på den ene vogna. (Det "ferdige" togsettet er kun til utstilling og har ikke understell eller drivverk)

Vedr. drivverk, så tror jeg Claes "Olsen" har fått tilpasset ICE-togsettet til vognkassene. Han har et bilde av toget i kjørbar tilstand (men uten freste vinduer) på sine sider:
http://www.home.no/claes/bm73.htm - http://www.home.no/claes/bm73.htm
Jeg tror både Roco, Märklin og Lima av dette togsettet passer.
snakker vi ICE 1,2 eller 3?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Pelle
Date Posted: 22 april 2007 at 23:08
Jeg er ikke kjent med tyske forbilder, men det må kanskje være ICE-3 da motorvogna har like lang avstand mellom boggiene som mellomvognene. Mitt understell er ikke ICE, og jeg skal forsøke å finne det frem. Har blitt stuet vekk under flyttingen.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 22 april 2007 at 23:15
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg er ikke kjent med tyske forbilder, men det må kanskje være ICE-3 da motorvogna har like lang avstand mellom boggiene som mellomvognene. Mitt understell er ikke ICE, og jeg skal forsøke å finne det frem. Har blitt stuet vekk under flyttingen.
....grubler litt på og bruke  understell fra NMJ´s B7 vogner til mellomvognene.....de ser ut til å passe uten for store inngrep.lengden er så og si identisk med alu-profilene........Må gruble litt til på den...Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: trulss
Date Posted: 22 april 2007 at 23:24
Lima ICE-T har nesten like boggier, riktig akselavstand, boggiavstand og vognlengde. Er ikke i produksjon for tiden, men det dukker ofte opp noen på Ebay.de. De ble solgt som tredelte sett, så en må komplettere med en mellomvogn (som ble solgt i sett med to).

-TrulsS


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2007 at 12:37
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

http://www.nordic3D.no - Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.
 
Jeg tok kontakt med dem for en stund siden og da fikk jeg denne meldingen fra dem  "toget har nok gått desverre". Trist meldign der og da, men jeg måtte jo smile litt av den formuleringenLOL


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 23 april 2007 at 12:47
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

http://www.nordic3D.no - Nordic 3D har noen aluminiumsprofiler og støpedeler liggende. Det er et bra utgangspunkt, men profilene må freses på egenhånd og understell mangler.
 
Jeg tok kontakt med dem for en stund siden og da fikk jeg denne meldingen fra dem  "toget har nok gått desverre". Trist meldign der og da, men jeg måtte jo smile litt av den formuleringenLOL
 
Det er sikkert noen som sitter på delene rundt om kring som aldri kommer til å realisere prosjektet......Legg ut en anonnse.......Trenger flere hjerner med på dette prosjektetWink
 
 
EDIT: Kjøpte delene for 2313 kr. hjem i postkassa,for et par år siden.....


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 23 april 2007 at 13:40
Har lenge tenkt på dette prosjektet selv! Men siden jeg ikke fikk tak i profiler, så har jeg tenkt på å lage det i messing.
Frontene er jo litt værreDead


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: morten.h
Date Posted: 23 april 2007 at 15:07
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Har lenge tenkt på dette prosjektet selv! Men siden jeg ikke fikk tak i profiler, så har jeg tenkt på å lage det i messing.
Frontene er jo litt værreDead
Spør Nordic 3D,kan hende de har 2 stk liggende(hvis de gidder å lete)?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Pelle
Date Posted: 23 april 2007 at 22:54
Jeg tror det skal gå an å få tak i delene, kanskje til og med hvis vi er flere som bestiller. Har ikke snakket med dem på en stund, men vet de har mye annet å gjøre som påvirker hvor interessert de er i å selge slike "småvarer".

B7 anbefaler jeg ikke de som utgangspunkt. Understell og boggier er helt annerledes. -Men har ikke andre mj-produsenter ICE-T eller tilsvarende?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 23 april 2007 at 23:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg tror det skal gå an å få tak i delene, kanskje til og med hvis vi er flere som bestiller. Har ikke snakket med dem på en stund, men vet de har mye annet å gjøre som påvirker hvor interessert de er i å selge slike "småvarer".

B7 anbefaler jeg ikke de som utgangspunkt. Understell og boggier er helt annerledes. -Men har ikke andre mj-produsenter ICE-T eller tilsvarende?
Hvis dy tenker på at B7 vognene er anderledes i form av utseende,så bryr ikke jeg meg så mye om det.Er ute etter å lage best mulig modell,billigst mulig....samtidig skal det virke knirkefritt på Marklin skinner....og da må kompromisser inngåsWink Men,Skal ta en titt på ICE-T....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: SveinR
Date Posted: 24 april 2007 at 09:13
Jeg har hatt litt kontakt med Nordic3D gjennom jobb (en stund siden nå), og det var i den annledning jeg spurte.  Men for all del, går det ann å finne fram noe, så er jeg medSmile.
Jeg sjekka også endel opp med dette Lima ICE-T settet dengang, og man fant virkelig mange på tysk e-bay for en rimelig penge. Dette Lima settet har den nye motoren med midtstilt motor og sving hjul, stemmer ikke dette Claes?
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 april 2007 at 12:32
Jeg kjøpte et par sett av Lima´s ICE-T mens de enda var i salg for € 150 pr. stk. Har bygget et sett slik at jeg får testet at det kjører.
Motor og undervogn fra Lima passer rett inn i aluminiumsprofilen. Det ereste som er nørvendig er å frese et 3mm. spor i hver side på zinkprofilen til Lima. Da er det bare å tre inn drivverket fra enden.
Det er liten plass på begge sider av motorvogna (som jeg ar plassert midt i settet) men du får akkurat plass til 2. Symoba-kulisser i endene. Du må kutte av NEM-lommen litt for at det skal passe. Jeg har brukt  ROCO´s 4-polige koblinger for å overføre strøm.
Da det er 3 vogner i Limasettet har jeg kjøpt løse boggier fra Fleischmann til siste vogn. (muligens at jeg kan ha noen ekstra?)
 
Brukte en Dremel til grovkutting av aluminiumsprofilen og filte resten. Aluminium er et mykt materiale og lett å bearbeide.
Pantografer kan fåes fra Roco. Det jeg synes passer best er fra IORE-loket.
Til ramme i mellomvogn og styrevogn har jeg brukt 3mm. tykk messingplate som gir tyngde og stabliitet. Har ikke brydd meg med krenging da dette "kompliserer" koblingene, så boggier er festet med 3mm. skruer rett i messingplaten.
 
Det jeg strever med nå er å få laget den kassen /skjermen som er rundt strømopptageren samt alle takdetaljer og plassering.
Jeg lurer på om jeg skal frese døråpninger som et spor i profilen og om det har noen hensikt å frese ut vindusåpninger (da Limadrivverket allikevel vil fylle en vogn)?


Posted By: SveinR
Date Posted: 26 april 2007 at 12:46
Claes har laget alle detaljene og denne boksen rundt pantografen. Kanskje han deler et bilde med oss?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 april 2007 at 14:53
Tja det er kanskje på tide at jeg melder meg inn i diskusjonen her.
Dere maser jo som noen lokomotiver!
Jeg har kommet så langt at mitt sett er kjørbart.
Kjøpte et Lima ICE-T med 2 ekstra vogner. Det som er litt dumt er at det finnes 2 utgaver av Limas modell. En med riktige- og en med trykte vinduer. De med trykte vinduer har en annen type kobling mellom vognene så de passer ikke sammen. Merkelig at det har gjort sånn.



Pantografer på bildet er fra Lima modellen men jeg har nå fått tak på Rocos modell av WBL 88 som sitter på orginalet. De er reservedel til et av de svenske Rc lokene. De har dog ikke noen brakett men det bygger man ganske enkelt med isolatorer fra Lima modellen.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: morten.h
Date Posted: 26 april 2007 at 18:39
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Dere maser jo som noen lokomotiver!
 
 
Sett på Lasse og Geir ser jeg....LOL  Klassiker ute sidestykke ( det skal du bare ta fart å drite i LOL).....Bra at du endelig meldte deg på her,et bilde av pantograf arrangementet ditt tatt rett ovenfra mottas med takk....Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Pelle
Date Posted: 27 april 2007 at 22:47
Har lett litt, og funnet togsettet jeg kjøpte som understell. Det er et ETR 470 Cisalpino fra Lima (Kat. nr. L1819719i). Husker dette var både billig og hadde 4 vogner i settet. Boggiene er identiske, likeså batterikasser etc på understellet. Lurer på om jeg har lyst til å beholde den gråe delen av understellet. I såfall må jeg frese bort en del av aluminiumsprofilen på hver vogn.

ETR%20470%20Cisalpino%20fra%20Lima
ETR 470 Cisalpino fra Lima

Sammenligning%20mellomvogner
Sammenligning mellomvogner

Sammenligning%20motorvogner
Sammenligning motorvogner

Sammenligning
Se detaljene på understellet..


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2007 at 22:50
Nå snakker vi! Hvordan ser understellet ut uten overdel? Bilde?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: trulss
Date Posted: 27 april 2007 at 23:46
ICE-T er en videreutvikling av ETR 470, så de er nok ganske like - også i modell. Boggiene er ihvertfall identiske, det blir også slått fast i MIBA sin test av Lima ICE-T her: http://www.miba.de/testen/limh0ict.htm - http://www.miba.de/testen/limh0ict.htm

-TrulsS


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 april 2007 at 23:48
MEN......er den og oppdrive i AC utgave....?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Pelle
Date Posted: 28 april 2007 at 00:11
Ingen tvil om at ICE-T er beste alternativ! Her får man et bra drivverk og flotte pantografer med tilhørende takdetaljer. Men jeg likte understellet på ETR 470. Vognkassene er her delt mellom det grå og resten.

- Synes jeg leste et sted at Lima har startet opp igjen. De kommer ikke til å lage noen skandinaviske modeller, men går det an å håpe at de vil fortsette å produsere ICE-T?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 april 2007 at 21:11
Men....
Kan vi få noen til å støpe de spesielle støtdemperne m/ oppheng (2 forskjellige typer) til BM71?
 
Det blir litt av en jobb å lage så mange som det er behov for til hvert sett (32 stk.). Dette er detaljer som er så typiske at de må taes med. Da er det ikke så viktig med andre boggidetaljer som heller ikke stemmer (fjærpakker ol.) 


Posted By: Sigurd
Date Posted: 04 august 2007 at 00:00
Hallo, jeg har også lyst til å bygge et type 73 sett. Hvor mye betalte du/dere for delene og hva følger med? Og vet noen om de fortsatt er å få tak i?

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: morten.h
Date Posted: 04 august 2007 at 01:17
Vet ikke om delene fortsatt kan kjøpes,men vindusbånd,aluminiumsprofiler,endestykker,fronter samt frontrute fulgte med som deler og de kostet 2313 kr hjem i postkassa for noen år siden.....
 
Edit:skriveleif


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Sigurd
Date Posted: 04 august 2007 at 01:21
OK, takk for svar. Skal sende en mail til Nordic3D, så vidt jeg har forstått er det de som produserte/produserer disse delene.

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 august 2007 at 12:26
De mest korrekte strømavtagere jeg hittil har funnet til Type 71/73 er de som Roco bruker til IORE-loket. De har den typiske "gaffelen" nederst i stedet for en "enkelt omvendt T" som de som er brukt på stømavtagerene som følger med ICE fra Lima. De fra Roco var enkle å få tak i gjennom min tyske forhandler.
 
Er det forøvrig noen vits i det hele tatt å frese ut åpninger for vinduer?
Vinduene er sotet på originalen og når man setter inn zinkchassiset fra Lima i "motorvognen", vil chassiset blokkere for alt innsyn i denne vognen. Det vil da virke "rart" i forbindelse med de øvrige vognene?
 
Det jeg lurer på er å lage en mal/støtte for å frese et spor til døråpningene. Dette må vel gjøres på "frihånd" med en Dremel grunnet alle buer og vinkler på sideflaten? Det å frese et jamt spor i 3 plan med en metallfres er for krevende for meg, selv om jeg har slikt freseutstyr.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 06 august 2007 at 13:06

De riktige strømavtagerne er WBL88. De finnes fra Roco som reservedel til de svenske Rc lokene og har art. nr. 85339. Jeg bestilte mine fra NMJ. De har ikke noen ramme eller isolatorer men det er ikke no problem å bygge selv.
Jeg har kun frest ut panorama vinduene til samme nivå som vindusbåndet. Der det ikke er vindu har jeg malt svart. Over der legger jeg solfilm til bilvinduer og så 1 mm klarplast. Dette gjør at man får effekten av at vinduene kommer til syne i visse vinkler men at det som regel bare er et sort vindusbånd.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 august 2007 at 13:30

Da er vi enig, Claes!

Det er samme pantograf som brukes på enkelte utgaver av Rc-loket (f.eks. 63574) og alle lokene i IORE-serien. (Derfor er det lettere å få riktig strømavtager når man sier at den skal være til IORE fremfor et Rc-lok)
- Utrolig nok har Roco ulike delenummer på den samme delen - Rc 85385 og IORE 111696. Pantografisolator for IORE har nummer 111712 (man trenger 2 eller 3 stk. pr. pantograf).
 
Det andre forholdet du nevner om isolatorer er også bedre ivaretatt om man bruker dem fra IORE fremfor de fra Rc. Rc-lokene hadde opprinnelig "saksepantograf" og følgelig er takfestene/isolatorene tilpasset dette og anderledes enn lok som har WLB88 fra levering.
 
Takker elles for tipset når det gjelder panoramavinduer. Dette blir forskjellig fra BM 71/73 og flytoget som har dør her.
 
(Flyttet en setning for å få sammenheng.)


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 06 august 2007 at 17:09
Jeg har tittet litt på bilder og det ser faktisk ut som at du har rett. Embarrassed

En IORE WBL88 er mye bedre enn en WBL88 til en Rc. Det er pga at strømavtageren til IORE har 3 isolatorer og ikke 4 som på Rc.

Spørsmålet er om man får med strømavtagere og brakett i reservedelen 111696. Noen som kan sjekke opp??? For, som sagt, om man kjøper 85385
så får man bare selve strømavtageren.  Men  jeg ser nå på  MJhobbyexperten  i  Stockholm  at de har 2 ulike reservedels nr på enbente pantografer til Rc lok. 85385 og  85339 men de har dessverre ikke bilder på dem.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Sigurd
Date Posted: 06 august 2007 at 17:23
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Jeg har kun frest ut panorama vinduene til samme nivå som vindusbåndet. Der det ikke er vindu har jeg malt svart. Over der legger jeg solfilm til bilvinduer og så 1 mm klarplast. Dette gjør at man får effekten av at vinduene kommer til syne i visse vinkler men at det som regel bare er et sort vindusbånd.


Slipper disse sol-filmene lys ut eller slipper ikke noe lys innenifra ut? Tenker på bruk av belysning i vognene.

Jeg ser at de fleste her anbefaler bruk av understell fra Limas ICE-T modell. Da jeg ikke fant noen av denne modellen har jeg funnet en modell av ICE-T fra Fleischmann, modellen er nr 4460 (info her: http://www.fleischmann.de/?viewproduct=218&pid=17&trackgauge=1&label=5&equipment=&epoch=&query=&onlynew= - Fleischmann 4460 (engelsk tekst hvis du trykker på det engelske flagget i venstre hjørne, går tilbake til siden og trykker oppdater.)) Noen som vet om understellet fra denne modellen også kan brukes?

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 august 2007 at 17:53
Siste først:
ICE-T fra Fleischmann er noe forkortet 1:93,5 mot Lima-modellen som er 1:87 og temmelig nøyaktig tilsvarende lengden på BM71/73 også når det gjelder boggisenteravstand og akselavstand på boggiene. Det gjør at Fleischmannunderstellet er mer uegnet til formålet. Jeg vet ikke om nedre del av kåpen er en del av rammen også, slik Fleischmann bruker å gjøre?
- I så fall gir dette mye merarbeid da det må lages ny ramme (og da kan man likegodt la være å kjøpe settet etter min mening).
Lima-rammen "går rett inn i" aluminiumsprofilene og krever kun at det freses 2 slisser som profilen sitter i. Minimalt med arbeid og godt resultat.
 
Fleischmann-boggiene til ICE-T har delenummer (2x)314465 og leveres i 2-pack m/ hjul.
 
Så Claes:
Sitter med 4 stk. Roco 11696 strømavtakere foran meg. Strømavtakerene er komplett med unntak av isolatorer som skal holde dem en viss avstand fra taket.
Det trengs 2 isolatorer pr. strømavtaker. Det 3. festet er for skruen som holder strømavtakeren (følger ikke med).
Når jeg også ser nøyere på strømavtakeren til Rc7.1421 som har delenummer 85385, så ser jeg at denne mangler de 2 festene til pantografisolatorer.  Dette taler også til fordel for IORE (da det alltid er lettere å fjerne det som er for mye). - Ellers er de like.


Posted By: Sigurd
Date Posted: 06 august 2007 at 18:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Siste først:
ICE-T fra Fleishmann er noe forkortet 1:93,5 mot Lima-modellen som er 1:87 og temmelig nøyaktig tilsvarende lengden på BM71/73 også når det gjelder boggisenteravstand og akselavstand på boggiene. Det gjør at Fleischmannunderstellet er mer uegnet til formålet. Jeg vet ikke om nedre del av kåpen er en del av rammen også, slik Fleischmann bruker å gjøre?



Gjelder dette også http://www.trix.de/produkte/frontend/index.php?page=detail&detail&sCountryCode=de&start=0&nr=22560&stichwort=ice&baureihe=&spur=8&gruppe=all&untergruppe=all&epoche=all&merkmale=all&iNeuheitenKatalogID=&sNeuheitenSpur=&fromSLIMSITE=&show=detail&wishednumber= - Trix sin modell ?

Hvis det gjør det, er det noen andre sett enn Lima sitt som egner seg?

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 06 august 2007 at 18:24
Trix sin versjon er en ICE3.

Når det gjelder Limas modell må du bare være på jakt på Ebay. De kommer titt som tett. Ser at det selges en Australia.
Vær obs på en ting. Det finnes 2 versjoner av Limas modell. En med vinduer og en uten. Den uten er i en mye billigere versjon der koblingen er i boggien. Jeg kjøpte et 3 vogns sett av den finere utgaven og et sett med 2 mellomvogner i billigutgave. De passer ikke sammen. Jeg måtte lage meg en spesial kobling mellom mellomvognene av Roco NEM sjakt som jeg snudde oppned. Så se NØYE på bildene når du kjøper noe på ebay og sjekk, evt. spør selgeren, om hva for kobling det er på modellene.
Den i australia trur jeg er av billigversjonen uten at jeg skal si det sikkert.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Sigurd
Date Posted: 06 august 2007 at 18:26
Ok, takk for svar.

Edit: Fant ut at det var en annen jeg hadde sett...

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 august 2007 at 18:57
Jeg er enig med Claes at Lima- ICE-T nok er det beste alternativ for "kjøpedrivverk" som har vært på markedet til en norsk BM71/73.
Er ukjent med at Lima har laget 2 versjoner av dette? Jeg kjøpte et par 3-vognsett under sluttsalget av Lima hos min tyske forhandler. Betalte den gang € 129 pr. sett som er ganske overkommelig?
 Det burde derfor være å få tak i på Ebay til langt under denne pris?
 
Settene er laget som B5-vognene (og forøvrig som de siste passasjervogner Lima laget) av ett stykke gjennomsiktig (røykfarget) plast.
Detaljer og vognfarge er trykket på dette massive plastskroget i flere trykkeprosesser. Resultatet er optisk bra og meget enkelt å lage formmessig. Det forbauser meg derfor at Lima skal ha 2 versjoner av dette? - Kanskje "forskjellen" er at de har brukt transparent plast i en utgave og ikke-transparent i den andre?
 
Jeg har valgt å plassere "motorvogna" midt i togsettet slik at endevognene blir rene styrevogner. Det skulle gi best gangegenskaper.
Det er liten plass i begge ender av "motorvogna" til koblingskulisse men jeg fikk så vidt plass til en liten Symoba-kulisse ved å korte NEM-lommen litt. Jeg bruker Roco 4-polte koblinger med NEM-feste 40345 og får da gjennomgående strømopptak + lysskifte i begge ender på 4 poler. Da er det mulig å digitalisere uten bruk av ekstra funksjonsdekoder (om man ikke krever en mer avansert lyssetting med fjernlys også).
"Styrevognene" (og den siste mellomvogna) har noe bedre plass rundt boggiene, så der får jeg plass til en Roco kortkobling 40344. Settet blir da ganske tett koblet som forbildet og er etter min mening langt bedre enn å "gjenbruke" Lima-koblingene.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 07 august 2007 at 09:11
Originally posted by Sigurd Sigurd wrote:


Slipper disse sol-filmene lys ut eller slipper ikke noe lys innenifra ut? Tenker på bruk av belysning i vognene.


Både ja og nei. Jeg har ikke frest meg igjennom alu. profilene uten kun frest ned panoramavinduet til samme nivå som de andre vinduene. Om du ser på bildet av de 2 vognene så ser du hvordan profilen ser ut før jeg tar på solfilmen. Alu. bak lager bare en illusjon av at det er et vindu der. Meget effektfullt synes jeg.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Pelle
Date Posted: 07 august 2007 at 21:24
Dette høres jo bra ut alt sammen. Noen som har bilder av sine sett eller understell /  deler?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Grim
Date Posted: 08 august 2007 at 18:26
Kanskje et dumt spørsmål, men bildet av det ferdige signatur-settet på første posten, hvor kommer det egentlig ifra? Hvem har laga det?


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 august 2007 at 22:10
Uten at jeg vet det så skulle jeg tippe at det er en av de modellene som Skøyen Modellverksted (nå Nordic 3D) lagde.

Skal prøve å ta bilder på min til helgen.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Pelle
Date Posted: 08 august 2007 at 22:51
Bildene jeg la ut i starten av tråden er av utstillingsmodellene som ble laget av Skøyen Modellverksted (nå Nordic 3D). Jeg produserte dekalene til toget i samarbeid med NSB og reklamebyrået som hadde laget Signatur-profilen.

Mener å huske at togsettene bare ble laget i 4 eksemplarer og var til gave for noen høye herrer på Strømmen (ABB, vel å merke). Togene er ikke kjørbare og har ingen detaljer eller interiør. Boggiene er kun noen plastklosser som ble limt rett på aluminiumsprofilene.

Forøvrig lagde modellverkstedet også en detaljert modell i større skala som finnes på Jernbanemuseet. Den har et flott interiør identisk med flytogets første serie. vet ikke skalaen, men det ligner på skala 0 eller I.

Ellers er det vel bare jeg og Claes som har lagt bilder av våre modeller. Noen andre som har bilder av sine togsett av type 71/73?


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Sigurd
Date Posted: 25 januar 2008 at 21:33
Er det http://cgi.ebay.de/Lima-ICE-T-Millennium-3teilig_W0QQitemZ360016919216QQihZ023QQcategoryZ24381QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem - denne Lima-modellen som egner seg for bruk til type 71/73?

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 januar 2008 at 12:35
Jepp det er akkurat den du må ha, men du trenger en mellomvogn ekstra hvis du skal lage en Bm73 og da må du være obs på å få en med samme type koblinger mellom vognene da Lima har lagd 2 ulike.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Sigurd
Date Posted: 26 januar 2008 at 13:17
Takk for svar :) Får vel legge inn et bud på den da, ang mellomvogn; er det mulig å bruke fleichmann sine boggier, eller er disse veldig forskjellige eller uegndede sammen med limasettet?

Edit: Er det noen som er stødige i tysk som kan oversette forklaringen?
Quote Der berühmte Millennium ICE von Lima, das Gehäuse ist fast neuwertig, mit OVP, der Motor läuft, das Modell bewegt sich aber nur wenig bis garnicht, deshalb wird der ICE als Bastlersache angeboten, Zurüstteile sind auch vorhanden, wahrscheinlich eine Kleinigkeit zum Reparieren, keine Ahnung.
Jeg har litt problemer med å forstå hva som står, men har forstått at det står noe om reparasjon

-------------
Hilsen Sigurd


Posted By: ses
Date Posted: 26 januar 2008 at 13:51
Originally posted by Sigurd Sigurd wrote:

Takk for svar :) Får vel legge inn et bud på den da, ang mellomvogn; er det mulig å bruke fleichmann sine boggier, eller er disse veldig forskjellige eller uegndede sammen med limasettet?

Edit: Er det noen som er stødige i tysk som kan oversette forklaringen?
Quote Der berühmte Millennium ICE von Lima, das Gehäuse ist fast neuwertig, mit OVP, der Motor läuft, das Modell bewegt sich aber nur wenig bis garnicht, deshalb wird der ICE als Bastlersache angeboten, Zurüstteile sind auch vorhanden, wahrscheinlich eine Kleinigkeit zum Reparieren, keine Ahnung.
Jeg har litt problemer med å forstå hva som står, men har forstått at det står noe om reparasjon


Oversettelse:

Den berømte milleniumodell ICE fra Lima. Overdelen er nesten som ny, med OVP [vet ikke hva den forkortelsen betyr], motoren går men modellen beveger seg knapt eller ikke i det hele tatt. Derfor blir denne budt ut som delevogn (ombyggingsprosjekt). Utrustningsdeler finnes. Antagelig er det en bagatell å få denne reparert, men det aner jeg ingen ting om.





-------------
Svein S


Posted By: jhh61no
Date Posted: 26 januar 2008 at 14:25
Hei Svein
 
 
Originally posted by ses ses wrote:

....Overdelen er nesten som ny, med OVP [vet ikke hva den
forkortelsen betyr], ...
 
Dette er en forkortelse for Original Verpackung eller noe sånt, eller på godt norsk :  Modellen leveres i sin originale eske/innpakningWink


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 januar 2008 at 16:05
Fleischmann sine boggier har noe kortere akselavstand da de bruker målestokk 1:93 mens Lima brukte 1:87. Dette utgjør et par mm. på akselavstanden.
Jeg har selv brukt Fleischmannboggier til mellomvogna. De var å kjøpe som komplett reservedel i Tyskland.
 
Det jeg er mer skeptisk til når det gjelder det tilbudte eksemplar, er om gearboksene har en feil? Det er mye i beskrivelsen som kan tyde på det. Reservedeler til Lima tror jeg ikke man kan forvente å finne? Det er også 2 tynne drivaksler av plast mellom motor og gearbokser som kan ha røket.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 februar 2008 at 10:41
Etter en forespørsel fra Dallas film så måtte jeg ta meg i kragen for å lage ferdig, i hverfall deler av, min Bm73. Ene siden av 2 vogner er gjort ferdige, men når jeg får tilbake modellen blir den utbedret enda mere og ommalt til Signaturblå. Selv om den er god nok for filminspilling så er den ikke i den vanlige klassen som jeg bygger i. Dette ble speedbygging.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Pelle
Date Posted: 26 oktober 2008 at 10:29
I MJ-bladet nr. 3/2008 er det en reportasje om bygging av type 73. Svenske Jörgen Edgar tilbyr seg å bygge vognkassene hvis en skaffer understell selv.

Det finnes fortsatt et par ulike varianter av understell å fremskaffe for de som er interessert:
  • http://www.tee-usa.com/store/product8267.html - Lima 3-vogners sett til $79
  • http://www.tee-usa.com/store/product8268.html - Lima 4-vogners sett til $99
  • http://www.tee-usa.com/store/product3409.html - Piko startsett analogt (men DCC-klarlagt) til $155
  • http://www.tee-usa.com/store/product3809.html - Piko digitalt startsett til $255
  • http://www.tee-usa.com/store/product671.html - Fleichmann sett med krengende vogner til $384,47


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 26 oktober 2008 at 11:42
Kanskje noen kunne tenke seg å lage en model på basis av produksjon i Kina eller der i nærheten.  Dette ville jo gi mer levlige priser og spredning, enn det som starta denne tråden, de ekstruderte aluminiumsprofilene.  Vi får håpe noen tenne på ideen kanskje?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net