Vinter hobby/sommer hobby
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2450
Printed Date: 30 november 2024 at 20:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Vinter hobby/sommer hobby
Posted By: morten.h
Subject: Vinter hobby/sommer hobby
Date Posted: 30 mars 2007 at 11:55
Jeg kan umulig være alene.......som medlem av MJF og NSK (norsk sportsvogn klubb)....Hvor mange av dere har samme hobby som undertegnede? ...og hva står i garasjen?.......Er vi mange nok til å starte en modelljernbane og racerbil klubb?.....Siden jeg begynner: kjører Norskt H0 AC i kjelleren og Lotus Elise Mk I (111s spec.) på veien....noen fler?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 30 mars 2007 at 12:09
Hei!
Jeg kjører Norsk DC/H0 om vinteren, når "Gliset" står i garasjen.
Når "Stoltheten" taes frem er det enten sommer, eller motorsykkel-sesong. Navnet er Yamaha XJ600 (51J for de innvidde), og kvalifiserer vel neppe til medlemsskap i sportsvogn- eller racerbilklubben.
Kanskje kan det etableres en kombinert MC- og MJ klubb?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 30 mars 2007 at 12:12
Roger wrote:
Hei!
Jeg kjører Norsk DC/H0 om vinteren, når "Gliset" står i garasjen.
Når "Stoltheten" taes frem er det enten sommer, eller motorsykkel-sesong. Navnet er Yamaha XJ600 (51J for de innvidde), og kvalifiserer vel neppe til medlemsskap i sportsvogn- eller racerbilklubben.
Kanskje kan det etableres en kombinert MC- og MJ klubb? |
Kanskje vi bør kalle det Mj og motor klubb?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 30 mars 2007 at 13:11
Har en 92 modell BMW 318 med svimlende 115 hk, holder det??
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 mars 2007 at 15:56
Jeg kjører asfaltracing med Mini Varebil og eier også følgende biler :
1965 Austin Mini Cooper S
1969 Austin Mini Cooper
1969 Morris Mini 1000 Automatic 1971 Morris Mini 1000
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 30 mars 2007 at 17:43
Mr Bridger wrote:
Jeg kjører asfaltracing med Mini Varebil og eier også følgende biler :
1965 Austin Mini Cooper S
1969 Austin Mini Cooper
1969 Morris Mini 1000 Automatic 1971 Morris Mini 1000
|
RÅTT!!! Hvor mye gamp har du tatt ut av varebilen og hvor lite veier den?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 30 mars 2007 at 20:32
Yngve wrote:
Har en 92 modell BMW 318 med svimlende 115 hk, holder det?? |
Vet ikke helt om Bayerishe Makk Werke, Bedre Motor Wentes,Bob Marley and the Wailers etc.........faller under kategorien sportsbil.......kjøp deg en 2002 turbo fra 70-tallet, da er du med..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 30 mars 2007 at 23:19
Hmmmm.....er det virkelig ingen andre som har bensin i blodet her?.....ikke engang noen som kjører hurtig boble(Porsche)?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Harald
Date Posted: 30 mars 2007 at 23:34
Vet om en i Råde. (stikkord NiM)
Men om det går hurtig ? Tja ...
------------- mvh Harald
|
Posted By: kness
Date Posted: 30 mars 2007 at 23:49
morten.h wrote:
Hmmmm.....er det virkelig ingen andre som har bensin i blodet her?.....ikke engang noen som kjører hurtig boble(Porsche)? |
Porsche du liksom....
Er selv med i Ford Motorsport Club Norway. Har denne vinteren holdt på med å bygge opp en RS2000 4x4 (1996 modell) som jeg regner med er på veien til sommerferien. Betydningen av ordet "regner med" går på det faktum at biltilsynet må godkjenne monsteret først, som da blir en liten WRC-racer med hvite skilt.
Hilsen Kjetil (98-oktan er altfor lavt!)
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 31 mars 2007 at 10:29
Hmm, da er vi visst igang for alvor her...
"Vokste" fra Sportsvognklubbne for unevnelig mange år siden (MGA: Ga vanvittig mye glede for en unghvalp. Go-kart høyde, stiv som fxxx og med en litt frisk MGB motor var det et par selvsikre karer som ble litt overrasket.). Konverterte til militære kjøretøy. Den interessen har holdt seg, selvom jeg solgte unna ca 13 tonn bil for litt siden. Koser meg nå med 2 grønne M52/F1 tråsykler (Øglænd og Husqvarna), Tempo Taifun 175cc og en Ford GPW Jeep. Ellers eier jeg litt grønn flis og duk (Les: andel i de Havilland 82A Tiger Moth 1941-modell) - _DET_ gir cabriolet-følelse.....! Luft stille og varm som lun vaniljesaus, åpen cockpit og to sett med vinger, trygg smyger av en landing, tørke bort en oljeflekk eller tre, sette henne inn i hangaren og rusle hjemover i Jeep"en mens en nynner "Oh, Danny boy". Hjem til hus og familie - det holder for meg. Livet er herlig!
God Påske fra
Morten M
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 31 mars 2007 at 11:29
kness wrote:
Er selv med i Ford Motorsport Club Norway. Har denne vinteren holdt på med å bygge opp en RS2000 4x4 (1996 modell) som jeg regner med er på veien til sommerferien. Betydningen av ordet "regner med" går på det faktum at biltilsynet må godkjenne monsteret først, som da blir en liten WRC-racer med hvite skilt.
Hilsen Kjetil (98-oktan er altfor lavt!) |
Du er ikke alene med å slite med biltilsynet.....har løst det med å ha noen ekstra deler og duppeditter liggende som blir skrudd på annenhver vår, de delene blir fort fjernet igjen....
( 102 oktan på tanken)
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 31 mars 2007 at 13:01
Hei!
Morten M wrote:
Ellers eier jeg litt grønn flis og duk (Les: andel i de Havilland 82A Tiger Moth 1941-modell) - _DET_ gir cabriolet-følelse.....! Luft stille og varm som lun vaniljesaus, åpen cockpit og to sett med vinger, trygg smyger av en landing, tørke bort en oljeflekk eller tre, sette henne inn i hangaren og rusle hjemover i Jeep"en mens en nynner "Oh, Danny boy". |
Du har kanskje sett disse:
- http://www.collectorsaircraft.com/ECOM_Detail.asp?ID=9993 - 1:200 (nær Z-skala) fra Squadron Models
- http://www.chuffersonline.co.uk/prod6.asp?prod_id=8160&id=206&sub_cat=534&grpid=8160&msg=&offset=20# - N-skala (Britisk) fra GEM
- http://www.adrich-spielwaren.de/product_info.php?cPath=124_26_51&products_id=624&osCsid=264977aaf4fefce55f2cb462f37c3e84 - N-skala (Kontinental) fra Marks metallmodellclassics
- http://www.shop-com.co.uk/op/~Tiger_Moth_T6818_-prod-26235161 - Corgi sin modell som liger skalamessig mellom 1:90-1:100
- http://www.modelenium.co.uk/models/DH-TIGER-MOTH--AIR01015.aspx - 1:72 (nær 00-skala) fra Airfix
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: kness
Date Posted: 31 mars 2007 at 13:21
morten.h wrote:
Du er ikke alene med å slite med biltilsynet.....har løst det med å ha noen ekstra deler og duppeditter liggende som blir skrudd på annenhver vår, de delene blir fort fjernet igjen....
( 102 oktan på tanken) |
Enkelte ganger er biltilsynet greie å ha med å gjøre, men problemet ligger i at mye går på skjønn. Og om det viser seg at kontrollanten har en dårlig dag, så sliter man selv med hue og ræva full av E-merkede deler.
Et godt eksempel er Angel-Eyes stappet full med Xenon. Selv med E-merking har de liten forståelse for at lyktene ikke har automatisk justering av høydenivå. Regelen med denne justeringen kom fordi "vanlige" lykteglass er helt åpne og man risikerer å blende møtende trafikk som får 8000 ansi lumens rett i fleisen. Men at Angel-Eyes er bygget på linseprinsippet som faktisk gjør at det er umulig og bli blendet - nei det forstår de ikke. Regel er regel må vite. Og står det i regelverket at automatisk høydejustering må til, så er det bare å begynne å mekke....
Hilsen Kjetil (som tror WRC Morette-lykter er tingen istedet...)
|
Posted By: Hans-Ingve
Date Posted: 31 mars 2007 at 17:13
har en volvo amazon sport. med 125 hester,under opp-pussing.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 31 mars 2007 at 20:02
Hans-Ingve wrote:
har en volvo amazon sport. med 125 hester,under opp-pussing. |
en god gammel klassiker
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: RaA
Date Posted: 31 mars 2007 at 23:45
Jeg har stort sett med meg noen som måker kull når jeg er ute å kjører. Bensin - avgiftsbelagt og overpriset drivstoff for pingler - men akk så praktisk å benytte til det daglidagse kjedelige......
Ragnar
|
Posted By: midnight
Date Posted: 01 april 2007 at 00:33
Roger wrote:
Kanskje kan det etableres en kombinert MC- og MJ klubb? |
Pass deg Roger, ellers kommer vi i RailsAngels (tidligere MJ Norway) og tapper lufta ut av "gliset"...
Om du er snill kan du jo evt få danne en prospect-klubb i Østfold, men husk at vi har "Vår Mann" som infiltrerer NiM...
------------- Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 01 april 2007 at 05:39
midnight wrote:
Roger wrote:
Kanskje kan det etableres en kombinert MC- og MJ klubb? |
Pass deg Roger, ellers kommer vi i RailsAngels (tidligere MJ Norway) og tapper lufta ut av "gliset"...
Om du er snill kan du jo evt få danne en prospect-klubb i Østfold, men husk at vi har "Vår Mann" som infiltrerer NiM... |
Den hangaround klubben blir vel hetende FremoRiders da tenker jeg....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 april 2007 at 18:36
Hei!
Roger wrote:
Når "Stoltheten" taes frem er det enten sommer, eller motorsykkel-sesong. Navnet er Yamaha XJ600 (51J for de innvidde) |
Sommer er det vel ikke riktig ennå, men sesongen ser ut til å starte i dag.
-Yiipppppiiiii !!!!!!!!!!!!!!
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: TomL
Date Posted: 02 april 2007 at 12:41
Hei,
Joda, det er flere som har sans for biler og tog. Har hatt og har bildilla ved siden av. Ikke medlem av noen sportsvogn klubb, men vurderer å melde meg inn i SAAB Turbo Club. Har en SAAB 93 Sport Sedan m 205 hk. Mye morro med den
Med Motor Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2007 at 23:30
TomL wrote:
Hei,
Joda, det er flere som har sans for biler og tog. Har hatt og har bildilla ved siden av. Ikke medlem av noen sportsvogn klubb, men vurderer å melde meg inn i SAAB Turbo Club. Har en SAAB 93 Sport Sedan m 205 hk. Mye morro med den
Med Motor Hilsen Tom Lynga |
Vel, du lever bare en gang....slutt å vurder,meld deg inn
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 12 november 2007 at 19:17
Hei!
Roger wrote:
Hei!
Jeg kjører Norsk DC/H0 om vinteren, når "Gliset" står i garasjen.
Når "Stoltheten" taes frem er det enten sommer, eller motorsykkel-sesong. Navnet er Yamaha XJ600 (51J for de innvidde), og kvalifiserer vel neppe til medlemsskap i sportsvogn- eller racerbilklubben.
Kanskje kan det etableres en kombinert MC- og MJ klubb? |
Nå er ikke lenger arbeidstiden min kompatibel med gradestokken, med tanke på å pendle mer med MC lenger i år. Jeg har derfor etter årets drøyt 16000 km startet "min vintertid" og parkert MC"en for i år. Unntaket må være dersom det skulle bli enkeltvise milde og tørre dager.
Har dere andre som postet i denne tråden hatt en fin sesong?
Edit: Korrigert km-tallet. 1600 var litt snaut ------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 november 2007 at 22:16
Jeg har hatt en fin - om enn litt problematisk sesong - med racerbilen. Vi måtte kaste inn håndkleet etter 3 av 5 løp på grunn av gearkassehavari.
Jeg har ellers kjøpt meg ny "kosebil" - en 1968 Mini Cooper. Har også kjørt 5000km. med min 69 Mini automatic. Her kommer bilder av dem alle :
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 13 november 2007 at 13:25
Hei
Kører ikke så meget race, men nyder til daglig min Volvo 740 Turbo intercooler automatic 1990 Har endvidere en Volvo 142 1970 i garagen til renovering, når tiden er til det.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 november 2007 at 16:37
Ja selv om det ikke akkurat sklir i under kategorien "bilsport" så er jeg kjempeglad i år kjøre... Her er da doningen jeg har lært å kjøre med... 2003 modell VW Transporter 2,5 l TDI, trilla 170 000 og er kjempemorsom å kjøre...
http://imageshack.us">
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 04 mars 2008 at 14:29
Hei!
Morten M wrote:
Hmm, da er vi visst igang for alvor her...
"Vokste" fra Sportsvognklubbne for unevnelig mange år siden. (...) Koser meg nå med 2 grønne M52/F1 tråsykler (Øglænd og Husqvarna), Tempo Taifun 175cc og en Ford GPW Jeep. Ellers eier jeg litt grønn flis og duk (Les: andel i de Havilland 82A Tiger Moth 1941-modell) - _DET_ gir cabriolet-følelse.....! |
Du har vel mer enn bare "Tiger"n" som gir en "cabrio-følelse", Morten? - Eller er Forden en (USSR-) lisensproduksjon?
Uansett så var det fint bilde av deg og "gliset" i siste nummer av "Norsk Motorveteran"!
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 04 mars 2008 at 22:32
Heisan, Roger!
Klart gliset kommer frem også i Ford"en!!!! Det er jo herlig ukomplisert å hive seg i Jeepen og suse avgårde med taket nede, i forhold til "Cabriolet i 3D"...
Hmmmm - leser du slik "smusslitteratur"? Artig at de fant det verd en liten reportasje fra Vårens Vakreste Eventyr Dette arrangementet har jo såpass variasjon blant deltagende kjøretøy at jeg tror en skal være rimelig sær for ikke å finne noe en synes er stas, sålenge en har det grunnleggende traktorgenet på plass.
Nyt sommeren!
MM
|
Posted By: Roger
Date Posted: 06 mars 2008 at 17:35
Hei!
Ett av mine motto er jo at "det finnes ett forbilde for alt". For å forsøke å kartlegge hva som finnes av interessante norske forbilder (utover bare jernbanen) best mulig, finner jeg det lærerikt lese ett bredt spekter av forskjellig "smusslitteratur".
Norsk Motorveteran er spesiellt interessant da tidsskriftet er ganske informativt om alle forskjellige typer kjøretøy brukt i Norge, i de epoker jeg selv ikke har opplevd, men synes det kan være interessant å modellere. Det er også interessant for de som modellerer nåtid, i forhold til hva folk rundt om kring i det ganske land har av veterans- og spesialkjøretøyer. Plutselig finner man ut at det finnes ett norsk forbilde for en amfibie-UAZ (fra Minitanks) for eksempel.....
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Jonas
Date Posted: 06 mars 2008 at 18:48
På kveldene her hjemme er det mest togtid. har et lite anlegg som er utbyggingsmulig med h0 oppe.
Ellers er det jo mest PC på meg... Vurderer sterkt med Bilcross men først skal mc lappen og mc i garasjen komme
|
|