Print Page | Close Window

Chemin de Fer de la Corse i modell

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2406
Printed Date: 25 april 2024 at 18:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Chemin de Fer de la Corse i modell
Posted By: carlf
Subject: Chemin de Fer de la Corse i modell
Date Posted: 14 mars 2007 at 16:05
Jeg har planer om å bygge Chemins de Fer de la Corse (CFC), Jernbanen på Corsica i modell.
Jerbanen er den siste meterspor banen i daglig drift i Europa. Det er tre linjer i alt. En fra hver av byene Calvi, Bastia og Ajaccio som alle møtes i vinbyen Ponte-Leccia, midt på øya. Mange sier at Ponte-Leccia – Ajaccio er den fineste linja på grunn av de mange broene og fjellformasjonen, men en personlig favoritt er Balagne linjen fra Calvi til Ile-Rousse. Strekningen er bare 30 kilometer lang, men tar rundt en time å tilbakelegge med lokaltoget. Toget går fra Calvi hver time. I starten går toget over strendene med badegjester traskende like ved sporet. Linja følger Calvi-bukta i rundt 20 minutter før den går videre litt inn i landet, men med utsikt til sjøen mye av tiden.

Det er Calvi jeg har valgt som utgangspunkt for mitt prosjekt. Jeg kommer til å bygge moduler etter fritt valgt profil, og starter altså med Calvi stasjon. Tenker deretter jeg jobber meg fremover mot Ile Rousse med en modul av gangen. Starter med stranden som utgjør Calvibukta før det blir litt fjellmoduler før toget kommer ned mot Ile Rousse på den andre siden.

Jeg har gått for å bruke Märklin spor, men bygge i N-skala, slik at jeg får smalspor. Da må jeg nok slakte noen Z-lok og N-kåper men det får helle gå. Ingen produserer CFC materiell uansett...


17. mars 2007:

Etter et lite katalogdypp har jeg kommet frem til en mer detaljert plan for de to første modulene



Vet ikke hvor bar man ser det men... Uansett, den øverste modulen er #1 - Gare de Calvi, eller Calvi stasjon for de ikke-francophone. Nederst til høyre er #2 - Lido Plage, Baie de Calvi, som er en av de to modulene som skal bli del av Baie de Calvi, Calvi bukta. Jeg kommer forresten til å ha alle markeringer skrevet på Fransk, bare for å sette stemningen


Her er modulinndelignen for Balagne linja:

1 - Gare de Calvi [Gare]
2 - Calvi-Lido Plage [arrêt court]
3 - La Balagne [arrêt court]
4 - St. Ambroggio (et Algajola) [arrêt court (et gare)]
5 - Davia - Bodri [arrêt court]
6 - Ile Rousse [Gare et ville]


Her er det en lettfattligere sporplan for de store stasjonene:




For de som vil vite mer om banen i 1:1, kikk på denne engelsk/franske siden: http://home.nordnet.fr/lbeaumadier/ - http://home.nordnet.fr/lbeaumadier/

28. april 2007

Da har en del av tankearbeidet kommet videre.

Istede for å bruke masse tid på snekkerarbeid har jeg besluttet å bygge modulene mine på Ivarhyller fra IKEA. Det fine med disse hyllene er at de lett kan tas ut og inn av de tilhørende gavlene siden de ikke er skrudd fast, men bare hviler på knotter. Dermed har jeg og løst problemet med oppbevaring. Planen hadde nemlig vært å ha modulkasser stablet i høyden på faste hyller. Det eneste jeg har gjort er jo da å sløyfe hele modulkassen. Under hver hylle vil det bli lister langs landsiden slik at jeg kan more meg med det elektriske under dem. Det har vært et problem med Carlstad at alle ledninger må intergreres i landskapet på oversiden av plata, og det vil jeg ikke gjøre igjen!

Ulempen med disse platene er at litt av handlefriheten min forsvinner ut av vinduet. Dette problemet oppsøker meg hovedsaklig på modul 1 og 2. Calvi stasjon har en 45 grader kurve før banen går ut på stranden, derfra er banen mye rett. Calvi stasjons
Lengde rettferdigjorde ikke å legge den knekken på plate 2, og om den skulle på plate 1 ville sporet gå ut fra den helt på kanten og måtte ta en stor kurve for å komme ut på stranden riktig. Derfor flyttet jeg på stasjonen slik at den nå ligger dels på en fast plate, dels på en 30 grader avbøyningsplate, og dermed går alt opp! 30 grader fordi 45 blir for skarpt. Siden stasjonen flyttes blir det litt plass til en bit av Calvi by på innsiden, noe som bare er koslig! (Kanskje jeg får plass til en utendørsscene , festivalen Calvi on the Rocks...)

I dag ble det også kjøpt inn litt spor, tre flexiskinner og en veksel, slik at jeg kan tegne opp mer nøyaktige plategninger. Men fy som det koster, bare en brøkdel av sporene kom da på 400 kr.! Tror nok eBay blir en god venn så snart jeg har rundet 18...

Når det gjelder sporet har jeg besluttet å legge z-sporet som det er fra esken. Hvis jeg skulle fjernet annenhver sville ville avstanden mellom dem litt for stor, noe som ser værre ut enn at det er litt for lite. I virkeligheten ville avstanden blitt 32cm i forhold til N-skala, 64cm hvis jeg tar vekk annenhver. Virkeligheten ligger nok et sted midt mellom de to, så for enkelthetens skyld beholder jeg alle svillene. Jeg får heller legge på litt ekstra ballast

Da er det ikke mye annet enn finanser som hindrer meg fra å begynne med byggingnen! Jeg håper jeg klarer å skaffe noe brukt materiell snart, enten i Norge eller over eBay. Nå kommer jeg snart til å lage byggningene på Calvi stasjon og prøvelegge spor på en Ivarplate.


29. april 2007

BYGGINGEN HAR BEGYNT!






2. mai 2007

Vel, etter noen dager fullstendig avskåret fra forumet lastet jeg ned Firefox, da funka det. Så nå får jeg bruke den til forumtasting...

Men i mellomtoden har det skjedd noe på modul #1. Stasjonsbygget har kommet på plass:





Veggene er i papp. Scratchbygd fullstendig, vannløslig maling, ganske enkelt egentlig. De hvite binderne på frontfasaden er skjært ut i hele stykker av forsiden til en kladdebok, de andre sidene er skjært i biter, siden de er enklere.

Her er bilder av forbildet:

http://home.nordnet.fr/~lbeaumadier/02/FU10.jpg - Calvi, fra siden
http://home.nordnet.fr/~lbeaumadier/06/BMD12.html - Calvi, foran


28. mai 2007

Fredag besøkte jeg Byggmakker på impuls med det mål å finne noe fint å bygge med. Det ble det, noen lengder med lister pluss en plate styrofoam. Styrofoam er for de som lurer en slags lillebror for isopor og har mye de samme egenskapene bare at den er uten alle kulene og den er noe stivere. Funker greit til landskap og sporunderlag.

Så da er det blitt litt rosa foam på platen min. Først ble det lagt en stripe langs overdelen for å støtte opp Avenue Cristophe Colomb (altså Colombus hansjæl!) og rekken med forretningsbygg langs den. Deretter er det forkortede området der Blv. Wilson og Rue Millie møtes. På det torget blir det noen sjarmerende kafeer og butikker i tillegg til muligheter for en liten consert (sa Mr. Buckley noe?)

Så er stykket for modul #2 skåret ut, men den må nok vente på at det dukker opp en turmulighet til IKEA.


Her er et bilde av evenementet:





16. juni 2007

Ting går fremover. Nå har veggene til resten av stasjonen kommet på plass, glassdelen i midten ble jeg fornøyd med. "Glasset" er tykt overheadfolie påtegnet med tusj.

Forhøyningen bak stasjonen har blitt slanket ned endel for at muren som kommer opp ikke skal virke for enorm, pluss at anlegget da blir noe lavere.

Håper på å få mag en tur til IKEA snart slik at jeg får tak i flere Ivar hyller. Det kommer til å bli en 42x30 bortenfor Calvi, den kommer igjen til å ha en trekantet plate satt på utsiden slik at svingen går opp. Svingen blir på 34grader, i virkeligheten er den ca. 45. Dette for at vekslene skal passe og jeg ikke skal bruke for mye plass.

Har planer om å lage en testmodul snart, så jeg får prøvd meg på ballast og slikt...






29. juli 2007

Byggingen går sakte, i påvente av finanser til å dekke et startsett...

Men noe gjøres da, jeg konsentrerer meg om byen siden det ikke er noen skinner som forstyrrer der.



En prøvemodul er laget for å teste ut sanden jeg har kjøpt. Her skal jeg vel prøve meg på litt div. teknikker, selv om plassen her er liten.




Dette er situasjonen per i dag. Takplater (rød takstein) har blitt innkjøpt. Den blir brukt i den gamle delen av Calvi stasjon, og blir sikkert videreført til andre byggninger i Calvi og andre steder. Veiene har blitt, eller skal bli, belagt med papp, for så å bli malt/detaljert. Det rosa landskapet er særdeles pusset ned...



31. august 2007

I går ble det handlet tog! Endelig lit rullende materiell til anlegget. Innkjøpet var et brukt startsett med et lite diesellok med to vogner. I tillegg kom det med noen vogner på si.



Det er først nå jeg ser hvor smått Z faktisk er, i forhold til stasjonsbyggningen i N som jeg allerede anser som liten.

I sommer har småpusling ført frem til at Calvi stasjon har fått tak, og det har blitt smusset. Det har og blitt tenkt litt hardere på hvordan jeg løser kvartalet mellom Place le Ponteuse d’Eau og Rue Millie (For de som vil vite hvor jeg faktisk mener, last ned dette kartet: %20http://france-for-visitors.com/france-maps/corsica/calvi-map.html%20 - http://france-for-visitors.com/france-maps/corsica/calvi-map.html )





7. Oktober 2007

I Tyskland fikk jeg tak i et brukt diesellok med boggier som skal brukes som grunnlag for en skinnebuss. Kåpen på loket tar jeg av og erstatter den med noe selvbygd. Loket er litt kort så jeg må fjerne noe fra orginalen for å få boggiene tettere sammen: Jeg tar bort et vindu på hver side av motorrommet pluss at det korte vinduet på venstre side blir klemt nærmere viftene og de andre vinduene. Da blir hele vogna 20mm kortere, og passer dermed perfekt!







I det siste har jeg puslet litt med modul nummer 2. Den er en knekkmodul som inneholder vekslene ut fra Calvi og en planovergang. En Ivar-plate kuttet jeg opp i de utregnede vinkler (sinusregler kan brukes i praksis!!!) og satte sammen slik at jeg fikk riktig vinklinger. Så ble alt støttet opp med lister. Litt landsskapsgrunnlag er og kommet på plass. Skinnene ligger på korkunderlag festet til lektere laget av listrester.




5. januar 2008 (!) anno domini

Status ved nyåret:

Modul to er jeg godt igang med:



Sporplanen med alle veksler er lagt og alle veklser er montert og oppgående. De styres av en stillpult på baksiden av modul 1. Jeg har strødd litt sand og prøvd ut veifolien til Faller, som fungerer godt, men den trenger litt skitt og smuss for å leve opp til den middelhavske normen.



Modul 1 har og kommet litt frem. Nå er i det minste sporene lagt her og, og toget kan kjøre. Veiene er lagt sånn noenlunde, men trenger litt fiffing og finpuss. Jeg har bestilt trær og palmer som vil komme godt med.




Denne boligblokken er for tiden den enste del av bebyggelsen i Calvi.


ja, det går tregt, alt for mye annet som tar opp hverdagen min og jeg kommer liksom aldri helt i gang med å bygge. Nå er det elektriske oppe og fungerer, så det er et fremskritt. Når økonomien tillater det vil jeg gå til innkjøp av gavler til å holde modulene, slik at modul 1 og 2 kan skjøtes skikkelig sammen. Modul 3 har jeg begynt å tenke på, den står i bakgrunnen, og vil være scene for den lange, hvite sandstarnden i Calvi.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)



Replies:
Posted By: Yngve
Date Posted: 14 mars 2007 at 17:06
Syns det du planlegger virker utrolig spennende! Blir artig å følge med på ettersom det er totalt forskjellig fra det alle andre her holder på med.


-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Andreas
Date Posted: 14 mars 2007 at 20:20
Da var du i gang også, dette blir spennende å følge med på

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: ØyvindS
Date Posted: 15 mars 2007 at 11:19

Hei Carl

Kult prosjekt. Jeg elsker Korsika. Bodde noen dager i Algejola, som ligger på favorittstrekningen din.



-------------
mvh Øyvind Strøm


Posted By: traiNman
Date Posted: 15 mars 2007 at 11:54

For å være litt pirkete: Banene på Mallorca kjører vel også meterspor i daglig drift?

Men til saken: Peco har 6,5 mm smalspor i N-skala med "riktig" svilleavstand. Peco har også smalsporlok og -vogner i N-skala til å kjøre på 6,5 mm skinner. Lokomotivene er hvitmetall byggesett til å sette på Märklin understell (et såkalt "tram-locomotive" og et "saddle tank". Jeg vet ikke om noe av dette passer med dine planer men kan jo være en ide å sjekke det opp i en Peco-katalog. Her er en liste over det som er tilgjengelig. Bilder må du trolig til katalogen for å finne.
Scroll ned til:  GREAT LITTLE TRAINS (Narrow gauges)

http://www.peco-uk.com/Products/pecoproducts.htm - http://www.peco-uk.com/Products/pecoproducts.htm

Hilsen Petter 



Posted By: carlf
Date Posted: 15 mars 2007 at 16:31
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Hei Carl


Kult prosjekt. Jeg elsker Korsika. Bodde noen dager i Algejola, som ligger på favorittstrekningen din.




Hehe, fra det gamle anlegget mitt: )Ikke etter forbilde forresten)



-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 15 mars 2007 at 16:35
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Peco har 6,5 mm smalspor i N-skala med "riktig" svilleavstand. Peco har også smalsporlok og -vogner i N-skala til å kjøre på 6,5 mm skinner. Lokomotivene er hvitmetall byggesett til å sette på Märklin understell (et såkalt "tram-locomotive" og et "saddle tank". Jeg vet ikke om noe av dette passer med dine planer men kan jo være en ide å sjekke det opp i en Peco-katalog. 


Ja tenkte på det, at Märklins skinner hadde feil sviller... Men det går vel ann å ta vekk halvparten av dem el.?
Uansett er vel ikke prisen på flexispor så mye større, kanskje vekslene er litt billigere fra Märklin. Slikt har jeg ikke sjekket, har bare kommet frem til endel ideer og tanker, det rent praktiske må tas litt etterhvert, tenker jeg ser litt på bruktsalget på Kråkstad- og Z-mod messene...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: traiNman
Date Posted: 15 mars 2007 at 18:46

Peco har vel bare flexispor. Hvordan prisen blir i forhold til Mârklin aner jeg ikke (har ikke drevet med Z-skala selv).

Petter



Posted By: Kristian
Date Posted: 16 mars 2007 at 00:05

Aspenmodel har smalspor N-skala

http://www.aspenmodel.com/index_am.php?l=ilkompp - http://www.aspenmodel.com/index_am.php?l=ilkompp



Posted By: ØyvindS
Date Posted: 16 mars 2007 at 07:17

Ja, der kan man se! Kult.

Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Hei Carl


Kult prosjekt. Jeg elsker Korsika. Bodde noen dager i Algejola, som ligger på favorittstrekningen din.




Hehe, fra det gamle anlegget mitt: )Ikke etter forbilde forresten)



-------------
mvh Øyvind Strøm


Posted By: carlf
Date Posted: 17 mars 2007 at 14:48
Oppdatert! Håper jeg kan starte litt bygging snart

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Roger
Date Posted: 20 mars 2007 at 22:45
Hei!

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Men til saken: Peco har 6,5 mm smalspor i N-skala med "riktig" svilleavstand.


Så langt undertegnede er informert, er Pecos spor med 6.5mm sporvidde beregnet for normalspor i Z-skala i forholdt til svillestørrelse og avstand. Peco har (foreløpig) kun flexiskinner med denne sporvidde. Sporet kan selvsagt også benyttes til smalspor i N-skala med tanke på sporvidden.

Dersom man frykter at sporet skal bli for ustabilt dersom man fjerner annenhver sville, kan man kanskje i stedet for å "klippe opp" og fjerne annenhver sville helt fra svillematta, bare fjerne annenhver sville på utsiden og innsiden av skinnestrengen. -Således vil jo deler av svillematta være inntakt rett under skinnestrengen, også på de sviller som fremstår som fjernet.

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 21 mars 2007 at 08:55
Å fjerne annenhver sville vil gi alt for stor avstand. Svilleavstanden på Peco-sporene er 4 mm. Det er egentlig litt for mye i forhold til Z-skala. 4 mm i N-skala tilsvarer 64 cm i 1:1. Så jeg tror du trygt kan legge Peco-sporet som det er.

Svilleavstanden til Märklin Z er 3,5 mm. Det er nok også litt for mye for Z...

Heine



-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: carlf
Date Posted: 21 mars 2007 at 15:28
Okei, jeg tror jeg må se på sporene når jeg får kjøpt dem, jeg har ikke kommet stort lengre enn tegnestadiet, tror jeg skal se hva jeg kan få tak i brukt i Kråkstad og på Z-mod messe...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 06 april 2007 at 19:01
Oppdatert, ikke så mye, bare plantegninger...


Og så vil jeg og melde interesse for å kjøpe brukt Z-skala materiell:
- Flexi spor
- Elektriske og manuelle veksler (både H og V)
- Lokomotiv med relativt stor hjulbase, boggilok! helst 5-polet motor...
- Trafo i god stand
- Annet som trengs for en skikkelig start, noe jeg har glemt?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 28 april 2007 at 15:36
Oppdatert, men mye planer enda

Og er fremdeles interesert i brukt materiell hvis noen har!!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 29 april 2007 at 22:21
Oppdatert, byggingen har startet!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 30 april 2007 at 00:05

Da var du i gang ja...

Fant interssante saker på Zmod treffet i helga skjønner jeg???
 
Ble jobbing både lørdag og søndag på meg, men da her jeg også sikkret litt kapital til videre MJ investeringer....
 
Blir spennende å følge med på det her Carl-FClap


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 30 april 2007 at 09:29
Nja, det mest spennende jeg fant var vel skinner over disken til Amundsen, ikke noe brukt materiell å få

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: roauk
Date Posted: 30 april 2007 at 10:11
Var jo en del bruktskinner til salgs da, hvertfall lørdag

-------------
mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"


Posted By: carlf
Date Posted: 30 april 2007 at 16:53
Ja, jeg vet, men det fant jeg først ut da jeg så bilde av det da jeg så på naboforumet i dag!

Men ble det noe igjen? En fyr som kan kontaktes?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 02 mai 2007 at 21:59
Oppdatert!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: eika
Date Posted: 09 mai 2007 at 22:06
Litt bildeinspirasjon:
 
http://bae.se/trains/t_sw_korsika.htm - http://bae.se/trains/t_sw_korsika.htm
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: carlf
Date Posted: 09 mai 2007 at 22:22
Takker! Den visste jeg ikke om!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:37
Oppdatert!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:39
Gutten er i gang....det var godt å seThumbs%20Up

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:40
Mann, jeg er 18...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:40
Nei forresten, gutt er man hele livet...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: morten.h
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:56
Originally posted by carlf carlf wrote:

Nei forresten, gutt er man hele livet...
  Det skal jeg love deg......Jeg Nærmer meg 40 og Muttærn bruker fortsatt de samme kallenavnene på meg som da jeg var litenWink.....The only difference between Men and Boys.....is the price of their toys...

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 juni 2007 at 21:59

Hehe slapp du skriftlig eksamen eller? Får litt ekstra tid til å bygga da...

Er helt greit å være "gutten"eller "barnet" en stund til, kost og losji lider ingen avWink Hvertfall ikke når man bruke opp alle penga på togLOL


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 01 juni 2007 at 22:06
Skriftlig slapp jeg ikke nei, matte på mandag! Men etter det: togtogtog! Og da kommer vel veksler fra Torsja og!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 juni 2007 at 22:16
Originally posted by carlf carlf wrote:

Skriftlig slapp jeg ikke nei, matte på mandag! Men etter det: togtogtog! Og da kommer vel veksler fra Torsja og!
 
Javel... Da er du vel med stor sannsynlighet "skånet" for muntlig i hvertfall... Ble ikke noe skriftlig på meg...  


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 16 juni 2007 at 12:25
Oppdatert!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Andreas
Date Posted: 17 juni 2007 at 23:49

Stasjonsbyggningen i papp blir kjempebraClap Vitner om at du har bygd med dette materialet noen gangerWink



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: carlf
Date Posted: 29 juni 2007 at 12:44
Oppdatert, again...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: KnuT
Date Posted: 29 juni 2007 at 17:18
29. juli 2007

Byggingen går sakte, i påvente av finanser til å dekke et startsett...
----------

Men ikke saktere enn at du er forut for din tid.....Wink
Jeg trodde det ikke var olsok før om en måndeds tid?

Artig å følge prosjektet - og godt med litt ungdommelig entusiasme for oss gamle føde mitt i forrige århundre.

Trenger du skinner, kan du jo kontakte http://www.bronx-terminal.com/?p=578 - Tim Warris , men det blir kanskje for smått, selv for deg?


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: carlf
Date Posted: 29 juni 2007 at 17:51
Vel skinner er det nok av, trenger bare noe som kan rulle på skinnene...

Og kanksje jeg er for ung, hva mente du med Olsok?

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: KnuT
Date Posted: 29 juni 2007 at 19:25
Originally posted by carlf carlf wrote:


Og kanksje jeg er for ung, hva mente du med Olsok?


Har du hørt om "slaget på Stiklestad"?
Det var riktignok litt før min tid (år 1029) Embarrassed
http://no.wikipedia.org/wiki/Olsok - Olsok feires fortsatt mange steder i Norge 29. juli.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: carlf
Date Posted: 29 juni 2007 at 19:36
Hehe, joda Olsok har man hørt om, ikke at det feires men... Skjønte bare ikke helt forbindelsen til "Byggingen går sakte, i påvente av finanser til å dekke et startsett..."


-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: KnuT
Date Posted: 29 juni 2007 at 22:48
Sorry, jeg overså visst årsaken til at det gikk sakte, begynner visst å bli senil....Cry

Bra du har hørt om Olsok, da lærer dere jo litt på skolen nu til dags.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: MY1201
Date Posted: 30 juni 2007 at 22:54
 
 
Hei, løp og kjøp Dagbladet for lørdagen, der stod det en reportasje fra Korsika med bilder av jernbanen.
Bare et tips...


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: carlf
Date Posted: 30 juni 2007 at 23:05
Jeg så den! Den varmet et Corsicansk hjerte :) Selv om den ikke var skrevet særlig godt etter min mening...

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 31 august 2007 at 21:49
Oppdatert!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 07 oktober 2007 at 17:13
Og da er den oppdaert igjen. Det har skjedd mye siden sist men jeg har ikke vært så flink til å skrive her

Jeg har og fjernet litt gamle tegninger som det aldri ble noe av så dem ikke tar opp plass.

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: carlf
Date Posted: 05 januar 2008 at 20:42
Oppdatert med julens bygging


Edit: Mitt profilbilde er nå oppdatert til å vise det Corsicanske flagg!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net