Modeljernbane for store og små
Her i gården har jeg jobben som "jernbaneverket", mens mine tre små er "operatører"
Uttesting av nye sporplaner og nytt materiell.
INNHOLD:
1. Kronologisk oppdatering av generell utvikling. 2. Oversikt over system og lokpark 3. Egen erfaring med LENZ sine DCC systemer og dekodere 4. Tips i forbindelse med Modeltorque sin erstatningsmotor for Lima-lokomotiver 5. Tips i forbindelse med Modeltorque sine ATC-moduler/motorer 6. Montering av dekoder i Roco DI5 (første utgave/analog) (((punkt 2 til 5 kommer etter hvert)))
Kronologisk oppdatering
6/7-05:
I dag skulle mine to DI5 med GOLDmini dekodere programmeres....men akk, den ene dekoderen var rett og slett ikke intressert i noen endringer -umulig å programmere. Men den virker med alle default-instillinger....så må den byttes da -ergelig etter all den fiklinga og loddinga. Det andre loket derimot er omprogrammert, og motortypeinnstillinga (cv50) ble satt til 2. prøvde også å endre "repet-rate" i cv9, men så ikke den helt store effekten på denne motoren. Finner lite info om bruken av disse innstillingene for lastregulering/BackEMF på nettet -burde vært gjort en studie på dette i forhold til de norske lokene med tanke på programmering av forbilledlige gangegenskaper
4/7-05:
Så har nok et DI5 lok fått sin etterlengtede dekoder(Gold mini). Har tatt noen bilder av monteringen -se "montering av dekoder i DI5" lenger ned.
Her er første prøvetur med med dekodere i begge lok.
22/6-05:
Så har det blitt på tide med en oppdatering...
Etter Løft i flokk for LIMA-erstatningsmotoren har jeg montert 6(av 11) motorer i mine Lima EL13 og EL14. Et el 13 har fått lov til å beholde sin orginale motor da denne utrolig nok gikk svært jevnt og stille
Har også begynt å montere Lenz GOLD-dekodere i mine lok...Lima-lokene skal også få USP(strømbuffer) etter hvert. Til og med en Roco DI5(første versjon) har fått en GOLD-minidekoder. Dette loket er det imidlertid ikke barebare å fikle med...måtte bygge om printplata en del...og være yderst forsiktig for ikke å "knuse dette egget"
Banen er den samme som før, men mange nye skinner og annet "småtteri" er kjøpt inn for videre bygging.
Et "set100" fra LENZ er også ankommet for å bli den nye styringa sammen med PC på det neste baneprosjektet.
Og så har modelljernbaneprosjektet endelig fått et fast lokale (ca 25 kvm...så da blir det vel å bygge i høgda etter hvert
Roger Abel
Til og med 19/8-04:
Første bane ble bygget i des/2003-Jan/2004, og er en bane til å kjøre på. Denne er laget i fire moduler -noe som gjør den enkel å flytte på.
Den ene modulen inneholder alle sporskiftere og strøm tilkoblinger:
Og modulene er delt opp i rette strekker og svinger:
All elektronikk(dekodere, trafo etc) er montert på en separat plate, med noen tykke kabler bort til sporskifter/strøm-modulen:
Til underlag er det brukt vanlig hobbyplate for å få ting både stivt og lett. Å bygge anlegget litt opp fra gulvet kan også være lurt (støvsugerhøyde er kanskje et minimum)
På denne måten kan vi flytte dette "pilot" og testanlegget fra rom til rom når det trengs -eller rett og slett stue det vekk. Poenget med dette anlegget er å lære basic"en, samt kunne kjøre tog med barna og teste materiell.
...men det kribler litt etter å bygge noe som er litt mer avansert
Roger Abel
Oversikt over system og Lokpark
Mitt første møte med modelljernbane da jeg var 5-6 år -min eldre brors Fleishmann Lok som jeg "kapret" og siden har hatt Loket er renset, fått LENZ 1035-dekoder, nye lys og røykgenerator...og er en liten Hissigpropp på tross av sine parogtredve år
LENZ DCC-systemer
Modeltorque LIMA-erstatningsmotor
Modeltorque ATC-moduler/motorer
Montering av dekoder i Roco DI5 (1.ver.)
Først demonteres loket. OBS: hjul,tannhjul, fjærer og vognkoblinger faller ut for et godt ord når du løsner skruen som holder motoren fast. Hold loket opp ned når motor og printplate fjernes. Legg så forsiktig vekk(opp ned) den delen som hjul og koblinger sitter på.
NB: Et lite stykke fjærmetall som holder vognkoblingene i senterstilling kan(og vill) falle ut under arbeidet. Ta dem likegodt til side mens du ennå vet hvor de er -litt fiklete å få på plass igjen, men det går med litt øvelse...og stahet!
Når Loket er demontert, så fjernes alle spoler og kondensatorer på printet. Deretter kuttes en av printbanene til hver lykt(den som har direkte kontakt med strømopptaket til hjulene) De(nå)isolerte kontaktpunktene forbindes med en leder(blå!) og kobles til blå ledning på dekoderen. Deretter monteres de andre ledningene fra dekoderen som vist på bilde 2. NB alle ledningene må kappes til riktig lengde, avisoleres og fortinnes i enden og bøyes til FØR du begynner med fastloddingen.
-Det satt ulike typer spoler i de to lokene
Dekoder ferdig loddet på printet.
Så monteres motor
Brettet kan settes på igjen
Vekten settes på -legg merke til den skrå innfellingen i metallet for kablene fra dekoderen og nedfellingen under føreren for selve dekoderen (Lenz sin GOLD mini passet akkurat). NB husk å legge isolasjonstape ned i gropa som dekoderen ligger i -ellers kan den kortslutte
Når føreren er på plass, er det bare å sette på toppen/hytta og skru i et par skruer...så er det klart for testing
..Det som ikke kan repareres, kan i hvertfall plukkes i stykker...;-)
PS Denne linken oppdateres noe oftere..stoffet blir kopiert til MJF-forumet ca 2 ganger i året.
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3391 - http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3391
|
|
------------- Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|