Det har vært rolig i klubben i det siste, men litt har skjedd på det amerikanske anlegget hvertfall:
Her er 180 graders kurven ytterst på tarmen som går ut på en kunstig vegg i rommet på plass og under oppbygging
På bildet over ser vi det som er den foreløpige enden på anlegget. Sporet til venstre går ned en liten bakke og under hovedlinjen og bort til havneanlegget som er under oppbygging på høyre side i bildet.
Hovedlinjen begynner og stige oppover. Rett etter der sporet slutter på bildet er det nå lagt inn en veksel. Det ene sporet derfra fortsetter gjennom et hull i murveggen og til den skjulte stasjonen som befinner seg i naborommet. Den andre grenen i vekselen vil fortsette og stige oppover bak industriene og havnen og vil så gå med jevn stigning nedover en ny tarm etterhvert, snu og stige videre på tilbakeveien og innen den kommer tilbake over havna på bildet over er planen at sporet skal ha steget til den planlagte 2. etasje på anleggeet. Planen er altså å bruke en lang, smal og synlig strekning som overgang mellom nivåene i stedet for en spiral.
Bildet under viser Ivar i ferd med å trekke et tog over et dødpunkt i forbindelse med første testkjøring av oppstillingsstasjonen. Oppstillingsstasjonen begynte forøvrig sitt liv som oppstillingsstasjon inne i klubbens MjF-modul anlegg, men ble holdt utenfor når dette anlegget ble solgt til NJK/Krøderbanen i våres. Etter at bildet er tatt er hele innkjøringen og sporene lagt om slik at det blir 9 "lange" (lok+10 vogn) oppstillingsspor og 2 korte spor med plass til hver sin motorvogn/RDC som det heter på amerikansk
Eirik
|