Bygge om lastebilmodeller
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modellbiler og modellbilstyring
Forum Description: Eget forum for alt om modellbiler til mj, såvel biler som står stille som de som kan bevege seg
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2105
Printed Date: 22 november 2024 at 17:26 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Bygge om lastebilmodeller
Posted By: Snikkaren
Subject: Bygge om lastebilmodeller
Date Posted: 23 desember 2006 at 02:08
Jeg lurte på om det er noen som vet om firmaer som leverer byggedeler for å bygge AWM sine trekkvogner fra 2 til 3 aksler? Sjekk eksemplene på disse linkene....
http://www.nor-truck.de/MBT%20newVolvo%20SZ.JPG - http://www.nor-truck.de/MBT%20newVolvo%20SZ.JPG
http://www.mfredrichmodelle.de/media/AWM53428.jpg - http://www.mfredrichmodelle.de/media/AWM53428.jpg http://www.automodelle.com/2004/skandinavien-04/q53428.jpg -
Det gjelder også vogntog...
Har funnet en i Nederland, Paul Dirkzwager Scale Construction:
http://www.dirkzwager.net/Engels/chassis_en.htm - http://www.dirkzwager.net/Engels/chassis_en.htm
Herpa har har mye bra byggedeler vet jeg, men finns det andre?
God Jul og Godt Nyttår...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Replies:
Posted By: Andreas
Date Posted: 23 desember 2006 at 09:56
Jeg har bygd om cikra 20 norske AWM trekkvogner om til treaksla. Tror ikke AWM selger separate chassier for ombygging.
Jeg bruker Herpas vogntog chassie som jeg korter inn til lengden på en treaksla trekkvogn. Disse chassiene kommer med to i pakka for cirka 75, - Men det kreves litt tilpassninger.
Her er noen nyttige linker:
http://www.truckmaster.de/ - http://www.truckmaster.de/
http://www.nor-truck.de/selfmade.htm - http://www.nor-truck.de/selfmade.htm
http://www.automodelle.com/ - http://www.automodelle.com/
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 desember 2006 at 15:41
Nyttige sider, som jeg kjenner til. Håpte på at der fantes en "snarvei" i bygginga, men får ta tida til hjelp. Når man kommer på etterskudd så blir man litt frustrert...Du har kanskje noen bilder du kunne dele med oss andre, Andreas???
Denne linken er også aktuell...:
http://www.hgmodelle.com/ - http://www.hgmodelle.com/
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 25 desember 2006 at 16:20
Hei,
Det skulle jeg kunne ordne Hvis noen kunne fortalt meg hvordan jeg komprimerer bilder slik at jeg kan legge dem ut på forumet
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 25 desember 2006 at 17:25
Nå fikk jeg i hvertfall til noe sånn halveis da
Volvo FH 16 470 LRN trasnport
Scania 144L 530 Nordisk transport
Volvo FH 12 460 Blomquist
DAF 95 XF 480 Johs Lunde
DAF 95 XF 530 Egersund havnetransport for NOR CARGO
Volvo FH 12 420 WT Waagan
Volvo Fh 12 460 Johs Lunde
Og til slutt et par bilder av en del av samlingen
Så har jeg lært noe i dag også
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 desember 2006 at 20:24
Hei igjen, og takk for responsen. Det der ser jo veldig bra ut!!!
Jeg får sette igang jeg også, har flere Håkull-biler og andre, som MÅ under kniven... I tillegg vil jeg prøve å bygge noen helt nye modeller...
http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20TL%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG - http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20T L%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG
http://www.nor-truck.de/Haakull%20new%20Volvo%20KHZ%20re.JPG - http://www.nor-truck.de/Haakull%20new%20Volvo%20KHZ%20re.JPG
Pluss det nyeste vogntoget Scania R V8... Ser det ofte her i Rogaland, E 39. Men har ikke fått "knipsa"n" enda... Erstatta Volvo"en over, tror jeg.
http://www.nor-truck.de/Telhaug%20Volvo%20facel.%20Kipp-KHZ%203a-3a%20re.jpg - http://www.nor-truck.de/Telhaug%20Volvo%20facel.%20Kipp-KHZ% 203a-3a%20re.jpg
http://www.nor-truck.de/EHT%205er%20Scania%20TL%20Jumbo-GplSZ_HOILAND%203a-3a%20re.JPG - http://www.nor-truck.de/EHT%205er%20Scania%20TL%20Jumbo-GplS Z_HOILAND%203a-3a%20re.JPG
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 26 desember 2006 at 01:49
Den Telhaug Volvoen er rå
Kanskje litt slit med dekalene på siden av hytta men burde helt klart være mulig
Her er et bilde jeg tok på E 18 i sommer i nærheten av Arendal. Var litt på kveldinga og siden jeg tok bilde i fra bilen kunne jeg heller ikke bruke blitz derfor er bildekvaliteten noe dårlig
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 desember 2006 at 01:50
Hei igjen, og fortsatt god romjul...
Du skulle vel ikke ha knipsa noen av Scania R 500"ene til Håkull...
Kjekt å studere dem litt på bilde før enn vil prøve å lage modell....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 29 desember 2006 at 08:58
Nei dessverre finner ingen så langt....
Det eneste jeg finner av Håkull er en Scania 124 420.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 31 desember 2006 at 13:40
Har forøverig en annen nettside som jeg bruker mye:
http://www.18wheelers.no/ - http://www.18wheelers.no/
Her er det mye bilder fra norske, svenske og danske biler. Mye vinterbilder fra Nord Norge Også en del kule bilder av tømmerbiler....
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 10 januar 2007 at 11:26
Fant forøverig noen flere bilder av Telhaug bilen på forumet på Nor-truck
http://www.atfreeforum.com/nortruckde/viewtopic.php?t=7&start=105&mforum=nortruckde - http://www.atfreeforum.com/nortruckde/viewtopic.php?t=7& start=105&mforum=nortruckde
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 januar 2007 at 20:58
På sidene til Menzels Lokschuppen, fant jeg en nyhet som gleder meg. Venter spent på å få sett bilder av den... Håkull sin Scania R 580, vogntog. NorCargo kommer også med ny Scania R.
Nederst under nyheter for Spezial Desember
http://www.menzels-lokschuppen.de/autos/aktuelles-detail.php4?artID=50 - http://www.menzels-lokschuppen.de/autos/aktuelles-detail.php 4?artID=50
Jeg får kanskje forandre planer om mitt "bygge", hvis modellen ser bra ut. Andre Scania R til Håkull...
http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20TL%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG - http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20T L%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG
http://www.mellislastbilar.se/ - http://www.mellislastbilar.se/ Sjekk under Veckans Foton...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 12 januar 2007 at 21:46
Snikkaren wrote:
På sidene til Menzels Lokschuppen, fant jeg en nyhet som gleder meg. Venter spent på å få sett bilder av den... Håkull sin Scania R 580, vogntog. NorCargo kommer også med ny Scania R.
Nederst under nyheter for Spezial Desember
http://www.menzels-lokschuppen.de/autos/aktuelles-detail.php4?artID=50 - http://www.menzels-lokschuppen.de/autos/aktuelles-detail.php 4?artID=50
Jeg får kanskje forandre planer om mitt "bygge", hvis modellen ser bra ut. Andre Scania R til Håkull...
http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20TL%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG - http://www.nor-truck.de/Hakull_Thallaksen%205er%20Scania%20T L%20GplSZ%203a-3a%20li%201.JPG
http://www.mellislastbilar.se/ - http://www.mellislastbilar.se/ Sjekk under Veckans Foton...
Ove
|
Det med at R 580 fra Håkull kommer var interessant, AWM har det ikke helt på seg og produsere modeller av de kraftigste bilene..... Har vært veldig lite modeller av Volvo FH 16, Scania 164 og R 580 før som er biler som tross alt er god representert i land som Norge hvor de ekstra hestene kommer godt med i bakkene Er litt mer gøy med en 16 liter V8 og 580 gamp eller mer, enn en slapp FH 12 med en knøttliten motor på 420 hester.....
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 januar 2007 at 23:44
Fikk tatt bilde av R 580 til Håkull med mobilen sist lørdag på Ålgård. Men å få lagt det med i innlegget er vanskelig når en vanligvis bare svinger hammeren etc...
Har du en enkel forklaring
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 januar 2007 at 00:06
Nei dessverre, tar bare bilder med digitalkamera da er det bare å plugge i USB porten. Har aldri lagt ut bilder fra mobil.....
Kanskje noen andre som kan hjelpe?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 13 januar 2007 at 00:08
Problemet er ikke få det fra mobilen, sender det som email til PC"n. Derimot fra PC"n sliter jeg...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 13 januar 2007 at 00:52
Snikkaren wrote:
Problemet er ikke få det fra mobilen, sender det som email til PC"n. Derimot fra PC"n sliter jeg...
Ove |
Tenker du på å poste bilder her på forumet? I såfall må du først laste opp bildet på en annen side, f.eks. http://www.tinypic.com - www.tinypic.com og kopier nettadressen til bildet. Deretter går du tilbake til forumet her og klikker på "Add Image" knappen over det feltet der du skriver (den med bilde av et tre) og limer inn nettadressen til bildet i det feltet.
Håper dette var en grei forklaring!
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 januar 2007 at 10:39
Jeg bruker og laste opp bilde på http://www.imageshack.us/ - http://www.imageshack.us/ så bare kopierer jeg det over å limer inn.....
Det funker stort sett greit, men pass på at filen ikke er mer en 1,5 mb, da må du redigere i paint først for å få ned størrelsen på fila litt
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 januar 2007 at 10:50
Denne håper jeg og kunne bygge etterhvert. Scania 144 530 tømmerbil som jeg knipsa i våres på E6 litt før Mjøsbrua
Beklager den dårlige kvaliteten på bilde, er litt vanskelig å få det 100% i fart
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 13 januar 2007 at 14:20
Første forsøk, kanskje litt dårlig bilde... Men man ser jo hva det er...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 25 januar 2007 at 23:19
Snikkaren wrote:
Første forsøk, kanskje litt dårlig bilde... Men man ser jo hva det er...
Ove
|
Forresten har du peiling på noen som kan lage dekaler til slike selvbyggerprosjekter? Kjente til en tysk nettside som blant annet hadde godt med dekaler til norske og svenske biler, men disse ser ut til å ha avsluttet virksomheten..... finner dem ihvertfall ikke på nettet.....
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 januar 2007 at 01:09
Disse 4 har jeg bestilt fra, god kvalitet.
* http://www.truckdecals.de/ - http://www.truckdecals.de/ Oversiktlig og grei side.
* http://www.decalprint.de/ - http://www.decalprint.de/ Rotete oppsett.
* http://www.ds-decals.de/ - http://www.ds-decals.de/ Oversiktlig og grei side, men tok lang tid fra jeg bestilte, til jeg hørte noe fra dem.
* Jeg fikk et brev fra Jörg Huhn idag med decaler til Håkull Scania R 500, han er liten på decaler. Bruker noen av de overstående til å lage decaler for seg. Men god til å bygge. Mange bilder 1:1... her er siden hans: http://www.nor-truck.de/ - http://www.nor-truck.de/ Tysker som er VELDIG glad i norske lastebiler...
Denne hadde noe svenskt for noen år siden, ASG: http://www.tl-modellbau.de/tl/ - http://www.tl-modellbau.de/tl/ Var veldig rotete.....
Har mange prosjekt klare, men har ikke fått begynt på noen skikkelig enda.
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 26 januar 2007 at 09:15
Snikkaren wrote:
* Jeg fikk et brev fra Jörg Huhn idag med decaler til Håkull Scania R 500, han er liten på decaler. Bruker noen av de overstående til å lage decaler for seg. Men god til å bygge. Mange bilder 1:1... her er siden hans: http://www.nor-truck.de/ - http://www.nor-truck.de/ Tysker som er VELDIG glad i norske lastebiler...
|
Ja så på siden hans her om dagen at han hadde fått åpnet en liten webshop med dekaler Er enig med ham i at Skandinaviske biler er best.... 2 akslede trekker som det stort sett går i på kontinentet ser stygge ut sammenlignet med et 3 akslet beist bygd for å tåle snø og vinterføre
Forøverig et forum som kan være verdt og nevne, http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html - http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html Her finnes det mye kule bilder
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 01 februar 2007 at 21:49
Nå har endelig AWM lagt ut bildene for nyhetene Desember 2006, og her er et par gode norske nyheter...
http://www.automodelle.com/2006/dezember-06/q73622.jpg - http://www.automodelle.com/2006/dezember-06/q73622.jpg
http://www.automodelle.com/2006/dezember-06/q73624.jpg - http://www.automodelle.com/2006/dezember-06/q73624.jpg
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 02 februar 2007 at 07:34
Da kom jo Håkull-bilen i modell.... Trenger du bare å bygge om tralla så er den 100%
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 06 februar 2007 at 21:44
Modellbildesign har lagt ut nyheter for Januar og Februar:
http://www.mamut.no/modellbildesign - http://www.mamut.no/modellbildesign
Gå i nettbutikken å se under nyheter.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 februar 2007 at 23:54
Greie Scania R trekkvogner til å lage Håkull-biler av... Har bestilt 2 chassi fra PAUL DIRKZWAGER SCALE CONSTRUCTION. Gleder meg til å se hvordan de tar seg ut... Har dekaler til 2 R trekkvogner
http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100115.jpg - http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100115.jpg
http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100115%20model.jpg - http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100115%20model.jpg
http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100116%20model.jpg - http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100116%20model.jpg
http://www.dirkzwager.net - www.dirkzwager.net
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 07 februar 2007 at 15:08
Det trekkvogn chassie der http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100116%20model.jpg - http://www.dirkzwager.net/Fotos/trucks/100116%20model.jpg passer veldig bra til Egersund Havnetransport sin Scania R580 som du hadde planer om å lage
http://www.nor-truck.de/EHT%205er%20Scania%20TL%20Jumbo-GplSZ_HOILAND%203a-3a%20re.JPG - http://www.nor-truck.de/EHT%205er%20Scania%20TL%20Jumbo-GplS Z_HOILAND%203a-3a%20re.JPG
Den har boggie med tvilinghjul på begge aksler slik som byggesettet.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 07 februar 2007 at 15:28
Som litt inspirasjon så kommer jeg med noen "byggesprosjekter" jeg knipsa på vei over Valdresflya fra Heidal til Fagernes i fjord sommer
Volvo FH 16 550 6x2 Lerum
Nok en Volvo FH 16 550 Vogntog fra Kaasa transport. Fordømte Opel som øddela
Til slutt en MAN TGA fra Namdalske
Får se om disse kan bygges etterhvert. Er litt moderne maskiner for den epoken jeg kjører, volvoene kom i 2002/2003 og TGA litt før hvis jeg husker riktig, men skit au.... Fine er dem i hvertfall
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 07 februar 2007 at 21:56
Det med en epoke på anlegget kan vel kanskje være litt fleksibelt hvis ikke for mange detaljer setter stopper for det. Var innom ei svensk hjemmeside,(usikker på hvor, prøvde å finne det ut...), der stod det om en som kunne bytte ut deler av anlegget/modulen. Bygninger, landskap, o.a. Så bilder av det anlegget/modulen i Sverige, så interessant ut. Om bare jeg kunne finne det igjen... Har loft på garagen på 8,8 x 4,5 meter, som forhåpentligvis i nær framtid skal bli Pådde-bu / MJ-anlegg. Der tenkte jeg å ha mulighet for å kunne variere epoke ved kunne bytte ut bygninger o.l.
Fine biler... På bildene dine ser enn hvor dårlig kufangeren passer inn på Tinfos-bilen. Burde vært forkromma, hvis man må ha en....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 07 februar 2007 at 22:37
Posted By: Andreas
Date Posted: 08 februar 2007 at 21:22
Er nå ferdig med Scania"an fra ASG transport Spedition. Som såvidt jeg vet forsvant inn under det som ble DANZAS og som igjen ble DHL.
Trekkvogna er satt sammen av diverse rester. Hytta er fra Wiking, chassiet er satt sammen av diverse deler fra AWM og Herpa, Hjula er fra Herpa, skal sette på gule varsellys fra en Kibri pakke, alle verktøyskap og lignende er fra Wiking eller herpa, dieseltanken er forkorta en forkorta Herpa tank som satt på en toakslet trekker og svingskiva er fra AWM. Har valgt å lage en akselavsand som tilsvarer 2,9 som er minste akselavastand for treakselde trekkvogner. Siden ASG trekkvogner stort sett dro vanlige semihengere.
Tralla er litt vel enkel så langt, må bygge eventuelt lakkere om et annet skap.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 08 februar 2007 at 23:55
Slett ikke verst, med tanke på alle de delene fra forskjellige produsenter.
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 februar 2007 at 08:51
Ble egentlig ganske fornøyd selv også hadde ikke trodd det skulle blitt noe så bra ut av den skrothaugen
Nå har jeg funnet en hytte FH 16 520 hytte (av den gamle typen med firkanta lykter, den beste volvoen bygget noensinne) + litt annet som jeg skal som jeg håper å kunne bygge en fireakslet tungtrekker av. Skal prøve å få den mest mulig lik Royal Transport sin FH 16 520:
http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5400.htm - http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5400.htm
http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5399.htm - http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5399.htm
Så får vi se.... Kan bli litt problemer med å finne dekaler til noe slikt uten å få noen til å lage det for meg....
Får jeg ikke delene er det fristende og bygge denne FH 16...
http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44 - http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44
AWM har levert noen modeller med den hytta, var en hyttetype med ekstra god komfort som volvo tilbød...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 februar 2007 at 16:37
Royal har veldig mange fine biler... Hmmmmmmm...
Hvis du går inn på http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge.htm - http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge. htm , gå så inn på Volvo"en til Skogheim. Godt beskrevet bygging. Og der kan du spørre Enrico Nagorny om bygging, lakk, og dekaler. Langt ned på sida....
Hvis du kommer til å bestille dekaler, så gi beskjed. Jeg er interessert, og det e sikkert billigere å bestille flere... Har bestilt noen dekaler fra http://www.truckdecals.de/ - http://www.truckdecals.de/ , og de ser veldig bra ut. Han tar imot spesialbestilling, http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=38 - http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&t ask=view&id=22&Itemid=38
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 februar 2007 at 16:52
Her har du en som kan bygge fra nermest scratch.....
http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Schwertransporte/GrossSchwertran/GrossSchwertr.2/MAN48-462-s1.html#top - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Schwertransporte/G rossSchwertran/GrossSchwertr.2/MAN48-462-s1.html#top MAN 48.462 8x8
HG modelle - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/index.html - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/index.html
Her kan man lære mye.....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 februar 2007 at 17:05
Snikkaren wrote:
Royal har veldig mange fine biler... Hmmmmmmm...
Hvis du går inn på http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge.htm - http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge. htm , gå så inn på Volvo"en til Skogheim. Godt beskrevet bygging. Og der kan du spørre Enrico Nagorny om bygging, lakk, og dekaler. Langt ned på sida....
Hvis du kommer til å bestille dekaler, så gi beskjed. Jeg er interessert, og det e sikkert billigere å bestille flere... Har bestilt noen dekaler fra http://www.truckdecals.de/ - http://www.truckdecals.de/ , og de ser veldig bra ut. Han tar imot spesialbestilling, http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=38 - http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&t ask=view&id=22&Itemid=38
Ove
|
Har sett byggingen av trekkvogna til Skogsheim veldig bra modellarbeid
Skal si i fra dersom jeg skal bestile noe.
Satt og tenkte litt i mattetimen har nå kommet fram til at jeg mest sannsynlig ikke bygger tungtrekkern, men i stedet går for den andre treaksla Volvo FH 16 520 trekkvognen. http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44&id=2 - http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44& amp;id=2
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 februar 2007 at 17:06
Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 februar 2007 at 18:18
Paul Dirkzwager sa han skulle sende chassiene uka etter pengene var på kontoen hans. Direkte oversatt fra ordrebekreftelsen. Gleder meg til jeg får dem kan du si....
Har det så travelt på jobb for tida at alt som heter hobby ligger etter... Men men, skal nok få kommet skikkelig igang snart... Skal få knipsa Volvoen jeg lagde til sønnen min i løpet av helga.... Første prosjektet, i 2000. Kun lakkert og dekaler fra http://www.decalprint.de - www.decalprint.de
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 februar 2007 at 23:13
Snikkaren wrote:
Gleder meg til jeg får dem kan du si....
|
Bildene så veldig lovende ut
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 10 februar 2007 at 02:14
Nå skriver han følgende på produktinfoen: (the showed model is provided with extra details; not available) - http://www.dirkzwager.net/Engels/chassis_en.htm - http://www.dirkzwager.net/Engels/chassis_en.htm Gjelder begge chassiene, 100115 og 100116. Så jeg må nok være kreativ for å matche originalen. Tenkte å sjekke noen byggedeler på http://www.sd-parts.de/html/produkte.html - http://www.sd-parts.de/html/produkte.html . Dieseltanker osv.
Han kan lok også: http://www.dirkzwager.net/ns2400.htm - http://www.dirkzwager.net/ns2400.htm , Skala 1:32.
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 12 februar 2007 at 18:07
Bare pass på at du ikke kjøper de lange tankene, de passer som du sikkert vet dårlig på treaksla trekkvogner. Er mer vanlig med to mindre og isteden ha en på vær side.
Slenger på litt mer inspirasjon til byggeprosjekter fra helgas kjøretur
MAN TGA trekkvogn med kjølehenger fra ukjent firma, men fin var den Bildet er tatt like før Fåvang, for de som er lokalkjente
WT Waagan Merchedes Actros. Bilde er tatt like før avkjøringen til Trysil.
Scania R580 trekkvogn med Tandem. Bildet er tatt nord for Lillehamer.
Vennesla transport AS Scania R500 trekkvogn. Bildet er tatt ved Lillehamer.
Volvo FH Nor Cargo. Bilde er tatt på Kløfta.
Så avslutter vi med en "lekker" Reanult Magnum, også kjent som "det styggeste som noen gang har trilla på hjul" Toaksla og polsk var den også ypperlig for norske vinterforhold Bilde er tatt ved Øyer.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 februar 2007 at 20:36
Andreas wrote:
Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll? |
Endelig fikk jeg chassiene idag. 165,- Nkr = 20,20 €. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet mitt, men ikke sitt oppe og vent.
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 24 februar 2007 at 20:46
Snikkaren wrote:
Andreas wrote:
Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll? |
Endelig fikk jeg chassiene idag. 165,- Nkr = 20,20 €. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet mitt, men ikke sitt oppe og vent.
Ove
|
Supert ser fram til å se resultatet
Næææ blir nok til at man ikke legger seg for sent her i gården, er skole igjen snart
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 februar 2007 at 23:33
Snikkaren wrote:
Skal få knipsa Volvoen jeg lagde til sønnen min i løpet av helga....
Ove
|
Andreas: Endelig fant jeg modellen. Gammel FH fra Albedo, Hangartner som jeg lakerte om, satte på dekaler fra decalprint.de. Nooteboom fra Herpa på skiva.... Beklager men dårlig bilde...
Slenger med ett bedre bilde av det ene chassiet jeg fikk fra Nederland....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 01 mars 2007 at 17:27
Har du airbrush du bruker når du lakkerer???
Så bra ut det der
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 01 mars 2007 at 22:23
Det er latterlig å tenke på hva jeg brukte. Sprayboks. Koksgrå metallic, brukte opp resten etter jeg og guttungen fiksa opp en gammel sykkel... Metallicen er altfor grov for små modeller, men greit nok som første forsøk... Lastebilen er egentlig guttungen sin, og det ble litt hastverksarbeid. Han kan jo ikke vente... Så uten grunning ble det 3 lag før grønnfargen til Hangartner forsvant....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 01 mars 2007 at 22:29
Bruker for det meste Tamiyas spraybokser her, men hadde sikkert blitt bedre med airbrush....
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 01 mars 2007 at 22:36
Det står høyt på ei vanvittig lang ønskeliste....
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 02 mars 2007 at 11:42
Ja det er så mye man trenger/vil ha når man driver med denne hobbyen, hadde ikke hatt problemer med å bruke 500 000 hvis jeg hadde hatt det.... bare å smøre seg med en god dose tålmodighet
Skal på dagstur til Lillesand i morgen får prøve å knipse noen bra lastebilbilder, men lover ingenting... Lørdag er ikke den dagen det er mest av dem på veien. Fredager og søndagsettermiddager er bedre
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 03 mars 2007 at 23:26
Ja da var jeg hjemme for cirka en time siden... Var på hytta i Lillesand for å se at den stod fremdeles etter snøværet, ble en laaaaaaaaaaaaaaaaaaang dag. Gikk greit helt til vi skulle kjøre de siste 2 - 3 km inn til hytta. Der lå det 20 cm med kram og våt snø som fresen på traktoren ikke hadde fått dratt med seg og resultatet av det ble at varebilen gravde seg godt ned. Kom litt videre, deretter ble kjettinger satt på og vi kom oss et par hundre meter til. Deretter begynte kjettingene å takke for seg og 2 stykk røyk faktisk og bånnplata på bilen gikk nedi snøen... Da bestemte vi oss for å gi opp å kjøre inn og satte på et nytt sett med kjettinger å rygget tilbake og fant et sted å sette bilen og gikk istedet inn, der vi fant hytta i god behold.....
Hit, men ikke lenger.....
Her er litt lastebilbilder fra turen Mer byggeinspirasjon
En av de nyeste Volvo FH 16 trekkvognene til Alta Lastebilsentral, på langtur....
Gustavsen Transport i fra Larvik.
Nye DAF"en, likte den gammle bedre. Ser litt vel agressiv ut med de nye lyktene
Kristiansen Transport i Moss.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 03 mars 2007 at 23:51
Ja dette s nokså kave ut... Men fine "emner" fikk du knipsa...
Selv har jeg jobba på huset/garagen... Måtte nytte det gode været... Får se om jeg får fortsatt på chassiet mitt i morgen... Må få tak i grunning og Håkull farger... Skal sende dem en mail og spørre de på Håkull...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 04 mars 2007 at 00:01
Burde gå i orden det
Volvo"en fra Alta lastebil sentral var dagens største fangst, prøver å finne bilder på hjemmesiden deres, men virker som om den er såpass ny at de ikke har fått lagt ut noe særlig bilder. Finner bare noen bilder av en annen i samme fargeutseende http://www.lastingogtransport.no/ - http://www.lastingogtransport.no/
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 mars 2007 at 22:24
Joda, bare ikke gi seg så klarer man å kopiere bilder fra pdf-filer...
Her er det bilde fra Håkull-konvoyen i Danmark iforb. med 60 årsjubileumet som ble feiret i Januar.
Bildet er hentet fra nordjyske.dk
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 12 mars 2007 at 22:52
Men Håkull er jo et norsk firma, men de kjører riktignok mye i Sverige og Danmark, hvorfor bel denne sermonien holdt i Danmark??? Er norske veimyndigheter så firkanta at de ikke tillot dette???
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 mars 2007 at 23:29
Det må vi vel spørre Håkull om...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 mars 2007 at 12:31
Så forøverig noen bilder på Bergli truckstop fra jubilemumet til Toten tranport i 1996. De fylte Mjøsbrua med lastebiler I dag har toten transport cirka 200 bileiere som kjører på oppdrag og sjåfører er fast ansatt. Hvor mange bilder de har vet jeg ikke, men utifra sjåfører er det nok bortimot 200.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 mars 2007 at 13:48
Da var 3 chassi under bygging til Håkull biler....
Chassiet med R-hytta er fra P.Dirkzwager. De andre 2 er Herpa. Blåfargen er sprøyta med boks...
Kappet ett chassi ned fra ett lastebilchassi...
Her er decalene klare, men mye gjenstår før de kan monteres...
Kan bli bra...
Skjermer, dieseltanker, ektralys, og annet små-kvess mangler enda. Må skaffe noe hvitmaling til bl.a. grillen på R-hytta...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 15 mars 2007 at 16:49
Dette så kjempebra ut
Den bilen du skal sette på dekaler på, er det en R500 eller R580?
Skal du ha Tandem (6x4) eller vanlig 6x2? Hvis du skal ha 6x2 så anbefales det å sette på vanlig dobble Herpahjul på driven (midterste aksel) og AWM dobble på bakerste aksel som er litt mindre... Grunnen til dette er at Drivhjulene på 6x2 trekkvogner har alltid større radius enn de på bakerste aksel..
http://www.18wheelers.no/february07/index.htm - http://www.18wheelers.no/february07/index.htm Ser du på det øverste bildet her, på scanian til Tipp Transport ser du hva jeg mener...
På tandem trekkvogner har ikke dette noe å si siden begge akslingene på boggien bak driver så dekka har samme radius også... På de fleste slike trekkvogner kan heller ikke boggien løftes når bilen kjører uten last.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 15 mars 2007 at 17:27
Etter at jeg så hvor godt du var i gang med dine trekkvogner i stad, fikk jeg litt inspirasjon i sjela og satte i gang med litt bygging jeg også....
Her er det forløpige resultatet etter 2 timer med bygging og planlegging. Dette blir da en pusher-trekkvogn scania 144 530 fra ASG. Hytta er fra Wiking, chassiet er satt sammen av diverse deler fra AWM, Herpa, Wiking samt noen Evergreen lister. Det mangler fortsatt en del... Får se om jeg rekker å bli ferdig med dette i kveld før jeg reiser til Tyskland, men tør ikke love noe...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 mars 2007 at 21:20
Takk for kompliment...
Planen er 3 forskjellige.
En lik din ASG, vet ikke hva den aksel-kombinasjonen kalles.
En 6 x 2,
eller
og en 6 x 4. En eldre traver... For se hva jeg får til med tida... Trenger litt utstyr før trekkerene blir ferdige... Hytter, dieseltanker, brede fram-hjul, lyktebøyler, etc...
Du er ganske kreativ med tanke på bygginga, deler fra flere prod. trenger gode kviver og lim.... Veldig bra resultat!
Jeg prøvde å åpne bildene på http://www.18wheelers.no/february07/index.htm - http://www.18wheelers.no/february07/index.htm , men fikk bare feilmeld. HTTP 404 Ikke funnet..... Får du dem opp på din maskin...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 15 mars 2007 at 22:05
Snikkaren wrote:
Takk for kompliment...
Planen er 3 forskjellige.
En lik din ASG, vet ikke hva den aksel-kombinasjonen kalles.
Jeg prøvde å åpne bildene på http://www.18wheelers.no/february07/index.htm - http://www.18wheelers.no/february07/index.htm , men fikk bare feilmeld. HTTP 404 Ikke funnet..... Får du dem opp på din maskin...
Ove
|
Får takke for skryt Blir veldig fine bilene dine også
Akselkombinasjonen for pusher kalles 6x2/4 visstnok... Hvor dem får x4 fra lurer jeg på for trekkvogna driver fremdeles bare på en aksel...
Nei, får ikke forstørret bildene jeg heller.... Så det jeg mente veldig godt på Scaniaen til Tipp transport øverst på siden...
Rakk ikke å gjøre noe særlig mer på ASG - bilen, nå er det Tysklandstur som står på agendaen... Får kanskje begynne å pakke så smått også, 9 timer til bussen går nå...
Snakkes om en uke folkens
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 24 mars 2007 at 23:10
Ja... Da var jeg hjemme igjen etter 17 timer i buss i går...
Fikk ikke tatt noen bilder da jeg valgte å ikke ha med kameraet... Var forøverig ikke så mange kule lastebiler å ta bilde av annet enn i Sverige heller.... Mest toaksla møkk Var gøy på veien hjem... Hadde endelig fått en ordentlig buss og bussjåfør i Køben og derfra gikk det i 110 km/h hele veien... Var litt kult når vi ble liggende bak en treaksla norsk Scania R serie (tror det var en R500 eller R580) like før grensa til Norge, begge hadde hjemlengsel.....
Fikk kjøpt en T580 Scania snutebil + litt annet, mer om den forløpige ombyggingen av denne ligger under "hva står på byggebordet" tråden...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 mars 2007 at 09:16
Blei bra med kufangere... Har ikke fått jobba stort på mine modeller. Blitt noe lakkering, med varierende resultat....
Fant bilde av den nye Håkull modellen...
Blir kjekt når den kommer i butikken.... Men ser jo at man må bytte til brede forhjul, og tvillinghjul på den bakre akslingen...., og hengeren da. Kan ikke Herpa og AWM skjerpe seg. Lag tvillinghjul for de nordiske odellene... Wiking og Kibri klarer det...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 25 mars 2007 at 10:28
Snikkaren wrote:
Blei bra med kufangere... Har ikke fått jobba stort på mine modeller. Blitt noe lakkering, med varierende resultat....
Fant bilde av den nye Håkull modellen...
Blir kjekt når den kommer i butikken.... Men ser jo at man må bytte til brede forhjul, og tvillinghjul på den bakre akslingen...., og hengeren da. Kan ikke Herpa og AWM skjerpe seg. Lag tvillinghjul for de nordiske odellene... Wiking og Kibri klarer det...
Ove |
Ja er ikke noe danskerumpe på den bilen der i virkligheten...
Det der med hengerene er dumt, er tidkrevende og bygge om og det krever mye deler å få til dette.... Men det er nok en gang slik at AWM og Herpa ikke gidder å spandere noen ekstra kroner på å få skandinaviske modeller riktige...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 28 mars 2007 at 15:50
Hei,
Driver å funderer litt på hva som skal skje med den nyinnkjøpte T580...
I utgangspunktet var det meningen at jeg skulle bygge den om til TS Larvik sin (som nå er solgt til Nordland transport)... Dette blir kanskje litt vanskelig, med tanke på at det er en ganske krevende lakkeringsjobb...
Jeg tenker derfor å kun fjerne de tysk dekalene også se hva jeg kan få til for å gjøre den mest mullig norsk...
Det som er planen skal/endres på er sålangt:
- Kufanger (som jeg har satt på)
- Varsellys på taket
- Lyktebøyle
- Sette på ekstra verktøyskap
- Dekaler skal av
- Den skal få 4 akslet maskinhenger
- Mulig jeg setter på ekstra støttehjul for maskinhengern
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 04 april 2007 at 09:29
Hvordan går det med Håkull bilene?
Slenger på litt bilder fra tur ned Gudbrandsdalen i går...
Volvo FH 16 tømmerbil nye type... I bakgunnen har vi Dovrebanen...
Volvo FH 16 520 6x4 tungtrekker Helge Floor. Gamle typen Volvo FH.
Volvo FH 16 Tømmerbil eldre type.
Thor Tenden Scania 164 på Mjøsbrua.
Mer Thor Tenden, Fh 16...
Lars Kroken transport i fra Åndalsnes... Bruker vanligvis å være blå bilene deres, men det finnes tydeligvis unntak...
Røra Transport, Scania R580
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 06 april 2007 at 15:35
Bilder av mitt pågående bygg. Skal bli en svensk tømmerbil slik de kanskje blir med 27,5 m og 80 tonn totalvekt.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 08 april 2007 at 23:59
ArneGH wrote:
Bilder av mitt pågående bygg. Skal bli en svensk tømmerbil slik de kanskje blir med 27,5 m og 80 tonn totalvekt. |
Så jo rimelig lang ut den der Hva er det som er den tilatte totalengden uten dispensasjon i Sverige i dag???, 25,25 meter?
Men er det meningen at de skal bruke vanlige semihengere med tømmerbalker?
Ser ut til å bli en spennende modell og følge med på Litt gøy at det er flere som har interesse av denne siden av hobbyen Er vel kun Ove og jeg som har hatt innlegg i denne tråden før dette...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 00:11
Slenger på en litt sprø historie jeg leste i GD tidligere i ferien.
kanskje noen som har hørt det allerede???
PÅ Otta ble to polakker sendt inn på vekta på torsdag før ferien. Han ene ble målt til gode 25 tonn over lovlig totalvekt, han andre nøyde seg med bare 19 tonn
Dette ga enkelte hos vegvesenet rimelig hakkaslep. Gebyrene ble regnet ut til 186 000 + kjørefobud for firmaets biler i Norge i et år.
De manglet dispensasjon for å kjøre med slik overvekt på norske veier. Dette var veimyndighetene heller ikke rimelig interessert i å gi dem for å kjøre videre med lasten. Det ble derfor til at det polske firmaet måtte stille bankgaranti til norske Busengdal transport som tok på seg å kjøre lasten videre og ordent seg med dispensasjon.
Her er en artikkel fra GD: http://www.gd.no/nyheter/article2687097.ece - http://www.gd.no/nyheter/article2687097.ece
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 april 2007 at 08:06
Andreas wrote:
PÅ Otta ble to polakker sendt inn på vekta på torsdag før ferien. Han ene ble målt til gode 25 tonn over lovlig totalvekt, han andre nøyde seg med bare 19 tonn
Dette ga enkelte hos vegvesenet rimelig hakkaslep. Gebyrene ble regnet ut til 186 000 + kjørefobud for firmaets biler i Norge i et år. |
Dette tyder på at Norske myndigheter er alt for snille når de ilegger bøter.
Skulle de betale for den skaden de har forårsaket på veien måtte de kanskje føre til noen nuller etter summene?
Prinsippet må være at skadevolder skal betale for den skade de påfører veien men i stedet blir dette veltet over på "vanlige bilister" i form av høyt vegvedlikehold.
Blir boten så stor at transportøren går konkurs (for det er ikke tillatt å forsikre seg mot lovbrudd) vil det også bli slutt på slike saker og alle kan ferdes sikrere på veien.
Det virker komplett uforståelig ut fra et sikkerhetsperspektiv at trailere kan være større på "smale vestlandsveier" i Norge enn på Autobahn i Tyskland og kjøre like fort?? -
Skal man ha samme sikkerhetsnivå må lovlig hastighet for tungtransport ned til rundt 50 km/h - og da blir sikkert toget og kysttransport konkurransedyktig?
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 09:53
Gebyrene de måtte betale var nok kanskje i minste laget. Men at de fikk kjøreforbud i Norge i et år svir ganske godt... Spesielt dersom de har faste kjøreruter i Norge...
Når det gjelder regler på lengder å slikt, så kjører Norge på akkurat samme lengder som resten av Europa (mener jeg å huske). 19,50 meter på vogntog og 17,50 for semitrailer (trekkvogn med henger)
Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
Det er allerede regler som sier at dersom spesialtransport overstiger en vis vekt får de ikke kjøre i hastigheter over 45 km/h. Det kreves også dispensasjon for slike transporter. Det stilles også krav til når transporten skal foregå samt krav om følgebil osv... Tog oo skip byr neppe på noen særlig konkuranse angående spesialtransport. Lastebilen er fremdeles mest mobil og når man unasett må laste over på lastebil fra tog eller båt så velges denne transportmåten som regel hele veien.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 april 2007 at 11:43
Mener å ha lest at max. lengde for vogntog (bil med henger) i Norge er rundt 20,3 m. mens den i Tyskland er 20,0 m.?
Det skulle altså være tillatt med større lengder i Norge enn Tyskland uten at dette må behandles som "spesialtransport".
Nå vil man kjøre med enda lengre biler (samme som er tillatt noen steder i Sverige). Det blir vel ikke lenge før vi har søknader om "australienske RoadTrains" her hjemme med lengder på 50 m.?
Mht. fartssperre for tyngre kjøretøy bør denne kontrolleres hyppigere og få et bøtenivå som gjør at man ikke blir fristet til "å tukle med den" (minst NOK 100.000).
Fart er viktig for sikkerheten og det er uakseptabelt å la så store masser som et vogntog være i bevegelse i 100 km/t. Energien er kvadratisk avhengig av hastigheten (om jeg husker rett fra fysikken på skolen for 40 år siden) en økning av hastighet fra 80 til 100 km/t vil øke energimengden lagret i kjøretøyet med 56%.
Denne energimengde må omsettes ved bremsing (og event. kollisisjon).
Hvor mange sjåfører tenker på dette i hverdagen?
Nei - ned med hastigheten er eneste som kan øke sikkerhetsnivået på norske veier på kort sikt.
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 april 2007 at 12:21
Andreas wrote:
Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
|
Hvorfor skal man sette fartssperra på 100 når kjøretøyet skal begrenses til 80 km/t?? Burde man ikke heller satt den på 85??
Juks kan man unngå ved hyppigere kontroller og vesentlig økning i bøtene...
Eirik
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 12:33
Hei igjen,
Her fant jeg endelig frem til lengdebestemelsene:
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1164637160851&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel - http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1164637160851&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel
Men det er mye "om og men" og reglene kan tolkes i "hue og ræva" på enkelte felter... Er mye frem og tilbake og dispensasjoner og lignende som gjør at mye aviker fra de faste reglene.
Hehe, er nok en stund til vi får se australske lastebiler her til lands, men det har vært snakk om at svenske biler med lengde på inntil 25.25 meter skulle få kjøre så langt som til Oslo... Det er nok ikke å anbefale!
Når det gjelder fartsperrer og brud på disse så tror jeg du har et godt poeng. Grunnen til at det blir gjort er nok en kombinasjon av mye...
- For enkelt å gjøre det (Bare fjerne sikringa)
- For dårlig med kontroller
- For lave bøter
- Konkuranse
- At 90 km/h kanskje blir litt irriterende med tanke på at høyeste fartsgrense i Norge er 100 km/h.
Når det gjelder ulykker så vil jeg påpeke at det er kun er noen få prosent av ulykkene hvor lastebiler er innvolvert hvor de er skyld i ulykken. Som regel er det personbiler som kommer over i motsatt kjørefelt og smeller i fronten på traileren uten at yrkesjåføren har mulighet til å unnslippe ved å bremse ned eller kjøre unna. Så leser vi i VG dagen etter "Vogntog knuste personbil" Dermed fremstilles det for folk flest at vogntoget er skyld i ulykken... Hvordan da??? ved å eksistere???
Som regel er det føreren personbilen"s kjørevaner som er skyld i ulykker. Folk som er trøtte og fjerne i sommervarmen eller som holder på med alt for mye de ikke skulle gjort mens de kjører er etter min mening mye farligere enn at et vogntog holder 100 isteden for 90 på vei inn til Oslo.... Yrkesjåførene kan i hvertfall kjøre (de lever jo av det). Med en jobb som innbærer ca. 200 000 km kjøring i året opplever de det meste fra sløve trafikkanter.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 april 2007 at 12:58
Du har sikkert rett i at de aller fleste større ulykker med personbil og vogntog innblandet skjer fordi personbilen befinner seg et sted den ikke bør være; forran vogntoget. Men selv i en slik situasjon vil hastigheten til vogntoget også være med på å bestemme hvorvidt personen(e) i personbilen skal ha noen mulighet til å overleve. Den muligheten øker en god del om vogntoget holder 80 og ikke 90 eller 100.
Ellers har vel diverse kontroller bevist at det er mer flaks enn dyktighet som gjør at ikke vogntog har skylden for flere tragiske ulykker. Se bare på alle rapporter om manglende lastsikring som dukker opp i aviser med jevne mellomrom. Det er ikke sjåførens dyktighet da som gjør at det ikke har skjedd uhell...
En stor del av vogntogssjåførene tror jeg heller ikke har hørt om 1001-1002-1003... og når jeg tok førerkort på vogntog lærte vi faktisk å fortsette 1004-1005-1006 også... Dessverre finner jeg aldri en slik bak meg når jeg trenger en (trenger nye bakdører i van"en..) men du verden så mange jeg ser/passerer/møter ellers
Eirik
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 12:58
eika wrote:
Andreas wrote:
Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
|
Hvorfor skal man sette fartssperra på 100 når kjøretøyet skal begrenses til 80 km/t?? Burde man ikke heller satt den på 85??
Juks kan man unngå ved hyppigere kontroller og vesentlig økning i bøtene...
Eirik |
Skjønte ikke helt hva du mente her Eika, Går utifra at du mener at det ikke er noe poeng med å ha en fartsperre på 100 når kjøretøyet likevel ikke klarer mer enn 80-85 km/h med last?
Det er i såfall litt riktig og litt feil. Det kommer selvfølgelig litt an på lasten, men med en motor på mellom 500 og 600 hester er det ikke noe problem og få en lastebil opp i 95-100 på motorveien. Det er også mange ganger man kan spare god tid på å kunne kjøre fortere på vei til der man skal laste...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 13:13
eika wrote:
En stor del av vogntogssjåførene tror jeg heller ikke har hørt om 1001-1002-1003... og når jeg tok førerkort på vogntog lærte vi faktisk å fortsette 1004-1005-1006 også... Dessverre finner jeg aldri en slik bak meg når jeg trenger en (trenger nye bakdører i van"en..) men du verden så mange jeg ser/passerer/møter ellers
Eirik |
Å holde avstand til bilene foran er kanskje ikke det yrkesjåførene er flinkest til nei.... Men det er ikke vanlige sjåfører heller...
For sikkerhetskyld kan det kanskje være lurt å satse på en varebil eller en 4x4 når du skal ha bytta ut den døra
Har forøverig en litt morsom historie fra en tur til Sverige med fattern. Hadde vært i Uddevalla. Like før det går over i 2 felt før Munkedal (der veien raste ut) kjørte vi forbi en danske trailer. Han likte tydeligvis ikke det så godt... Så på 2-felten la han seg rimelig godt oppi oss (1-2 meter). Ble jo litt irriterende å ha han der så når vi kom til en oppoverbakke bremsa vi sakte ned og han hadde da ikke noe annet valg en å bremse ned han også så når vi var nede i 30 ga vi på gass igjen og dermed var han borte Tror at om han ikke var sur fra før av ble han det sikkert da
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 april 2007 at 16:25
Jeg har tungt kjøretøy selv - en bobil på 3,8 tonn totalvekt ("nedstemplet" til 3,5 tonn) med motor med ca. 200 hk og dreiemoment på 400 nM. Dette er ikke akkurat noen "sinke på veien" - i hvert fall ikke i bakker.
Jeg bruker mye å kjøre med cruise-control og prøver å ta fartsgrensene alvorlig. Jeg prøver ikke å være til hinder for annen trafikk men har god tid når jeg kjører så jeg ser ikke vitsen med å kjøre over fartsgrensene - ikke minst sikkerhetsmessig!
Det er utrolig irriterende når trailere drar sakte forbi i 90 for å bli tatt igjen i neste bakke ! - Fartsgrensen er 80 i Norge og ikke det fartssperren tillater. - Og speedometeret mitt er kontrollert så jeg prøver å ligge nøyaktig på fartsgrensen når forholdene tillater - hverken 1 km/h for mye eller for lite.
Like irriterende er det med personbiler som på "død og liv skal forbi" - sikt eller ikke sikt - for å legge seg rett foran i køen. Jeg bruker å legge inn noen meter ekstra til personbiler foran som kan bråstoppe da vekten jeg kjører med er stor. Det er derfor forbausende lite profesjonel kjøring av yrkessjåfører som ligger "rett i rompa" på forankjørende lettere kjøretøy.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 april 2007 at 18:38
Kjell H. wrote:
Jeg har tungt kjøretøy selv - en bobil på 3,8 tonn totalvekt ("nedstemplet" til 3,5 tonn) med motor med ca. 200 hk og dreiemoment på 400 nM. Dette er ikke akkurat noen "sinke på veien" - i hvert fall ikke i bakker.
Jeg bruker mye å kjøre med cruise-control og prøver å ta fartsgrensene alvorlig. Jeg prøver ikke å være til hinder for annen trafikk men har god tid når jeg kjører så jeg ser ikke vitsen med å kjøre over fartsgrensene - ikke minst sikkerhetsmessig!
Det er utrolig irriterende når trailere drar sakte forbi i 90 for å bli tatt igjen i neste bakke ! - Fartsgrensen er 80 i Norge og ikke det fartssperren tillater. - Og speedometeret mitt er kontrollert så jeg prøver å ligge nøyaktig på fartsgrensen når forholdene tillater - hverken 1 km/h for mye eller for lite.
Like irriterende er det med personbiler som på "død og liv skal forbi" - sikt eller ikke sikt - for å legge seg rett foran i køen. Jeg bruker å legge inn noen meter ekstra til personbiler foran som kan bråstoppe da vekten jeg kjører med er stor. Det er derfor forbausende lite profesjonel kjøring av yrkessjåfører som ligger "rett i rompa" på forankjørende lettere kjøretøy. |
Det er som er forskjellen på deg og bobilen din, og en yrkesjåfør i trafikken, er at du har som regel god tid som du sier, men yrkesjåføren har en befrakter på nakken og en last som helst skulle vært levert for et par dager siden. Og da skjønner jeg veldig godt at man blir litt forbanna når man havner bak på "bestefar på tur" i 60 km/h i 80-sonen som i tillegg kjører ujavnt og kjører på i forbikjøringsfeltene fordi han tror det er vansklig å komme opp bakken ... Veiene her i Norge er ikke akkurat til å skryte av, så det er heller ikke så lett og komme forbi (spesielt når man ikke kan kjøre fortere enn 90). Det yrkesjåførene da gjør er å legge seg tett innpå og dermed tvinger "bestefar" til å holde farten... Sikkert ikke så trafikksikkert, men jeg skjønner godt hvofor. Personer som ikke holder fartsgrensen er minst like farlige som personer som kjører for fort...
Du nevner fartsgrenser, selvfølgelig er en fartsgrense en fartsgrense. Men til tider kan fartsgrensene i Norge virker så absurde at de ikke blir tatt på alvor. Som et eksempel: E6 inn mot Ringebu er det 70-sone, på lokalveien som er så small at det akkurat går med en bil i bredden der er det 80-sone... Hvrodan skal man da få respekt for fartsgrensene i Norge???
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 april 2007 at 23:18
Mitt poeng er at jeg kjører jevnt fordi jeg både har tung bil som klarer det og det at vi nå engang har fartsgrenser i Norge - og som sagt - jeg kan umulig være noen "sinke" i trafikken når jeg holder høyest lovlig fart?
Fartsgrensene er ikke så tilfeldig satt som folk vil ha det til. De er satt av fagfolk som har minst like høy professionalitet i yrket sitt som andre. Det forbauser meg at yrkessjåfører ikke har en mer profesjonell holdning til fartsgrenser.
Jeg hadde sikkert, med mange, blitt meget urolig om lokførere og flygere skulle ha samme omtrentlige holdning til hastighetsbestemmelser og andre trafikk/kjøretøysregler i sitt yrke?
Befraktere som oppfordrer og forventer lovbrudd hos sine transportører/ansatte skulle i utgangspunket vært anmeldt for utpressing/oppfordring til lovbrudd?
Jeg prøver bevisst å legge merke til biler med logo for handelsvarer og unnlater å kjøpe dette produktet når firmaet praktiserer "grisekjøring".
- En vel så god metode ville være å ta en telefon til markedssjefen i det samme firma for å høre om det var på denne måte firmaet ønsket å profilere seg?
Det jeg har lagt merke til i positiv retning er drivstofftransport med biler tilhørende de største oljeselskapene. De kjører oftest pent og hensynsfullt nettopp fordi firmaene ønsker en slik profilering og det er ufattelig dårlig reklame om de er involvert i større ulykker.
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 april 2007 at 23:36
Andreas wrote:
Å holde avstand til bilene foran er kanskje ikke det yrkesjåførene er flinkest til nei.... Men det er ikke vanlige sjåfører heller...
|
Nei, men konsekvensene blir som regel mye større om kjøretøyet veier 25 ganger så mye.... Dessuten er bremsetiden en del lengre med større biler.
For sikkerhetskyld kan det kanskje være lurt å satse på en varebil eller en 4x4 når du skal ha bytta ut den døra |
Trur ikke det... Forrige vanen min ble påkjørt av både buss (rart å stå utenfor å se bilen min løfte seg til siden og synke ned igjen...) og en liten lastebil (bakfra, venstre side. huket fremre fangeren sin i min bakre og jeg rev løs fangeren dens...)
Og det eneste synlige skaden på vanen var at forskjermen måtte poleres, mens bussen hadde en solid ripe bortover siden, og lastebilen kunne bruke støtfangeren sin som spydspiss, så jeg må nok ha noe solid til å treffe om jeg skal ha noe håp
Har forøverig en litt morsom historie fra en tur til Sverige med fattern. Hadde vært i Uddevalla. Like før det går over i 2 felt før Munkedal (der veien raste ut) kjørte vi forbi en danske trailer. Han likte tydeligvis ikke det så godt... Så på 2-felten la han seg rimelig godt oppi oss (1-2 meter). Ble jo litt irriterende å ha han der så når vi kom til en oppoverbakke bremsa vi sakte ned og han hadde da ikke noe annet valg en å bremse ned han også så når vi var nede i 30 ga vi på gass igjen og dermed var han borte Tror at om han ikke var sur fra før av ble han det sikkert da |
Var det nå jeg skulle le?? Rart lastebilen bak plutselig gikk fortere på 2-felts vei enn på 4-felts. Det var ikke det at så fort faren din var forbi så var det ikke så nøye å kjøre fort, så da sakket dere av 2-3km/t mens vogntoget holdt nøyaktig samme fart og derfor tok innpå dere? Det er vel som rgel slik det er... personbilen gir på for å komme forbi, og bare den har kommer først så er det ikke så farlig med hastigheten lengre...
Eirik
|
Posted By: eika
Date Posted: 09 april 2007 at 23:41
Andreas wrote:
Skjønte ikke helt hva du mente her Eika, Går utifra at du mener at det ikke er noe poeng med å ha en fartsperre på 100 når kjøretøyet likevel ikke klarer mer enn 80-85 km/h med last?
Det er i såfall litt riktig og litt feil. Det kommer selvfølgelig litt an på lasten, men med en motor på mellom 500 og 600 hester er det ikke noe problem og få en lastebil opp i 95-100 på motorveien. Det er også mange ganger man kan spare god tid på å kunne kjøre fortere på vei til der man skal laste... |
Nei... det jeg mente var at det ikke var noe poeng med sperre hverken på 95 eller 100 km/t så lenge kjøretøyet ikke har lov og kjøre fortere enn 80 km/t. Hva det fysisk klarer er av mindre interesse. Alle kan klare å kjøre fort. det som er vanskelig/umulig er å stoppe raskt og sikkert nok, og å holde seg på veien i høy hastighet. Så lenge grensen er 80 så burde da sperra kunne stå på 85 eller max 90 km/t...
Og å spare "god tid" har jeg vondt for å tro... hvor mange sekunder sparer du pr. mil på å øke hastigheten 10 km/t??? ikke mange... Og om så lastebilen skal kjøre så mye som 50 mil for å laste snakker vi vel likevel kun om minutter spart?? (Kan den som gidder ta regnestykket for meg? ), og så mye som 50 mil sammenhengende vei med fartsgrense over de 80 km/t som en lastebil i dag har lov å kjøre vet jeg ikke engang om vi har her i landet, så at de sparer noe som helst har jeg vondt for å tro... det må være mest psykologisk i deres eget hode...
Eirik
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 10 april 2007 at 08:26
eika wrote:
Var det nå jeg skulle le?? Rart lastebilen bak plutselig gikk fortere på 2-felts vei enn på 4-felts. Det var ikke det at så fort faren din var forbi så var det ikke så nøye å kjøre fort, så da sakket dere av 2-3km/t mens vogntoget holdt nøyaktig samme fart og derfor tok innpå dere? Det er vel som rgel slik det er... personbilen gir på for å komme forbi, og bare den har kommer først så er det ikke så farlig med hastigheten lengre...
Eirik |
Den delen av historien du ikke kjenner til var at det lå flere biler foran oss igjen som da gjorde at farten ble som den ble.... Ellers så er det generelt sett lite å tjene på å kjøre forbi annet enn at man slutter å irritere seg over de foran Med unntak av de gangene det går virkelig sakte og man skal langt...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 10 april 2007 at 08:54
Hehe... nå begynner vi kanskje å bevege oss litt langt vekk fra hva denne tråden egentlig handler om??? Får begynne å poste litt lastebilbygging her igjen...Men har blitt en litt morsom debatt etterhvert også... Tror da neppe vi får noe særlig mer ut av det enn at vi blir sittende med akkurat de meningene vi har lagt frem
Dere har et godt poeng når dere påpeker at en lastebil vil utgjøre vesentlig større fare i høyere fart... Det som da kanskje er interessant å diskutere (som vi har vært inne på før) hvorfor disse grensene brytes så ofte?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 13 april 2007 at 11:34
Ja så bygger vi videre....
Den Svenske tandemtrekkeren jeg bygde for noen uker siden, har nå fått kjøreoppdrag for Thermo transit, har derfor tilpasset hengeren samt trekkvogna har fått en ny svingskive som passer til AWM hengere...
Fra skrotkassa oppstår nok en ASG trekkvogn...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 08 mai 2007 at 20:46
Litt mer om min tømmerbil. Her er nytt bilde av trekkvogna:
Henger nr 2:
henger nr 1:
http://www.ktv.no/~arnh-ktv/Bilder_modellbiler/20070505_s_015.jpg">
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mai 2007 at 21:02
Dette blir en kul doning
Hva har du laget tømmerbalkene av?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 10 mai 2007 at 20:47
Det er brukt plastprofiler. 1mm tykk. Bunnstokken er 2 mm høy. Stakene er 1 mm tykk og kon går fra 2 til 1,5 mm. En støtte i skjøten. Denne plasten er fra en Rømme-boks. det var det tynneste jeg fant. Ble rimelig dette påbygget.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 juni 2007 at 22:27
Fant en trailer med "norsk" henger: http://www.automodelle.com/2007/neuheiten07/neu6.html - http://www.automodelle.com/2007/neuheiten07/neu6.html
Heisterkamp med Hydro henger... Trenger bare å skaffe/lage Toten Transport trekker.... Som denne f.eks: 4 bilen fra toppen http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop-about379-0-asc-135.html - http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop-about379-0-asc-135.html
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 juni 2007 at 22:41
Heisterkamp ruller en del i Norge uansett da... (noen av de vi finner i grøfta på vinteren med ståltråd kjetting) Men er ikke akkurat spennende biler... Er vel et nederlandsk firma???
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 juni 2007 at 22:45
Vil nå kjøre norsk jeg da...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 juni 2007 at 22:53
Snikkaren wrote:
Vil nå kjøre norsk jeg da...
Ove |
Samma her... Vi holder oss til lastebiler vi, ikke toaksla f*** med mopedmotor.... V8 er tingen
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 12 juni 2007 at 21:48
Her er noen bilder på utfordringen din,Andreas....
...og hvis jeg sa det var en MB....så tok jeg visst skammelig feil....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 12 juni 2007 at 22:13
Pokker Da så det heller dårlig ut, Volvo FM serie hytta er aldri laget...
Ellers så burde det ikke være noe problem, men vi kommer ikke noe sted uten den hytta dessverre... Det eneste måtte være om vi kunne bruke en FH hytte, men den er jævlig stor i forhold til FM"en... (Se bilde) Så det ser ikke ut som den samme bilen...
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 12 juni 2007 at 22:26
Blir mye å bygge om der ja....men ha den i bakhodet,det dukker nok opp noe som egner seg...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 12 juni 2007 at 22:57
morten.h wrote:
Blir mye å bygge om der ja....men ha den i bakhodet,det dukker nok opp noe som egner seg... |
Den ligger på hardisken, så om det skulle dukke opp etterhvert er det i boks
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 august 2007 at 22:54
Andreas: Du får la mr Avstøp Morten ta avstøp av ei FH -hytte, så kapper du den ned ++ til ei "fake" FM-hytte. Det er jo ikke så fryktelig store forskjellene... Men når vel Morten på flyttefot for tida... Og etter hva jeg ser i andre tråder, så går det mest i X og Y Wing... , på nattestid...
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 06 august 2007 at 23:51
Andreas er så flink til å bygge,jeg er sikker på at han klarer å lage den støpeforma selv ......siden Mj-hobbyen er nedpakket for øyeblikket og siden jeg heletiden trenger min daglige dose med mental hvile i form av modellbygging(har blitt veldig lite i det siste) og siden jeg er Star Wars idiot,så er svaret enkelt på hva man skal bygge da...........Du som er snekker,gidder du å komme til Stavern og snekre platting til boblebadet med middag og drikke som betaling?smisk,smisk(trenger å komme i gang med mj litt brå kvikkt)
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 07 august 2007 at 11:17
Tjaaa forskjellene består hovedsaklig i at FH"en er høyere mellom grill og frontruta, Den er også høyere over frontruta (høyere i toppen) hytta er også noe lenger og frontruta er større... Har en FH hytte liggende som jeg kan titte litt på... det beste er nok å vente på den nye FM hytta kommer i modell...
Når det er tid for ny bil på jobben din Morten, får du be dem å gjøre som MAN, kjøp Scania
------------- Hilsen Andreas.
|
|