Print Page | Close Window

Valg av skinner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2067
Printed Date: 29 november 2024 at 04:18
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Valg av skinner
Posted By: MortenB
Subject: Valg av skinner
Date Posted: 08 desember 2006 at 11:28
Når man skal sette igang er det aldri lett å velge skinner. Har tittet litt rundt og siden sist jeg holdt på har det jo kommet flexiskinner. Genialt. Ser disse kommer både som code 75, 83 og 100. I tillegg leveres de også med "tre" eller "betong" sviller. De aller fleste strekningene som er bygd/gjort om de siste årene har vel betongsviller i virkeligheten, men hvor utbredt er egentlig tresvillene? Hva skal jeg selv velge når jeg setter igang? Kanskje en kombinasjon? Kjøre betong på hovedlinjer og tre på sidespor ol. Noen som har noen synspunkter på dette? Når det gjelder code har jeg forstått at 100 blir litt vel "urealistisk" og at de fleste kjører på code 83. Vil det si at code 75 blir litt for lavt i forhold til mye av det rullende materiellet som man kan få kjøpt der ute?
Ellers har jeg kommet igang med litt tegning på papir foreløpig. Siden jeg har VELDIG begrenset plass blir det et lite anlegg som skal bygges.



Replies:
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 08 desember 2006 at 11:46
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

. Siden jeg har VELDIG begrenset plass blir det et lite anlegg som skal bygges.


Det høres ut som du bør ta en revurdering av skala. Hvis du bor i nærheten av særp kan du ta en tur innom NiM/Gleng. Vi har et par N-anlegg stående på klubblokalet. Vi har møte hver tirsdag.

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: MortenB
Date Posted: 08 desember 2006 at 11:53
Du er ivrig på å rekrutere til de andre skalaene Heine 
Hehe.. Har sett på siden din og vet du er stor fan av det....
Men.. siden målet er å bygge et H0 anlegg etter hvert skal det lille bygges kun for trening :) Kanskje det blir et N anlegg etter hvert. Har jo sett hva du får til både med bord og kofferter.

Fulgte nettsiden din tett under bordbyggingen. Veldig artig.

Ellers er jeg fra Særp ja.. Ekte Bedegutt


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 08 desember 2006 at 11:57
Det er bedre å trene i N eller Z, for da blir det mye bedre når du skal bygge i H0 senere.  Men i klubben har vi folk som driver med alle skalaer fra Z til Livesteam, så du kan sikkert plukke opp noen triks uansett... 

Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: MortenB
Date Posted: 08 desember 2006 at 11:59
Hmmm... Da må jeg jo begynne  å tenke igjen da.... Revurdere litt.. Jaja.. Da har jeg jo noe å gjøre i helga også ;)


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 08 desember 2006 at 12:55
Hvor stor (liten) plass har du?




-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: KjellAn
Date Posted: 08 desember 2006 at 13:37
Erfaringene med hva man kan få plass til på et lite rom er store.
Se bare på denne linken om mitt gamle H0-anlegg på http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3542 - Norsk MJ Forum .

Jeg har imidlertid flyttet nå og anlegget ble derfor demontert.
Men nå har jeg begynt på planer for et større H0-anlegg i et hus
ikke så langt fra deg.

Hilsen en Gleng/NiM"er nær deg.




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ben
Date Posted: 08 desember 2006 at 14:09

Angående tre/betongsviller, så husker jeg fra Bergensbanen at det nesten konsekvent er slik at det er betongsviller på hovedstrekninger og "hovedspor" på stasjoner, mens avvikspor og sidespor har tresviller, spesielt på mindre stasjoner.

Synes det er rart at det er bare flexiskinner som kommer med betongsviller, har iallfall ikke sett noen sporpenser ol med betongsviller til salgs. Og det er jo litt rart, siden det er det som blir brukt overalt i 1:1 i dag.

Hilsen Ben-Sigvald



Posted By: ses
Date Posted: 28 desember 2006 at 02:43
Originally posted by ben ben wrote:

har iallfall ikke sett noen sporpenser ol



Ørlite om jernbaneterminologi: Innarbeidede uttrykk for denne type sporinnretning er
sporveksel (NSB og JBV i dag),
veksel (kortform av forrige) eller
pens (eldre norsk form, avledet av eng. points).


Posted By: ses
Date Posted: 28 desember 2006 at 02:58
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Hva skal jeg selv velge når jeg setter igang? Kanskje en kombinasjon? Kjøre betong på hovedlinjer og tre på sidespor ol. Noen som har noen synspunkter på dette? Når det gjelder code har jeg forstått at 100 blir litt vel "urealistisk" og at de fleste kjører på code 83. Vil det si at code 75 blir litt for lavt i forhold til mye av det rullende materiellet som man kan få kjøpt der ute?


Dette avhenger av flere ting: epoke, land, banetype.
Hvis du velger nåtiden og hovedlinje, så vil betong være det som legges over alt, men det kan ligge igjen tresviller i noen sidespor og kryssingsspor.
Jo lenger du går tilbake i tid med epoken du vil modellere, jeg mindre betong var det. Betongen kom vel for fullt ved NSB på 1960-tallet, men det tok tid før alle svillene på hovedlinjene var skiftet ut. På Ofotbanen ligger det vel ennå bøkesviller, vil jeg tro. Tresviller fjærer mer enn betong, så derfor ble det foretrukket på Ofotbanen med sine svært tunge tog.

Når det gjelder skinnestørrelsen, så avhenger det også av hvilket forbilde man vil modellere og fra når. Code 100 blir for grovt for alle norske forbilder. Den gamle standardskinnen som NSB brukte på hovedstrekningene fram til 1950/60-tallet, var 35 kg/m. Den krever egl. code 55, men en så lav skinne krever dertil lave flenser. For mange av oss ble derfor code 70 et brukbart kompromiss, selv om code 70 egl. tilsvarer en 54 kg/m-skinne. En 64 kg/m-skinne tilsvarer omtent code 83. I nyere tid har 49 kg/m-skinnen vært standard for NSB/JBV. Nå legges det også tyngre skinner enn dette i Norge på "høyhastighets"banene/parsellene. Velger du derimot et utenlandsk forbilde, er skinnevektene oftest tyngre der enn i Norge.

Se forøvrig til dette tema min bok "Modelljernbane på norsk", side 48ff.

Mvh Svein Sando


Posted By: Jon S.
Date Posted: 28 desember 2006 at 11:28

Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Siden jeg har VELDIG begrenset plass blir det et lite anlegg som skal bygges.

Har du liten plass kan jeg anbefale http://carendt.us/microplans/index.html - mikroanlegg .

Mvh http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net