Lag din egen modell hjemme!!!
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1789
Printed Date: 28 november 2024 at 06:49 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Lag din egen modell hjemme!!!
Posted By: frankm
Subject: Lag din egen modell hjemme!!!
Date Posted: 21 september 2006 at 10:04
...med en 3D-printer. Koster litt ennå, men er vel bare et spørsmål om tid før prisene synker til et akseptabelt nivå...
les mer her: http://www.tu.no/nyeteknologier/article59101.ece - 3D-printere til folket
|
Replies:
Posted By: kness
Date Posted: 21 september 2006 at 10:39
frankm wrote:
...med en 3D-printer. Koster litt ennå, men er vel bare et spørsmål om tid før prisene synker til et akseptabelt nivå... les mer her: http://www.tu.no/nyeteknologier/article59101.ece - 3D-printere til folket |
Det tar nok en god stund ennå før dette er noe for folk flest. Men SLS-utgaven benyttes i dag av de fleste produsenter. Spesiellt Kineserne begynner å få tak på dette (SLS = Selective Laser Sintering).
Modeller i plast var tidligere svindyrt å fremstille i små opplag, fordi kostnadene til støpeformer var urimelig høy. I dag lages derimot støpeformen på et par timer i en SLS-maskin, og etterbehandling som polering, gravering etc. kan gjøres i løpet av 1 dag. Det betyr at former som tidligere kostet opp i mot en million å fremstille, kan nå gjøres for under en 10-del av prisen. Derfor ser vi nå små opplag av plastmodeller komme fra både Hobbytrade og NMJ.
Plastmaskinene som nevnes i artikkelen benyttes i dag kun til prototype og form/fit. Hobbytrade gjorde sine Di4 og Di6 prototyper med en slik maskin. Eller rettere sagt: Kineserne gjorde det og sendte modellene til Danmark. Ta en titt på bildet Eirik la ut for en tid tilbake, så kan man se hvordan en modell blir. Ikke helt perfekt i detaljene, men godt nok til å se at alt er på plass. Om et par år er nok detaljene mye bedre.
Jeg har selv forsøkt en slik maskin på Ingeniørhøyskolen i Oslo, da min nabo er lærer der. Spennende saker, men detaljnivået er ikke godt nok når vi snakker buede former og radier. Til flater og rettvinklede kanter fungerer det derimot utmerket. Mine forsøk går på å lage en støpeform for resin-støp, og jeg har tegnet noen modeller i Rhino som jeg tester litt med om dagen. Time will show, om det blir godt nok.
http://www.gntrains.no/bilder/diverse/di6prototype.JPG - http://www.gntrains.no/bilder/diverse/di6prototype.JPG
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 21 september 2006 at 12:49
kness wrote:
Jeg har selv forsøkt en slik maskin p?Ingeniørhøyskolen i Oslo, da min nabo er lærer der. Spennende saker, men detaljnivået er ikke godt nok når vi snakker buede former og radier. Til flater og rettvinklede kanter fungerer det derimot utmerket. Mine forsøk går p??lage en støpeform for resin-støp, og jeg har tegnet noen modeller i Rhino som jeg tester litt med om dagen. Time will show, om det blir godt nok.
|
Hva tror du om disse maskinene:
http://www.solid-scape.com/ - Solidscape
Her et bilde av en master til en ring:
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 21 september 2006 at 13:39
Håvard H wrote:
Hva tror du om disse maskinene:
http://www.solid-scape.com/ - Solidscape |
Det går framover, her når vi presisjon som er bra nok til mye:
- Build layer: 0.0005 in. (0.013 mm) to 0.0030 in. (0.076 mm)
- Achievable accuracy: +/- 0.001 in. (0.025 mm) per inch in X, Y and Z dimensions
- Surface finish: 32-63 micro-inches (RMS)
- Minimum feature size: 0.010 in. (0.254 mm)
En nøyaktighet på 2,5 hundredels mm er vel temmlig bra, vel - det tilsvarer 2,175 mm i 1:87 og 1,125 mm i 1:45. Minimumsstørrelsen på detaljer på 0,25 mm tilsvarer 21,75 mm i 1:87 og 11,25 i 1:45. Er det en anelse grovt? Jeg ser for meg detaljer som trenger omlag 0,1 mm for å funke? Jeg vet, det høres veldig lite ut, men tenk deg stålprofiler på en vognside i 5 mm stål i 1:45, det blir 0,111 mm.
Eller er dette for frittstående detaljer, vil profiler som er en del av en vognside regnes i forhold til nøyaktigheten og ikke minimumsstørrelsen?
Uansett vil vel en frittstående stålprofil i modell f.eks med målene 0,15 x 0,15 mm bli ufattelig skjør om den lages på denne måten, og umulig å støpe i resin siden ... så det kan vel kanskje sies å være litt på siden?
Uansett er vi definitivt på rett veg!
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: kness
Date Posted: 21 september 2006 at 15:10
Håvard H wrote:
Hva tror du om disse maskinene: http://www.solid-scape.com/ - Solidscape
|
Solidscape er bra saker, men de er ment for juvélindustrien og ikke større saker. Et komplett understell eller tak til Norske trevogner for eksempel trenger en maskin med effektivt arbeidsrom på over 25cm.
Maskinen jeg har vært borte i er denne: http://www.eos.info/0/020100_prod_tech.htm - http://www.eos.info/0/020100_prod_tech.htm Til resinstøp trenger jeg altså å støpe former, noe som ikke er noe problem. Detaljene er også meget gode. Men finishen er ennå ikke god nok. Man vil uansett få en ru overflate, som enten må poleres eller bearbeides med filler og kanskje et strøk lakk før man kan bruke den til å støpe med.
Prisen spiller også inn. Selv om man kun betaler for råmaterialet, så kommer dette på i underkant av en femtilapp pr kubikkcentimeter. En støpeform til Di8 koster meg rundt 1500,- spenn minimum, men så kan jeg da støpe opp tusentals med denne formen, istedet for at detaljer blir borte etter 25-30 stykker som det gjør med silikon. Eneste fordel med silikon er at den er elastisk. Man må derfor ta i betraktning når man tegner i 3D at hele greia er stiv som en pinne. Undercuts etc. er ikke mulig i et og samme støp.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Henning L
Date Posted: 21 september 2006 at 15:37
kness wrote:
Solidscape er bra saker, men de er ment for juvélindustrien og ikke større saker. Et komplett understell eller tak til Norske trevogner for eksempel trenger en maskin med effektivt arbeidsrom på over 25cm. |
Men:
- Build envelope: X=12 in. (30.48 cm)
- Y=6 in. (15.24 cm)
- Z=6 in. (15.24 cm)
Det er da definitivt mer enn 25 cm, og mer enn nok til en trevogn eller Di8?
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|
Posted By: kness
Date Posted: 21 september 2006 at 15:48
Henning L wrote:
Men:
- Build envelope: X=12 in. (30.48 cm)
- Y=6 in. (15.24 cm)
- Z=6 in. (15.24 cm)
Det er da definitivt mer enn 25 cm, og mer enn nok til en trevogn eller Di8?
|
Aha, jeg sjekket ikke dataene nøye nok. Da har de kommet med en ny maskin siden sist jeg sjekket (tidlig på vårparten). Når du har 12*6 tommer å leke deg med er det mer enn nok for å ha det moro.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 september 2006 at 00:07
Ja 3D printer er gøye ting, men desverre er de litt for dyre for oss hobby folk, samt at de er for dårlige også til vårt bruk.
Nå har jeg vært borti de fleste maskinene, både sett de forskjellige masikene og sett resultat modeller fra de enkelte. Er fordeler og ulemper med de begge. SLA og SLS maskiner lager plastmodeller som tåler bruk og kan brukes som en produksjonsdel, gipsmodeller (f.eks fra Z-corp) lager ustillingsmodeller/prototyper, men disse tåler ikke mye juling før de "smuldrer" opp.
Di6 protomodellen som det vises til er NEPPE printet ut på en 3D printer, desverre. Den er nok støpt på vanlig måte i plast.
Den beste maskinen pr dags dato for vårt bruk er nok en Eden(330). Vi har en del på jobb som blir laget på denne maskinen, og det er kun den til som har klart å lagen solid og god nok modell til nå. Det er et lite bur med 1mm tykke vegger, og det er ofte disse som blir problemet.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: kness
Date Posted: 22 september 2006 at 10:23
SveinR wrote:
Di6 protomodellen som det vises til er NEPPE printet ut på en 3D printer, desverre. Den er nok støpt på vanlig måte i plast.
|
Første prøve som blir sendt fra fabrikken er nok laget i en SLA-maskin Svein. Jeg mener å ha lest dette. Tror det var i det Danske bladet Banen. I tillegg ser man lett forskjell i detaljer, da prøvestøp fra ferdige former med injection molding er mye skarpere og bedre enn SLA. Den hvite fargen er også typeisk for SLA og ikke fra "ekte" plaststøp. Men jeg modererer meg i etterkant og sier understellet, ikke kåpen.
Se forskjellen på bildene under av den Danske Elo-vogna. Andre prøvestøp viser en plaststøpt overdel som er godkjent, mens understellet fortsatt må godkjennes før støp i former. Typisk hvit farge og mindre detaljer. På det andre bildet ser vi vogna etter godkjenning.
http://www.hobbytrade.dk/images/news/pb_total.jpg - http://www.hobbytrade.dk/images/news/pb_total.jpg http://www.hobbytrade.dk/images/news/pb_t2_001.jpg - http://www.hobbytrade.dk/images/news/pb_t2_001.jpg
Sammenlign dette bildet med det som Eirik la ut for en tid tilbake. Understellet kan ikke sammenlignes, men du har nok rett i at lokkåpen er plaststøpt og ikke gjort i SLA.
http://www.hobbytrade.dk/images/news/di6_01.jpg - http://www.hobbytrade.dk/images/news/di6_01.jpg
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 22 september 2006 at 16:04
SveinR wrote:
Ja 3D printer er gøye ting, men desverre er de litt for dyre for oss hobby folk, samt at de er for dårlige ogs?til vårt bruk. |
Har sett engelske og amerikanske småseriemodeller lagd på slike maskiner, og de har sett helt greie ut samt fått hyggelige omtaler i MJ-pressen.
Jeg er helt overbevist at dette er teknikker som kommer til å bli like viktige som etsing basert paa CAD filer.
Jeg har derimot ingen tro på at man skal investere i selve maskinen. Hvis man ikke skal gå inn i denne bransjen på fulltid tror jeg det beste er å kjope tjenestene.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 29 oktober 2006 at 21:54
Her kommer en liten oppdatering på Solidscape maskinene som er omtalt i tråden.
Det er et firma i statene som har skaffet seg en slik maskin og som henvender seg til MJ-folket:
http://pacificlocomotive.com/index.html - Pacificlocomotive
På denne hjemmesida finnes det store bilder av mastere som er kjørt ut på deres SolidScape T-66 3-D printer. Samt en rekke bilder av ferdige støpedeler.
Min konklusjon er at dette er en maskin sm egner seg ypperlig om du skal ha mastere til deler som skal støpes i messing, og som skal gjenskape prototypdeler som er støpt i sandformer. Overflata blir litt ruglete, noe som er perfekt om du skal gjeskape støpejernsdeler.
En lokkåpe til feks en El-17 er jeg mer usikker på om jeg ville lagd på en maskin som dette. Kommer tilbake med priser når jeg hører fra firmaet.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
|