Jeg er gammel nok til å huske godstransporter på Flekkefjordsbanen.
Som Svein R. sier, så var transportene for Halvorsens dampkjelefabrikk spektakulære. Det er forøvrig 2 slike fabrikker i Flekkefjordsområdet da sønnene til gamle smed Halvorsen ikke kunne bli enig om hvem som skulle drive fabrikken etter gamlingen gikk bort. Halvorsens kjelefabrikk leverte utallige dampkjeler til meierier, skoler, sykehus og annen industri som trengte lavtrykksdamp i produksjonen. Kjelene er ganske riktig, tilpasset profilet på Flekkefjordsbanen. Akseltrykket var bare 11 tonn og det var derfor også problematisk å benytte større dyplastvogner på banen. Jeg har sett kjeler som ble hengt opp mellom 2 åpne 2-akslede T3-vogner. Dampdomer og annet som stakk ut ble skrudd av under transporten. Derfor ble den ene av brødrene Halvorsens kjelefabrikker flyttet til Sirnes på 60-tallet. Det nye sporet mellom Sirnes og Sira som kom ifm. bygging av Sørlandsbanen under krigen, fikk vanlig normalsporsprofil og dette sporavsnittet tillot også høyere akseltrykk.
Ellers var det noen spetakulære transporter av brannbiler og busser, både ferdige og som chassis (ofte Ford). De ble bygget hos O.C.Axselsens Karosserifabrikk på Drangeid. Ferdigbygde brannbiler og busser av den største typen ble nok oftest for høy for en O eller T -vogn og måtte transporteres på veien men chassiset kom på jernbanen (og uten gummi på hjulene, da det kun var treringer på felgene grunnet norsk toll på bilgummi).
Andre transporter var tretønner fra O.C. Axelsens tønnefabrikk (O.C.A. var en mangfoldig herre med mange forskjellige aktiviteter). Disse ble oftest lastet opp på L3-vogner med presenning over og det var ofte større partier som ble avskipet samtidig. Opplasting skjedde oftest i nærheten av kullskuret nede på Verven der O.C.A. hadde tønnelageret sitt. Tønnene ble forøvrig transportert på lekter med slepebåt fra tønnefabrikken på Drangeid og til byen, selv om fabrikken hadde eget sidespor på Drangeid. Tønnene ble rullet opp i vognene på ramper som så ut som stiger og lempet siste stykke slik at tønnelasset kom opp i høyde med bommen på L3-vognene.
Til Drangeid kom ofte tønnestav (på lastekasser?) fra Setesdalen. Disse lastekassene ble fylt med stav på forskjellige stikkspor langs Setesdalsbanen, der enkelte bønder produserte stav på gårdssager om vinteren. Lastekassene ble løftet over på T3-vogner på Grovane og jeg mener å huske å ha sett slike vogner stå på sidesporet på Drangeid. Da visste jeg ikke så mye om dette, men i ettertid forstår jeg hva jeg kan ha sett. - O.C.A. hadde en utrolig fin Diamond-T- lastebil som ble brukt til alt mulig av interntransport.
I G-vogner kom ofte kolonialvarer til byens grossister. Disse ble losset og kjørt med hest og vogn eller lastebil til grossererenes lager. Her husker jeg Lindhom, Dunsed og Ole Skogestad med hest og kjerre. De 2 første drev også gårdsbruk men Ole tok sertifikat i voksen alder da hesten hans ble for gammel og kjøpte seg en blå Opel Blitz lastebil. Ellers kjørte også Thom Gabrielsen med sin grønne Mercedes ( han dro også kjeletransportene fra Halvorsen på spesialhenger med bilen sin), samt Skailand som også hadde en Mercedes. G-vognene fikk av og til returlast i form av sålelær fra Dalens Garveri. Læret var stablet på små paller. Overlær fra Aarnes Garveri ble også sendt med jernbanen. De hadde også eget sidespor på andre siden av broen på Drangeid. Flekkefjord hadde 2 møbelfabrikker på den tiden. Det var Olaf Tønnessen og Alfred Sand sine møbelfabrikker. De sendte ferdige møbler med jernbanen i G-vogner.
Glemte i farten båttransportene av Draco-båter de siste årene det var godstransport på banen. Båter ble ofte stablet opp på lasterampen inne på stasjonsområdet og transportert dekket av blå Draco-presenninger på O-vogner. Større båter ble transportert på dyplastvogner. Det var en gang på tale å legge inn et sidespor til fabrikken like nord for jernbanebroa på Loga, men det ville ikke Stavanger distrikt ha noe av, da de ikke satte pris på å ha trafikk på banen da de hele tiden ønsket å legge den ned. Det gikk båter som last helt frem til det ble stopp på godstransport med banen midt på 80-tallet. Noen av disse O-vognene kom også med last til Flekkefjord. Det var nye biler til en av byens 2 bilforetninger. (Du kunne velge mellom Opel og Ford). Opel kom faktisk 2 i bredden på en O-vogn rundt 1960. Dette går ikke ved kontrollmåling vil du kanskje si, men NSB hadde laget noen U-profiler som ble stukket ned i festene til stakene og dannet både støtte og styring for bilhjulene på hver side.
På 60-tallet var fortsatt det som nå er E39 mellom Kristiansand og Stavanger RV40 (Nå RV44). Veien gikk om Jøssingfjord og over Fosselandsheia da tunnellene mellom Sirnes og Tronviken fortsatt hadde smalspor jernbaneprofil og resten av veien var grusvei. Trailertrafikk var vanskelig. Dette forårsaket at mange trailere satt seg fast eller ble så "skremt" at de valgte å losse over til jernbane i Flekkefjord. Slikt ga også noe trafikk til banen i trailertrafikkens spede begynnelse.
Jeg har også minner fra sommerens 2 høydepunkt. Det ene var når sirkustoget til Arnardo kom til Flekkefjord. Det var et langt ekstratog med G-vogner (som ble brukt til stall for dyrene) og stakevogner for sirkustilhengere og biler. Det har vært elefanter i G4-vogn på Flekkefjordsbanen. Likeså var det en kar fra Rogaland (Stavanger) som het Lende? han hadde mange ponnier og små kjerrer. Lende brukte å komme til Flekkefjord hver sommer med ponniene sine og haddde likeens G-vogner som stall til disse på stasjonsområdet.
I den perioden det gikk BM86 på Flekkefjordsbanen, ble denne ofte brukt til å trekke ned en ilgodsvogn med stykkgods som kom østfra. Denne ble losset inn i godshuset. Søndre sporskifter inn til godshuset ble anlagt for å skifte inn denne vogna, da BM86 hadde lite tid for skifting før den måtte returnere med passasjerer som skulle rekke ettermiddagstoget til Kristiansand i 16-tiden.
Selv om det ikke akkurat er direkte godstrafikk, kan jeg si litt om bruk av Gx eller "koffert". Det var en "koffert" i Flekkefjord. "Kofferten" sto alltid foran sporrenseren i enden av butten slik at den var lett å hente ved behov. Den ble i det vesentlige brukt til postkjøring når posten kom med daghurtigtoget østfra. Gx-en ble lastet og losset utenfor stasjonsbygget av en postmann med 3-hjulsykkel, eller de få gangene det var ekstra mye post brukte de en 4-hjuls håndtralle/vogn. Min mors onkel Thorvald var postmann og jeg har vært med mange turer på postsykkelen med post til Gx-en. Under større stevner eller når ett av musikkorpsene var på tur, ble Gx-en også tatt frem til bagasjetransport.
Dette ble faktisk litt terapi og mimring over barndomsminner fra Flekkefjord. Når jeg tenker tilbake, blir jeg utrolig lysten på å prøve å gjenskape noe av dette i modell.
Jeg skriver alt dette for å gi "Fremofolket" litt bakgrunn for å kunne danne seg et bilde av godstrafikken på Flekkefjordsbanen på 50- og 60-tallet som hjelp til et trafikkspill - kanskje en gang i nær framtid?
(Lagt til et par avsnitt etter som minnene kommer tilbake)
|