Print Page | Close Window

sporplan

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1514
Printed Date: 29 april 2024 at 10:45
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: sporplan
Posted By: peter
Subject: sporplan
Date Posted: 07 mai 2006 at 18:17

hører gerne dine meninger om min sporplan



-------------
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V

http://www.falsterbanen.dk">




Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 mai 2006 at 23:38

Hei! Hvor skal du oppholde deg når anlegget brukes? I midten eller skal det være mulig å gå rundt?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: peter
Date Posted: 08 mai 2006 at 06:55
rummet er så stort at jeg kan gå rundt om banen, samt jeg laver mulighed for også at kunne stå i midten, banen er 6 x 2,5 meter

-------------
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V

http://www.falsterbanen.dk">



Posted By: Henning L
Date Posted: 08 mai 2006 at 08:32
6,5 x 2,5 m? Hvorfor ikke bygge inntil veggene? Da får du mye mer bane! På en 60 - 80 cm bred hylle rundt rommet. Da får du god plass til å stå i midten.

En svakhet med planen over er at den ikke riktig går noe sted... de to vendesløyfene burde føre til oppstillingsspor.
Jeg er også litt usikker på hva alle sporene skal brukes til?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 mai 2006 at 13:30
Enig med Henning her. Dersom du har muligheter for det bør du legge selve anleggsflatene ut mot veggene i rommet. Da får du mye bedre plass ig du ville slippe å måtte bøye deg for å komme under og inn i midten av anlegget. Du vil også kunne få en mye mer interessant sporplan med separate scener slik at du føler at toget går fra en plass til en annen og ikke bare rundt i ring.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: peter
Date Posted: 08 mai 2006 at 16:40

for at gøre sporplanen mere overskulig for jer tilskuere, har jeg valgt ikke at tegne de skjult opstillings spor, men der vil blive ialt ca 15 opstillings spor...

jeg har bevist valgt at have banen i midten af rummet, da jeg personligt godt kan lide at se togene og landskabet fra alle sider  



-------------
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V

http://www.falsterbanen.dk">



Posted By: Henning L
Date Posted: 08 mai 2006 at 16:44
Men - hva gjør den, da? Hva skjer? Hvorfor går det jernbane her? Umiddelbart virker det litt voldsomt med så mye spor i sirkel... hva er tanken bak?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Jon S.
Date Posted: 09 mai 2006 at 15:51
Originally posted by peter peter wrote:

 Hei Peter!

Jeg tror planen din kan fungere. Du får lange, fine strekninger å kjøre togene på, og kan skifte på de to stasjonene. Avstanden mellom stasjonene er også okay.

De tre sporene inn til svingskiven passer også bra - de to fra hovedsporet og det tredje inn fra skifteområdet (du har jo en ”Inglenook” der!).

Jeg tenkte først at sporene ved stasjonene var litt langt inne mot midten av anlegget, men dette gjør jo ingen ting når du skal kunne stå der inne.

Jeg kan se en svakhet du kanskje bør justere, og det er lengden på de to stasjonene. Slik det er nå, tyder jeg tegningen din til at stasjonen øverst kan ta 3 meter lange tog, mens den nederst bare tar tog som er halvparten så lange (?). Hvis stasjonene anlegges slik, vil de ikke "være i balanse" i forhold til hverandre, og du risikerer etter hvert å gå lei av akkurat det. For enten blir togene altfor korte på stasjonen der oppe, eller også blir de altfor lange på stasjonen dernede… Jeg vil sterkt anbefale deg å gi begge stasjoners forbikjøringsspor samme lengde. De må forresten også passe til lengden på oppstillingssporene! Stort sett samme lengde på alle stasjonene pleier å være best.

Visuelt sett begynner og slutter hver stasjon ved enden av de ytterste buttsporene, så det kan kanskje være en idé å ha begynnelsen på forbikjøringssporene like langt ute som disse? Men det avhenger vel litt av smak og behag – og tilgjengelige sporveksler - eller om du vil gi stasjonen et spesielt inntrykk.

Ellers kan jeg anbefale noen ”synshindringer” på anlegget, slik at du knapt ser togene som kjører på motsatt halvdel, når du står på utsiden. Dette kan du gjøre med f.eks. høye bygninger inn mot hullet i midten av anlegget, eller med skoger og fjell. Hindringene må være så høye at du kan se over dem når du står inne i midten, men ikke når du står på utsiden.

Har du noen tanker om bebyggelse/landskap etc.?

Mvh. http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net