"Litt voksenopplæring kan det tydeligvis være behov for." Okey, Okey. Da tar 99% av verdens forskere på temaet feil, og omtrent alle oppegående politikere også. Fossilindustrien og deres tilhengere har da rett. Framtia overlater vi til de etter oss.
Det er ekstremt mye penger som står på spill for det og de som er kilder til forurensning, og de har ditto ressurser (les tenketanker og betalte forskere) til å forsvare sine behov for framtidige inntekter. Oftest styrt av eldre herrer som vil ha mer og mer nå, og ikke tar ansvar for kommende generasjoner.
Amerikanske oljeselskaper (Esso?) fant ut allerede på 70-tallet at deres utslipp hadde innvirkning på klimaet men holdt rapportene skjult i mange ti år.
Leger betalt av tobakksindustrien framhevet tobakkens gunstige virkninger til innpå 70-tallet.
Mange kjøpte det budskapet da, fordi det passet dem selv best. Litt tjære i lungene skader vel ikke, vi har jo røyket i hundrevis av år? Dessverre er mange der fortsatt fordi man ikke vil gi avkall på inntektene som genereres av fossilindustrien. Da lager man seg "alternative facts" som Conway, Trumps pressetallskvinne i sin tid proklamerte på TV. Money, money, money ....
Klart sola kan ha innvirkning, men det er som i et godt lag med mat og drikke (les alkohol) å hive innpå ei flaske fra innerlomma på toppen av det du var spandert på. Da kan fort det tilte....
Seriøse forskere har lenge spådd endringer i klimaet og det skjer fortere enn de trodde. Vi ser stadig nye rekorder i endringer. F. eks. 2 år med tørke og tørre elver i Europa, og Spania nå med opptil 40 grader i april. Eksemplene er ekstremt mange. Les nyheter av idag - og tidligere.
Og nei, journalister er ikke sosialister av den grunn. De seriøse forholder seg til fakta.
Et gammelt ordtak: "One of the man's strongest virtues is self denial" ! "Et av menneskenes sterkeste egenskaper er selvfornektelse."
Norge har et overraskende stort antall klimafornektere. Vi er jo en oljenasjon med enorme inntekter derfra, som mange ikke vil gi slipp på. Skit i verden, heia meg og mitt ! Sukk .... Holdningene kunne vært anderledes om klimafornekter Carl I. Hagen fra Frp. hadde fått gjennom sitt forslag i 1976 om å selge ut alle våre oljeinteresser for 10 milliarder. Staten skal jo ikke drive med slikt, må vite. Da hadde vi vært i båt med andre land og ville nok hatt et anderledes syn på dette.
Men dette er jo helt utafor temaet om NMJ sin flytting. Det er en stor fordel av butikken deres både kan tilby parkeringsplasser og lett adkomst via kollektiv transport. Da får vi begge koste på oss bompenger for å kjøre bil dit uten å sutre. Det er gratis adgang inn i butikken, men det har ofte vært dyrt å gå derfra. Reise og ande utgifter blir små i den sammenheng.
Om du ser logoen min til venstre så sparer jeg bompenger med slik transport. Man bygger jo ikke bare modelljernbane her. Bare et tips ....
------------- Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|