Signalstyring med automatisk togstopp Som nevnt andre steder bruker jeg denne signalsyringen med automatisk stopp foran innkjørsignalet utenfor stasjonene. For å få til dette bruker jeg den ledige kontakten på releet i holdekretsen for innkjørsignalet, i sammenheng med en diodematrise som angitt på figuren nedenfor. Denne diodematrisen kan trigge det som kalles ABC-funksjonen som finnes i de fleste DCC-dekodere, som definert opprinnelig av Lenz.
Jeg bruker automatisk stopp kun ved innkjør til stasjoner. Det er upraktisk å bruke ABC ved utkjørsignalet da det vil påvirke togene uønsket ved f.eks. skifting.
Sporet er inndelt i fire områder, regnet fra stasjonen som befinner seg til venstre på tegningen, innenfor utkjørsignalet. Et innkommende tog kjører fra høyre til venstre på tegningen. - A og D har fast DCC-spenning direkte fra sentral/booster.
- B er detektorområdet som river signatet (setter rødt signal) når toget passerer. DCC-spenningen føres via detektorkretsen.
- C er stoppstrekningen hvor ABC-kretsen koples inn ved stopp (rødt innkjørsignal). DCC-spenningen føres via relekontakten i signalkretsen, og eventuelt ABC-kretsen.
Det den ene skinnen i sporet må isoleres på 3 steder som vist på tegningen. Område C må være langt nok til at toget kan stoppe innenfor området. Område B kan være ganske kort, men gjerne lenger enn lengste lok. Dette er ikke kritisk.
Signalene styres manuelt med tre momentbrytere (trykkbrytere eller fjærbelastede vippebrytere): - S1: setter utkjør grønt.
- S2: setter både utkjør og innkjør rødt.
- S3: setter innkjør grønt.
S2 er strengt tatt ikke nødvendig, men er praktisk for å nullstille signalkretsen. Om man bruker fjærbelastede vippebrytere vil S1 og S3 være en del av samme bryteren, med funksjon i hver sin retning.
Det er også mulig å kople S1 og S3 slik at det motsatte signalet settes rødt samtidig med at det ene settes grønt. I så fall må man har inn et par ekstra dioder mellom bryterne og signalkretsen.
Inn-signalet har ingen direkte innvirkning på toget, mens ut-signalet fungerer slik: - Når signalet er rødt vil relekontakten være åpen, og diodematrisen er i serie med kjørespenningen til den ene skinnen i stoppstrekningen. Dette oppfattes av lok-dekoderen som DCC-signalet er ubalansert, dvs. at spenningen svinger mer den ene veien enn den andre. Dermed vil et lok med CV 27 satt til "1" (eller "2", se nedenfor) stoppe foran signalet, og vente til signalet blir grønt.
- Når signalet stilles grønt vil relekontakten være lukket, og diodematrisen er kortsluttet og har ingen effekt. Det betyr at toget kan passere stoppstrekningen C (og B).
Alle lok-dekodere må ha ABC-funksjonen aktivert. Det gjøres i utgangspunktet ved å sette CV 27 til "1" eller "2", altså forskjellig fra "0". Om den skal være "1" eller "2" avhenger av hvilken retning diodematrisen står, altså hvilken skinne som har høyest DCC-spenning (relativt den andre skinnen). Det er viktig at alle diodematriser koples samme vei i forhold til signalene som styrer de. Det enklest å teste dette ut ved montasje , og snu kretsen om stoppfunksjonen virker feil vei.
Det anbefales å studere tilgjengelig litteratur om ABC-kretsens funksjon. Vær også oppmerksom på at forskjellige dekoderfabrikanter kan ha lagt til ekstrafunksjoner i CV 27 og andre relaterte CV'er. Se dekodermanualen. Mange dekodere har tilleggsfunksjoner for å f.eks. stille følsomheten på stoppkretsen, og stopplengden for loket. Fordelen med ABC-kretsen er at alle lokets funksjoner som f.eks. styring av lyder og kjøring i motsatt retning fungerer også innenfor stoppstrekningen.
Hilsen Halvor
|