Print Page | Close Window

Tunnelportaler

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1111
Printed Date: 29 april 2024 at 10:28
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Tunnelportaler
Posted By: jevistad
Subject: Tunnelportaler
Date Posted: 14 desember 2005 at 23:18

Mener å sett en tråd om dette for en stund siden, men jeg drister meg til å starte en ny.

Tunnelportaler i forskjellige utgaver har nettopp forlatt byggebordet:

Forskalt type

 

Forblendet type

 

Utmuring/rasoverbygg i "tuktet sten" fremdeles på byggebordet.

Grunnlaget for alle sammen er felles "kjerneprofil" bygget av furulister som forskaling:

Kjerne av 2x3mm furulister

Rundt denne legges denne ytterforskalingen og det hele skrus sammen og settes på høykant med "fronten" ned.

På den murte portalen er det benyttet en annen ytterforskaling.

Det kan være lurt å putte oppi noe armering, og til det har jeg brukt aluminiumsnetting beregnet på tetting av rusthull på biler.

Dette fåes på Clas Ohlson eller Europris.

Til støpemasse på den "forskalte" typen er det brukt "Beto avretningsmasse", mens på de to nederste er det brukt vanlig modellgips, siden de skulle bearbeides i ettertid.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 15 desember 2005 at 00:46

Det der så j**lig schtilig ut

Eirik



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 15 desember 2005 at 08:24

Dette var riktig så fint!

Har du benyttet "rissemetoden" på både forblending og "tuktet stein"?



-------------
Bjørn Egil


Posted By: SveinR
Date Posted: 15 desember 2005 at 10:07

NYDELIG!!!!  Fortell hvordan du utførte den "tuktet stein" portalen.

Det gjør godt å se LEGO"n i bakgrunden der



-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: jevistad
Date Posted: 15 desember 2005 at 16:09
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Har du benyttet "rissemetoden" på både forblending og "tuktet stein"?

På den forblendede varianten er fugene risset med en blyantpenn uten bly i spissen og spissen holdt 90 grader i forhold til gipsen.

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 

Fortell hvordan du utførte den "tuktet stein" portalen.

Det gjør godt å se LEGO"n i bakgrunden der

Risser først fugene med en skalpell, deretter "hugger" jeg ut fasongen på hver enkelt stein.

Men det er lett å overdrive "bulingen" på steinene.

Legoen i bakgrunnen brukes til å "ramme inn" forskjellige små støpeformer til stikkrenner etc.



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Hans-Ingve
Date Posted: 15 desember 2005 at 19:31
utrolig bra laget.
lego er topp da


Posted By: Steink
Date Posted: 15 desember 2005 at 19:55

Hei , dette var veldig fint.  Har tenkt selv å støpe den første typen selv, men ikke helt funnet metoden, men dette så smart ut.  Har du målene til formen?



-------------
Mvh

Stein Kittelsen


Posted By: jevistad
Date Posted: 15 desember 2005 at 21:53
Originally posted by Steink Steink wrote:

Har tenkt selv å støpe den første typen selv, men ikke helt funnet metoden, men dette så smart ut.  Har du målene til formen?

Formen kan virke unødvendig komplisert, men jeg ville ha med at utstøpingen går et stykke inn i tunnelen.

Dessuten hender det ofte at portalen slett ikke er enden på selve tunnelen, men nettopp en utstøping:

Tykkelsen på gesimsen varierer endel fra sted til sted.

Kan også nevne at tunnelene mine er beregnet for fast KL-høyde på 69mm over skinnene med "risikoavstand" til tunneltak.

Dette tilsvarer en KL-høyde i 1:1 på 6 meter, noe som er veldig høyt til i tunnel å være.

5 - 5,5 meter er nok mer vanlig.



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: TomL
Date Posted: 16 desember 2005 at 10:41

 

  LEKKERT !

 

MJ-hilsen Tom Lynga



-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 desember 2005 at 00:35

Da er tunnelportalene havnet der de skal, "innrammingen" er ferdig og farging av "bergarten" er i startfasen.

 

 

Så vil jeg benytte anledningen til å ønske alle forumdeltagerene en riktig GOD JUL!



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Egonius
Date Posted: 10 januar 2006 at 21:01
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Steink Steink wrote:

Har tenkt selv å støpe den første typen selv, men ikke helt funnet metoden, men dette så smart ut.  Har du målene til formen?

 

Formen kan virke unødvendig komplisert, men jeg ville ha med at utstøpingen går et stykke inn i tunnelen.

Dessuten hender det ofte at portalen slett ikke er enden på selve tunnelen, men nettopp en utstøping:

 

Tykkelsen på gesimsen varierer endel fra sted til sted.

Kan også nevne at tunnelene mine er beregnet for fast KL-høyde på 69mm over skinnene med "risikoavstand" til tunneltak.

Dette tilsvarer en KL-høyde i 1:1 på 6 meter, noe som er veldig høyt til i tunnel å være.

5 - 5,5 meter er nok mer vanlig.

Har nettopp laget en mal til en dobbel portal for Märklin C skinner. Har kikket litt i Fallerkatalogen og ser der at en 2 spors tunnell har en vertikal åpning på 11.4 centimeter.

 

Blir ikke dette altfor mye da, selv med kjøreledning?



-------------
Nybegynner med Märklin modelljernbane


Posted By: halvors
Date Posted: 11 januar 2006 at 09:04

Ellers så finnes NEM-normene for tunneler her:

http://www.morop.org/en/normes/nem105_en.pdf - http://www.morop.org/en/normes/nem105_en.pdf

dersom du ønsker en mer matematisk/geometrisk tilnærming til temaet.

Hilsen Halvor



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 11 januar 2006 at 09:46

Samtidig med at Halvor fant fram til normen, lagde jeg min egen

Profilen er lagd ut fra (tysk) lysprofil for rett strekning (NB!) og spredd ut for 2 C-spors "standard" senteravstand.

Sideavstanden er nok ikke forskriftsmessig siden jeg her har konstruert noe som vel bør kalles en minimumsprofil



-------------
Bjørn Egil


Posted By: aom2
Date Posted: 08 april 2009 at 22:57
Smører du formene med noe slik at avrettningsmassen ikke fester seg i formen?


Posted By: ses
Date Posted: 09 april 2009 at 00:57
Denne tråden var jeg ikke klar over, men så er den også noen år gammel.

Siden jeg for tiden holder på med tunnelportaler for TMJK-anlegget, kan det være interessant å se på en litt annen måte å lage realistiske portaler på.
Denne metoden tar utgangspunkt i virkeligheten også i den forstand at slike steinsettinger som man finner i tunnelportaler, forstøtningsmurer, steinhvelvsbroer o.l. er bygget opp stein for stein. I noen tilfeller er steinene murt sammen med en mørtel, mens det i andre (eldre) tilfeller ikke brukes mørtel i det hele tatt. Dette siste kalles da en tørrmur. Har man god stein er tørmurene tilnærmet vedlikeholdsfrie i og med at det er ikke noe bindemiddel som kan forvitre.

Denne metoden etterligner nok først og fremst en tørrmur. I en jigg legger jeg opp enkeltsteiner. Steinene er av gips, støpt i staver i passende tykkelse og bredde. Først brukte jeg en tollekniv for å bryte av en stein, men gikk senere over til å bruke en knipetang, og det gav bedre resultat og var raskere. Det er bruddflaten som er interessant, for den får en slags steinstruktur. Derfor legger jeg steinene på plass med bruddflaten som den mest synlige. Steinene legges med ønsket overflate ned mot bunnen i jiggen for at overflaten skal blir rimelig jevn, for det er både vanskelig og bortkastet tid å forsøke å få det avbrutte steinene til være like dype. Hele byggverket holdes sammen på baksiden med smeltelim. Om det er den mest optimale måten vet jeg ikke, men jeg valgte det delt fordi den ikke påvirker gipsen i nevneverdig grad, at den tørker fort, og at den er så stiv at den ikke glir ned i fugene mellom steinene, for det er jo nettopp de jeg ønsker å bevare som sprekker beste mulig.
På en relativt tidlig stadium i oppbyggingen av en tunnelportal så det slik ut:



Når alt var på plass og limt, kunne jeg løfte den av jiggen, og da så den slik ut:



Dette er en ferdig modell i seg selv, og kan tas i bruk slik som den er. Det vil si, jeg ville nok da forankret steinene til seg selv bedre, for smeltelimet gjør ikke noe stort mer enn å lage en slags plastform som steinene ligger i, mer eller mindre godt festet.

Min hensikt var da heller ikke å bruke den slik den er, for når behovet er mange slike portaler, var tanken å bruke denne som en master som man tar kopier av.

Neste skritt var derfor å ta en avstøpning av denne originalen i silikongummi. Jeg måtte lage en helt tett kasse rundt originalen slik at gummimassen ikke flyter av gårde. Jeg brukte skumplater type Capaline og skar til, og limte sammen med smeltelim. Pappbelagte skumplater fås i mange tykkelser. Helt billige er de ikke, men utrolig enkle å jobbe med, siden de skjæres til med ett kutt. Slik så kassa ut med portalen på plass med den riktige siden opp.



Jeg brukte Waeckert Silikongummi type 4601, som kommer som to komponenter, A-delen som skal blandes med B-delen i forholdet 9:1. Jeg brukte brevvekt for å få korrekte blandingsforhold. A-delen (i karet nærmest) er en hvit masse som tilsettes den røde B-delen, slik at blandingsproduktet blir lett lyserød. Egentlig var disse stoffene gått ut på dato for 13 år siden [sic!], men de fungerte fortsatt, dog med noe lenger herdetid enn opprinnelig.



Så ble massen heldt ned i kassa slik at dekket helt til og noen millimeter over det også, slik at gummeformen får litt styrke.



Luftblærer er et problem hvis man ikke har vakuumklokke man kan putte formen med massen inn i. Hvis man legger på lagvis og prøver å massere ut lufta på det som ligger nærmest det man tar avstøpning av, kan man være heldig å få minimalt med blærer. At det er luftblærer på toppen slik her, spiller ingen rolle.

Når gummien hadde herdet seg ferdig, ble den bøyd av originalen, og da ser den slik ut (på bildet er formen brukt et par ganger, så det grå og sorte er gipsrester etter støp).



I formen helles så gips. Jeg forfarger gipsen med sort brekkfarge. Her er fire avstøpning av denne forma. Det gjenstår å gi de en sluttbehandling med passende finish. Jeg kommer eventuelt tilbake til hvordan resultatet av det ble.





-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 april 2009 at 12:17
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Smører du formene med noe slik at avrettningsmassen ikke fester seg i formen?
 
Jeg bruker å sprøyte på silikon som slippmiddel
Forma er også malt i ettertid.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 april 2009 at 12:22
Dette ble bra Svein!
 
Jeg tenkte også å lage en silikonform til erstatning for treforma da denne begynner å bli slitt.
Men siden jeg har med utstøpingen innover i tunnellen må jeg lage den 2-delt på et eller annet vis.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: aom2
Date Posted: 09 april 2009 at 13:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Smører du formene med noe slik at avrettningsmassen ikke fester seg i formen?
 
Jeg bruker å sprøyte på silikon som slippmiddel
Forma er også malt i ettertid.
 
Tenker du på silikon som i sanitærsilikon som man fuger med på badet, eller en silikonspray som i glidemiddel for rørdeler?


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 april 2009 at 14:06
Jeg bruker silikonspray ja...

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: morten.h
Date Posted: 09 april 2009 at 22:05
Originally posted by ses ses wrote:






 
....disse luftboblene er ganske lett å bli kvitt,hvis du vet hvordan! Den enkleste metoden er "bombs away", etter du har blandet A+B unit,heller du blandingen over i et engangs plastglass, sett glasset på bordkanten og formen du skal helle i på gulvet, lag deretter et hull i bunnen ( på siden) av plastglasset og la det renne med lang tynn stråle ned i formen....på denne måten blir du kvitt 90 % av alle luft boblene.For å fjerne det lille som er igjen,kan du løfte/slippe forma mot en hard flate,så blir du kvitt resten Wink
 
 
EDIT : Wacker 4601 silikon tåler 400 grader,så du kan støpe både resin og hvitmetall i samme forma


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: morten.h
Date Posted: 09 april 2009 at 22:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette ble bra Svein!
 
Jeg tenkte også å lage en silikonform til erstatning for treforma da denne begynner å bli slitt.
Men siden jeg har med utstøpingen innover i tunnellen må jeg lage den 2-delt på et eller annet vis.
 
 
fikser den, Jon Einar....med litt hjelp fra meg( og noen kg silikon) Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: ses
Date Posted: 09 april 2009 at 22:58
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette ble bra Svein!
 
Jeg tenkte også å lage en silikonform til erstatning for treforma da denne begynner å bli slitt.
Men siden jeg har med utstøpingen innover i tunnellen må jeg lage den 2-delt på et eller annet vis.


Jeg er ikke så sikker på om man trenger lage den todelt når man bruker silikonformer. Den varianten jeg bruker er så myk at den lar eg vri og vrenge ganske mye uten at den går i stykker.


-------------
Svein S


Posted By: aom2
Date Posted: 16 april 2009 at 21:03
Sånn ble min. Prøvde å lage forskalingen lik 4-toms bord som i virkeligheten. De skulle egenlig være mindre, men det var litt kinkig å sage mindre en to millimeter lister.
Litt usikker på videre bearbeiding da. Male...smusse..?



Posted By: steinbp
Date Posted: 17 april 2009 at 16:26
Portalen kan bli fin den om du hever den med en mur i bunnen!!

-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: jevistad
Date Posted: 17 april 2009 at 16:50
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Litt usikker på videre bearbeiding da. Male...smusse..?

Et flott eksemplar!
 
Synes du utifra bildet har truffet bra med fargen, så litt smussing er det eneste som behøves etter mitt syn.
Slikt som kalkutfellinger og rustrenner fra gjerdesstolper etc. er jo ganske vanlig


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: aom2
Date Posted: 17 april 2009 at 19:23
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Litt usikker på videre bearbeiding da. Male...smusse..?



Et flott eksemplar!

 

Synes du utifra bildet har truffet bra med fargen, så litt smussing er det eneste som behøves etter mitt syn.

Slikt som kalkutfellinger og rustrenner fra gjerdesstolper etc. er jo ganske vanlig



Takk. Brukte Schönox TX avrettningsmasse rett fra posen. Så det er jo gunstig at man ikke trenger noe innblanding av maling eller liknende.

Smussing har jeg ikke drevet noe med i det hele tatt, så jeg tror jeg skal bruke den andre portalen min som jeg laget først som testobjekt. Den knakk nemlig i toppen da jeg ikke fikk ut forskalingsbuen i midten.

Utrolig bra bilde du hadde, det er jo perfekt til å bruke som forbilde:)

Finnes det en fotodatabase over togting noe sted? Skulle hatt bilder av murer murt med naturstein som jeg kan kikke litt på. Fant en tråd om det her en gang, men finner den ikke igjen


Posted By: jevistad
Date Posted: 17 april 2009 at 21:49
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

 
Finnes det en fotodatabase over togting noe sted? Skulle hatt bilder av murer murt med naturstein som jeg kan kikke litt på. Fant en tråd om det her en gang, men finner den ikke igjen
 
 
NJK og Jernbane.net har mye bilder, men kanskje ikke søkbart på akkurat murverk.
 
Men jeg har laget en tråd http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4439&PID=17025755#17025755 - her med endel bilder som jeg har tatt av forskjellige murtyper.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: aom2
Date Posted: 18 april 2009 at 00:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by aom2 aom2 wrote:


 
Finnes det en fotodatabase over togting noe sted? Skulle hatt bilder av murer murt med naturstein som jeg kan kikke litt på. Fant en tråd om det her en gang, men finner den ikke igjen



 

 

NJK og Jernbane.net har mye bilder, men kanskje ikke søkbart på akkurat murverk.

 

Men jeg har laget en tråd http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4439&PID=17025755#17025755 - her med endel bilder som jeg har tatt av forskjellige murtyper.


Utrolig bra Jon Einar. Nå har jeg litt å drive med framover:)


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 16 oktober 2011 at 10:16
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Smører du formene med noe slik at avrettningsmassen ikke fester seg i formen?
 
Jeg bruker å sprøyte på silikon som slippmiddel
Forma er også malt i ettertid.
 
Tenker du på silikon som i sanitærsilikon som man fuger med på badet, eller en silikonspray som i glidemiddel for rørdeler?


Er det sånn her silikonspray dere snakker om?
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164032187 - http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164032187



-------------
Modellhilsen

Claes



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net