Første versjon av mitt "stillverk" ble laget på 90-tallet. Tradisjonelle vippebrytere koplet mot vekselmotor sørget for den delen av styringen. I tillegg ble vippebrytere brukt for andre styringssignaler som retningsstilling av blokkstrekninger og innkjør/utkjør.
Elektronikken ble bygget opp av logiske kretser som styrte signalene. Ikke så veldig avansert, men noenlunde riktige signalbilder ble satt på hovedsignaler og forsignaler.
I mine øyne er dette stillverk versjon 0.
For tre år siden gjorde økt kompetanse og tilgjengelig teknologi at et mer avansert stillverk kunne se dagens lys. Versjon 1.0 er beskrevet i denne tråden: http://forum.mjf.no/jeg-ble-s-inspirert-stillverk_topic10550_post17075268.html?KW=#17075268" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/jeg-ble-s-inspirert-stillverk_topic10550_post17075268.html?KW=#17075268
Stillverket fungerte, men det ble ikke integrert mot den stasjonen det skulle styre. To hovedgrunner: 1. stasjonen var langt fra ferdig. 2. stasjonen var ikke planlagt med stillverket fra begynnelsen av. Det var ikke avsatt fysisk plass og kassen jeg hadde plassert elektronikken i, var for stor til å bli integrert.
Der stoppet prosjektet midlertidig opp i en halvferdig tilstand. Jeg slet med å finne den ultimate måten for kopling av ledninger mellom stillverket og resten av stasjonen. Og min løsning var lite vedlikeholdsvennlig og neppe særlig pålitelig, noe påfølgende bilde viser. I tillegg hadde noen elektronikkomponenter en tendens til å begynne å koke, hvilket tydet på underliggende designfeil.
På slutten av fjoråret ble det blåst liv i gamle prosjekter. På stasjonen ble det lagt spor og annen infrastruktur ble laget til. Stillverket ble redesignet og splittet i en paneldel og en kontrolldel, begge med hver sin arduino som hjerne. Enkel UART kommunikasjon mellom de. En arduino nano er mer enn nok for panelet, mens en mega-klone brukes til kontroll fordi den må ha mer enn en seriell port. Jeg har også økt min kompetanse på elektronikkområdet og designet enkle kretskort til bruk som byggeklosser. Kortene er produsert ved fabrikk og således av mye bedre kvalitet enn det jeg lager selv.
Stillverk V2.0 så dagens lys. Panelet med ramme er litt mindre enn den kassen jeg hadde i V1.0, og nå var det plass til å felle det inn i siden på en modul samt plass til nødvendige kort på innsiden av modulveggen. Noe ledningsførsel blir det. Tross alt er det noen lys som skal ha strøm og noen stillere som skal gi posisjon. Men at det nå er vedlikeholdbart, har jeg fått bevist ved at en led som var røket, ble skiftet uten problemerr. Feilsøking på stillere har vært foretatt. Programvaren i arduinoen har blitt oppdatert flere ganger. Har et eget kort som den kan plugges inn i (kortet som er synlig oppe til høyre) og da er det minimalt med koplinger som skal gjøres for å medbringe arduinoen til opplasting av ny programvare. (Stor forskjell fra V1.0 der alle pinner måtte frakoples hvis arduinoen skulle tas ut.)
For hovedenheten sin del er det for det meste basert på I2C kommunikasjon ut til kort for styring av signaler og veksler, samt deteksjon av belagte spor. Dette forenkler kablingen. Kommunikasjon med tilgrensende stasjon (blokkstyring) er p.t. arv fra tidligere oppsett og er separate signaler som hver krever sin pinne på arduinoen. Ikke så veldig avansert, men nok til å kunne retningsstille og vise fri/belagt for blokkene på A og B siden. Det er planlagt å implementere meldingstrafikk over seriell linje i stedet, da kan det åpnes opp for mer avansert fjernstyring av stasjonen utover den automatiske gjennomkjøringen som er implementert nå.
Stillverket er oppe og går. Togveier og dvergtogveier kan legges, veksler legges om om nødvendig. Togbevegelser detekteres og signaler rives. Programvaren er feilfri (ihvertfall inntil det motsatte er bevist ). Jeg har måtte gjøre noen tilpasningsfortolkninger til gjeldende regelverk for å få det til å fungere i min sammenheng, ellers er det mest mulig forbildetro.
Et prosjekt som er fullført, jeg må si meg fornøyd .
------------- Helge F.
|