Print Page | Close Window

Maerklin 29000 startsett.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 3-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til 3-skinne systemet/Märklin
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=11079
Printed Date: 29 mars 2024 at 03:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Maerklin 29000 startsett.
Posted By: Ser003
Subject: Maerklin 29000 startsett.
Date Posted: 06 mars 2021 at 11:10
Jeg har et Maerklin 29000 C skinne startsett, digitalt.
Tenkte å kjøpe et til så jeg får to separate skinneganger. Det nye skal gå på utsiden av det gamle.
Er det noen som vet hvilken svingskinne jeg bør bruke så jeg får litt slakkere sving rundt det gamle?

Og til slutt. Hva er beste måten å tilføre flere strømpunkter til skinnegangene?

Mvh Svein Eriksen



Replies:
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 mars 2021 at 13:56
De buede skinnene i settet ditt har artikkelnr. 24230, som har radius 437,5 mm, som Märklin kaller R2. Neste trinn er da skinnene med artikkelnummer 24330 (R3 = 515 mm, 30°). Du kan antagelig spare noen kroner på å kjøpe pakker á 6 stk. i stedet for enkeltskinner.

Det er bra at du har valgt et sett som ikke benytter den minste radien (R1 = 360 mm), da den er uegnet for lange vogner. Denne radien har dessverre vært dominerende i startsett fra både Märklin og flere andre europeiske produsenter. Så styr unna den, både i faste skinner og sporveksler!

C-skinner har noen fliker på undersiden i hver ende der du kan feste kabelsko (Märklin art. nr. 74995) med ledninger, evt. lodde ledningene direkte. Det siste burde gi den mest pålitelige forbindelsen, i tillegg til at det blir litt rimeligere. Kabelsko bør helst monteres med riktig krympeverktøy (dyrt!) for at det skal bli bra.

På sidene av ballasten er det noen punkter nederst der plasten er litt tynnere. På disse punktene kan man skjære bort plasten for å dra ut ledninger.


Posted By: Ser003
Date Posted: 06 mars 2021 at 16:54
Takk for god info. Det er med en strømkilde i settet. Hva bør jeg kjøpe som strømgiver til ekstrapunkter på skinner, veksler og f. eks perronglyslys?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 mars 2021 at 21:10
Du trenger ikke noen egen strømkilde til ekstrapunktene på skinnene. De kobles til samme utgang fra sentralen som den tilkoblingen du allerede har. Pass bare på at det kobles likt, slik at midtlederen er koblet til samme spenning.


Jeg kjenner ikke Märklins C-skinneveksler, men dersom det er snakk om Märklins egne digitale vekselmotorer, og disse styres fra sentralen, tror jeg de får strøm (og styresignaler) fra skinnene. Om det er analoge vekselmotorer, er det vel 16 V vekselspenning som gjelder. Märklinistene på forumet får evt. korrigere meg.


Når det gjelder perronglys, husbelysning o.l., så kommer det an på belysningen du velger. Er det fra Märklin, er det nok beregnet på 16 V. Annet utstyr kan være beregnet på f.eks. 14 eller 12 V. For lyspærer er det likegyldig om de får AC eller DC. LED-belysning skal som regel ha DC, og kan være beregnet på enda mindre spenning. Så du må sjekke dataene på belysningen du har tenkt å bruke. Det går nok greit med 14 V til en lampe beregnet på 16 V (med litt svakere lys), men det motsatte kan forkorte levetiden til lampa.

Til husbelysning o.l. kan du evt. vurdere å bruke en LED-kjede av den typen som brukes til julepynt, og da gjerne med medfølgende strømforsyning.


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 mars 2021 at 15:50
Torstein er stort sett inne på det vesentlige.

Dersom du i denne omgang vil ha et 'plate-anlegg' med et par ovaler + stasjon, skifteområder e.l. og lager forbindelse mellom ovalene, trenger du i prinsippet ikke flere enn én strømtilkopling, og de flatkontaktene som sitter på ledningene, er gode nok. Om de virker litt 'slarkete' (hvilket de sjelden er som nye), kan du bare klemme de litt med en tang.

Ved å holde seg til Märklins vekselmotorer og dekodere, plugges disse til kontaktene under vekselen. Nye dekodere er mfx og vil melde seg selv opp på MS2'n. Eldre typer har en rekke med minibrytere (som jeg ynder å kalle museklaviatur Wink) hvor du selv kan velge adressen. Medfølgende dokumentasjon beskriver dette.
Dersom du ønsker å operere vekslene fra stillpult i stedet for MS2'n, må ledningene skjøtes ut fra under vekselen til stillpulten og en ekstern (16 V) strømforsyning.

Kort fortalt Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Ser003
Date Posted: 08 mars 2021 at 17:32
Tusen takk for god info fra dere 😊



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net