Print Page | Close Window

Brytere til styring av Marklin el-penser

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=11003
Printed Date: 28 mars 2024 at 17:29
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Brytere til styring av Marklin el-penser
Posted By: Tor E
Subject: Brytere til styring av Marklin el-penser
Date Posted: 20 august 2020 at 23:40
Hei! Jeg skal lage et kontrollpanel, billedstillverk og søker etter brytere for styring av el-pensmotorene. Jeg ønsker å benytte vippebrytere til styring av Marklin el-penser. (M-og C-skinner) Har lest at der finnes en liten bryter / mikrobryter, (ON) OFF (ON) bryter, der hendelen er fjærbelastet, slik at den returnerer til OFF-posisjon når hendelen slippes. Jeg er usikker på om en slik bryter kan benyttes. Jeg har prøvd Kjell & Company, m.fl., de har den ikke. De har on-off-on bryter som ikke fungerer til denne bruken. Da jeg ikke er fagkyndig selv, håper jeg der er noen på forumet som har kompetanse å dele og kanskje hvor jeg kan bestille slike brytere? Det er ønskelig at bryteren også kan tenne/slukke et markeringslys ;-)

-------------
Tor E



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 august 2020 at 11:31
Hør med Togbutikken?
Jeg har for mange år siden levert fjærreturbrytere som sikkert ligger i "bruktsamlingen". Det er nok 30 brytere?
Ellers kan du sikkert få kjøpt i ELFA nettbutikk.
https://www.elfadistrelec.no/no/vippebryter-on-off-on-apem-637h/p/13523858?q=&pos=13&origPos=13&origPageSize=10&track=true" rel="nofollow - https://www.elfadistrelec.no/no/vippebryter-on-off-on-apem-637h/p/13523858?q=&pos=13&origPos=13&origPageSize=10&track=true


Posted By: Tor E
Date Posted: 21 august 2020 at 11:44
Hei igjen! Takk for gode tips, prøver straks! ;-)

-------------
Tor E


Posted By: Tor E
Date Posted: 21 august 2020 at 12:32
Hei igjen Kjell! Fikk kontakt med hyggelig kar på ELFA Distrelec. Der har de (ON)-OFF (ON) miniatyrbrytere, både en-og to-polete. Må jeg ha to-polet bryter for å styre pensen? Togbutikken var dessverre tom for slikt på bruktavdelingen. mvh Tor

-------------
Tor E


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 august 2020 at 13:40
Det holder med enkelpolet bryter. Da kobler du de blå på hver side av bryteren (parvis) . Midtkontakten skal forbindes til brun på trafoen og den gule ledningen skal forbindes med gult på trafoen.
 
Hvis du vil ha tilbakemelding på hvor pensen står, kan du bruke Märklin sine stillpulter med lysdiode.
Det er slik at når pensen kobler over, er det 2 endebrytere som forhindrer varmgang og at pensen blir ødelagt over tid, en for hver retning av pensen. De kan brukes under lav strøm for å indikere. Hvis pensen for eksempel er "rett frem" er endebryteren koblet ut for "rett frem" mens endebryteren er aktiv for "avvik". Da kan du benytte denne endebryteren ved svak strøm for indikering for "rett frem".
Dette er brukt av Märklin for stillpulter. Lyser begge diodene, er det ubestemt av hvilken retning pensen ligger.


Posted By: Tor E
Date Posted: 22 august 2020 at 11:25
Smile Tusen takk for utfyllende svar. Kjekt å ha erfarne MJF`ere å spørre! 

-------------
Tor E


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 august 2020 at 18:39
Merk at tilbakemelding ("markeringslys") som viser sporvekselens stilling slik Kjell H. har beskrevet bare virker på sporveksler med endebrytere i sporvekselmotoren.
Sporvekslene for M-skinner har ikke slike endebrytere. Hvis man vil ha tilbakemelding på disse må man enten sette opp et parallelkoblet rele som legges om samtidig med sporvekselen og som styrer tilbakemeldingslampene, eller bygge inn mikrobrytere i sporvekslene. Den første løsningen er ganske enkel, men kostbar, og siden den ikke har noen mekanisk kobling til selve sporvekselen kan man risikere at releet legges om men ikke vekselen, og da blir  indikasjonen feil. Den andre løsningen er komplisert og fiklete å få til.
 
Ellers kan man lage tilbakemeldingslamper selv også, ved å parallellkoble tilbakemeldingslampene med bryterne/trykknappene som man bruker til å legge over sporvekslene. Man må bare "kryssbytte" lamper, for den lampen som lyser vil være den som er koblet til knappen man IKKE har betjent for å legge over vekselen. Dette krever selvfølgelig også at sporvekselmotorene har endebrytere.


Posted By: Tor E
Date Posted: 22 august 2020 at 19:37
Hei H. Lindholm! Takk for oppdatering, tenker jeg velger en enkel løsning og bruker vippebrytere på sporplanen, (on) off (on) som vippes til den siden jeg ønsker å kjøre. Der blir det også markeringslys på sporplanen i det jeg skifter over som viser valgt spor, men ingen stående signal for valget av spor. Det kan være bra nok i starten og ikke minst enkelt! ;-) mvh Tor E

-------------
Tor E


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 august 2020 at 19:59
Hvis du har sporvekselmotorer med innebyggede endebrytere er jobben med å sette opp tilbakemeldingslamper akkurat den samme enten du vil ha dem til å lyse opp bare akkurat når du legger over eller om de skal lyse kontinuerlig for å vise sporvekslenes stilling. Du trenger ikke noe ekstra utstyr i tillegg til selve lampen (eller lysdioden med seriemotstand), det er bare måten å koble dem på som er bitte lite grann forskjellig.


Posted By: Tor E
Date Posted: 23 august 2020 at 10:39
Hei igjen! Takker for tips. Jeg har mange veksler og kryss av forskjellige utgaver/årsmodeller i Marklin M-skinner. Jeg har og noen C-skinne veksler. Jeg aner ikke om der er endebryter i noen av disse utgavene? Hvordan kan jeg sjekke om der er endebryter i pensmotoren? Her er C- og M-skinneveksler og kryss i samme sporsløyfe. Hvordan kobles markeringslyset for valgt spor om en ønsker stabilt lys, ikke bare et blink når en bytter spor? 

-------------
Tor E


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 25 august 2020 at 00:10
Siden du spør om dette tar jeg det som en selvfølge at du kjører analog og ikke digitalt.
Sporvekselmotorer til M-skinner har ikke endebrytere, så hvis du vil lage tilbakemeldingslamper må man til med en del ekstrautstyr.
Jeg har ikke C-skinner selv, men så vidt jeg vet har alle C-sporvekselmotorene endebrytere (endabschaltung).
 
En enkel måte å sjekke det på er å koble dem opp på vanlig måte til en kontrollpult, trykknapp e.l. og holde den ene knappen nede. Da legger sporvekselen seg til den ene stillingen
I sporvekselmotorer uten endebryter vil det da fortsette å dure. Hvis du er usikker og ikke hører noe during (det varierer fra motor til motor hvor mye det durer) kan du prøve å legge den om for hånd mens du holder knappen nede. Hvis du da kjenner at motoren trekker og holder sporvekselen i den stillingen den ble lagt i, så har den ikke endebryter. Da går det strøm i motoren så lenge du holder knappen nede. Ikke hold knappen nede veldig lenge, da risikerer du å brenne motoren.
 
Hvis sporvekselmotoren har endebryter er det innebygget to brytere i motoren. Når den har lagt seg over kobles strømmen til den aktuelle spolen ut, og samtidig kobles spolen for motsatt stilling inn slik at den er klar til bruk når du trykker på den andre knappen.
Hvis du holder knappen nede vil du ikke høre noe during, og hvis du prøver å legge den over for hånd mens du holder knappen nede vil du ikke kjenne noe motstand før du er kommet over i motsatt stilling, da vil bryteren koble inn igjen.
 
Hvis du vil lage tilbakemeldingslamper for sporveksler som har motorer med endebrytere kobler du bare lampene parallelt med trykknappene (Ikke parallelt med motorene - hvis du kobler dem parallelt med motorene vil de bare lyse mens du holder knappen nede).
Den lampen som er koblet parallelt med trykknappen for å legge sporvekselen til høyre vil lyse når sporvekselen ligger i stilling til venstre, og den lampen som koblet parallelt med trykknappen for å legge sporvekselen til venstre vil lyse når sporvekselen ligger i stilling til høyre.
Derfor plasserer man lampene "omvendt" i forhold til knappene. Den lampen som er elektrisk parallelkoblet med "høyreknappen" viser at sporvekselen ligger i stilling til venstre og skal stå ved "venstreknappen", og omvendt.
Dette prinsippet kan brukes for alle typer sporvekselmotorer som har endebrytere, ikke bare for Märklin.

Når man setter opp tilbakemeldingslamper vil det gå litt strøm gjennom sporvekselmotoren hele tiden (strømmen til lampen går gjennom spolen). Derfor er det lurt å ikke bruke for sterke lamper, ellers blir sporvekselmotorene varme. Lysdioder er fint, de bruker så lite strøm at det ikke blir merkbar oppvarming av motorene. Husk at lysdioder uansett må ha seriemotstand, og helst også sperrediode for å beskytte dem.


Posted By: Tor E
Date Posted: 02 september 2020 at 16:59
Hei! Takk for fin orientering. Skal prøve meg på dette! ;-)

-------------
Tor E



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net