Print Page | Close Window

Regulere lysstyrke på Loksound V5

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10991
Printed Date: 28 mars 2024 at 13:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Regulere lysstyrke på Loksound V5
Posted By: Lars Gjertsen
Subject: Regulere lysstyrke på Loksound V5
Date Posted: 26 juni 2020 at 14:22
Jeg har et dekoderproblem, som sannsynligvis skyldes ubetenksomhet ved bestilling. Jeg kjøpte en ESU Loksound 5 for å sette i en Roco MY,da med ferdig oppsett.

Jeg blir spurt om hva slags lyd jeg vil ha, og velger da NMJ NoHab MY -"det opptaket er sikkert bra", tenkte jeg.

Lydopptaket er bra det, og gangnegenskapene likeså  men jeg tror programmeringen ble gjort i sin helhet for å passe til en NMJ NoHab. Dermed har lysene blitt svært mye dårligere. Roco har glødepærer, ikke LED (Som jeg antar NMJ har) Dermed er det såvidt liv i pærene når jeg setter på lysene.

Dette kan det sikkert gjøres noe med. Har Folket noen tips?


Jeg har forsøkt å eksperimentere med CV 113 og 114 (som etter hva jeg skjønner regulerer hhv hvit og gul ledning fra dekoderen (For- og baklys). Iht Tonystrains skulle en verdi på 15 gi maksimal lysstyrke, men dette har ikke gitt merkbare resultater, (Opprinnelige verdier var 5 og 0).


Lys Fo skal ha styrkejustering på CV 262 og 270 i følge side 79 i brukerveiledningen til ESU. Verdien skal ligge mellom 0 og 31. På Loksound lå verdiene for begge på 31, mens på den gamle dekoderen på 0 for begge. Selv om jeg satte "0" på begge, er lyset fortsatt svært svakt. (CV 31 var på 16, og CV 32 var på 0, som er en betingelse, ut fra hav jeg har skjønt.







Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 juni 2020 at 11:32
Roco My har som de andre NoHAB-lokene glødelamper. Det er full DC-spenning fra dekoderen som mater glødelampene. Det eneste du kan gjøre, er å bytte glødelampene til en lavere voltstyrke - eller dersom boosteren har en begrensing på "normal" digitalspenning, så kan du stille den opp. - Eller bytte til LED-dioder og seriemotstand (der seriemotstanden regulerer den lysstyrken som LEDen skal lyse med).
Dekoderne sender ut konstant pluss til  alle glødelamper og aktiverer spenningen  til minus på gjeldende utgang, der den er aktivert. Er det dimming, så bruker dekoderne å sende ut full spenning (for ikke varmetapet i dekoderen skal bli for stort) og pulse spenningen (med 20Hz og over) for at øyet ikke kan se pulseringen. Derfor er LED-dioder vanskeligere å dimme framfor glødelamper. LED-dioder er hurtigere  og glødelamper har en termisk treghet.
 
Lysdioder har en lavere driftsspenning og de fleste lok har seriemotstand til diodene, så også Di3 fra NMJ. Det er dekodermessig full spenning fra dekoderen som forsyner glødelamper og LEDs.
 


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 27 juni 2020 at 12:16
Takk for svar, Kjell. Ja, pærene kan skiftes ut med LED, men likevel: Det satt i en dekoder fra før, som klarte levere ordentlig lys til pærene på Rocos Nohab. Hvorfor klarer ikke ESUs Loksound dette? Man skulle tro, at når én dekoder klarer det, så er det kun snakk om å endre CV-verdier for at den nyere skal greie dette?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 juni 2020 at 14:12
På de fleste dekodere er det spenning ut fra brolikeretteren som styrer spenningen til funksjonsutgangene. LS5 sier at spenningen er (på side 38) 1,5V lavere enn skinnespenningen. Det tyder på uregulert utgang?
Enkelte dekodere har stabilisert spenning (for eksempel Zimo) er kanskje for regulerte spenninger < 5V?
 
Det kan være at plusspenningen er ved dekoderbytte lagt til chassis? Det vil gi tydelig lavere spenning i lampene. Sjekk at spenningen ikke ligger til chassis ved en feil?


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 27 juni 2020 at 16:19
Da må den feilen ligge i selve dekoderen. For å presisere: Roco My’ en hadde en ordinær dekoder uten lyd fra før. Da virker lysene upåklagelig. Det er en 8-pins plugg grensesnitt i kretskortet på lokomotivet. Man skulle tro at å bytte til en annen dekoder med 8-pins plugg skulle være en kurant affære? Det er derfor jeg lurer på om å legge inn konfigurasjon i dekoderen for et nmj-lok blir helt feil, selv om det er samme forbilde for modellen.
Det er kanskje like greit å sette cv8 til 8, og deretter laste ned ny lyd fra ESUs arkiver?
Men jeg kan ikke fri meg fra teorien om at dette handler om å endre CV-verdier, selv om jeg ikke har dypere innsikt i dette.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 27 juni 2020 at 18:06

Det er pussig om det skal være noe feil med dekoderen? All spenning går gjennom brolikeretteren på dekoderen og dimming skjer via hurtig kobling av-og-på ved mer enn 20Hz. Da lyser pærene dårligere, avhengig av pulsbredden av-og-på. Det er også termisk treghetsom medvirker. Man skal langt ned i pauser hvor dekoderen har slått av LEDene, før du merker noe særlig under dimming.

Med LED blir dette annerledes. Da slutter lysdioden å lyse med en gang spenningen blir slått av. På sykkel- og lommelykter blir dette utnyttet, da LEDen er mørk det mesteparten av tiden uten at du merker særlig forskjell. Slikt sparer batteriene. Derfor har LED en mode  på dekoderen for å dimme - mens glødelamper har en annen.
Jeg tror ikke at du resetter lyden om du prøver CV#8? - Kanskje du fjerner funksjonstildelingen slik at knappene ikke virker for lyden? 
 
Jeg har bygget ut en LS5.0-dekoder fra et annet lok.
Det viser at om du baserer deg på NMJ sin Di3-dekoder av samme type, er det satt inn dimming på disse.
Jeg ser at det er kraftig dimming på F0f og F0r som er satt på 2 (mens skalaen er til 31)
Også Aux.3 og 4 er satt til 8. Men Aux.1 og 2 er satt til max.
Jeg får det ikke til å stemme med CV-verdiene for dimmingen.
Den er satt i LokProgrammer til 262, 270, 278, 286, 294 og 302, står det. Når jeg forandrer  dimmingen, ser jeg ikke resultatet i CV-verdien.
Det er heller ikke understøttet ved bruksanvisningen for LS5. Der er kun de lavere verdier enn CV255 dokumentert.
 
PS.
Jeg ser når jeg blar nedover i CV-adressene i LokProgrammer at det står riktig verdi for alle verdiene under CV31 er satt. Både CV31 og CV32 kan settes.


Posted By: Thomas F
Date Posted: 27 juni 2020 at 20:20
Jeg har en noe eldre modell NMJ Di.3. Den har jeg satt CV8 # 8 da jeg ikke hadde adressen på dekoder. Ingen lyder eller funksjonertaster er endret på mitt lok.

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 28 juni 2020 at 11:28
Da jeg bruker LokProgrammer er det ikke så enkelt (som jeg bruker).
Du må først definere CV-funksjonen til den utgang det er snakk om. Det er 31 funksjoner. Deretter må du på en annen CV sette dimming - og på en tredje CV styre om det er en LED (se over om dimming). Da er det 3 CVer som skal settes når du skal endre en funksjon.
 
Prøv med:
CV     VERDI
259   1      F0f
262   31
263   0
267   1     F0r
270   31
271   0
275   1     Aux.1
278   31
279   0
283   1     Aux.2
286   31
287   0
291   1     Aux.3
294   31
295   0
299   1     Aux.4
302   31
303   0
 
Jeg tror ikke det er flere CVer som er endret da det er ikke flere funksjoner på Di3?
 
Jeg glemte at du må endre CV#31 til 16 og CV#32 til 0 under forandringen.


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 29 juni 2020 at 10:00
Takk til alle som har gitt tilbakemelding! :-) Jeg skal nå, når det kommer noe fri tid, sjekke CVene som Kjell har listet opp. Først en "peek" før det "pokes", så og si. Jeg skal selvsagt skrive om hvordan det går fremover. 


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 01 juli 2020 at 15:46
Nå har jeg gått gjennom listen over CV-verdier som Kjell hadde kartlagt, og satt verdier på som skulle være gunstige for å oppnå fullgod belysning for vanlige glødepærer. Til å begynne med var jeg optimistisk, da jeg fikk disse verdiene når jeg leste eksisterende verdier på ESU LS5:


CV     VERDI
259   2      F0f
262   31
263   144
267   2     F0r
270   31
271   144
275   2     Aux.1
278   25
279   144
283   2     Aux.2
286   25
287   144
291   2     Aux.3
294   8
295   144
299   2     Aux.4
302   8
303   144

Så endret jeg til:
CV     VERDI
259   1      F0f
262   31
263   0
267   1     F0r
270   31
271   0
275   1     Aux.1
278   31
279   0
283   1     Aux.2
286   31
287   0
291   1     Aux.3
294   31
295   0
299   1     Aux.4
302   31
303   0

Skuffende nok er det ingen endringer i lysstyrken. Lampene gløder svakt orange i glødetråder, og det er en summing/during i dekoderen, som godt kan tilsvare de 20 Hz du nevnte tidligere, Kjell. 

Oppmuntret av tilbakemeldingene fra Thomas F., og fra en annen jeg fikk på PM, resatte jeg dekoderen med CV8 = 8. Lyden forsvant ikke, og "mappingen" forsvant heller ikke, slik som beskrevet. CV-verdiene i listen ovenfor ble også resatt til den øverste listen. Ny gjennomgang ga ingen endringer i lysstyrken.

Jeg tror jeg må oppsøke en som har en Lokprogrammer for å få løst dette. Det jeg ihvertfall synes å  forstå, er at tiden der detektivarbeid på CV-verdier synes å være såpass primitiv metode ettersom utviklingen har resultert i et mye mer komplisert system? Derfor må lokprogrammer til?

Uansett er det merkelig å oppleve at en 8-pins ESU-dekoder UTEN lyd gir et fullgodt lys, mens en nyere ESU-dekoder MED lyd bare gir ubrukelig resultat lysmessig. :-) De to respektive dekoderene er selvsagt av ulik "årgang", og muligens også programmert ulikt. Men at det skal være såpass vanskelig å finne ut av noe så prosaisk som lys på lok synes merkelig. Da er utviklerne mer opptatt av egen forforståelse enn av den vanlige mj-rallar.

 


Lysstyrke med LS5. Svak summing/during i dekoder når lyset er på.



Lysstyrke med opprinnelige ESU-dekoder. Ingen tilsvarende summing i dekoderen når lyset er på.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 juli 2020 at 11:20
Leit at det ikke ordnet seg!
 
Som sagt, bruker jeg LokProgrammer til avanserte dekodere. Da kan man i en operasjon endre flere CVer uten å være klar over det. (For eksempel ved programmering av lang adresse.) Det er enklest!
 
Har du sjekket CV#31 og 32?
Se at de er riktig stillet. - Kanskje du må midlertidig endre disse?
Sjekk at CV-verdiene havner på "rett plass". Det er 3 muligheter til det, for en og samme CV.
 
Jeg merker at på LokProgrammer når du skriver CV-verdiene, så er det 1 valg, enten å overskrive fabrikkinnstillinger på dekoderen eller la det være. Alle programendringer lagres i begge tilfellene i dekoder. - Vet ikke hvilken CV-verdi som styrer dette?
NMJ-dekoderen er programmert til å skrive over fabrikkinnstillinger. - Kanskje man har valg på slik måte å styre reset av dekoderen tilbake til fabrikkinnstillinger - eller ei?


Posted By: hamoell
Date Posted: 05 juli 2020 at 11:20
Hei. Har du prøvd med en annen dekoder av ny type V5. kan være noe galt med den du har, siden når du prøver med v4 virker det men ikke med v5 og den nye burde ikke være dårligere. kan ligge en feil i dekoderen og du vil ikke klare å programmere deg frem til ett godt resultat. bytt ut med ny v5 og prøv på nytt

-------------

Min pusher: www.glm.no



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net