Tilkoblingen din er riktig.B (Bahn) er midtlederen, den skal til rød kontakt på transformatoren. 0 (null) er selve skinnene ("jord", altså "nullpunktet"), den skal til brun kontakt på transformatoren. Hvis det er noe liv (summing, during, lys) i lokomotivet, så kommer strømmen frem dit. Da er det inne i lokomotivet feilen ligger. De vanligste feilene hvis lokomotivet er fullstendig dødt er enten brudd i ledningene mellom transformator og skinner, feilmontert slepesko, eller brudd i en ledning inne i lokomotivet. En enkel førstetest for å sjekke om det er strøm i sporet er å sette regulatoren på transformatoren på ca. halv fart, og så trekke en skrutrekker bortover sporet slik at stammen på skrutrekkeren glir på den ene skinnen og spissen på skrutrekkeren subber borti toppen på midtlederkontaktene. Da skal det gnistre. Hvis det virker helt dødt, så kommer ikke strømmen frem til sporet. Hvis du har transformator med stikkere, så er det da vanligvis brudd i ledningen inne i stikkeren. Hvis du har nyere transformator hvor man trykker inn en plastknott og stikker ledningen ned i et hull i knotten, så er det vanligvis ledningen som er satt feil inn slik at det er plastisolasjon inne i hullet (det må være blank kobbertråd inne i hullet for å gi kontakt). Hvis det er strøm i sporet, men lokomotivet er helt dødt, så mangler du slepesko, eller slepeskoen er satt på feil. En veldig vanlig feil er da at slepeskoen står bak-frem. En slepeskotype som er veldig vanlig har skruehullet litt forskjøvet fra midten, slik at det ikke er likegyldig hvilken vei man setter den på. I understellet på lokomotivet er det en liten messingfarget kontaktplate. Den ene enden av festeplaten på slepeskoen skal berøre denne kontaktplaten, slik at de to klemmene som fester slepeskofjæren til isolasjonsplaten gir kontakt. Jeg har ikke tall på alle de lokomotivene jeg har vekket til live bare ved å snu slepeskoen riktig vei.
Hvis ikke noe av dette hjelper, så er det en feil inne i lokomotivet. Det er det litt vanskeligere å gi råd om, da må man i alle fall vite hvilken type lokomotiv det er og helst se det fysisk.
|