Ulike vognkoblinger - diskusjonstråd
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10663
Printed Date: 22 november 2024 at 09:18 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Ulike vognkoblinger - diskusjonstråd
Posted By: Svein_H
Subject: Ulike vognkoblinger - diskusjonstråd
Date Posted: 21 august 2018 at 08:11
Jeg har bestilt 3 av de ferdigbygde melkvognene til Messingmodeller, og kan velge driftsnr på disse selv. Da lurer jeg på om det er noen som har slike vogner og bruker de på treff, og i så fall hvilke nr som er "oppbrukt". Er det noen som har full oversikt her og kan hjelpe meg?
Lurer også på om det er OBK-koblinger som gjelder nå?
Edit: Endret trådtittel slik at den bedre samsvarer med innholdet. Opprinnelig tittel var "Ledige/opptatte nr til S3/Sf3?".
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Replies:
Posted By: halvors
Date Posted: 21 august 2018 at 08:41
Om du tenker på OBK kontra tråd-bøylekobbel så har du rett, de sistnevnte er "ute" i forhold til bruk på FREMO-treff. For øvrig har mange av oss også kritiske bemerkninger til OBK, først og fremst på grunn av de smale bøylene. I praktisk bruk fungerer Fleishmann-koblinger bedre. Av den grunn er det en del i Tyskland som ser på mulighetene for å få laget bredere bøyler til OBK, tilsvarende Fleishmann sine, men dette arbeidet er enda ikke ferdigstilt så vidt jeg vet. Se Hp1 4/2017 side 17-19.
Nå vet jeg ikke hvordan akkurat disse vognene lar seg tilpasse til NEM-sjakt (for eksempel fra Weinert), så det må du se nærmere på.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 august 2018 at 08:50
Takk for raskt svar! Det var OBK vs trådkobbel jeg tenkte på ja.
Jeg har valget mellom å få vognene levert med NEM-kulisse og uten bremseslanger, eller uten NEM-kulisse og med slangene montert. Sistnevnte er da med tanke på vitrinemodeller eller ev. trådkobbel. Jeg har bedt om å få de med NEM-kulisse og løse bremseslanger, slik at jeg kan bruke de umodifisert her hjemme. Tanken var å kunne fjerne NEM-kulissen og montere slanger og OBK hvis det skulle være ønskelig på treff, men hvis det går greit med NEM og Fleischmann-kobling på treff trenger jeg jo ikke bytte.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 august 2018 at 17:57
"Fleischmann-kobling" assosierer jeg alltid med Fleischmanns gamle hakekobling, evt. Fleischmanns kortkobling, altså en type kobling som har vært levert med Fleischmanns egne vogner. Men siden dette er i FREMO-snakken, går jeg ut fra at dere egentlig mener Fleischmanns bøylekobling.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 21 august 2018 at 19:30
TorsteinS wrote:
... Men siden dette er i FREMO-snakken, går jeg ut fra at dere egentlig mener Fleischmanns bøylekobling. |
Det har du selvsagt helt rett i. Finnes den gamle koblingstypen (kroken) i salg fortsatt?
Fleischmann sin bøylekobling er den som fungerer best i praksis ved manuell skifting, som for eksempel på et FREMO-anlegg. Også på et hjemmeanlegg er disse praktiske og driftssikre. Det visuelle er derimot ikke helt på topp, og andre kobliner kan være å foretrekke om ting skal se mer forbilderiktig ut. Så her må man kanskje gjøre et valg .
Hilsen Halvor
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 august 2018 at 19:44
halvors wrote:
[...] Finnes den gamle koblingstypen (kroken) i salg fortsatt? |
Ja, selv om jeg tviler på at det selges særlig mange.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/gruppenliste/Tauschkupplungen/2-4-0-0-001005004-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/gruppenliste.html" rel="nofollow - https://www.modellbahnshop-lippe.com/gruppenliste/Tauschkupplungen/2-4-0-0-001005004-0-0-0-0-0-0-grp-de-p-0/gruppenliste.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6509-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6509-0-0-0-0-0-0-0/products.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6510-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6510-0-0-0-0-0-0-0/products.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6520-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6520-0-0-0-0-0-0-0/products.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6521-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6521-0-0-0-0-0-0-0/products.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6526-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6526-0-0-0-0-0-0-0/products.html
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 august 2018 at 09:52
Det spørs om ikke Modellbahn Holding (MH) vil sanere bøylekoblingene fra Fleischmann når de legger ned /overfører H0-produksjonen til Roco? Fleischmann og Roco har tilsvarende NEM-bøylekoblinger og dette er sannsynligvis en "overlevning" fra tiden MH kjøpte Fleischmann? Da hadde hver fabrikk et nærmest komplett utvalg av koblinger som passet andre fabrikater. Jeg har større tro på at MH vil beholde kortkoblingene fra Fleischmann i fremtiden. Mht. kjølevogner fra Messingmodeller, så mener jeg at "svalehale-konseptet" er undervurdert. Koblinger av denne type har ikke NEM-lomme og er mye mer filigrane. Med "svalehale" kan man bytte til alle de gjense koblingstypene. Det eneste man må passe på, er at originalkoblingshullet er tilpasset med lite vertikal bevegelighet og stor horisontal bevegelighet. Da kan man bruke originalkoblingshullet i bufferbjelken som feste for "svalehalekoblinger". Da er det faktisk også mulig å ha bremseslanger som ikke "kommer i veien" - i hvert fall på Fleischmann Profi. Jeg har gjort dette på flere av NMJs lok og vogner.
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 august 2018 at 06:35
Kjell H. wrote:
(...) Mht. kjølevogner fra Messingmodeller, så mener jeg at "svalehale-konseptet" er undervurdert. Koblinger av denne type har ikke NEM-lomme og er mye mer filigrane. Med "svalehale" kan man bytte til alle de gjense koblingstypene. Det eneste man må passe på, er at originalkoblingshullet er tilpasset med lite vertikal bevegelighet og stor horisontal bevegelighet. Da kan man bruke originalkoblingshullet i bufferbjelken som feste for "svalehalekoblinger". Da er det faktisk også mulig å ha bremseslanger som ikke "kommer i veien" - i hvert fall på Fleischmann Profi. Jeg har gjort dette på flere av NMJs lok og vogner.
|
Litt usikker på hva du mener her, har du noen bilder eller linker som viser tydeligere?
For ordens skyld: De Fleischmann-koblingene jeg sikter til er 6511 ( https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/" rel="nofollow - https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/ ), er det andre koblinger som også er aktuelle?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 august 2018 at 09:05
Antar at det med "svalehale-konseptet" menes dette festet, det er høydejusterbart: https://www.fleischmann.de/de/product/11793-0-0_1000_0-2-0-0-0-003005-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/de/product/11793-0-0_1000_0-2-0-0-0-003005-0/products.html https://www.fleischmann.de/de/product/11790-0-0_1000_0-2-0-0-0-003005-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/de/product/11790-0-0_1000_0-2-0-0-0-003005-0/products.html Fleischmann 6511 er jo etter NEM 360. https://www.fleischmann.de/de/product/2919-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/de/product/2919-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem360_d.pdf" rel="nofollow - https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem360_d.pdf Betegnelsen "NEM-kobling" som brukes flere steder er litt upresis, man bør ta med normnummeret.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 august 2018 at 10:08
Ja, dette er "svalehale- konseptet" i de første linkene over. Årsaken til høydejusterbarhet, er at de ulike koblingsstandarder har ulik høyde. Koblingene består av kun selve koblingsmekanismen (hodet til koblingen) og ikke selve NEM-festet som utgjør mer enn halve lengden på koblingen. Derfor får man ikke noe som stikker inn under vognen. Det som er fordelen med "svalehale", er at selve koblingene får plass mellom bufferter på tettkoblede vogner (Fleischmann Profi) og man kan ha et vertikalt L-formet feste som passer i originalkoblingshullet på buffertbjelken. Slike fester kan også lages selv. Jeg bruker en 1,2 mm firkantprofil i messing og en U-formet messingprofil (bredde 4mm, høyde 2mm) til "svalehalefestet". U-profilen klemmes lett slik at det blir en låsing rundt koblingen på "svalehalen". (Har ikke foto - men det er samme prinsipp som Rocos Uad/Uadp-vogner som har "Svalehale"-festet i plast. Her er det tettkoblede malmvogner med bøylekobling og "svalehale-hode")
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 23 august 2018 at 15:53
H. Lindholm wrote:
Fleischmann 6511 er jo etter NEM 360.[...] Betegnelsen "NEM-kobling" som brukes flere steder er litt upresis, man bør ta med normnummeret. |
NEM 360 gjelder kun selve koblingshodet (standard bøylekobling). NEM 362 omhandler det "normale", klumpete NEM-festet. "Svalehale-festet" er også normert, i NEM 363. Alle normene finnes her (i tysk utgave): https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html" rel="nofollow - https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html
Såvidt jeg ved finnes ikke Fleischmanns bøylekobling i NEM 363-utgave. De koblingene jeg kjenner til med slikt feste er - Fleischmanns kortkobling
- Rocos kortkobling
- Rocos universalkobling
- Div. strømførende koblinger fra Krois
- Hornby/Rivarossis Scharfenberg-kobling (HC8040): https://www.hornby.com/uk-en/rivarossi-h0-1-87-set-of-4-scharfenberg-coupling.html" rel="nofollow - https://www.hornby.com/uk-en/rivarossi-h0-1-87-set-of-4-scharfenberg-coupling.html
- Magnetiske koblinger fra Amlrose: https://www.almrose.it/categoria-prodotto/ganci-magnetici/" rel="nofollow - https://www.almrose.it/categoria-prodotto/ganci-magnetici/
Finnes det flere? Merk at standard bøylekobling ikke står på listen.
Skal man ha noe annet enn Fleischmanns eller Almroses koblinger med NEM 363-feste, må man såvidt jeg vet kjøpe en av de høydejusterbare koblingene, der det følger med en overgang mellom NEM 363 og NEM 362.
|
Posted By: Kait
Date Posted: 23 august 2018 at 16:55
Svein_H wrote:
For ordens skyld: De Fleischmann-koblingene jeg sikter til er 6511 ( https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/" rel="nofollow - https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/ ), er det andre koblinger som også er aktuelle? |
Hei Svein, Du kan glemme alt utenom Fleischmann 6511 og OBK. Diskusjonen de siste dagene om andre koblinger er fullstendig irrelevant i FREMO sammenheng. Mvh, Kai
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 august 2018 at 17:57
Kait wrote:
Svein_H wrote:
For ordens skyld: De Fleischmann-koblingene jeg sikter til er 6511 ( https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/" rel="nofollow - https://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/ ), er det andre koblinger som også er aktuelle? |
Hei Svein, Du kan glemme alt utenom Fleischmann 6511 og OBK. Diskusjonen de siste dagene om andre koblinger er fullstendig irrelevant i FREMO sammenheng. Mvh, Kai
|
Det var tydelig og klar tale, Kai, takk for det!
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 23 august 2018 at 18:17
Kait wrote:
Du kan glemme alt utenom Fleischmann 6511 og OBK. |
Er det noe i veien for å bruke noen av Fleischmanns andre bøylekoblinger, 6523 og 6524? Disse har andre typer feste enn 6511. De er nok mest aktuelle for fornorskede vogner fra Fleischmann, men kan av og til være enklere å montere på andre vogner som ikke har NEM 362-sjakt.
https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6523-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6523-0-0-0-0-0-0-0/products.html https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6524-0-0-0-0-0-0-0/products.html" rel="nofollow - https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-6524-0-0-0-0-0-0-0/products.html
|
Posted By: Basic71
Date Posted: 23 august 2018 at 21:59
Etter det jeg kan se er 6523 godkjent, 6524 er ikke godkjent.
Rune
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 august 2018 at 22:00
Selvfølgelig kan man bruke Fleischmann 6523 eller 6524. Jeg skjønner ikke hvorfor det fokuseres spesielt på 6511? 6523 og 6524 er akkurat samme kobling som 6511, de er alle sammen etter NEM 360. Den eneste forskjeller er hvordan de festes på vognen eller lokomotivet. Er de bare korrekt montert kan de brukes om hverandre. Ellers må man jo ikke nødvendigvis bruke bare Fleischmann. I utgangspunktet skal alle koblinger etter NEM 360 kunne brukes problemfritt om hverandre. Det som dessverre klusser det til litt er at ikke alle fabrikanter er like presise i konstruksjon og produksjon. Det er ganske enkelt noe varierende kvaliteter, noe som gjør at ikke alt går like bra om hverandre allikevel. Dette gjelder ikke bare selve koblingspunktet, men også hvordan koblingsopphenget er utført. På enkelte modeller er dessverre opphenget alt for svakt. Noen gir seg vertikalt, noen styrer dårlig horisontalt, og noen begge deler. Den viktigste grunnen jeg ser til å bruke koblinger produsert av Fleischmann er at de er av veldig høy kvalitet, man slipper problemer. Det gjelder dessverre ikke alle andre. Noe kan fikses med justering, men ikke alt.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 23 august 2018 at 23:29
I FREMO-sammenheng er det Fleischmann-koblingene som anbefales (utenom OBK). Grunnen er først og fremst at bøylen beveger seg svært lett, og at koblingen ikke har noen fjærer som trekker ned bøylen (som for eksempel Roco). De har dessuten en litt annerledes form enn mange andre (rettere front på bøylen) og høy produksjonskvalitet som nevnt ovenfor. For manuell håndtering ved skifting osv. er de klart å foretrekke.
Jeg vil tro at de forskjellige Fleischmann-koblingene som er nevnt ovenfor kan fungere like bra, men de er jo avhengige av andre fester enn NEM, og disse finnes vel hovedsakelig på gamle Fleischmann-vogner. Jeg brukte i alle fall slike tilbake på 1960-tallet
Jeg har for øvrig nylig brukt Fleischmann 6511 med godt resultat på selvbygde messingvogner, sammen med Weiner NEM-lomme og en egnet festbrakett i messing.
Hilsen Halvor
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 24 august 2018 at 00:40
halvors wrote:
[...] at koblingen ikke har noen fjærer som trekker ned bøylen (som for eksempel Roco). [...] |
Akkurat det problemet fikser man enkelt med en liten avbiter. Den fjæra kan man vel med fordel klippe også om koblingen ikke skal brukes på FREMO-treff.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 24 august 2018 at 08:53
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 august 2018 at 09:45
Jeg ville tro at når Modellbahn Holding legger ned H0-produksjonen av Fleischmann, så forsvinner disse bøylekoblingene (6511) ut av markedet? De blir erstattet av Roco sine. Årsaken er at dette er tilsvarende produkt, så man går ikke glipp av noe som helst (annet enn presisjon). Roco sine bøylekoblinger kan brukes på alle vogner av Roco- og Fleischmann-fabrikat - Fleischmann kan ikke det da Roco på enkelte vogner ikke følger standard mål på NEM-lommene. De er for trange. (Likeså NMJ på enkelte vogner og lok har for trange NEM-lommer.) Det er lite trolig at Roco vil omkonstruere NEM-lommene på vogner og lok med for trange lommer - og beholde Fleischmann sine koblinger?
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 august 2018 at 14:50
Ergo løp og kjøp Fleischmann 6511 for de som ønsker den mest brukbare standard bøylekoblingen!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 august 2018 at 15:43
Asgeir wrote:
Ergo løp og kjøp Fleischmann 6511 for de som ønsker den mest brukbare standard bøylekoblingen! |
Joda, kurant resonnement det der, men hvordan kan vi vite at Fleischmann 6511 vil være akseptert noen år inn i fremtiden, hvis spådommen til Kjell slår til og produksjonen av disse opphører?
Hvis ikke jeg husker feil ble vel trådkoblingen utviklet som et alternativ til den klumpete standard bøylekoblingen som fantes i ulike varianter, for å få en diskret og funksjonell vognkobling med mulighet for mer detaljering av vognendene. Selvbygging av trådkoblinger var vel heller ikke like enkelt for alle, og graden av funksjonalitet kunne variere ganske mye. Det var jo også flere som ikke aksepterte trådkoblingene og valgte å holde seg til de tradisjonelle bøylekoblingene, og vi fikk da en splittelse der mot de to koblingstypene. Etter hvert kom OBK inn i bildet som en filigran og diskret bøylekobling, og et alternativ til de selvbygde trådkoblingene da den også var kompatibel med standard bøylekoblinger. Så sier Halvor nå at OBK også har utfordringer, og at det utvikles en variant av denne samtidig med at Fleischmann 6511 virker til å være allment akseptert på treff, og at det er denne standarden vi bør følge...
Med andre ord har vi nå tatt hele runden, fra bøylekobling via trådkobling og OBK tilbake til bøylekobling igjen, så hvor går veien videre..?
Folk må gjerne arrestere meg om jeg har gjengitt historien feil, men dette er nå mitt inntrykk.
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Kait
Date Posted: 25 august 2018 at 17:30
Svein_H wrote:
Joda, kurant resonnement det der, men hvordan kan vi vite at Fleischmann 6511 vil være akseptert noen år inn i fremtiden, hvis spådommen til Kjell slår til og produksjonen av disse opphører? …
Med andre ord har vi nå tatt hele runden, fra bøylekobling via trådkobling og OBK tilbake til bøylekobling igjen, så hvor går veien videre..? |
Det er vanskelig å spå om fremtiden, så inntil videre ignorerer jeg spådommene til Kjell. Jeg synes det er for mye synsing. Skulle Fleischmann 6511 bli borte en gang så vil FREMO justere seg. Inntil da er det det tryggeste alternativet. OKB er et smekrere alternativ, men som Halvor sier så har den også noen utfordringer. I dag så er det i hvert fall ikke tvil om at Fleischmann 6511 er det som fungerer aller best. Alle ganger jeg har trøbbel med koblinger på treff så er det en annens leverandørs koblinger som er på vognen. Når jeg står på en skyggestasjon på treff så setter jeg alltid ut vogner med koblinger som ikke fungerer bra. Og det er aldri Fleischmann 6511. Jeg har montert OBK på mange av mine vogner, men jeg har kommet til at de neste vognene får Fleischmann 6511. Mvh, Kai
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 26 august 2018 at 09:37
Jeg tror det er mest realistisk at alle fremtidige koblinger i FREMO-miljøet vil være kompatibelt med bøylekoblingen, som f eks OBK er. Fleischmann 6511 er beste variant av denne, men selv om den skulle bli tatt ut av produksjon består systemet. Personlig montere jeg OBK på godsvogner, korte person-/konduktørvogner, lokomotiver og eventuelt på motorvogner. Mine personvogner går i faste stammer med ikke-/strømførende kortkobling og Fl. 6511 i hver ende av stammen (i praksis blir det et antall vogner med et koblingssystem i hver ende). Lange godsvogner og materiell med stort overheng, hvor OBK ikke fungerer godt, blir utstyrt med Fl. 6511.
Ved montering av OBK er det viktig at den får sideveis bevegelse og returfjæren er så lang som mulig. Min største irritasjon med disse er svakheten den har ved å bøye seg nedover ved hard bruk. Imidlertid er det en filigran kobling som passer veldig fint på modeller av NSBS tidlige spinkle godsvogner (f.eks G3, T1 og 3, N1 til 3 osv). Kjører man moderne, lange og "grovere" godsvogner vil jeg anbefale Fl. 6511.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 august 2018 at 10:53
OBK tar ikke mye mer plass mellom buffertene enn "svalehalefeste" men den er mer filigran enn "svalehalefeste" og standard hode for ulike koblinger. Det var et forslag til å løse koblingsproblematikken for (korte) vogner der NEM-lomme kommer i konflikt med bremser, boggier og bremseslanger. Om fremtiden til Fleischmann 6511, er det kun resonnement fra min side - basert på det Fleischmann selv har gått ut med. Man bør derfor ha et alternativ til denne koblingen dersom produksjonen plutselig opphører. - Selvfølgelig ønsker jeg at mest mulig av Fleischmann-konstruksjoner blir videreført under merket Roco - men jeg har mine tvil med 6511 ut fra det Roco sier? https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20180302_OTS0103/spritzgussproduktion-wird-aus-gloggnitz-in-die-slowakei-verlagert" rel="nofollow - https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20180302_OTS0103/spritzgussproduktion-wird-aus-gloggnitz-in-die-slowakei-verlagert sier litt om dette. Jeg har merket meg setningen "Eine Produktion im bisherigen Umfang sei aufgrund der hohen Personalkosten nicht mehr möglich, sagte Grießner. " og da er det ikke rom for 2 helt parallelle produkter. Da er det minst problemer å videreføre Roco-produktet.
|
Posted By: eika
Date Posted: 05 september 2018 at 17:29
Kjell H. wrote:
Jeg ville tro at når Modellbahn Holding legger ned H0-produksjonen av Fleischmann, så forsvinner disse bøylekoblingene (6511) ut av markedet? De blir erstattet av Roco sine.Årsaken er at dette er tilsvarende produkt, så man går ikke glipp av noe som helst (annet enn presisjon). |
Det er ingen grunn til å haste avgårde for å handle Fleischmannkoblinger foreløpig. Modelleisenbahn-München har ingen planer pr. i dag om å kutte ut dele-programmet fra Fleischmann fordi om de kutter ut produksjonen av Ho-modeller fra neste år.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 september 2018 at 10:49
Jeg blir ikke forbauset om det i fremtiden dukker opp Roco-koblinger i Fleischmann 6511-eskene? Da klarer MH uten å forsake noe, å klare seg med ett produkt i stedet for to.
|
Posted By: eika
Date Posted: 06 september 2018 at 11:07
Kjell H. wrote:
Jeg blir ikke forbauset om det i fremtiden dukker opp Roco-koblinger i Fleischmann 6511-eskene?Da klarer MH uten å forsake noe, å klare seg med ett produkt i stedet for to. | Du må bare få fortsette å spå om fremtiden Kjell, men intil videre er det altså som jeg sier ingen planer fra produsent om å erstatte Fleischmann 6511 eller ta den ut av sortimentet. Og skal jeg henge meg på fremtidsspådommene dine så vil jeg si det er like- eller mer sannsynlig at vi får oppleve Fleischmann 6511 i Roco-emballasje ta over for Rocos kobling siden Fleischmanns er en mye bedre konstruksjon, og produsenten mest sannsynlig er klar over det.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 september 2018 at 16:57
eika wrote:
Kjell H. wrote:
Jeg blir ikke forbauset om det i fremtiden dukker opp Roco-koblinger i Fleischmann 6511-eskene?Da klarer MH uten å forsake noe, å klare seg med ett produkt i stedet for to. | Du må bare få fortsette å spå om fremtiden Kjell, men intil videre er det altså som jeg sier ingen planer fra produsent om å erstatte Fleischmann 6511 eller ta den ut av sortimentet. Og skal jeg henge meg på fremtidsspådommene dine så vil jeg si det er like- eller mer sannsynlig at vi får oppleve Fleischmann 6511 i Roco-emballasje ta over for Rocos kobling siden Fleischmanns er en mye bedre konstruksjon, og produsenten mest sannsynlig er klar over det. |
Spørsmålet om hvilket produkt som i slike situasjoner videreføres dreier seg dessverre ikke alltid om kvalitet, men om produksjonskostnader. Ofte velger produsenten den løsningen som er billigst å produsere, selv om forbrukerne ville ønsket det omvendt. Hvis produsenter er økonomisk presset er det en ekstra grunn for dem til å velge noe annet en det vi ønsker.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 06 september 2018 at 18:25
H. Lindholm wrote:
[...] Ofte velger produsenten den løsningen som er billigst å produsere, selv om forbrukerne ville ønsket det omvendt. [...] |
Men om det er tilstrekkelig etterspørsel etter den dyrere varianten, og beslutningstagerne er klar over at mange av kundene ikke kommer til å kjøpe Rocos søppelkobling i stedet dersom 6511 (i sin nåværende form) forsvinner, kan det være at 6511 overlever likevel. Kanskje kutter de da ut søppelkoblingen som reservedel, men fortsetter å levere den med rullende materiell.
Om de kutter ut 6511, kan det vel på lengre sikt også begynne å spøke for Fleischmanns kortkobling. Roco har jo sin egen, og i tillegg en "kvasikortkobling" i form av Roco universalkobling.
|
Posted By: eika
Date Posted: 07 september 2018 at 17:41
H. Lindholm wrote:
Spørsmålet om hvilket produkt som i slike situasjoner videreføres dreier seg dessverre ikke alltid om kvalitet, men om produksjonskostnader. Ofte velger produsenten den løsningen som er billigst å produsere, selv om forbrukerne ville ønsket det omvendt. Hvis produsenter er økonomisk presset er det en ekstra grunn for dem til å velge noe annet en det vi ønsker. |
Nå vet jeg ikke hvilken kobling som er billigst å produsere, men Rocos egen kobling som selges parvis for 42,- er ikke mye billigere enn to av Fleischmanns 6511 som du kan finne til 15,- (vel. pris for to er 45,-) så jeg tviler på om produksjonskostnaden her vil utgjøre noen forskjell.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 september 2018 at 19:28
eika wrote:
[..] Rocos egen kobling som selges parvis for 42,- [...] |
Da mistenker jeg at Roco alene tar godt over 90% avanse på det rælet; forhandlerens avanse kommer i tillegg.
Det kan neppe være noen vesentlig forskjell i materialkostnad mellom Fleischmanns 6511 og Rocos søppelkobling; det er omtrent like mye plast og metall i begge. Så da er spørsmålet om 6511 krever mer arbeid eller maskintid under produksjonen. Hvis ikke kan vi jo håpe at selskapet standardiserer på 6511 i fremtiden.
Jeg har imidlertid inntrykk av at det er såpass stor variasjon mellom Rocos egne bøylekoblinger, at jeg mistenker at koblingen avhenger av hvilken fabrikk modellen produseres ved, eller at Roco shopper rundt i Kina og til en hver tid kjøper der det er billigst.
|
|