Print Page | Close Window

Semi-permanent kobling av togstammer

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10555
Printed Date: 26 november 2024 at 02:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Semi-permanent kobling av togstammer
Posted By: Torbjørn
Subject: Semi-permanent kobling av togstammer
Date Posted: 08 februar 2018 at 10:59
Desto mer realistisk modelljernbanen ser ut, jo mer gleder jeg meg over den. I den sammenheng er store avstander mellom vogner negativt. Det finnes et stort utvalg av koblinger på markedet, alt fra enorme bøylekoblinger med masse slark (som ofte har litt forskjellig høyde, og dermed er vanskelige å koble sammen, og noen ganger også fra hverandre) til kortkoblinger med lite slark. Og så har vi Kadee-koblinger i ulike utførelser. Sistnevnte kan være fint på amerikanske vogner, for da er de i tillegg prototypiske. Men for norske vogner synes jeg ikke de passer inn. Vi har jo skrukoblinger her - og i mange andre europeiske land.
 
Slik jeg har forstått det er det ikke tillatt med annet enn vanlige koblinger i FREMO? Men i heimen må en kunne bruke hva en vil. Jeg ser for meg at jeg kan bygge opp en fast vognstamme med personvogner som aldri skal "deles opp". Slik er det vel ofte når NSB setter sammen f.eks. en togstamme med B7-vogner som går frem og tilbake over lang tid uten å bytte ut vogner (annet enn til f.eks. service). Egentlig kunne lokomotivet også kobles til permanent i den ene enden, og da kan koblingen på bakerste vogn også fjernes for økt realisme. Alternativt kunne en ha kobling i begge ender og bytte lokomotiv ved endestasjoner for mer "trafikkspill". Men vognene kunne være permanent (eller semi-permanent) koblet sammen.
 
I denne sammenheng har jeg lett etter slike semi-permanente koblinger på nett. "Draw-bars" har jeg sett de omtalt som også. Ett eksempel på en slik er koblingene Märklin har som reservedel nr. 7204. Dette er en plastbit som passer i NEM-koblingene, og imiterer en skrukobling. Skjønt den er nok noe overdimensjonert...:
 
Märklin 7204
 
Märklin har også en annen lignende kobling som er en rett plastbit, og ikke etterligner koblinger. Men den har en tynn kobberplate på toppen, noe som i tillegg gjør den strømførende.
 
En annen kobling jeg oppdaget for en tid tilbake, og nå endelig fikk kjøpt meg, er Symoba 104. Den er designet ut fra samme konsept som Märklin 7204, men har i tillegg en "ramme" i hver ende med hull til å tre strømkabler i. Dette må være et pluss med tanke på lys i vognene, og i tillegg kan svarte kabler som henger i en liten "bue" nedover imitere bremseslanger:
 
Symoba 104
 
For å vise hvordan togstammen kan bli mer realistisk (les: ha vogner som er tettere koblet sammen, og med mindre slark), poster jeg noen bilder av vogner med originale koblinger og med Symoba 104 koblet til:
 
NMJs B7-vogner med original kobling:
 
NMJ B7 med original kobling
 
NMJs B7-vogner når koblingen strekkes ut (f.eks. når toget tar igang):
 
NMJ B7 med original kobling under strekk
 
NMJs B7-vogner med Symoba 104:
 
NMJ B7 med Symoba 104-kobling
 
 
NMJs B7-vogner med Symoba 104 under strekk:
 
NMJ B7 med Symoba 104-kobling under strekk
 
Undersiden av NMJs B7-vogner med Symoba 104-kobling. LEgg merke til muligheten for å strekke kabler gjennom koblingen:
 
Undersiden av NMJ B7 med Symoba 104-kobling
 
 
Spørsmål:
 
1)
Kjenner noen til andre slike "semi-permanente" koblinger som passer i NEM-holdere? Gjerne noen som kobler vognene enda tettere...
 
2)
Kan en tenke seg andre måter å koble sammen vogner på som er enda mer realistisk? Hva med å fjerne NEM-holderne helt, og så borre ut et hull i plastrammen til vognen der kroken (eller ofte imitasjonen av kroken) sitter. På baksiden av plastrammen kan man forsterke med en metallplate. Mellom vognene setter en så en kobling av metall som ikke har slark, og gjerne ser ut som ekte kobling. For vogner som ikke har fjærende buffere vil nok det bli et problem i svinger. I krappe svinger vil garantert vognene spore av fordi vognstammen blir svært stiv. Eller noe ryker. Men hvis koblingen gjæres fjærbelastet, slik at den vil bli lenger når vogner er i svinger, kan det gå? Dessverre vil vel dette også gi mye slark? Spesielt på lange godstog der de første vognene vil "strekkes ut" mye som følge av vekten på hele vognstammen.
 
 



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2018 at 11:34
Brawa har også slike permanente NEM-koblinger. De fåes hos Togbutikken https://www.togbutikken.no/product/brawa-faste-koblinger-nem/" rel="nofollow - https://www.togbutikken.no/product/brawa-faste-koblinger-nem/
Alle slike permanente NEM-koblinger får en kortere avstand fra skinnene enn en originalkobling.
Mener også at det var en produsent som leverte metalliserte NEM-lommer som passet på Symoba-koblingskulisse? Der var det også en permanent NEM-kobling slik at man fikk en enpols forbindelse.
Lommene og koblingsstykket var i plast og metallisert. Mener at dette var RIBU (og de ser ut til å ha gått ut). http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html" rel="nofollow - http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html


Posted By: KGB
Date Posted: 08 februar 2018 at 11:38
.


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 08 februar 2018 at 17:32
Hvor kjøpte du Symoba kobblingene?

-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: Torbjørn
Date Posted: 08 februar 2018 at 18:25
Symoba-koblingene ble kjøpt hos Modelljärnvägsspecialisten Tåg & Hobby i Luleå, og sendt per post. Kostet 15 SEK/stk. Noe som tilsvarer en horribel kilopris. Det er sikkert mulig å finne disse billigere på nettet. Jeg kjøpte imidlertid bare 1 stk. ifm. et annet kjøp, slik at jeg kunne prøve den ut før jeg ev. kjøpte flere.
 
Nå har jeg litt mer informasjon også:
 
Her er et bilde av to Roco passasjervogner med originale koblinger:
 
 To Roco-vogner med originale koblinger
 
 
De samme vognene med samme koblinger når de strekkes, slik at slark i koblingene tas ut:
 
Roco-vogner med orignale koblinger strukket ut
 
 
Samme vogner med Symoba 104 montert:
 
Samme Roco-vogner med Symoba 104 montert
 
 
Samme vogner med Symoba 104, strukket ut:
 
Samme Roco-vogner med Symoba 104 montert når de strekkes
 
 
Samme vogner med Symoba 104 sett undenifra:
 
Roco-vogner med Symoba 104 sett undenifra
 
Når en sammenligner med bildene av B7-vognene, kan det se ut som om avstanden mellom Roco-vognene er mindre. Her mangler det bare en millimeter på at de kjører "vulst mot vulst". Det kan derfor se ut som om på NMJs B7-vogner kreves det en enda kortere kobling for å få det helt tett, mens på Rocos vogner kanskje Symoba 104 er greit nok... Det er også mer slark i kulissestyringen på B7-vognene enn på Roco-vognene.
 
En annen (negativ) observasjon: da jeg skulle ha ut Symoba 104-koblingen siste gangen (etter 4 koblinger og avkoblinger), begynte plasten å deformeres. Det kan se ut som om plasten er en del mykere enn plast som brukes i festene til vanlige koblinger. Symoba-koblingene er trolig ikke evig-varende. Dessverre.
 
Kanskje en kan 3D-printe egne, optimaliserte koblinger i en nær fremtid?
LOL
 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 08 februar 2018 at 20:19
Når man bruker kortkoblinger eller faste koblingsstag skal spørsmålet om hvor nær vognene kommer hverandre og hvor mye slakk det blir i utgangspunktet bare avgjøres av kulissestyringens konstruksjon og nøyaktighet. Ekte kortkoblinger skal jo egentlig bli til et fast, stivt stag når de er koblet sammen, som bla. Fleischmann Profi og Roco. Dermed er det plasseringen av NEM-lommen i forhold til buffere/belger/vulster som bestemmer avstanden mellom vognene, ikke typen kobling. Lommens plassering er definert i NEM-normene. Lengden på to sammensatte koblinger eller et fast stag skal egentlig være nøyaktig likt uansett fabrikat
Jeg har inntrykk av at de relativt få produsentene som allerede på slutten av 70-tallet skjønte at kulissestyring var fremtiden (hvilket langt fra alle gjorde), stort sett laget mer nøyaktige kulissestyringer enn det som er vanlig i dag, dog med noen unntak. Jeg har en god del Roco-vogner ra den tiden hvor buffere/belger/vulster går praktisk talt helt inntil hverandre, bare med 1/10 mm avstand, selv med noe strekk i toget. Ulempen er at den bittelille slakken som må være i kulissestyringen gjør at vognene må presses mot hverandre for at koblingene skal gripe. Det visuelle inntrykket er dog veldig bra.
I dag ser det ut til at mange produsenter ikke legger så mye vekt på helt nøyaktig plassering av NEM-lommen etter normene, slik at mange vogner får relativt stor avstand selv med kortkoblinger. Dessverre er det også mange modeller som har slarkete kulissestyring og/eller for spinkelt dimensjonerte koblingsfester, slik at de gir seg under kjøring. Særlig modeller fra enkelte småserieprodusenter ser ut til å lide av dette. Koblingene kan være vanskelig e å få koblet fordi festet bøyer seg inn under vognen ved sammenkobling, mens det bøyer seg ut når det blir noe togvekt slik at det blir relativt stor bufferavstand selv på rett spor.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net