Print Page | Close Window

Peco - SL-E190

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10442
Printed Date: 25 april 2024 at 06:14
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Peco - SL-E190
Posted By: Tåge
Subject: Peco - SL-E190
Date Posted: 18 oktober 2017 at 17:31
Vet at jeg spurte noe om den Peco - SL-E190 en gang for X antall år siden.

Men husker ikke hva som ble sakt, har muligens noe med alderen min og gjøre, man blir jo ikke yngere ..

Men jeg har hør både og, angående den "double slip" vekselen.

Mange mener den fungerer utmerket, men i noen miljø, så har den vist ikke fungert tilfredsstillende.

Jeg vet at den ikke tilfredsstiller FREMO normen, men til vanlig bruk, på et hjemme anlegg eller klubb anlegg, så bør den vel fungere bra.

Jeg har både sett og kjørt på anlegg med den i bruk, med vanlig "standard" materiell fra Roco, Fleichmann, Trix, osv, og jeg har aldri opplevd noe problemer med den.

Noen som har erfaring med den, både bra og dårlig


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 oktober 2017 at 13:28
Jeg har både Single og Double slipen til Peco på de gamle seksjonene mine, og har aldri hatt noen problemer med noen av de. Alle lokene mine kjører fint gjennom alle veier, også Superlinelokene. Det som var mest knot var vel å få til kablingen korrekt, men når man først skjønner prinsippet er det ganske enkelt.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Tåge
Date Posted: 20 oktober 2017 at 02:03
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:



Jeg har både Single og Double slipen til Peco på de gamle seksjonene mine, og har aldri hatt noen problemer med noen av de. Alle lokene mine kjører fint gjennom alle veier, også Superlinelokene. Det som var mest knot var vel å få til kablingen korrekt, men når man først skjønner prinsippet er det ganske enkelt.



Ja, jeg har også fått det inntrykket at de fungerer veldig bra    .



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: halvors
Date Posted: 20 oktober 2017 at 08:48
Min erfaring er at i "normal" drift fungerer de helt greit. De er ikke akkurat noe smykke visuelt, kurven er krappere enn man kanskje kunne ønske, spesielt for lange vogner.
De tilfellene jeg har opplevd problemer har gjerne vært i sammenheng med stive og/eller lange lok, korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul som "detter nedi" krysset og kan spore av. Men det betyr ikke at slikt materiell alltid har problemer, og ofte oppsto problemer i forbindelse med spesielt "uheldige" kombinasjoner av materiell.

Hilsen Halvor


Posted By: Tåge
Date Posted: 22 oktober 2017 at 17:49
Originally posted by halvors halvors wrote:



Min erfaring er at i "normal" drift fungerer de helt greit. De er ikke akkurat noe smykke visuelt, kurven er krappere enn man kanskje kunne ønske, spesielt for lange vogner.



Jepp, jeg også har fått det inntrykket at de fungerer til "normal" bruk .
Nja, synes nå de ser ganske så ok ut, det er en veksel, og jeg har det inntrykket at den fungerer bra, og da rekker det som regel for meg     .

((For på grunn av plassmangel, så må jeg, i alle fall, ty til noe kompromisser for og i det heletatt få noe og kjøre på.
Krappe veksler osv, men hoved saken er at de virker, så får utseende komme lengere ned på listen min.))

Etter det jeg kan se, så har den en "Nominal radius; 610mm (24in)" som teoretisk skulle holde for de fleste fabrikatene.


Originally posted by halvors halvors wrote:



De tilfellene jeg har opplevd problemer har gjerne vært i sammenheng med stive og/eller lange lok, korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul som "detter nedi" krysset og kan spore av. Men det betyr ikke at slikt materiell alltid har problemer, og ofte oppsto problemer i forbindelse med spesielt "uheldige" kombinasjoner av materiell.

Hilsen Halvor


Ja, at de lange vognene, nesten kaster seg in i vekselen, er ikke fint og se på, og med korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul "detter nedi" krysset og kan spore av, har jeg også sett.
Så det er vel også en grunn til at de i noen sammenheng ikke er ønsket.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Tåge
Date Posted: 22 oktober 2017 at 18:02
1000 takk for info        .

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net