Ut fra beskrivelsen kan det tyde på at det er enten noe som er løst, eller noe som er utslitt. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om akkurat denne modellen (som jeg ikke har, og derfor heller ikke noen erfaringer med), men gjennom alle de år jeg har drevet med MJ (hvorav 15 år med service, herunder reparasjon og smøring av noen tusen lokomotiver av alle mulige konstruksjoner) har jeg aldri noensinne opplevd at ulyder har kommet av dårlig smurte hjulaksellagre. Det er en stor og dessverre veldig utbredt misforståelse at det er manglende smøring av hjulakslene som lager ulyder. Manglende smøring av hjulakslene vil etter hvert føre til slitasje, men aldri ulyder. Til det er ikke rotasjonshastigheten høy nok.Ulyder som skyldes manglende smøring (skriking, piping og skurring) kommer i ca 95% av tilfellene fra motorlagrene. Det er de som roterer hurtigst, der blir det varmest, og derfor tørker de ut fortest. En del modeller har snekkedrev og fleksible ledd mellom motoren og snekkedrevet (eksempelvis mange Roco-modeller), slike har egne lagre for snekkedrevet, de roterer like fort som motorakselen, men på grunn av avstanden til motoren tørker de sjelden helt ut. Støy på grunn av manglende smøring der står for ca 4% av støy grunnet manglende smøring. Den siste 1% prosenten er vanligvis en tannhjulsaksel nær motoren. Støy på grunn av manglende smøring skyldes vibrasjoner i lagre, som igjen skyldes at det naturlig nok er visse lagertoleranser (klaringer). Jo mindre klaring og høyere rotasjonshastighet, desto høyere tone. Når det er olje i lageret glir alt lett, og oljen fyller ut klaringen. Når lageret blir tørt begynner det å vibrere. Jo lenger vekk fra motorakselen og ned til hjulakslene man kommer, desto lavere blir rotasjonshastigheten, og dermed også muligheten for å lage støy. Der er rotasjonshastigheten så lav at det ikke kan skape hørbar lyd selv om lagrene blir tørre, men det blir de nesten aldri. Misforståelsen om at hjulakslene skal smøres hvis det kommer støy fører i veldig mange tilfeller til oversmøring, som bare skaper kontaktproblemer og samler støv og skitt. Jeg har ikke tall på alle de tilfellene hvor jeg har tatt imot "hylende" lokomotiver som eieren har nesten druknet i olje, uten å få bukt med ulydene fordi oljen er påført alle mulige andre steder enn der den skal. Når jeg så har satt lokomotivet på sporet og latt det kjøre sakte - med tydelig hyling, så er det bare å berøre et motorlager med "tryllestaven" (som selvfølgelig er en nål med en nesten mikroskopisk oljedråpe på), og i samme øyeblikk er hylingen borte. Snekkedrev er noe for seg selv, de har jeg heller aldri hørt støy fra. Det er også veldig sjelden at selve snekkedrevet tørker ut, men selv om det skulle skje skal det veldig mye til for at de skal lage støy. Om de blir helt tørre vil de imidlertid slites i stykker etter en tid, og deformeringen som slitasjen medfører kan lage støy. Da er det imidlertid for sent. Så mitt råd hvis noe hyler eller skriker - ta en så liten oljedråpe som overhode mulig inn på hvert motorlager - og bare der. Hvis støyen ikke gir seg da, så er det mest sannsynlig at det er noe helt annet enn smøring som er problemet.
|