Print Page | Close Window

Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
Forum Description: Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10275
Printed Date: 24 april 2024 at 15:32
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor
Posted By: _marius
Subject: Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor
Date Posted: 05 februar 2017 at 22:07
Det åpnet seg muligheter under et tilbygg. Noen spadetak senere har det dukket opp et hobbyrom på rundt 15 kvadrat. Endelig! Et tidligere togskap måtte tilbakekonverteres til skap, men nå er det omsider muligheter igjen! Jeg har malt, lagt gulv, satt opp hyller og benker så det er like før det er mulighet for anleggsstart.

Kamera sliter litt og jeg har ikke noen bilder foreløpig. Det kommer plutselig. Jeg har satt opp en skisse i Anyrail.

Jeg trenger selvfølgelig hjelp til å finne en bra og passe realistisk sporplan og håper noen har anledning.

Målet er litt forskjellig. Rommet må kunne brukes til bygging og fiksing av for eksempel modellfly, biler og båter så jeg kan ikke dedikere alle veggene til bane. Jeg kunne tenkt meg
- rundbane for å se toget kjøre rundt
- togstasjon med gods og oppstilling(helst 2 stasjoner så toget kan få noen stoppesteder, i hvert fall lokaltoget)
- 1-2 industrier
- Tidsepoke rundt 1970. Jeg liker grønt, damp og gammeldesign.
- bygge banen i moduler og ha i hvert fall 2 fremomoduler


Høyde på togbenken er nå 98 cm. Jeg vurderer en skjult oppstillingsplass på dette nivået. Skinnegangen over blir da på rundt 135 cm høyde.

Høyden på arbeidsbord og benk er 78 cm. Over arbeidsbenken ser jeg for meg en transportetappe sånn at det går an å ha noen Proxxon maskiner og annet på benken. Kanskje lokaltoget kan ha en stoppeplass i svingen. Over arbeidsbordet er det plass til en fremomodul.





-------------
Marius



Replies:
Posted By: _marius
Date Posted: 06 februar 2017 at 21:01
Kamera fungerte plutselig litt. Her er noen bilder av rommet under tilbygget.












-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2017 at 22:56
Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du tenker å bygge banen , når du skriver om "Togbenk" og bildene viser bl.a. noen benkeplater. Har du tenkt å legge sporene rett på de benkene, eller på eget anleggsunderlag høyere opp i form av et tradisjonelt åpent rammeverk? Dette har jo litt å si med tanke på landskapsformene i forhold til der skinnene ligger.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 07 februar 2017 at 08:15
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du tenker å bygge banen , når du skriver om "Togbenk" og bildene viser bl.a. noen benkeplater. Har du tenkt å legge sporene rett på de benkene, eller på eget anleggsunderlag høyere opp i form av et tradisjonelt åpent rammeverk? Dette har jo litt å si med tanke på landskapsformene i forhold til der skinnene ligger.
 
Ja, litt uklart der. Jeg tenkte å legge skjult oppstillingsplass direkte på "togbenken". Deretter bygge opp 15-20 cm med lekter til et rammeverk som jeg plasserer modulkassene oppå.


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 18 februar 2017 at 16:12

Jeg har tenkt litt mer på noen muligheter, men det er vanskelig å bestemme seg for noe. Nå lurer jeg på om den skjulte oppstillingsplassen skal bli litt mer synlig og at det blir en bane på 2 nivåer. Her er en skisse så langt. Jeg bruker Anyrail demoversjon og har ikke helt kontroll på flexiskinnene og radier.

Stasjonen på øverste nivå skal være litt edruelig med antall spor, men jeg mangler en plass for godsvogner. Jeg vil ha plass til å bygge litt diorama.

Innkjøringen til industriområdet og hva slags industri det skal være der, har jeg ikke funnet ut av.

Omgivelsene tenkte jeg skulle være landlig med kupert terreng inneholdende tunnel, bro, skog og innslag av vann/elv.

Jeg er veldig mottakelig for innspill til sporplan .



   

-------------
Marius


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 februar 2017 at 16:40
4% stigning er ganske heftig, særlig når det kombineres med så liten kurveradius. (Jeg går ut fra at det er skala H0 det er snakk om, og at rutene er 50x50 cm.) Der må du regne med at tog med litt lengde får problemer med å komme opp, særlig om loket ikke har friksjonsringer.

PS! Lok settes ikke i garasje, men i en lokstall.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 18 februar 2017 at 16:45
Hei,

Jeg bruker også Anyrail til planlegging.  Jeg foretrekker å begynne å tegne med standardskinner i svinger for å sikre at jeg har kontroll på minimumsradier.  Senere kan jeg bytte til flex.

Jeg tror du er noe optimistisk med de to fremomodulene oppe til høyre i tegningen.  Kurvemodul etter fremostandarden er vel nesten umulig å få plass til i et vanlig rom.  Tror også kurven etter rettmodulen er for krapp til at det blir pent.  Kanske  bedre å lage en rett fremomodul istedenfor disse to ?

Jeg har også planlagt å integrere fremomoduler i hjemmeanlegg, men har vel kommet til at de tar unødvendig mye plass.  Jeg har et par moduler med fremogrensesnitt, men modulene tilfredstiller ikke fremostandarden i forhold til kurver, og da er det kanskje ikke noe poeng å bygge etter fremostandarden.  Hvis du f.eks. dropper fremomodulene øverst til høyre, kan du istedenfor lage en lang slak kurve, som jeg tror blir mye penere.

En annen tanke er fremostandarden med 30 cm brede moduler.  Den passer nok bedre på et hjemmeanlegg, ved at man får sporene nærmere veggen.

Har du vurdert å legge stasjonen diagonalt fra avløpsrøret og opp til høre hjørne istedenfor ?

Hvis du skal ha helix ville jeg ha plassert den i et av hjørnene øverst, alternativt droppe helix, og lage et skjult nedstigningsspor i langs veggene ?


Posted By: _marius
Date Posted: 20 februar 2017 at 22:30
Takk for innspill. Angående stigning så kan den endres til 2 % om det ikke fungerer med 4%. Det blir bare en veldig lang skjult bane. Nedstignignsspor langs veggene er mulig. Jeg kan også utvide den ene benkeplaten litt så det er mulig å svinge og kjøre en ekstra runde.

Benkene til toget er på rundt 95 cm høyde. Jeg er litt usikker på om det er lurt å gå for to fullverdige etasjer. Det bør vel være 40cm klaring imellom + høyden på modulkasser og det gjør at sporhøyden på nivå 2 blir ganske høyt.

Programmeringssporet, angående flytting av stasjon diagonalt fra avløpsrører og opp til høyre hjørne, tenkte du på holdeplass for motorvogn eller en full stasjon? Det blir litt problematisk å bygge veldig mye over arbeidsbenken. Der tenkte jeg å ha proxxon maskiner, airbrush og arbeidsplass.

Jeg har tenkt litt på om det finnes andre løsninger for sporplan som gir bedre utbytte. Her har jeg utvidet litt av benken så det er mulig å kjøre en runde for å vinne litt høyde på vei nedover til den skjulte eller åpne oppstillingsplassen. Nå er det en stasjon øverst til venstre og et industriområde til høyre med mulighet for forbikjøring eller hva det heter. Det ser ut til å åpne for litt mer aktivitet på banen. Jeg vet ikke helt hvordan et realistisk industrispor ser ut og hva man har behov for av skinner.

Fremosving har jeg lagt bort, men det kan være muligheter for to vanlige moduler.



-------------
Marius


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 21 februar 2017 at 00:14
Hei,

Ja jeg tenkte at du skulle ha den store stasjonen diagonalt, men jeg syntes din nye sporplan blir bra slik som du legger stasjonen.

Et alternativ kan være diagonal stasjon og flytte arbeidsbenken til under fremomodulene.  Da kan du evt bytte ut fremomodulene med en lang planke når du skal jobbe ved arbeidsbenken.

Det som jeg syntes er den største utfordringen - er å få lange nok møtespor når du har enkeltspor.  En annen ting er om du vurderer PC/automatstyring.  Da hadde det vært lurt med to stasjonener med møtespor - så du kan ha flere tog kjørende.

Ellers. er jeg veldig fornøyd med at jeg har fått et sidespor rett over arbeidsbenken min - glimrende til å sette opp togsett og programmering av dekodere - anbefales.

Uansett - jeg tror dette blir bra.


Posted By: _marius
Date Posted: 27 september 2017 at 19:47
Tenkte jeg skulle begynne å bygge litt. Jeg skal bygge modulkasser på ca 20 cm høyde og 50 cm bredde så jeg kan bygge en fremo modul eller to som integreres i banen. Baneområdet må dele plass med modellflybygging og blir litt redusert. For å komme i gang tenkte jeg å begynne med stasjonsområdet over arbeidsbordet. Jeg lurer på om det holder med gods og oppstilling her. Et annet sted i rommet er nåværende plan et lite sidespor med tømmerindustri eller noe i nærheten av avløpsrøret. Ellers blir det et gjennomgående spor langs veggen rundt rommet for å knytte sammen en rundbane. Trafikken er fra rundt 1960-1970.



Fungerer denne sporplanen for stasjonen eller finnes det en bedre løsning som er litt realistisk? Jeg har behov for å plassere Sperillen lokstall et sted også. Tilgjengelig areal er 270cm x 50cm + noe utover hvor svingen starter






-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 04 oktober 2017 at 20:18
Tror jeg trenger et fremo-treff for å forstå litt mer. Hva bør være med på en bane for at den skal bli interessant å kjøre på, hvilke industrier gjelder, hva er realistisk osv. Det var lettere før da jeg ikke forstod noe, men nå blir det mer og mer komplisert.

Jeg har satt opp hyllesystem rundt hele rommet. Jeg har litt utfordringer med effektiv utnyttelse av spormulighetene pga radius og korte avstander - og selvølgelig forståelsen av hvordan dette bør se ut.

Her er noe jeg nøtter med nå. Har bare demoversjon av Anyrail med mulighet for å legge ut 50 skinner.





-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 05 oktober 2017 at 19:28
Kanskje det er bedre å bruke flere krappe radier og gjemme de i tunnel.

Fungerer et industriområde som satt opp her? En pens og to spor? Må det komme et skiftelok kjørende etter for å rydde opp i vognene når godstoget har kjørt seg fast og ikke kan snu? Eller blir godstoget stående til de vognene er fullastet og så rygger ut igjen?



-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 oktober 2017 at 21:17
Aller først vil jeg anbefale deg å sjekke ut XtrkCad som et alternativ til demoversjonen av AnyRail. XtrkCad er også gratis, men uten begrensninger av noe slag. Litt bratt lærekurve sier noen, men jeg tror det avhenger mye av hva man har tidligere erfaring med. Uansett vil jeg sterkt anbefale å gå gjennom de ulike øvelsene / demoene som følger med programmet.

Når du så har skaffet deg XtrkCad vil min tredje anbefaling bli: Ikke bruk det, hvertfall ikke ennå! Å tegne sporplaner er skikkelig morsomt (syns jeg hvertfall), og kan nesten være en hobby i seg selv, men når jeg leser bakover i tråden din føler jeg at du ikke helt vet hva du vil med anlegget, og da er det etter mitt syn alt for tidlig å begynne å drodle med konkrete sporplaner.

Du spør jo selv, rett over her: "(...) Hva bør være med på en bane for at den skal bli interessant å kjøre på, hvilke industrier gjelder, hva er realistisk osv. (...)". Hva som er realistisk avhenger jo av forbildet ditt, men når det kommer til hva slags industrier og hva som er interessant er det kun du som kan svare på det. Det blir jo helt feil om vi skal ramse opp alt som interesserer oss ved et anlegg og du bygger anlegget ditt ut fra våre interesser, hvis ikke dine interesser samsvarer med våre...

I åpningsinnlegget ditt lister du opp noen konkrete ting, vi kan jo begynne med de:

- rundbane for å se toget kjøre rundt
- togstasjon med gods og oppstilling(helst 2 stasjoner så toget kan få noen stoppesteder, i hvert fall lokaltoget)
- 1-2 industrier
- Tidsepoke rundt 1970. Jeg liker grønt, damp og gammeldesign.
- bygge banen i moduler og ha i hvert fall 2 fremomoduler

Rundbane er i seg selv helt "feil" med tanke på fullskala jernbane (med noen unntak); tog kjører som regel fra et sted til et annet, og ikke rundt og rundt. Dette får meg til å anta at du liker å være litt "tilskuer", altså bare lene deg tilbake og slappe av mens du ser togene kjøre, og det skriver du jo også selv. Ikke noe galt i det, jeg har de samme tendensene selv, og bygger også en rundbane nettopp av denne grunnen. Samtidig er det heller ingenting i veien for å kjøre deler av rundbanen som en mer forbilledriktig punkt-til-punkt bane, så en rundbane er faktisk litt Ole Brumm; Ja takk, begge deler!:-)

Du ønsker et par stasjoner/stoppesteder for lokaltog, hvilket får meg til å anta at persontrafikk er viktig for deg, og du vil ha både lokaltog og gjennomgående fjerntog. En sidebane vil da være uaktuelt.

Du ønsker 1-2 industrier. Hvorfor? Er det for syns skyld, eller er det med tanke på trafikkspill (siden du også nevner FREMO)? Litt usikker her, men antar at du vil ha etpar industrier for å ha steder hvor du kan drive med litt skifting av godsvogner, og da er du straks mer aktiv enn i tilskuerrollen som ble nevnt i forbindelse med rundbanen. I de siste to innleggene dine nevner du også deltakelse på FREMO-treff og stiller konkrete spørsmål rettet mot industrier, hvilket jeg tolker som en ganske tydelig bekreftelse på at du vil noe mer enn å bare sitte passivt og se på at togene kjører.

Veldig greit med en tidsepoke. Du vet hva du liker visuelt, og epoken vil også være med på å styre hva slags materiell og godstrafikk som bør gå på anlegget ditt. Her er det egentlig bare research som gjelder, slik at du finner tidsriktige industrier og transportoppdrag.

Moduler og FREMO: Igjen litt usikker. Et modulbasert anlegg krever en god del mer jobb enn et vanlig fastanlegg, og begrenser også mulighetene til å bygge anlegget helt fritt. Er det fordi du ønsker å ta med deler av anlegget på FREMO-treff? Planlegger du å ta med anlegget når/hvis du flytter? Kan du bygge anlegget fritt uten å tenke moduler, og heller bygge en eller to FREMOduler ved siden av som du kan ha med på treff (men som da ikke kan brukes hjemme)?

Som jeg nevnte lenger opp i innlegget: Det er kun du som kan svare på om antakelsene mine stemmer sånn noenlunde, eller om jeg er på bærtur. Poenget mitt er at du bør finne ut hva du selv ønsker å få ut av anlegget ditt -før- du drar igang med å tegne sporplaner. Jeg kan godt være med og bidra i prosessen, og kanskje også hjelpe deg konkret i XtrkCad (hvis du velger å bruke det), men jeg ønsker ikke å påvirke dine beslutninger ved å blande inn mine egne preferanser, så derfor slutter jeg å skrive nå. Wink


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 06 oktober 2017 at 22:58
Hei,

Bra at det er aktivitet på forumet.

Når det gjelder Anyrail, kan jeg si litt om min erfaring :

Jeg startet med gratisversjonen av Anyrail, etter å ha prøvd diverse andre programmer, som jeg syntes var for tungvinte eller hadde for stor terskel.  Etter en stund hvor jeg begrenset meg til 50 skinner i gratisversjonen, konkluderte jeg med at jeg tegner så mye i Anyrail at jeg kan ofre EUR: €44 for fullversjonen.  I tillegg er jo også dette mitt bidrag tilbake til han som har brukt mye tid på å utvikle Anyrail.

En av de viktigste grunnene til at jeg foretrekker å tegne i et CAD program istedenfor på papir er at det er lett å gjøre endringer, prøve forskjellige alternativer, og man unngår urealistisk plassutnyttelse når man bruker standardskinner.


Posted By: _marius
Date Posted: 06 oktober 2017 at 23:25
Ahh, nydelig. Takk for lillefingeren. Jeg tar hele armen. Du er på riktig spor. Jeg trenger innsikt i eget hode for å finne ut hva jeg trenger på et anlegg, men sikkert enda bedre - å bli styrt i riktig retning når kompetansenivået ikke er større. Jeg er veldig mottagelig for andres preferanser. Jeg skal se litt på XtrkCad igjen, men husker jeg ikke tok det så raskt ved siste forsøk.

Rundbane og sentrifugering av togene vet jeg fort blir kjedelig, men samtidig gir det ekstra kjørestrekning og litt glede av å observere. 1-2 industrier var mest for å få flere steder og kjøre til - trafikkspill, ja. Jeg vet ikke om noe annet enn å kjøre rundt, men vet jeg må ha aktivitet på banen for at det skal bli gøy over tid. Her stopper kompetansen og da kommer jeg heller ikke i gang med bygging.

Jeg liker også "ja, takk begge deler" og helst litt mer. Persontrafikk, lokaltog, godstog og industri. Jeg har lurt litt på å fokusere 100% på et sidespor og industriområde. Det er en mulighet, men skulle gjerne kunne kjøre forbi med et persontog. Morsommere å ha vognene på banen og ikke i en boks på hylla.

Jeg vet ikke om det er forskjell på gøy-faktoren på de forskjellige industriene eller om det ikke spiller noe rolle om det er tømmer, jern/stål, forbruksvarer, petroleum, papir osv. Tømmervogner har jeg i hvert fall noen av.

Ingen planer er låst. Det eneste som er fastmontert er Ikeas hyllesystem rundt rommet og noen arbeidsbenker. Jeg må dele rommet med interessen for radiostyrte modellfly.

Fordelen med en modulbasert bane er i tilfelle flytting eller nedleggelse av banen. Ikke at jeg har planer om noen av delene nå som jeg omsider fikk tak i et eget hobbyrom. Ved riving av det forrige hobbyrommet, togskapet, erfarte jeg at det ble mye jobb og rot når alt var fastmontert.

Integrerte FREMO moduler er fordi jeg har lyst til å bli med på FREMO og tenkte det var praktisk. Et par fluer i en smekk å integrere FREMO moduler som kan taes med på treff. Ikke et viktig punkt dette heller og kan lett fravikes om det har betydning for sporplanen.

-------------
Marius


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 07 oktober 2017 at 22:46
Jeg har et rom som er litt mindre enn ditt. Som følge av at jeg ville ha plass til arbeidsbord for modellbygging og en dør jeg kunne passere uhindret gjennom (jeg er 62 år), valgte jeg et "point to point" anlegg med forbilde fra et sted på Østlandet på 50/60 tallet.  Jeg har brukt "Rail Modeller" til å tegne anlegget med minste radius 70cm (en kurve som går delvis i tunell).  Mange skisser ble forkastet før jeg kom frem til det anlegget jeg nå bygger.  Anlegget har tre stasjoner, hvorav den ene er en travers (Oslo) og en holdeplass for motorvogner.  Jeg legger ved noen bilder.  En fyldigere historie finnes på Østlandsbanen på Facebook









-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: _marius
Date Posted: 08 oktober 2017 at 09:41
Takk for tips. Jeg følger med byggingen din og det er god inspirasjon. Det er en tilsvarende lay out jeg prøver å få til, men jeg har to ekstra hjørner som korter ned strekningene. Jeg mener jeg får god nok arbeidsplass under banen selv om det ikke er optimalt. Sporet mitt er tiltenkt rundt 150 cm over gulvet. Foran døra har jeg tenk å lage en hengslet bro eller modul som kan løftes ut.

Jeg merker jeg trenger å gå på jernbaneskolen. Det melder seg i grunn flere spørsmål straks jeg tror jeg har svar på ett.

Går det an å gi noen pekepinn på hvilke industrier som skaper interessant trafikkspill på en bane og hvordan spor til en industri bør se ut? Bør man ha flere industriområder eller holder det å ha ett sted og kjøre til?

-------------
Marius


Posted By: the_chief
Date Posted: 08 oktober 2017 at 15:54
Er ingen ekspert på planlegging. Men når du planlegger næringsvirksomhet, bør du også tenke på hvor i landet du ønsker jernbanen skal være.

Selv bor jeg i Vestby. Har med interesse sett på gamle foto av stasjonen. Der var det spor til mølle, møkkaspor, spor til sagbruk mm. Senere var det spor til Norsk Auto, som importerte Fiat. Stedet hadde også et lite meieri/melkemottak. Farfar var postbud, og tog med post kom kl 07 på hverdagene. Far fortalte om at før 2. verdenskrig passerte tog med kjølevogner med Frisch fish aus Norwegen påskrift.

Etter først å ha vurdert å bygge et anlegg med Sørumsand stasjon, der jeg også kunne lagt inn Urskog-Hølandsbanen, vurderer jeg derfor nå å bygge et anlegg fra Vestby rundt 1960. Noen friheter må det være mulig å unne seg, så jeg vil også kjøre litt damp og Di3. For øvrig gikk det minst ett tung godstog med dampdrift forbi til godt utpå 60-tallet.

Så om du har bestemt tidsepoke og i tillegg sted i landet, vil muligens mye falle på plass om du undersøker hva som var næringene der da. F eks søk etter fotografier fra ulike steder i tidsepoken - kanskje hjemplassen din - kan være en god start.

Mvh JKH

-------------
Beundrer av the Chiefs og 1956 Ford


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 00:43
Det du skriver om å bestemme hvor i landet man skal være, forutsetter vel at man vil bruke et konkret eksisterende forbilde for banen sin eller deler av den. Det er vel et premiss som ikke er anført (ennå). Konkrete forbilder kan være spennende og det gir klare retninger, men som derfor også gir kraftige føringer for hva og hvordan og som gjør at ting å utelates som man ellers kanskje kunne tenkt seg. Men å lage en fortelling som ligger til grunn for banen er både nyttig og artig, fordi den vil begrunne det man ser på banen. Fortellingen tilpasses det man vi ha med.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 oktober 2017 at 08:38
Jeg tenker å trekke inn litt forskjellige elementer uten å følge et forbilde nøyaktig. Rommet er for lite og kronglete, men realisme med kompromisser ønsker jeg å legge opp til. Landlig idyll fra Østlandet er det som er mest tiltalende.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 11:17
Et alternativ til å skjule krappe kurver i tunnel, er å skjule slike bak bybebyggelse eller industribygg. Byggninger er også letter å løfte bort med tanke på vedlikehold og redningsoperasjoner på skjulte spor. Jeg tenker da at slikt kan være aktuelt ved stasjon 2 som ser ut til å være en sekkestasjon primært, og slike brukes primært i byer der man ikke har areal til en lang stasjon.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 oktober 2017 at 13:13
Lur idè å gjemme krappe kurver spor bak bebyggelse. Hensikten med  stasjon 2 er for å få en ende til ende løsning som skaper trafikk og gjøremål, men likevel mulighet til å kjøre forbi for en ekstra runde rundt anlegget.
Hva tror du om sporplanen?


-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 14:35
Originally posted by _marius _marius wrote:


Hva tror du om sporplanen?


JEg tror jeg vil forlenget banen ved å la den tar en tur rundt stolpen midt i rommet. Da blir avstanden mellom to av stasjonene litt større. Det er minst to måter å gjøre det på: lilla eller grønn:



(Nå funket ikke bildeopplasteret, så jeg måtte ty til alternativ løsning.)



-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 oktober 2017 at 14:57
Hmm...det var noe å tenke på. Jeg får komme meg hjem fra jobb og gjøre noe fornuftig - måle og planlegge.

-------------
Marius


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 09 oktober 2017 at 15:10
Hvis det ikke er noen tekniske hindringer som ikke fremgår av tegningen synes jeg Sveins forslag til forlengelse rundt stolpen er veldig smart. Der kan det bli en del dramatisk landskap og spennende detaljer som ikke er så lett å få til på resten av anlegget. Den lilla løsningen synes jeg er den mest interessante, den gir mest baneforlengelse og best tilgang til områdene man skal arbeide på.
Der er det jo også mulig å bygge en helix under den egentlige banen som går ned til et lavere nivå.


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 15:12
Det går også an å la motorvognholdeplassen bli en forgreningsstasjon og la den ene grenen (rød) ende i stasjon 2 som en ekte buttstasjon, mens den andre grenen (sort) legges lavere og inngår i rundbanen.




-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 oktober 2017 at 20:09
Svein er inne på noe av det samme som jeg har tenkt på; å bruke deler av rommet til å bygge litt i høyden. Skjønner at rundbanen er viktig for deg, og da får du beholde den på nedre nivå, men samtidig får du også en sidebane som grener ut og stiger oppover til en endestasjon på øvre nivå, og det vil jo virkelig bidra til et variert trafikkspill!

Når jeg ser på den siste skissen til Svein rett over her lurer jeg på om jeg ikke faktisk ville gått enda et lite skritt lenger: La det svarte sporet også ta en runde rundt stolpen, men med en litt større radius enn den røde sidebanen (hvis begge skal være synlige), eller la det sirkle rundt stolpen (i tunnel) og så rett ned mot hjørnet med lokstallen. På den L-formede delen fra stolpen og ned til Stasjon 2 ved døra vil du da få god plass til et romslig gjennomgående togmagasin som en del av rundbanen på nedre nivå, med alle de muligheter det medfører.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 20:50
Er plasseringen av de to Fremo-modulene låst? Hvis ikke ville jeg trukket de litt mer mot venstre og byttet om motorvognholdeplass og Stasjon 1, dersom ideen med forgreningsstasjon faller i smak. Da får du litt mer plasss til stasjon 1 når det skal ligge på høyre side.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 oktober 2017 at 20:57
Interessant det her altså, men litt vrient å sette sammen. Jeg har forsøkt litt på XTrkCAD, men det tar tid å lære. Skjønner at det er bedre enn Anyrail. Sitter og skisser litt. Runden rundt stolpen tar plass i rommet med en synlig radius, men det virker verdt det.





-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 oktober 2017 at 21:28
Ikke heng deg for mye opp i en konkret sporplan akkurat nå, men tenk mer på prinsippene og mulighetene som ligger bak de, om det er noe av det vi snakker om her som du ønsker å utnytte. Smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 21:33
JEg ville lagt stasjon 2 på et høyere nivå enn rundbanen, gjerne kombinert med et togmagasin under slik min navnebror foreslår. Ved å la sidelinjen stige fra forgreningsstasjon og krysse selv rundt stolpen kommer du fort 15 cm over rundbanen.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 09 oktober 2017 at 22:20
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Ikke heng deg for mye opp i en konkret sporplan akkurat nå, men tenk mer på prinsippene og mulighetene som ligger bak de, om det er noe av det vi snakker om her som du ønsker å utnytte. Smile

Tja, jeg vet ikke om jeg ville være så redd for å planlegge på et visst detaljeringsnivå allerede nå. Man må teste ut om ting lar seg løse på kritiske områder, gitt kurveradier og slikt. Det virker jo som at minste synlige radius bør ligge på ca 60-70 cm, men at man kan gå ned til 51 på skjulte områder.Lagre

-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 oktober 2017 at 22:42
Jeg absorberer alt dere kommer med og utnytter alt. Det eneste er vel noen ekstra spor ut til noe industri sånn at det blir noen gjøremål underveis og ikke bare kjøring mellom stasjonene.

FREMO-modulene er ikke låst. De kan flyttes eller fjernes.

Radier har jeg tatt ut i fra at jeg har kommet over at minste synlig radius bør være minimum 70cm (eller er det 75?). Radius 51 er ut i fra at det tilfeldigvis er R-4 skinnen i Anyrail. Jeg har ikke noe spesielt togmateriell foreløpig som krever store radier.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 10 oktober 2017 at 00:01
Her har jeg tegnet ut noe av dette mer detaljert. Jeg er sånn gammeldags som foretrekker passer og linjal og litt frihånd, og det passer bra mht fleksible skinner der man kan velge den radien man vil og også legge inn overgangskurver.
Første skisse er "underetasjen"på hovedlinjen som jeg tenker ligger i sin helhet usynlig mellom forgreningsstasjonen og broa over døråpningen. Det betyr at det må være tilgang fra siden på anlegget til sporene. Jeg har antydet en skyggestasjon under sidelinjestasjonen. 3 spor er det ikke noe problem å få plass til, og det er plass til 3 buttspor også for hele togstammer om man ønsker det.


Her er sidelinjen kommet inn, oppå hovedlinjen.Jeg ser du skriver 70-75 cm minsteradius, så da må du forøke radien på sporet rundt stolpen. Det burde går greit. Jeg tenker meg et fjellparti rundt stolpen og at sidelinjen ligger i en fjellskråning. Legg merke til hvordan jeg har løst dette på snitt A-A der sporet under ennå ikke er kommet lavt nok til at sidelinjen kan legges over. Ved å la utgangen fra tunnelen ligge i en skjæring på begge sider av sporet, er det plass ytterst til den skjulte hovedlinjen inntil den er kommet så lavt at sidelinjen kan legges over. Forslagsvis har jeg lagt inn en gruve i dette fjellpartiet, som betjenes med et sidespor fra buttstasjonen.


Den blå linjen er annleggskanten. Jeg anbefaler en myk kant som følger anlegget. Det er litt mer prakk å få til, men resultatet blir desto penere. Jfr hvordan vi har gjort dette i TMJK:



-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 10 oktober 2017 at 08:36
Tusen takk! Dette blir skikkelig bra. Det ser ut til å være plass til et sagbruk i et av hjørnene og.  Håper jeg får startet med rammeverk til helgen.
Sist jeg bygget en skyggestasjon i togskapet var jeg litt treg med å tenke på at http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm%20" rel="nofollow - tortoise motorene stikker 10 cm ned og dermed raskt kommer i konflikt med sporene i et lavt 2-etasjers anlegg. Jeg skal forske litt nærmere på en løsning med skyggestasjonen og hvor stor høydeforskjell som er mulig å få.  Kanskje http://www.handlaidtrack.com/bf-0002" rel="nofollow - "bullgFrog" er en bedre løsning en tortoise, men tortoise motorer har jeg en bunke av. Det er litt morsomt og trykke på knapper på et kontrollpanel også.
 
Hvor stor radius bør jeg ha rundt stolpen? Jeg vet at den bør være så stor som mulig, men når begynner det å se akseptabelt ut med lange vogner?


-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 10 oktober 2017 at 08:48
HVis du legger avgreningsstasjonen på +5 cm (over et tenkt 0-plan), så vil punktet der sidebanen går over hovedlinjen ligge på hh 10 og 0. Så skal sidebanen gå en runde rundt stolpen og krysse seg selv. Da er du allerede oppe i +18 omtrent og da er det ikke noe problem å komme opp i 20-22 på endestasjonen. Da kan skyggestasjonen ligge på 0 eller faktisk senkes enda et par cm. Da er det rikelig plass til Tortoiser på toppstasjonen.

Radius i kurven rundt stolpen? Så mye som mulig, men du skal også ha plass til passasje mellom denne og anlegget på oversiden. Du må se hva du synes du trenger av bevegelsesrom, men kan du komme opp i en radius på 75 vil det være bra. Det er også et spørsmål hvor bredt du lar anlegget på oversiden være. JEg ser du har angitt 60 cm på en tegning, men trenger du det? 50-40 gir også grei plass til litt landskap langs sporet.


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 oktober 2017 at 20:59
Wow, her skjer det ting, den sporplanen der var lekker! I mine øyne er vel dette den anleggstypen som gir best og mest mulig variert trafikkgrunnlag på relativt liten plass, så hvis du Marius mener at denne dekker behovene dine er jo det kjempebra, her har du masse muligheter!

Litt usikker på hvor godt denne kan kombineres med ditt ønske om modulært/seksjonsbasert anlegg da, du har jo på en måte avskrevet FREMOdulene allerede, men et anlegg kan jo også bygges i seksjoner forberedt for demontering og flytting en gang i fremtiden.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 11 oktober 2017 at 09:13
Ja, dette er supert og dekker mine behov. Jeg kan lage noe større seksjoner som i det minste er flyttbare dersom dette blir så bra at det er verdt å ta med seg til nytt sted om vi noen gang flytter.
 
Veggen på langsiden hvor FREMO-modulene er/var tiltenkt er "trappet" sånn at jeg ikke trengte å undergrave grunnmuren. Hyllesystemet jeg bygget stikker ut 30 cm fra veggen mens platen som ligger oppå er 60 cm dyp. Det er ikke så mye å spare på å redusere her mtp runden rundt stolpen midt i rommet. Da vil jeg også miste noen hyllemeter med oppbevaringsmuligheter som det aldri blir nok av. Det er selvfølgelig mulighet for total ominnredning av benkene. Jeg må ofte se ting i praksis for å forstå hvordan det blir.
 
Jeg går for en "myk kant" som følger anlegget. Rundt rommet har jeg satt opp http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bedroom/11751/" rel="nofollow - Algot -systemet til Ikea og bruker hylleknektene som grunnlag for rammeverket.  Her blir det litt balanse mellom høyde over arbeidsbenkene, hvor høyt opp det øverste nivået blir og om det da er mulig å ha oppbevaringshyller over anlegget eller ikke. Men da har jeg noe å drive med til helgen. Det er jo artig å gå rundt med en tommestok å måle alt mulig.


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 14 oktober 2017 at 20:46
Holder på med litt planlegging og videre refleksjon.

Jeg lurer på høyden på sidesporet og stasjon 2. Sporet lander på rundt 156 cm og det virker litt høyt. Jeg har også fortrengt et rørfordelingsskap til venstre i bildet hvor stoppekraner bør være litt tilgjengelige.





På andre siden av rommet er det en lang benk som ikke blir brukt til noe. Høydeforskjellen mellom de to potensielle sporene kan bli 40 cm. Bør dette området komme med i spillet?

Jeg lurer på om det er mer hensiktsmessig å la helixen gå en runde nedover og flytte sidesporet og stasjon 2 over til denne lange benken. Sporet dit vil gå samme veien tilbake, men en etasje under.

Tidligere sidetasjon 2 kan benyttes til et lenger industrispor mot den tiltenkte gruven ved stolpen.

Hva tror dere?



-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 16 oktober 2017 at 11:44
Litt misunnlig på alle som har plass til å bygge skikkelig.. Mitt lille anlegg begrenser seg til skrivebordet og da må jeg flytte på alt for å legge opp spor for å få kjørt ;p



-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 16 oktober 2017 at 15:03
Jeg har gravd en del for å få et rom, men det var det verdt! Tidligere har plassen vært svært begrenset, men man må ta plass fra noe. Hva med et hylleanlegg, eventuelt oppå bokhyller langs veggen, istedet for skrivebordet? Det finnes mange slike løsninger.

-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 16 oktober 2017 at 15:58
Originally posted by _marius _marius wrote:

Jeg har gravd en del for å få et rom, men det var det verdt! Tidligere har plassen vært svært begrenset, men man må ta plass fra noe. Hva med et hylleanlegg, eventuelt oppå bokhyller langs veggen, istedet for skrivebordet? Det finnes mange slike løsninger.


Vel, det har seg sånn at jeg har alt for mye allerede.. selv om huset er stort, så er det begrenset til et rom.. med alt..


-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 16 oktober 2017 at 16:11
Se der ja. Da er det bare å prioritere hva som er viktigst. Jeg hadde lett satt inn en lav bokhylle langs begge veggene i bildet og integrert et arbeidsbord. Da får du plass til et L-formet anlegg oppå hyllene i høyde f.eks 140-150 cm. Du kan fortsette med en rad bokhyller over toganlegget hvor båtene kan utstilles. Bildene av båtene er det kanskje plass til i garasjen eller i uteboden ;-)
...eller det ser ut til å være klesskap som båtene står oppå. Da blir det vanskeligere med den veggen.  

-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 16 oktober 2017 at 16:16
dette er rommet sett motsatt.. he he..


-------------
SHG


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 16 oktober 2017 at 16:17
så derfor står stasjonen på skrivebordet ;p


-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 16 oktober 2017 at 16:29
Her var det fullt så det må en prioritering til. Mye båthobby og dokumentasjon. En opprydningsoperasjon og effektivisering av veggarealet tror jeg skaper muligheter. Det vel ikke all dokumentasjonen du blar i så ofte. Noe kan kanskje legges på loftet. En bokhylle på 60 cm dybde gir dobbel lagringskapasitet under et toganlegg. Det bør gi rom for 40-50 cm høyde til toganlegget mitt på veggen langs hele rommet.

-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 16 oktober 2017 at 17:11
Bra tips det. Foreløpig blir det å flytte rundt på ting etter bruk, men vurderer å innrede rom i andre etasjen etter hvert. Og til info, så blar jeg støtt og stadig i samlingen ;p Mange interesser å pleie..

Må passe på å leke når en er singel, for plutselig sitt det ei oppå en og da er det andre boller...


-------------
SHG


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 oktober 2017 at 20:47
Jeg må bare spørre Frostnatt (sorry Marius for at jeg kaprer tråden din), men hva brukes resten av huset til? Hvis du har så mye plass er det jo bare å sette i gang, i stedet for å "vurdere å innrede rom i andre etasjen etter hvert". Du har masse flotte båtmodeller (og andre modeller), så jeg gleder meg til du starter en egen byggetråd, jeg tror du kan få til veldig mye bra! Og bollebakingen klarer du forhåpentligvis å styre selv... Smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 17 oktober 2017 at 12:32
Skal lage egen tråd.. og ønsker trådstarter lykke til videre med sitt prosjekt og gleder meg til å se flere bilder av prosessen..


-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 29 oktober 2017 at 18:08
I mangel av hektisk byggeaktivitet på forumet er det vel interessant med litt plankebilder. Det tar litt tid å få planen til å gå opp. 2 % stigning gir for lite resultat. Første runden gir omtrent 8 cm høyde og da kommer jeg ikke over sporet. når ny runde starter.

Jeg kommer heller ikke langt nok ned til benken på langsiden hvor jeg tenkte å flytte stasjon 2. Denne benken kan heves 5 cm for å redusere problemet, men da blir det trangere i høyden.

Er det helt utafor å gå opp til 3%?

S.U. innen akrylen tørker.







2%: 0 - 10,16 cm.  Lengde: ca 490 cm.

3%: 0 - 11,4 cm. Lengde: ca 370 cm.

-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 29 oktober 2017 at 19:21
3 % er ikke ekstremt, men du vil ikke dra opp så mange vogner som ved en slakere stigning. Hvis du har hefteringer på lokene, er det antagelig ikke noe problem.


-------------
Svein S


Posted By: spiderkjetil
Date Posted: 31 oktober 2017 at 20:14
Jeg prøver selv å holde meg under 2.5%.

Med Marklin-lok vil 3% gå helt fint selv med togsett opp mot 2 meter.


Posted By: _marius
Date Posted: 12 november 2017 at 13:22
En stemningsrapport fra kjelleren. Jeg har brukt en del tid på å koble til de forskjellige nivåene og helixen. Mye planker og finer som ikke var del av budsjettet. Ikke så mye investeringer i infrastruktur enda.

Jeg kom over en helix-kalkulator som jeg syntes var nyttig. Kanskje kjent for flere.








Jeg har ikke noe nøyaktig verktøy for å få helixen til å bli 2,8 % som lovet i helixkalkulatoren. I stedet snudde jeg en 3% stiger og brukte vateret slik at stigningen ble 0%. Dermed skulle helixen bli rundt 3%. Jeg testkjørte før finjustering og tog med 5 vogner gikk fint opp selv med veldig ujevn stigning som sikkert var opp mot 6% enkelte steder

Nederste runde har 2% stigning, 65-75 cm radius og blir synlig. De neste nivåene blir skjult i et fjell.











I helixen vurderer jeg å bruke Peco Settrack for å få en sikker og stabil R-3 radius . Er det hensiktsmessig eller er det like greit å bruke flexiskinner herog?



-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 15 november 2017 at 19:22
Jeg tenker litt på bakgrunn. Hvilken løsning er best?

Bøye en trefiberplate som bildet til venstre virker ryddigere, men det ser plutselig ut som himmelen blir litt lav. Det kommer til å gå et lite lass med lekter i tillegg. Det blir 35-40 cm fra skinne til tak.

Varianten til høyre ser ikke så ryddig ut, men er enklere og det ser ut som det er større plass. Ulempen er hylleknektene som er synlig.



-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 15 november 2017 at 19:35
Den bøyde platen ser best ut og med himmelblå, samt lys, tror jeg du vil tjene godt på litt ekstra arbeid med den der.

Inspirerende å følge med på..


-------------
SHG


Posted By: ses
Date Posted: 15 november 2017 at 20:57
Du verden! Her går det unna! Bøyd bakgrunnsplate anbefales.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 25 november 2017 at 15:26
Det ble bøyd bakgrunnsplate. Jeg hadde tenkt jeg var ferdig med oppussing i huset, men nå nærmere det seg kanskje. Teaterscenen nærmer seg ferdig. Sparkling og pussing står ikke på favorittlista. Nå skal jeg en tur i butikken og finne noe som ligner på himmelblå maling.









-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 27 november 2017 at 21:10
Hmm...og nå med farger. Fant ingen himmelblå i butikken så jeg valgte en blåfarge fra fargeboka: 5111 - 1040B. Jeg syntes ikke den kom såå langt unna bakgrunnsbildet fra Faller. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke bakgrunnsbilder eller ikke. Uansett blir det nok noen høye trær her og der for å skjule at jeg ikke syntes sparkling og pussing er gøy.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å male rammen matt svart, men så ble det Fremos 7001 Silbergrau. Nja, hadde jeg vært Fremo-sjefen ville jeg valgt en mørkere grå. Det gjenstår ett strøk.

Blåfargen ble plutselig litt mer turkis med lysegrå ramme rundt. Litt usikker foreløpig, men det går seg vel til.







-------------
Marius


Posted By: jevistad
Date Posted: 27 november 2017 at 21:24
Imponerende forarbeid, dette ser virkelig lovende ut!

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 27 november 2017 at 21:27
Nå begynner det å bli virkelig spennende.. med tanke på at det snart kan bygges både spor og plasseres ut miljøer. Gleder meg til det som kommer videre..


-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 28 november 2017 at 18:49
Takk!

Ja, det er nå det begynner å bli spennende - og gøy. Jeg vet ikke helt hvordan landskapet skal se ut enda og hvilke elementer som skal inn.

* Burde sidelinjestasjonen på nederste nivå ha en liten havn og eller noen oljetanker mon tro?

* Hvor ble det av en bro, elv og en skvett vann?

* Skal den tenkte gruven på toppen av helixen bli en annen industri? Nå som det ikke lenger blir en skjult stasjon under sidetasjonen så kan det bli et forbikjøringsspor med industrispor til toppen av helixen. Noe sånt:



Men...siden jeg har en boks med svart matt maling og silbergrau ser blast ut, har jeg malt om rammeverket med ett strøk. Vet ikke hva som ble best. Det ser vel uansett bedre ut når det kommer vegetasjon.

Mye å tenke på om natten.

Det blir en tidlig julepakke med skinner og penser i desember. Noen uker igjen før skinnelegging starter



-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 29 november 2017 at 13:59
Dette blir veldig bra. Veldig interssant løsning du har med plass til saker og ting både over og under anleget, og anlegget velavgrenset fra dette andre.
Hvis jeg skal mene noe om farger ut fra hva som gjengis på bildene, så synes jeg nok blåfargen er for skarp, særlig nær horisonten. Jeg ville nok valgt en som var lysere og noe mer avdempet mot grått.
Den sorte omrammingen, som var Silbergrau ved forrige forsøk, synes jeg blir for kontrastfylt mot den skarpe blåfargen, men den konstrasteffekten kan nok avta noe ved mer avdempet blått.

Belysning: Det virker som du har plass til stripe med LED-lys oppunder øvre hyllekant. Det kan bli velgdig fint og da kan du dempe allmennbelysningen i rommet ellers slik at banen står fram som noe for seg selv, og da kan sorte kanter fungere bra. Velg dagslysfarge om mulig. Jeg har tatt bilder av en del anlegg opp gjennom, og de med lys med daglysfargetemperatur gir det beste resultatet.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 29 november 2017 at 14:39
Meninger er bra og inspirerende.
Jeg ble ikke tilfreds med himmelen, til tross for forsøk på å overbevise meg selv. Har du eller noen en fargekode på en himmelmaling? Jeg syntes det var vanskelig å velge fra fargeprøvene i butikken.
 
Jeg venter med å male omrammingen til jeg kommer litt i gang med landskapet.
 
Enig med ledbelysning under hyllekanten. Det står på agendaen.


-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 29 november 2017 at 15:21
Jeg skal se på boksen hjemme hva det står på den. Men det kan hende du synes min er alt for lys igjen:




-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 29 november 2017 at 15:39
Det ser litt overskyet ut, men langt bedre enn den blå jeg har.
Jeg lurer på om et alternativ er å tapetsere med bakgrunnsplakater fra f.eks Auhagen, som er 65 cm høy: https://www.nmj.no/catalogsearch/result/?q=bakgrunn." rel="nofollow - https://www.nmj.no/catalogsearch/result/?q=bakgrunn. Det dekker mesteparten av bakgrunnsplaten som er synlig. Ulempen er at det ikke vil passe terrenget hele veien - kanskje spesielt rundt helixen.
 
 


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 02 desember 2017 at 14:36
Nytt forsøk med bakgrunn. Jeg hadde 3 liter hvitmaling i boden. Planen var å forsøke en gradert og jevn overgang, men det viste seg vanskelig siden malingen tørker alt for fort. Jeg malte først hvit og dyppet penselen i samme blåmaling som er på veggen. Deretter har jeg gått flere runder rundt og malt vått i vått. Det ble en utilsiktet abstrakt skyeffekt.

Neste plan er å klippe ut landskapet fra bakgrunnsbilder fra Auhagen og tapetsere. Hvis himmelen fortsatt ikke fungerer blir er neste alternativ å male himmelen jevnt i en veldig lys blå farge.







-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 03 desember 2017 at 11:06
Du milde himmel...

Nå ble det fint Ja


-------------
SHG


Posted By: _marius
Date Posted: 03 desember 2017 at 21:11
Litt mer betryggende når kunstneren er fornøyd

En tørrtest av konseptet


-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 03 desember 2017 at 21:36
Ja, dette ble bedre. Skyene dempet den sakrpe blåfargen.
Jeg sa jeg skulle finnes fram fargekoden på den fargen jeg brukte. Den heter Skumblå, S0510-B.

Nedenfor et bilde jeg tok nå belyst med lamper med dagslystemperatur.





-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 03 desember 2017 at 21:49
Takk, litt fristende å kjøpe en prøveboks og teste ut skumblå.

-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 09 desember 2017 at 11:45
Jeg har ikke funnet spesielt mye om fargekoder og hva som anbefales som himmelbakgrunn i modelltogverdenen.

Fargen blir alt for skarp om man overfører en ekte himmelfarge utenifra og over til en malingsfarge. Jeg syntes heller ikke det blir bra å lage et himmelmaleri med påmalte skyer fordi det blir fokus på at det ser ut som - et maleri. Jeg har kommet fram til at en lys og jevn farge er beste alternativ.

Her er noen himmelfargeprøver stillt opp i forskjellig rekkefølge. Jeg har blitt litt sveiseblind av nyansene. Fargegjengivelse på skjerm er annerledes enn i virkeligheten, men hva syntes dere er best?


















-------------
Marius


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 09 desember 2017 at 14:47
Da kommer det vel nesten bare an på hva slags vær du vil ha ;p Selv har jeg ikke begynt med himmel enda, men tror jeg ville gått for den i midten på nederste bildet.. Men det kommer an å om du har naturlig lys i rommet, led lys eller hva slags belysning du skal ha osv.. Her må du bare prøve deg frem.. og du, dersom det ikke passer til slutt, kan du jo male om igjen..


-------------
SHG


Posted By: ses
Date Posted: 09 desember 2017 at 23:27
Hvis "Fargegjengivelse på skjerm er annerledes enn i virkeligheten" så er vel våre meninger ganske verdiløse. Jeg ville ikke valgt en blåfarge med noe rødt i, slik det kan virke som noen av prøvene har. MEn det framgår av fargekoden hva slags farger den består av.



-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 10 desember 2017 at 10:03
Du har i grunn et poeng. Jeg har bare litt beslutningsvegring på fargevalg og det frister ikke med gjentatte malingsforsøk. Jeg kom over et hjelpemiddel for fargetesting på Jotun sin side. Ut i fra den virker fargene RISØR og FREDFYLT bra. S0510-B som jeg hadde høyt opp på lista har gått i retning sykehusgrønn (på min skjerm).

RISØR

FREDFYLT

HIMMEL

S0510-B


-------------
Marius


Posted By: _marius
Date Posted: 17 desember 2017 at 20:07
Det ble S0510-B og nå er farge-testingen ferdig. Jeg ble fornøyd med den fargen.

Jeg lurer på stasjonen i svingen hvor det kommer 3 spor. Spor 1 følger hovedbanen på øverste nivå, mens spor 2 og 3 går til sidebanen på nivået under.

Skal det være plattform mellom spor 1 og 2 eller mellom spor 2 og 3?
Hvor bred er en sånn plattform?







-------------
Marius


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 desember 2017 at 16:37
Bredde på plattform har jeg ikke svar på, men det er viktig å huske at avstanden til plattformkanten (målt fra c/c spor) må være en del større enn på rett linje pga av overheng på materiell ...

-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 18 desember 2017 at 18:04
Hvis du lager stasjonen med tre spor slik min skisse viser, så bør alle sporene har plattformtilgang siden det er en avgreningen etterpå som gjør at det ikke er valgfritt hvilke spor togene fra de ulike banene kan kjøre på. Sporene nummereres fra stasjonsbygningen og utover. Spor 1 får da plattform der stasjonenbygningen ligger. Da vil jeg anlegge en midtplattform mellom spor 2 og 3. Det betyr at spor 1 og 2 kan ligge i ca  5,5 cm avstand pga kurven. Dersom du ikke vil følge moderne krav om plattformbredde og universell adkost, så holder med en plattform på 3 cm bredde. Så da må du nok opp i 8 cm mellom spor 2 og 3 der plattformen ligger.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 18 desember 2017 at 18:05
Alternativt kan du lgge begrensing på hvor fleksibel stasjonen skal være, og la spor 2 ikke være for stoppende persontog. Da kan du legge plattform til spor 1 ved stasjonen og til spor 3 på innsiden, slik at det ikke ligger plattformer mellom sporene noe sted. Da tror jeg du får en penere sporføring.


-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 09 januar 2018 at 21:24
Takk! Det hjelper godt å ha deg som følger med. Det blir plattform mellom spor 2 og 3, men det blir en stund til. Nå er det en ordentlig tidkrevende transportetappe hvor gøy-faktoren ikke slår helt igjennom. Mye repeterende lodding av strømtilførsel, tilpassing av spor og nå tortoiser til sporvekslene. Jeg bruker ganske lang tid på montering av en tortoise. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan et ordentlig stillverkspanel skal settes opp så det blir en forenklet versjon med grønt og rødt lys.







-------------
Marius


Posted By: AndreR
Date Posted: 21 februar 2019 at 16:54
Artig lesning for en som vurderer å starte opp, om en i et mye mer begrenset omfang!


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 12 august 2019 at 15:47
Følger denne tråden Smile Spennende lesning! 

-------------
Christian L.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net