Print Page | Close Window

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10224
Printed Date: 25 april 2024 at 14:02
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
Posted By: Tåge
Subject: Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
Date Posted: 01 januar 2017 at 01:10
Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

Endret litt på teksten i år, for det er vel ikke så veldig mange som vet hva NMJ kommer med av nyheter i 2017 .

Er vel en liten måned igjen ennå    .

Men det er lov å håpe på at noen av disse tingene kommer som nyhet i 2017.

Lista mi er vel ikke endret så mye i forhold til andre år .

Plass nr 1 – Dieselmotorvogn BM 86, 91 eller 92 i Topline.
NMJ har jo kommet med BM 69 og 73.
Så ei diesel motorvogn hadde gjort seg nå.
(Dette er litt flaut og si, men jeg husker ikke på om NMJ har kommet med BM 71 ennå, vet den har blitt annonsert.)

Plass nr 2 – Damplok i Topline.
(Jeco kommer vel med et Svensk SJ E-lok til en ikke alt for avskrekkende pris, så da er det vel også håp om at det kan dukke opp et Norsk damplok også,,,, en gang     .)

Plass nr 3 – Godshus til Hell St – ferdig laget.

Plass nr 4 – El 14 - Topline.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 januar 2017 at 13:48
Støtter deg på plass nr 2, det hadde vært veldig kjekt med en Toplineserie (eller tilsvarende fra andre produsenter) med norske damplok til litt mer folkelige priser.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 07 januar 2017 at 19:13
Siden Flytoget driver med omprofilering i disse dager, og togene antagelig også kommer med ny foliering, må vel NMJ føye det nye designet til det gamle og det utgående. Så kan man jo lure på om de har glemt modellen av type 71 de annonserte for en tid tilbake ;)


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Johannn
Date Posted: 07 januar 2017 at 20:08
Type 71 er flytoget..
Så då er det kanskje type 72 du tenkjer på?


-------------
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.


Posted By: MY1201
Date Posted: 07 januar 2017 at 20:28
Jeg tror de kommer med malmtoglokomotiv, en El 3 eller El 4.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: einjen
Date Posted: 07 januar 2017 at 20:58
Hva med Di3 i O-skala? Skulle ikke den komme i 2016? Har den kommet?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: SveinF
Date Posted: 07 januar 2017 at 21:59
Damp Type 20 og SKD220A



Posted By: frankm
Date Posted: 08 januar 2017 at 11:51
BM92, BM70 og El.14


Posted By: lolke
Date Posted: 08 januar 2017 at 18:05
Topline El14
Topline BF13/14


Posted By: Johannn
Date Posted: 08 januar 2017 at 18:28
A5
BC5-3
B5-3
B5-6
FR5
WLAB2



-------------
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.


Posted By: Ocke
Date Posted: 08 januar 2017 at 23:03
B5
BC5
BF13
BF14
WLA type 1
WLB type 2
WLB type 3
WLB type 4
WLAB type 1(?)


-------------
Tågvärd från Stockholm


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 09 januar 2017 at 19:59
WLAB2 og A4K hadde vært gøy!


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Håvard H
Date Posted: 09 januar 2017 at 20:11
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Tåge
Date Posted: 09 januar 2017 at 20:33
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.



Di 2 ja, den er vel også ønsket av mange, inkludert undertegnede.

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: steinel
Date Posted: 10 januar 2017 at 07:19
Di 2.828 grønn.

Foto: Thor Bjerke.





Posted By: thmark
Date Posted: 10 januar 2017 at 10:52
El 14 samt BF13/14 og BCF13.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 januar 2017 at 15:32
Jeg tror ikke NMJ vil komme med noe skiftelok som Skd 220a eller Di2 nå?
Årsaken er at slike er kostbare å utvikle - og vil koste like mye som et større lok. NMJ må sikkert selge unna Skd 224 som de har hatt rikelig på lager av i mange år?
El 14 står nok på programmet - men med El 13 og El 11 på lager, vil nok disse være enda mer "tungsolgt" om en ny loktype skulle komme på markedet?
 
Mht. motorvogner, så står Flytoget igjen. Det vil de sikkert lansere før en ny "grunnmodell"? - Ellers tror jeg at SJ Litt. Y1 er interessant - både for Sverige og Norge? - Det kan lages et utall ulike fargevarianter av denne. SJ solgte også noen brukte til Israel - etter det jeg husker. Så Y1 burde være interessant?!
Det er en småskalamodell av dette, men den er for et annet markedssegment.
 
Jeg har mer tro på at Di2 av serie 1 og 3 (6 lok fra MaK) vil komme fra Real Modell som messingmodell?
Real Modell har "spesialisert seg" på MaK og har noen lok i samme "serie" fra tidligere. - Dessuten et tyskprodusert lok som nok vil ha interesse der nede?
 
- Ville tro at NMJ har nok med å selge unna E, E1 og BM68 som snart kommer? Noen ny Superline tror jeg derfor blir utsatt?
 


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 10 januar 2017 at 18:05
  1. El.8 i Topline
  2. BF13 og BF14
  3. BM65C, BM 67 eller BM68 i Topline
  4. T4 og Tl4 i Topline (stakevogner av samme generasjon som G4)
  5. Norsk damplok i Topline
  6. Flere container-vogner i NSB-utgave (ikke CargoNet), med containere som passer til 1980-tallet


Posted By: mjens1
Date Posted: 10 januar 2017 at 22:27
1: Topline finke
2: Topline WLAB2
3: Topline Di2


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 11 januar 2017 at 18:40
Første nyhet ute, på sett og vis Wink

http://www.nmj.no/roco-61452-nsb-flaamsbana-el18-dcc.html




-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: thmark
Date Posted: 12 januar 2017 at 11:05
El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: Tåge
Date Posted: 12 januar 2017 at 16:20
Originally posted by thmark thmark wrote:



El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...



Vil vel anta at den også kommer som løs lok etter vært.

Det er jo ikke sikkert at alle vil kjøpe en pakke med vogner som man teoretiske ikke har bruk for.

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Tåge
Date Posted: 01 februar 2017 at 11:44
Ser ut som om at 1 1/2 av det jeg håpet på kommer.

Plass nr 1 – Dieselmotorvogn BM 86, 91 eller 92 i Topline.

Plass nr 4 – El 14 - Topline .

Ble ikke sånn direkte Norsk diesel motorvogn, men nesten.
Det har vel gått noen Y1 vogner her også ..

Så da er det vel bare og begynne og skrape sammen kronaser til noen nye modeller     ...

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 01 februar 2017 at 12:41
Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.


-------------
Jarle


Posted By: Ocke
Date Posted: 01 februar 2017 at 15:10
Ser verkligen fram emot El.14. Big smile

Y1 är en välkommen nyhet för min del. Har aldrig åkt dem, men jag gillar ändå Pizzaracern. Tongue


-------------
Tågvärd från Stockholm


Posted By: Laurenz
Date Posted: 01 februar 2017 at 15:22
Overraskende å tilby ombyggingssett til AC ja. Økonomisk er det veldig smart, man halverer umiddelbart antall varianter av en modell og minsker risikoen for at man blir sittende med et tungsolgt restopplag. Så spørs det hvordan løsninger er lagt opp til. Det bør være fryktelig enkelt å installere slik at alle skal kunne gjøre det.

El. 14 er det maaaaange som har ventet på så det er veldig flott at den nå kommer. Det samme gjelder vel også SJ Y1. G4 vogner er kjekke og det blir bra med en utvidelse av serien personvogner med runde ender.


Posted By: ygberg
Date Posted: 01 februar 2017 at 15:31
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg


-------------
Det är kul nästan jämt... ibland är det ännu roligare.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 februar 2017 at 17:49
Nyheter i tråd om hva jeg gjettet 10. januar - og helt uten "inside information".
 
Hverken El14 eller Y1 finnes som prototyper - ellers hadde de nok stått avbildet i katalogen?
Derfor tror jeg det blir en stund til disse kan hentes i butikken?


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 01 februar 2017 at 19:39
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink

-------------
Jarle


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 01 februar 2017 at 19:40
Originally posted by ygberg ygberg wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg
 
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
 


-------------
Jarle


Posted By: Pluggen
Date Posted: 01 februar 2017 at 23:04
NSB Df37 post- og reisegodsvogner. Endelig!


Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 02 februar 2017 at 14:12
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.


-------------
Proud to be a nerd.


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 02 februar 2017 at 16:26
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
 
Stemmer jo det! Det jeg ville frem til er at Märklin som produsent av 3R skinner også leverer sine modeller beregnet for 2R under merkenavnet Trix. Dette i sammenheng med at NMJ nå velger å kun levere sine modeller beregnet for 2R drift. Har man 3R så må man påregne å bygge om selv


-------------
Jarle


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 02 februar 2017 at 18:31
Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 02 februar 2017 at 18:58
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC
Hadde det bare vært plug & play så hadde det vært greit, men det er dessverre ikke lagt opp til det. Slik er omtalen av  ombyggingssettet hentet ut fra NMJ sin side :
 
"Ombyggingssett for de som selv ønsker å bygge om våre El14 modeller (Artikkelnummer NMJT90XXX) til AC/Vekselstrøm systemet. Det må påberegnes lodding ved montering av dette settet. Hjulene må byttes i begge gearbokser og det nye dekselet med slepesko monteres og loddes til printplate. Det medfølger en grunnleggende bruksanvisning.
Individuell tilpassing av grunnmodellen må beregnes, særskilt ved bruk av skinner med høye punkkontakter som M-skinner og eldre generasjon K-skinner. Settet er i all hovedsak beregnet for viderekommende som har god kjennskap til elektronikk og teknikk. Det gis ingen garanti for skader som oppstår ved ombygging og lodding.
Ved ombygging av utgaver med lyd kan dekoder brukes på Motorola og MFX format. Ved ombygg av DC analog modeller må det monteres dekoder i lokomotivet
."


-------------
Jarle


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 februar 2017 at 12:16
Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? Det ville sikkert være positivt for de fleste! Nå behøver de ikke ta hensyn til "3-skinnefolket" når de selger spesielle vekselstrømshjul som ekstradel.
- Ellers kan det fort bli kompromis der hjulflensene er for små til 3-skinne-drift og for grove til likestrøm / Code 75 som noen har?
Dette er nok også et ledd i forenklet lagerhold fra NMJ. Når man produserer større serier av samme versjon, er det rimeligere enn å dele opp produksjonen i flere ulike varianter - og med forskjellige deler. Det er ikke sikkert at lokene blir rimeligere for vekselstrømsfolk med å gjøre dette? For de som kjører likestrøm er det rimeligere, da de ikke behøver å betale for 3-skinnedrifthjul og kan få bedre tilpassede hjul.
ESUs metode er temmelig kostbar. De må ha en eller flere ekstra brytere for å kortslutte DC-strømopptak. På CD66 hadde de også en lapp i esken der man kunne få tilsendt hjul med lave flenser gratis. - Det har de tydeligvis sluttet med i det siste året, da jeg ikke har fått slike tilsendt etter siste lok jeg kjøpte.


Posted By: MY1201
Date Posted: 04 februar 2017 at 17:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 februar 2017 at 13:12
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?
 
Fordi de ikke behøver å inngå kompromiss med å få samme hjul til både 2- og 3-skinnesystem.
Tidligere modeller fra NMJ har det vært varierende om de har egne hjul med hjulflenser spesielt for 3-skinnedrift. De oppgir selv at det kun finnes egne AC-hjul til El 11 og 13.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net