Print Page | Close Window

Rullende Matriell....

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1012
Printed Date: 17 mai 2024 at 12:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Rullende Matriell....
Posted By: Ørjan
Subject: Rullende Matriell....
Date Posted: 06 november 2005 at 16:23

Heisann godtfolk.

Etter et lite "uhell" som det kan kalles deltok eg på modellmessa på Voll utenfor Stavanger. Jeg var der som utstiller av Fly i 1:400 scala, Biler i 1:43 og UP i H0.

Men bak meg var det noe som het Fremo.... Og av den bakgrunn er eg nå blitt helt miljøskadd. Vil egentlig takke disse gutta for dette da dere har fått meg inn på rett "spor".

Jeg prøver nå å bli kvitt min UP samling her inne på børsen.

Til mitt virkelige spørsmål. Hvilke vogner kan man sette sammen me Di3 rød/grønn og Di4? Da det er disse eg evt kommer til å gå for. I da både passasjer og gods...

Alle ideer tas imot med stor glede!



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??



Replies:
Posted By: midnight
Date Posted: 06 november 2005 at 16:45
Men hvorfor forsøker du ikke trafikkspill/operation med dine amerikanske modeller istedet??? Det må da være mye enklere og bedre!

-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 november 2005 at 18:52

Morten.

Er ikke like lett å passe det inn i den Norske Fremo standard. Er ikke så mange i næheten her som drive me det som eg vet om.

 

Ørjan



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: aleksander
Date Posted: 06 november 2005 at 18:52

Hmm...

Hva med:

  • Di.3 grønn med roco"s trevogner.
  • Di.3 gammeldesign og B1.
  • D.3 nysedign med nyere type godsvogner.
  • Di.4 og B3.
  • Di.4/Di.3 og eldre type godsvogner.

Bare noen forslag



Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 november 2005 at 19:15

Takk for svar Aleksander.

 

Regner me at når du sier Roco`s trevogner så mene du passasjervogner?

 



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: PR
Date Posted: 06 november 2005 at 20:03
Hei

Alexander gir et fint veiledende inntrykk av bruk av lok og typen vogner. Så da kan jeg fylle ut litt til.

Når det gjelder godsvogner, kan alle typer godsvogner som NSB hadde innen tidsperioden brukes.

Di 3 i grønt gikk fra 1957-1966. Av personvogner er det roco trevogner og stålvognene før B3 genrasjonen. Disse hadde kun elektrisk oppvarming, og gikk derfor normalt ikke sammen med Di 3, da denne hadde kun dampoppvarming.

For resten av typene du spør om. NSB gikk over til elektrisk oppvarming i 1968. Etter dette kan alle typer personvogner brukes. Unntaket er B7, som normalt ikke gikk på diesel linjer.


Posted By: aleksander
Date Posted: 06 november 2005 at 21:26
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Takk for svar Aleksander.

 

Regner me at når du sier Roco`s trevogner så mene du passasjervogner?

 

Ja, det stemmer det ja.



Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 november 2005 at 21:34
  • Grønn Di3: B1, B2 og trevognene til Roco.
  • Gammeldesign med 4 dører: B1,B2,B3 og trevogner
  • Gammeldesign med 2 dører. B1,B2,B3,B5,B7
  • Di3 Nydesign B3,B5,B7

B1 og B2 var levert med dampvarme. de øverige vognene fikk eletrisk oppvarming.

  • DI4:B2, B3,B5,B7(alle varianter)
  • samt alle godsvogner fra 1981 og fram til 1996

Di4 har ved flere andledninger kjørt sammen med B7 på Dovrebanen da Nsb ikke har noen resevre lok(el-lok) stående i Tronheim. Da bruker de Di4 ved havari. De har også brukt Di3+ B7 også. SÅ dette kan fint brukes på en anlegg.

De siste årene brukte Nsb følgende:

Raumabanen:

  • Di3-B3-B3-BF12
  • DI3-AB11-B3-BF12
  • Di3-b3-b3-b3-bf14
  • Di3-B3-B3-BF12-CB1
  • Di3-B3-B3-BF12-WLAB-WLAB(nattog)
  • Di3-B5-B3-BF14-B3

De brukte Rørosbanen når de skulle sende lok til hjuldreing i Oslo. så er ikke uvanlig med Dobbel 4 + DI3 eller trippel Di3. Dagtogene fikk som oftes med Di3B nr 641,642 eller 643.

Di4 gikk fast en periode rundt 1996. Men siden Di6 ikke ville fungere ble Di4 sendt tilbake til Nordlansbanen. Og Di3 overtok igjen Rauma. Di8 gikk igså i disse togene, da sammen med Di3. Di8 har ikke togvarmeutstyr. 623 var et vanlig syn på Raumabanen.

Rørosbanen:

  • DI3-B3-B3-BF12
  • DI3-F3-BF13-B3-B3-AB11-B3
  • DI3-WLAB-WLAB-WLAB-WLAB2-CB1-B3-B3-BF13-F3-Gbs(nattog)
  • DI3-B3-B3-BF12-CB3(cb3 bare søndager)

De brukte Rørosbanen når de skulle sende lok til hjuldreing i Oslo, da de ikke fikk hjuldreiebenk i Trondheim føre i 2004. Så det var ikke uvanlig med Dobbel Di4+Di3 ellet Trippet Di3 i dagtoget. Dagtogene fik som oftes med Di3B 641,642 eller 643 da disse hadde en lavere startrekraft enn a lokene, og passer utmerket til å dra 3-4 vogner. Ruta var satt opp til å kunne bruke både Di4 og Di3

Nordlansbanen:

  • LOK-F3-B3-B5-B5-AB12-BF13-BR-CB3
  • LOK-B3-B3-BC3-BF13-FR3.2-BC5
  • LOK-BC3-B3-B3-BFC13-FR3.2-BC5
  • DI4-B3-B3-BF13-FR3.2-BC5(Høysesong)
  • DI4-B3-B3-BF12(Lavsesong fredag og søndager, ellers type 93)
  • DI4-WL5-WLAB2-WLAB-WLAB-WLAB2-WL5-BC5-FR3.2-B3-B3(siste B3 søndager om vinteren)
  • LOK-B3-B3-BF12 (ole tobias til mo i rana)
  • LOK-B3-B3-BF13-B3(ole tobias til mo i rana, siste B3 ved større trafikk)
  • Di3-B3-B3-BF12 Polarsirkelpendlen Mosjøen-Bodø

 LOK: både Di3 og Di4 forekom. Natt og dagtoget gikk med Di4. Ved lokmangel ble det brukt Di3 i Ole Tobias til mo i rana, eller Dobbel Di3 i natt og datoget til Bodø. Ruta var satt til å kunne bruke både Di3 og Di4. Om sommeren kunne det være opp til 16 vogner i nattoget på Nordlansbanen, da hang de på Di3, bak Di4 for å holde ruta. Ble også kjørt et conteiner tog på nordlansbanen med Di4 en periode.

I dag kan de kjøre med Di4 + 16 vogner og holde ruta hvis man har en dreven lokfører som kjenner loktypen og strekningen. Di4 har hatt 18 vogner hengende på kroken,men har da blitt forsinket ved ankomst endestasjonen.

Lokene 605,608,614-633 og 641-643 fikk dampvarmen erstattet av elektrisk togvarmeaggregat. De øverige lokene fikk ikke dette og ble brukt som lok nr 2 eller bare i godstog. Eller at de kjøre med flinke. Når lokene kjørte med Fde, så leverte Di3 loket til første delen og fvde til den bakeste delen av togsettet. Og derfor Fvde går bakerst i toget. Siden Fvde er ute av drift hos Nsb så brukes det i dag Fde i togene. Når det er kaldt(enten det var fvde eller fde) eller vognstammen er lengere enn det Di3/Di4 klarer å levere togvarme til brukte de flinke(leverte togvarme) Generatoren på Di3 leverte 180kw mot 400 på Di4 ved trinn 4.



-------------
A matter of life and death


Posted By: einjen
Date Posted: 07 november 2005 at 10:10
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

De siste årene brukte Nsb følgende:


Rørosbanen:

  • DI3-B3-B3-BF12
  • DI3-F3-BF13-B3-B3-AB11-B3
  • DI3-WLAB-WLAB-WLAB-WLAB2-CB1-B3-B3-BF13-F3-Gbs(nattog)
  • DI3-B3-B3-BF12-CB3(cb3 bare søndager)


Just what I needed!
Takk skal du ha!


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Ørjan
Date Posted: 07 november 2005 at 11:00

Hekkan....

Snakk om respons. Eg kommer langt me dette. Det beste me det er jo at eg har fått den elsdte i huste "litt" intressert i dette og nå da så det kan bli "løye" en gang.

Takker igjen for responsen folkens.

 



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 07 november 2005 at 11:21
Innlegg slettet (Dublett)


Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 07 november 2005 at 11:23
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

  • Grønn Di3: B1, B2 og trevognene til Roco.
  • Gammeldesign med 4 dører: B1,B2,B3 og trevogner
  • Gammeldesign med 2 dører. B1,B2,B3,B5,B7
  • Di3 Nydesign B3,B5,B7

B1 og B2 var levert med dampvarme. de øverige vognene fikk eletrisk oppvarming.

  • DI4:B2, B3,B5,B7(alle varianter)
  • samt alle godsvogner fra 1981 og fram til 1996

Di4 har ved flere andledninger kjørt sammen med B7 på Dovrebanen da Nsb ikke har noen resevre lok(el-lok) stående i Tronheim. Da bruker de Di4 ved havari. De har også brukt Di3+ B7 også. SÅ dette kan fint brukes på en anlegg.

De siste årene brukte Nsb følgende:

Raumabanen:

  • Di3-B3-B3-BF12
  • DI3-AB11-B3-BF12
  • Di3-b3-b3-b3-bf14
  • Di3-B3-B3-BF12-CB1
  • Di3-B3-B3-BF12-WLAB-WLAB(nattog)
  • Di3-B5-B3-BF14-B3

De brukte Rørosbanen når de skulle sende lok til hjuldreing i Oslo. så er ikke uvanlig med Dobbel 4 + DI3 eller trippel Di3. Dagtogene fikk som oftes med Di3B nr 641,642 eller 643.

Di4 gikk fast en periode rundt 1996. Men siden Di6 ikke ville fungere ble Di4 sendt tilbake til Nordlansbanen. Og Di3 overtok igjen Rauma. Di8 gikk igså i disse togene, da sammen med Di3. Di8 har ikke togvarmeutstyr. 623 var et vanlig syn på Raumabanen.

Rørosbanen:

  • DI3-B3-B3-BF12
  • DI3-F3-BF13-B3-B3-AB11-B3
  • DI3-WLAB-WLAB-WLAB-WLAB2-CB1-B3-B3-BF13-F3-Gbs(nattog)
  • DI3-B3-B3-BF12-CB3(cb3 bare søndager)

De brukte Rørosbanen når de skulle sende lok til hjuldreing i Oslo, da de ikke fikk hjuldreiebenk i Trondheim føre i 2004. Så det var ikke uvanlig med Dobbel Di4+Di3 ellet Trippet Di3 i dagtoget. Dagtogene fik som oftes med Di3B 641,642 eller 643 da disse hadde en lavere startrekraft enn a lokene, og passer utmerket til å dra 3-4 vogner. Ruta var satt opp til å kunne bruke både Di4 og Di3

Nordlansbanen:

  • LOK-F3-B3-B5-B5-AB12-BF13-BR-CB3
  • LOK-B3-B3-BC3-BF13-FR3.2-BC5
  • LOK-BC3-B3-B3-BFC13-FR3.2-BC5
  • DI4-B3-B3-BF13-FR3.2-BC5(Høysesong)
  • DI4-B3-B3-BF12(Lavsesong fredag og søndager, ellers type 93)
  • DI4-WL5-WLAB2-WLAB-WLAB-WLAB2-WL5-BC5-FR3.2-B3-B3(siste B3 søndager om vinteren)
  • LOK-B3-B3-BF12 (ole tobias til mo i rana)
  • LOK-B3-B3-BF13-B3(ole tobias til mo i rana, siste B3 ved større trafikk)
  • Di3-B3-B3-BF12 Polarsirkelpendlen Mosjøen-Bodø

 LOK: både Di3 og Di4 forekom. Natt og dagtoget gikk med Di4. Ved lokmangel ble det brukt Di3 i Ole Tobias til mo i rana, eller Dobbel Di3 i natt og datoget til Bodø. Ruta var satt til å kunne bruke både Di3 og Di4. Om sommeren kunne det være opp til 16 vogner i nattoget på Nordlansbanen, da hang de på Di3, bak Di4 for å holde ruta. Ble også kjørt et conteiner tog på nordlansbanen med Di4 en periode.

I dag kan de kjøre med Di4 + 16 vogner og holde ruta hvis man har en dreven lokfører som kjenner loktypen og strekningen. Di4 har hatt 18 vogner hengende på kroken,men har da blitt forsinket ved ankomst endestasjonen.

Lokene 605,608,614-633 og 641-643 fikk dampvarmen erstattet av elektrisk togvarmeaggregat. De øverige lokene fikk ikke dette og ble brukt som lok nr 2 eller bare i godstog. Eller at de kjøre med flinke. Når lokene kjørte med Fde, så leverte Di3 loket til første delen og fvde til den bakeste delen av togsettet. Og derfor Fvde går bakerst i toget. Siden Fvde er ute av drift hos Nsb så brukes det i dag Fde i togene. Når det er kaldt(enten det var fvde eller fde) eller vognstammen er lengere enn det Di3/Di4 klarer å levere togvarme til brukte de flinke(leverte togvarme) Generatoren på Di3 leverte 180kw mot 400 på Di4 ved trinn 4.

 

Så det vil si at B5 + Di 3 i gammeldesign ikke er serlig prototypt?



Posted By: Ørjan
Date Posted: 07 november 2005 at 11:34

Er ikke nødvendig å sitere hele inlegget til Wickermann 2 ganger....

Tar utrolig stor plass...

 

 



-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: kness
Date Posted: 07 november 2005 at 11:56
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Så det du sier her betyr at Di 3 i Gammeldesign aldri har gått med B5 vogner, uten finkevogn??   Humm?  Da er ikke toget mitt helt prototypt!

Joda Per, du kan trygt kjøre med gammeldesign Nohab og B5 generasjon. Du kan faktisk trygt kjøre med mye rart. Sjekk f.eks følgende bilder hvor alle tog kjører uten finkevogn:

Raumabanen med B5, B3 og gammeldesign: http://pix.njk.no/16/16109-rmdb_3642.jpg - http://pix.njk.no/16/16109-rmdb_3642.jpg
Rørosbanen med B5 og mellomdesign: http://pix.njk.no/17/17580-Di3641SkansenV1987.jpg - http://pix.njk.no/17/17580-Di3641SkansenV1987.jpg
Gammeldesign med blanding av B3 og trevogner: http://pix.njk.no/19/19346-1974-04400.jpg - http://pix.njk.no/19/19346-1974-04400.jpg
Meråkerbanen med gammeldesign (og gul plog) samt Svenske B5 vogner: http://pix.njk.no/17/17007-Di3629StorSom90.jpg - http://pix.njk.no/17/17007-Di3629StorSom90.jpg

Poenget er at man ikke kan si bastant at slik og slik har togsammensetninger vært. Det finnes alltid noen tog som har gått med både det ene og det andre. Både i vanlig rute og som ekstratog. Ta ett eksempel: Om noen kommer drassende med et modulanlegg som skal forestille Østfoldbanen, og du setter opp et tog med El 18 og en haug med B7-vogner, så vil sikkert flere i MJ-miljøet fnyse av det du gjør. Men fakta er jo at senest i forrige uke gikk det flere togpar mellom Oslo og Halden med El 18 og hele 10 stk. B7.

Mon tro om NIM har kommet seg over sjokket....

Hilsen  Kjetil



Posted By: NiM
Date Posted: 07 november 2005 at 12:10

Hæææ?? I hvilken sammenheng gikk disse B7-vognene på Østfoldbanen??

Eneste unormale observasjon vi vet om, er at det gikk et dobbelt Agenda-sett til Gøteborg på søndag ettermiddag med avgang ca. kl. 15 fra Halden. Vanligvis kjøres vel dette bare med enkeltsett.

 

 



Posted By: kness
Date Posted: 07 november 2005 at 13:59
Originally posted by NiM NiM wrote:

Hæææ?? I hvilken sammenheng gikk disse B7-vognene på Østfoldbanen??

Eneste unormale observasjon vi vet om, er at det gikk et dobbelt Agenda-sett til Gøteborg på søndag ettermiddag med avgang ca. kl. 15 fra Halden. Vanligvis kjøres vel dette bare med enkeltsett.

For en drøy uke og en halv siden fikk hele det normale settet med El 18 og B5 hjulslag etter en noe hard oppbremsing. Det tar litt tid å enten dreie alle hjul, eller bytte boggier på en 6-7 B5 vogner, så 18-maskinen fikk istedet en slerke med 10 B7-vogner. Jeg tror denne sammensetningen gikk 4 eller 5 turer til Halden og tilbake. Jeg fikk noen fine bilder på sletta mellom Råde og Onsøy i solnedgangen, men filmen er ikke fremkalt ennå.

Wickerman kjører heldigitalt, så han klarte å fange ekvipasjen når det passerte Holmlia som ettermiddagstog 121 til Halden. Bilde 1: http://pix.njk.no/29/29448-tog121.jpg - http://pix.njk.no/29/29448-tog121.jpg  Bilde 2: http://pix.njk.no/29/29449-tog121homlia.jpg - http://pix.njk.no/29/29449-tog121homlia.jpg

Hilsen  Kjetil



Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 07 november 2005 at 14:47
Jøss, det er jo snø der jo... Vakke det der vi var når det bildet ble tatt. Der var det heller palmer. 

-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: webmakker
Date Posted: 07 november 2005 at 14:57

Hei!

Her snakkes mye om B7-vogner, hvor kan man få tak i H0 modeller av disse??



-------------
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....


Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 november 2005 at 17:05

Det kan brukes både gammeldesign og nydesign Di sammen med B5 i nydesign og gammeldesign

Flinka ble brukt når de hadde lok uten togvarme,eller at det var så kaldt at loket ikke klarte å levere nok varme. Det er ikke uvanlig med  minus 40 på Røros og i Namdalen(nordlansbanen). De brukte også flinke når togstammen var lengere enn loket klarte å levere varme til. Om sommeren gikk det sin oftes greit å kjøre uten Flinke. Di4.653 har hatt mye trøbbell med togvarmen og har vært kjørt mye sammen med flinke.

 

Dagtoget gikk en periode med Di3-B5-B5-Bf14(eler bf14) + F3 på Rørosbanen og Di3 ? B5-B5 og Bf13 eller 14 på Raumabanen

På Nordlandsbanen har det på det meste gått 2 B5 vogner + Bf13 sammen med B3 i dagtoget. Og Di3 + Bf131/14 og 1 til 3 B3 på Valdresbanen.

Hovedsaklig ble det brukt B3 og Bf12,Bf13 eller Bf14 på diselstrekningene de siste årene Di3 var i drift. Disse ble brukt sammen enten det var nydesign eller gammeldesign.

Fra neste år er det meninga at B3/Wlab vognene skal stas ut av drift, da blir togene på nordlansbanen se slik ut:

  • DI4-B5-B5-BF13-FR3.2-BC5(høysesong)
  • DI4-B5-B5-BF13(lavsesong)
  • DI4-WLAB2-WLAB2-BC5-FR3.2-5-BF13-B5-B5(2B5 søndager og høysesong, nattog)

Selv om Bc13 er tatt ut av drift, så hender det de blir satt inn på nordlansbanen, men da med røyke avdelinga avlåst.

Det det gikk gjennomgående vogner mellom Trondheim og Stockholm ble det brukt Di3 på norsk side sammen med 60 eller 89 tallsvogner fra sj. Både i brune og i den blå sj designen. Gikk som oftes med 2-3 vogner.

B7 vognene ble levert fra Greide og går for ca 1000kr pr stk på brukt markedet. Det sies at Heljan i danmark skal komme med disse vognene til neste år, men foreløbig eksisterer det ikke noe protype av disse vognene. De som lever får se.

 

 



-------------
A matter of life and death


Posted By: eika
Date Posted: 07 november 2005 at 19:47

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

B7 vognene ble levert fra Greide og går for ca 1000kr pr stk på brukt markedet. Det sies at Heljan i danmark skal komme med disse vognene til neste år, men foreløbig eksisterer det ikke noe protype av disse vognene. De som lever får se.

Når man ser på hvor lang tid som har gått fra første prototype på BM69 fra Heljan/NMJ ble fremvist og det ennå ikke finnes salgbar modell av den, så skal det nok utrolig mye til om det kommer en B7 modell fra Heljan i løpet av neste år så lenge man vel ennå ikke har noen prototypemodell?

Eirik



Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 november 2005 at 21:29

Hvis man ser på protypen av Di3(røde 641 til roco) gikk det ikke mange ukene fra protypen var godtkjent til den lå i butikken. Fabrikken som Brawa og Hobbytrade bruker, produserer 500 lok om dagen. Så da går det unna når prototypen er godkjent og blir satt i produksjon.

Men så lenge man ikke har noen protype som er godkjent vill det nok gå enda lenge føre B7 ligger i hyllene. Og det spørs om de i det hele tatt har begynt med formene.... Så i mens får man kose seg med det man har.



-------------
A matter of life and death


Posted By: PR
Date Posted: 08 november 2005 at 00:40
Hei

Jeg tok en titt i NSB sine lister ang dampvarme og B2 vogner. Det ser ut til at flere av disse vognene ikke hadde dampvarme. Dette kan komme av at disse ble bygget om til B2 fra B9 i tiden før man gikk bort fra dampoppvarming.

Bare litt ekstra info.

Per Roar



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net