Plassering av bygg |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 april 2010 at 10:14 |
Hei!
Jeg lurer på hvilke typer stasjoner i Norge som har vært utstyrt med egne vognhaller/vognskur; Forgreningsstasjoner, endestasjoner og eller andre???
Hvor ble de som regel plassert?
NjKs statsjonsdatabase er glimrende på mange måter, men gav lite svar på akkurat dette.
"Askefast"..........
- I Norge
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du med vognhaller mener oppbevaringssted for vogner, lik lokstaller, så har vi hatt svært få slike, og man må gå langt tilbake i tid. Unntaket er vognhallen på Flekkefjord som jeg selv rakk å ta bilde av: Vognhallen er den til venstre i bakgrunnen. (Bildet er forøvrig fra NJKs stasjonsdatabase, men det var kanskje ikke så lett å skjønne at dette var en vognhall og ikke en traktorstall.) En annen er den på Røros i smalsportida. Denne var vel en kombinasjon av oppbevaringssted for vogner, særlig vinterstid, og en vanlig toghall (se nedenfor). I farten kommer jeg ikke på flere, men må i tilfelle finkjemme gamle bilder. Jeg vil tro at Flekkefjord fikk slik på grunn av fuktig kystklima, og Røros på grunn av klimatiske forhold også, men der pga vinterkulda. Hvis du derimot spør etter haller over sporene ved stasjoner som persontogene kunne kjøre under og sikre passasjerenes nedbørfrie entring av vognene, så vet vi om mange flere. Østbanestasjonens toghall er vel den mest kjente, men den eneste som fortsatt er i bruk som toghall, er den i Bergen. |
|
Svein S
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
I vognhall legger jeg betydning som oppbevaringssted for vogner, og ikke en anordning for å sikre passasjerene nedbørfri entring av vogner.
Takk for ett glimrende svar forressten! De ser ut til å være ett relativt skjeldent fenomen.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det ikke en på Eina?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det lokstall eller vognhall her i Bodø? Der er det plass til i hvertfall 2 Bm93 sett etter hverandre.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg oppfatter at en vognhall er for vogner, ikke for framdriftsmateriell. Lok og motorvogner har sine særegne behov for vedlikehold av maskindeler o.l. som vogner har i langt mindre grad. Derfor er vel de fleste (få) vognhallene som er blitt bygd for å huse vognene når de ikke brukes, altså vern mot naturkreftenes nedbryting. Men Roger som startet denne tråden kan jo selv forklare hva han tenkte på, om det også var slike haller hvor man plasserer motorvogner for både å verne de og for å vedlikeholde de mellom turene. I så tilfelle har vi jo en ny og moderne vognhall midt i Lodalen. Foto: Roar G Nilsson; fra NJKs stasjonsdatabase. Edited by ses - 21 april 2010 at 14:44 |
|
Svein S
|
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hamar har en egen motorvognhall, ved siden av lokstallen.
|
|
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vognhaller finnes jo også i dag - for å sikre museumsmateriell mot vær og vind.
Krøderbanen har bl.a. flere vognhaller på Kløftefoss. Se denne siden om Vognhaller og hvorfor av Ulf Berntsen. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skreia har vognhall og denne er avbildet i Stasjonsdatabasen til NJK (den gule i tre som er benevnt: en av lokstallene).
Typen ble tegnet for Gjøvikbanen og dens sidebaner og ble satt opp flere steder, men hvor husker jeg ikke nå. Dette kan jeg sjekke senere hvis det er interesse.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lokstall, plass til 2 type 93. i sporet som vender mot sjøen. Cargonet bruket et spor i helgene til å stalle 4 Cd66. Det siste sporet er noe kortere og har verksted, brukes av JBV til Robel og Mz 1415. Vogner + Flinken(NSB) står parkert nede ved Stasjonen. Oversikt over sporene i lokstallen på tegningen. Husker ikke om jeg sendte de, sammen med de øverige teningene til deg tidligere Claes.
|
|
A matter of life and death
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men jeg vet ikke om Lokstallene på Dokka betegnes som lokstall eller om de går som det begge.
Ellers har man Natohallen på Støren + lokstall. Vet ikke om Natohallen kan defineres som Vognhall?.
|
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Natohallen på Støren var i hvert fall ikke bygd som vognhall, men for å huse beredskapsdamplok av type 63. Men funksjonelt var det vel en vognhall, da den ellers manglet alt av en lokstalls faciliteter.
|
|
Svein S
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg tenkte primært på vognhaller for (oppbevaring av) vogner alene, slik som du innledningsvis viste. Jeg har liten kjennskap til disse hallene, om hvilke stasjonstyper som har hatt slike og om de ble brukt til annet enn kun oppbevaring. Fantes det kun varianter med port, eller fantes det varianter hvor den ene enden var helt åpen også.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det jeg lurte på i forrige innlegg var om det i Norge har eksistert "åpne" vognhaller av samme type som den fra Bachmann Scenecraft, og eventuellt hvor:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På norske jernbaner kan jeg aldri huske å sett noe som ligner dette. Porter var vel tidligere ansett som standardutstyr også. Det er først i nyere tid carportene at noen her kom på tanken at man ikke noe annet enn trengte fire vegger og porter for å huse noe i regnfulle og snøfulle Norge.
|
|
Svein S
|
|
Ole P
Medlem i MJF Joined: 28 september 2006 Location: Bergen Status: Offline Points: 194 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
På Garnes stasjon på Gamle Vossebanen finnes det en vognhall. Har ikke pt. noe godt bilde av hallen, men her er i hvertfall en smakebit av endeveggen mot stasjonsbygningen.
Og her kommer et bilde av vognhallen i modell, bygget av Tore Bergundhaugen.
Foto: Bjørn Totland
Vognhallen mangler forsatt maling, men kanskje den dukker opp på Mj-messen til høsten nymalt?
|
|
Mvh le
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg skal se hva jeg har på lur av bilder av vognhallen
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håper disse bildene forklarte litt! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det vestlandsklimaet som er årsaken til at man bygget vognhall her? Garnes var mange år endestasjon for lokaltogene, så dette var vel for å beskytte vognene mens de overnattet, mens loket gikk på stallen. Kanskje huset den en og annen reservevogn også?
Flekkefjord hadde altså også en slik vognhall, og det kan vel også hatt klimatiske grunner. |
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet at vogna som dronning Maud brukte til englands båten sto lagret i denne hallen. men det er det eneste. Men lokstallen på Garnes ble bygget til å akkurat huse en motorvogn, den ble senere forlenget for å få plass til et damplok, jeg vet ikke hvilket men dette er litt som jeg vet om garnes. Samt at om man går bak lokstallen så ser man omrisset av et damplok som har kjørt igjennom veggen der.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror du ikke det var damplok først, og så motorvogn, for lokstallen?
|
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan være jeg surrer grådig da, men hvorfor var det da et hull i bakdelen av lokstallen med form som et damplok? det er ikke mye plass å gå på mot skiva heller så jeg vet ikke helt jeg......
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
NSBs bygningsregistrering fra 1984 gir svar:
Garnes stasjon ble befart og oppmålt i juni 1983. Den første lokstallen på Garnes er fra 1882 og ble bygget sammen med et vanntårn i tre, med plass for én smalsporet maskin. Etter at banen ble bredsporet i 1904, var den ikke lenger i bruk som lokstall, og ble i 1919 omgjort til privet og vedbod. Vanntårnet forsvant senest på den tiden. Bygningen eksisterer fortsatt som uthuset beliggende nord-øst for stasjonsbygningen. Stasjonen fikk også i 1882 et "vognskur", 50 Fod langt "for smalt spor, 2 vogne". Bygningen ble forlenget i 1904 til 42,6 meters lengde. Det er den som vises på et bilde i et annet innlegg. Dagens lokstall er tegnet i 1903 og oppført i 1904, altså til Vossebanens ombygging til bredt spor, og erstattet altså lokstallen fra 1882 nevnt over. Originaltegningen viser en stall som er 18,0 meter innvendig og ca 19,4 m utvendig. OPpmåling i 1984 viser at den er 19,4 meter utvendig, altså er stallen aldri forlenget eller påbygd. Men hvis et lok har gått gjennom veggen en gang, er det vel sporene etter en reparasjon av veggen som i dag synes å være en forlengelse av stallen. Rapporten fra 1984 har følgende bemerkning: "Lokstallen er sterkt nedslitt bl.a. som følge av bruk som bilverksted og drlig vedlikehold". Det var i 1983 ikke noe spor inn til stallen. Etter dette overtok NJK Gamle Vossebanen Garnes stasjon og tilbakeførte bygningene til en jernbaneaktiv periode, og både vognskur og lokstall fikk igjen spor inn. (NSBs bygningregistreringer fra 1980-tallet innehodler forøvrig en skatt av bygningstegninger, noe som var etterspurt i et annet innlegg på forumet her.) |
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
En ekstra opplysning. godshuset på Garnes er den gamle lokstallen fra smalspor tiden! Så den lokstallen vi har i dag er ikke den første der.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at du var noen sekunder før meg med opplysninger
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |