Plassering av avkoblingspunkter |
Post Reply |
Author | |
Loco
Veteran Joined: 25 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 januar 2011 at 23:43 |
Er i planleggingsmodus når det gjelder et stasjonsområde som er basert på Filisur i Sveits (Rhätische Bahn), og trenger forslag til plassering av avkoblingspunkter. Dette er for en hagejernbane, men løsningen vil vel være uavhengig av skala.
På sporplanen vist nedenfor har jeg plassert avkoblingspunkter på 2 buttspor (rød farge), som skal brukes til oppstilling av vogner.
Hvilken plassering vil dere anbefale for avkoblingspunkter i spor 1 til 4 (gul farge)?
I utgangspunktet ønsker jeg å bruke færrest mulig avkoblingspunkter, men det bør være funksjonelt. Kjøreretning i begge retninger.
Avkoblingspunktene vil være par med elektriske avkoblingsskinner + permanente avkoblere for å kunne håndtere symmetriske koblinger, dvs. kroker i begge ender av vogner/lok. Tar noe mer plass enn kun el. avkobler, men ønsker denne løsningen pga. bedre sikkerhet mot uønskede avkoblinger av vogner. Sporene varier i lengde fra ca. 2,4 (spor 4) til 4,8 meter (spor 2).
LGB 10560 elektrisk avkoblingsskinne & 10520 Permanent avkobler
Edited by Loco - 12 januar 2011 at 23:44 |
|
- Loco -
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |