Peco Skinner |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 juli 2020 at 19:26 |
Jeg har vært inne på hjemmesiden til Peco og ser at de har to type skinner i kode 75. Flatbootom og Bullhead. Hva er forskjelen på disse? Hvem er "norskest" av disse?
SOHo
|
|
SOHo
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flatbottomskinner har en bred, flat skinnefot, og er den vanlige skinnetypen i Norge og nesten alle andre land.
Bullheadskinner har en tykk og smal skinnefot som har et tverrsnitt som er nesten lik skinnehodet. Det er en skinnetype som i hovedsak har vært brukt i Storbritannia, men der har de i de senere år stort sett gått over til flatbotttom. I hvor stor grad det fortsatt finnes bullheadskinner på det vanlige britiske jernbanenettet vet jeg ikke, men på museumsbanene der borte er de helt vanlige. Jeg tror ikke bullheadskinner noen gang har vært brukt i Norge, i så fall er det lenge siden og i svært liten grad. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |